Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Kompas op PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tieske|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07-2006
Hallo allemaal, wie weet kunnen jullie mij helpen..

Voor een test van software moet ik (uiteraard zo goedkoop mogelijk) een kompas kunnen uitlezen op een PC. Ik heb hier al verschijdene sites voor afgestruind, en de beste optie bleek een Honeywell HMR3000 te zijn, totdat ik de prijs zag: 700 dollar. Dat is dus veel te veel, en moet goedkoper kunnen, dacht ik.

Na nog wat zoeken kwam ik uit op de Philips HMZ-serie chips, die echter alleen magnetische velden meten en registreren, maar aangezien ik geen verstand van elektronica heb (op dat niveau), zou ik geen idee hebben hoe ik deze meetwaarden uit kan lezen en naar mijn PC kan sturen (RS232 interface?).

Nu vroeg ik me af of iemand me in de richting kan sturen van een tutorial of iets dergelijks m.b.t. dit soort vraagstukken, of dat iemand een schakelschema voor mij heeft liggen toevallig. Bij Circuitsonline heb ik hier niets over kunnen vinden ook, wel wat over kompassen in het algemeen, maar niets voor het solderen/uitlezen/programmeren zelf...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hebt tegenwoordig al goed betaalbare GPS-toestandjes voor je PC (met name USB voor een laptop), en daar zit meestal ook een kompas-functie bij.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 19:58
Na 2 minuten googlen kwam ik deze site tegen. Hier staat hoe deze sensor is toegepast in een robot en een aansluitschema.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Een gps is niet echt te gebruiken als compas. GPS krijgt alleen de locatie door, en pas als je dit combineert met een bewegings vector dan heb je een soort compas.

misschien een webcam op een ouderwets compas en de beelden dan analyseren? Evt met een felle stip op een kant van de naald.

• Tieske|IA
Sorry als ik niet genoeg vooronderzoek gedaan heb, maar chips en meet-IC's heb ik ook al gevonden. Wat ik miste was een eenvoudige goedkope manier om deze gemeten data ook in bijvoorbeeld Windows te kunnen uitlezen. Dus die schakeling tussen 'een' meetchip en bijvoorbeeld een RS232 interface.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Ik heb voor mijn opleiding (1e jaar elektro) een RS232 inferface schakeling mogen maken met een groepje en ik kan je alvast vertellen dat dat niet zomaar 1,2,3 kan. Als je RS232 wilt gebruiken zul je je er eerst in moeten gaan verdiepen. Wij kwamen nogal wat problemen tegen maar hadden een leraar die ons kon helpen. Zonder die leraar was het ons nooit gelukt.

Je zult een zelf een klokpuls generator moeten maken, het meet IC aan een multiplexer verbinden en dan die multiplexer aan een ttl-rs232 signaal omzetter moeten verbinden. Je moet aan de gang gaan met condensatoren en weerstanden. Zonder een oscilloscoop kun je die timer trouwens niet maken :P. Best wel onmogelijk dus als je geen ervaring hebt.

tvw

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die HMS-series die je in je startpost noemt heb ik niet kunnen vinden op de site van Philips, zou je daar misschien een linkje naar kunnen posten? Als je zo'n apparaat van http://www.dinsmoresensors.com/ wilt gebruiken kan dat: als je genoeg hebt aan een nauwkeurigheid van 45 graden kan je 'm meteen aan je paralelle poort hangen, anders moet je de analoge versie hebben en een aantal A/D-converters erbijregelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Tieske|IA
De Philips HMZ-serie is hier te vinden:
http://www.semiconductors...m/pip/KMZ51.html#products
Maar dit zijn alleen de meet-chips dus. Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is een manier om deze meet-gegevens in een PC te gebruiken. Ik wil dus niet zelf een RS232 interface in elkaar zetten, maar een compleet pakket gebruiken. Ik vroeg me dus af of dat goedkoop bestond. Wat kost een doorsnee RS232 interface gebeuren eigenlijk? Dan zou ik misschien zelf via een gekochte RS232 interface de gegevens kunnen uitlezen?

RS232 is overigens niet noodzakelijk, maar het leek me de goedkoopste oplossing.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 18:37:
Een gps is niet echt te gebruiken als compas. GPS krijgt alleen de locatie door, en pas als je dit combineert met een bewegings vector dan heb je een soort compas.

misschien een webcam op een ouderwets compas en de beelden dan analyseren? Evt met een felle stip op een kant van de naald.
Er zijn echter een heel stel gpsen waar ook een electronisch compas in zit
zoals BV de Garmin gecko 301

MT v3 | Firmware 143, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Modbus Elfin & Viper

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:33
Heb je dit al gezien?
http://www.semiconductors...notes/AN00022_COMPASS.pdf

Volgens mij kun je hier wel een schema uit trekken.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Sprite_tm schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 04:47:
Die HMS-series die je in je startpost noemt heb ik niet kunnen vinden op de site van Philips, zou je daar misschien een linkje naar kunnen posten? Als je zo'n apparaat van http://www.dinsmoresensors.com/ wilt gebruiken kan dat: als je genoeg hebt aan een nauwkeurigheid van 45 graden kan je 'm meteen aan je paralelle poort hangen, anders moet je de analoge versie hebben en een aantal A/D-converters erbijregelen.
Voor die ADC kun je toch je gameport gebruiken? Hier kun je dan ook gelijk de voeding vandaan halen voor de chip.
Dan moet je alleen ergens opzoeken hoe je de waarde van je gameport ergens anders kan gebruiken.

Op deze manier heb je maar 3 draadjes nodig en de sensor voor 37 dollar.

Alles is terug te redeneren naar 4

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
iets schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 04:22:
Ik heb voor mijn opleiding (1e jaar elektro) een RS232 inferface schakeling mogen maken met een groepje en ik kan je alvast vertellen dat dat niet zomaar 1,2,3 kan. Als je RS232 wilt gebruiken zul je je er eerst in moeten gaan verdiepen. Wij kwamen nogal wat problemen tegen maar hadden een leraar die ons kon helpen. Zonder die leraar was het ons nooit gelukt.

Je zult een zelf een klokpuls generator moeten maken, het meet IC aan een multiplexer verbinden en dan die multiplexer aan een ttl-rs232 signaal omzetter moeten verbinden. Je moet aan de gang gaan met condensatoren en weerstanden. Zonder een oscilloscoop kun je die timer trouwens niet maken :P. Best wel onmogelijk dus als je geen ervaring hebt.
Met een simple max233 en een pic16f628a kun je ook heel eenvoudig signalen naar rs232 omzetten. Die chips kosten bijna niets.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Pagina: 1