Toon posts:

[debian] type 1 fonts kunnen niet gevonden worden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Debian bak kan latex de type 1 fonts niet vinden.

Ik heb al eerder over dit probleem gepost in SA (zie [rml][ latex] type 3 fonts in pdflatex of dvips -Ppdf[/rml]), maar ik vermoed dat het meer een specificiek debian probleem is dan dat het met Latex zelf te maken heeft.

Waar ik dus mee zit is dat ik type 1 fonts op mijn systeem heb staan, maar dat latex deze met geen mogelijkheid kan vinden.

Wie weet in welk configuratie bestand ik het font path moet aangeven bij Debian Linux? Ik heb latex installed via (dacht ik) apt-get install tetex-bin en een paar maanden later apt-get install tetex-extra. Zijn er mischien nog andere packages die ik moet installeren, of had ik meteen voor een andere install moeten gaan?

Hopelijk weet iemand hier meer, omdat ik na ruim 2 dagen ploeteren hier echt niet meer uitkom.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Volgens mij is dit een probleem van dvips. Die is zo geconfigureerd dat hij met de pdf printerdriver 8000dpi bitmap fonts gebruikt, en die heb jij blijkbaar niet. (Ik ook niet, kwam ik 3 weken geleden achter toen mijn proefschrift naar de drukker moest)

Waarschijnlijk gebruik je \usepackage[T1]{fontenc} om de T1 font encoding te gebruiken. Dit is aanbevolen voor documenten in een andere taal dan engels. Tetex gebruikt dan standaard de EC fonts. Dit zijn bitmap fonts die alle mogelijke karakters ondersteunen. Dat doen de standaard CM fonts niet. Met wat kunst- en vliegwerk kun je die wel gebruiken (met \usepackage{ae} bijvoorbeeld), maar het resultaat hiervan wordt als inferieur beschouwd.

Het probleem is dat van de CM fonts wel, maar van de EC fonts geen type1 glyphs bestaan. De reden hiervoor is dat de EC fonts gewoon te veel karakters hebben. Miktex gebruikt ook met de T1 encoding de type1 CM fonts. Hoe miktex met speciale karakters omgaat weet ik niet.

Maar. Er is een oplossing. Gebruik de lmodern fonts. Dit is een type font gebaseerd op CM aagevuld met een hoop karakters uit de EC font series. Dit werkt perfect. \usepackage{lmodern} is de oplossing.

De lmfonts moet wel appart geinstalleerd worden. Ze zitten in het lmodern debian package.

[ Voor 5% gewijzigd door Sir Isaac op 06-07-2005 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 17:45:
Volgens mij is dit een probleem van dvips. Die is zo geconfigureerd dat hij met de pdf printerdriver 8000dpi bitmap fonts gebruikt, en die heb jij blijkbaar niet.
Ten eerste bedankt voor je reply! :)
Is het niet zo dat het al fout gaat op het moment dat dvips uberhaupt naar bitmap fonts gaat zoeken? Het probleem zit wellicht al daarvoor, met het gegeven dat dvips de outline fonts niet kan vinden.
Ik weet niet of pdflatex intern dvips gebruikt (denk het niet), maar deze kan de outline fonts ook niet vinden.
Waarschijnlijk gebruik je \usepackage[T1]{fontenc} om de T1 font encoding te gebruiken.
Nee, die gebruik ik niet. Het document wat ik probeer naar een PDF te renderen gebruikt geen speciale leestekens. Ik heb wel \usepackage[T1]{fontenc} geprobeerd (om te kijken wat het deed), maar toen kreeg ik alleen puin in de output dus die heb ik snel weggehaald (ook al omdat ik hem toch niet nodig had).
Maar. Er is een oplossing. Gebruik de lmodern fonts. Dit is een type font gebaseerd op CM aagevuld met een hoop karakters uit de EC font series. Dit werkt perfect. \usepackage{lmodern} is de oplossing.

De lmfonts moet wel appart geinstalleerd worden. Ze zitten in het lmodern debian package.
Ik zal deze eens proberen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat je met Debian helemaal geen CM type 1 outline fonts kunt gebruiken, terwijl dat onder Windows wel gewoon lukt. Zou dit nu een specifieke beperking van Debian zijn, of toch ergens een fout in mijn config?

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand anders die nog wat hierover te zeggen heeft?

Weet iemand of het onder andere Linux systemen wel werkt? (zodat ik weet of het een debian probleem is of een algemeen Linux probleem)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Argh, TeX installatie-problemen debuggen zuigt.

Als je wilt, kun je dan ergens een klein maar representatief stukje source neerzetten waarmee het probleem te reproduceren is? Plus de commando's ('make file' zeg maar) die je gebruikt om tot een resultaat (van TeX naar PDF) te komen?

Dan wil ik het wel ff proberen op een Gentoo machine als ik straks thuis ben, weet je iig of het aan Debian ligt of meer aan iets anders. Werkt het zonder die 8000 dpi optie bv. wel? Of is dat gewoon een "standaard" optie die je zelf niet eens hebt opgegeven?