[2003] Verbinding maken via GPRS

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:42

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Onze baas zou graag op zijn laptop via een SIM kaart verbinding willen maken met de mailserver om zo zijn mails ( dhu :p ) te kunnen controleren.

Ik weet dat het mogelijk is via GPRS en zo'n PCMCIA kaartje, echter de praktische uitvoering ervan is een ander paar mouwen.

Momenteel kunnen we reeds op een 2 tal manieren onze mail checken vanop een andere plaats :
- via Terminal Services
- via exchange webmail

Wat moet ik aanpassen op de server zodat er via GPRS aan de mail geraakt kan worden, of moet ik net helemaal niets aanpassen ?
Of is er een betere oplossing ?
Ik denk dat het zobizo via GPRS moet gaan, aangezien er dikwijls geen bedraad of draadloos netwerk ter beschikking is op de plaatsen waar hij is.

-| Hit it i would ! |-

Verwijderd

Umts is misschien ook een oplossing gaat een stuk sneller als gprs

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

gprs > vpn > mail. of gprs > website openen > owa? of gprs > vpn > remote desktop (terminal server)

zou sowieso.. vpn'n of https verkeer.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Laat je baas een Vodaphone UMTS kaartje kopen met flat-fee abbo, kan ie voor 70 euro per maand overal in nederland internetten, en altijd en overal z'n mail ophalen. Gaat ook nog eens snel, en je krijgt bij hen max 1GB/maand ofzo.. Je krijgt gewoon een public ip adres, en hij kan zijn mail ophalen bij je Exchange met een VPN, of webmail gebruiken..

Toen ik dat aan mijn baas liet zien was ie meteen verkocht..

KPN heeft ook zoiets trouwens.. En als je ergens geen UMTS bereik hebt, valt ie automagisch terug op het GPRS netwerk..

edit: terminal services is niet zo heel handig lijkt me.. Als je Exchange hebt, en hij heeft Outlook draaien (het liefst 2003), kun je prima offline werken, en als ie dan verbind met VPN synchroniseert ie meteen zijn mailbox (en kalenderitems, tasks, etc).. Hij kan dus ook gewoon offline mailtjes tikken en zijn agenda gebruiken..

[ Voor 35% gewijzigd door axis op 06-07-2005 16:07 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
ehmmm, we zitten in Belgie, dus ik vrees dat Vodaphone niet zou gaan.

we hebben wel de Outlook 2003, dus dat is het probleem niet.
Ik weet alleen niet goed welk het beste zou zijn ( en betaalbaarste )
Ik vermoed dat gewoon via de webmail het simpelste op te zetten zal zijn ?

-| Hit it i would ! |-

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Precies, ik zou zeker voor UMTS aan, GPRS is traaaag (denk aan max. 5 kb/sec). En dan is via Outlook Web Access het makkelijkst, maar eventueel via IMAP is ook wel handig dan heb je tenminste de volledige mogelijkheden van Outlook.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:27
Falcon10 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 16:28:we hebben wel de Outlook 2003, dus dat is het probleem niet.
En de server? Als dat Exchange 2003 is er nog een goede oplossing met RPC over HTTP.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
de exchange server is versie 6.5, zat in elk geval bij het Smaal Bussiness Server paket van MS ( Win 2K3 server + exchange 6.5 ? )

Nu ben ik aan het denken, is het niet best om in te loggen via terminal services ? Op deze manier moeten de grote attachments niet meer gedownload worden als hij inlogt op de server ? Alles blijft lokaal op de terminal server draaien, niet ?

-| Hit it i would ! |-

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Falcon10 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 18:34:
de exchange server is versie 6.5, zat in elk geval bij het Smaal Bussiness Server paket van MS ( Win 2K3 server + exchange 6.5 ? )

Nu ben ik aan het denken, is het niet best om in te loggen via terminal services ? Op deze manier moeten de grote attachments niet meer gedownload worden als hij inlogt op de server ? Alles blijft lokaal op de terminal server draaien, niet ?
Als de server een Small business is kan terminal services natuurlijk niet, neem dan ook even aan dat daar een aparte server voor is. Let op dat iedere gebruiker of device een tscal moet hebben afhankelijk van je licentiekeuze. Dit kan aardig in de papieren lopen als het voor veel users moet, Voor alleen de directeur zou het in dat opzicht dan niet echt een issue zijn :P

6.5 is 2003, je zou dan als het enkel voor de mail is met een vpn een beetje overkill bezig zijn :P Outlook Mobile/Web Access en/of RPC over HTTP lijken mij persoonlijk de meest elegante oplossing. Natuurlijk wel goed beveiligd :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
mja, heb me ff slecht verwoord :

de terminal services staat op een Win 2K server maar de tscal licenties worden door de Win 2K3 uitgedeeld.
mja, t zou inderdaad overkill zijn over VPN, maar probleem is dat ik hier in Belgie niets direct vind van "deftige" up/download voor GPRS/UMTS.
Mobistar bv geeft voor GPRS een download van 10 Mb aan 15 Euro/maand, ga je over die 10 Mb, betaal je 3,5 euro per bijkomende Mb !
En aangezien de baas af en toe ( aka bijna dagelijks ) een of andere offerte met wat autocad of visio plannetjes, wat PDFjes etc etc toekrijgt, gaat ie volgens mij snel aan die 10 Mb komen als hij die via webmail moet gaan binnentrekken.

-| Hit it i would ! |-

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Falcon10 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 16:28:
ehmmm, we zitten in Belgie, dus ik vrees dat Vodaphone niet zou gaan.
Proximus verdeelt de Vodafone kaarten voor de Belgische markt, alleen zit je inderdaad met de prijs. Vziw heeft Proximus geen flat fee (misschien Mobistar wel? Die hebben dacht ik ook een EDGE netwerk?) wat weer vervelend is :)
we hebben wel de Outlook 2003, dus dat is het probleem niet.
Zoals sanfranjake ook al zegt is het zinvol te bekijken ofdat je niet met RPC over HTTP kan werken in combinatie met een cached Outlook 2003. Let hierbij wel op dat GPRS gewoon niet echt geschikt is om daar hele grote attachments mee te gaan downloaden dus als dat je verwachting is dan ga je snel teleurgesteld zijn :)

Overigens vond ik persoonlijk Terminal Services over een GPRS (niet umts, gprs) lijn echt onwerkbaar traag - Citrix met ZLR bracht daar wel wat verbetering in maar nog niet ideaal. Ook de OWA 'Premium' over GPRS vond ik een hel, OWA 'Basic' was redelijk en OMA was erg snel :)

[ Voor 15% gewijzigd door elevator op 06-07-2005 22:32 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 gebruikt Server ActiveSync tegen Exchange2003 + Windows2003 Server op een PDA2K (qtek 9090) en dat gaat acceptabel over GPRS.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 06-07-2005 22:36 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1