Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 20:53

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Fellow tweakers,

Allereerst wil ik toegeven dat ik überlomp ben, dat ik het volgende liet gebeuren:

Ik was gisteren even buiten in de tuin, wilde iets uit de vijver vissen, en bedacht me net optijd mijn pda nog even uit mijn borstzak te halen. Ik leg het ding op de tuintafel, vis een paar blaadjes uit de vijver en ga door met wat ik verder moest doen.

Vannochtend kom ik beneden, kijk buiten op de tuintafel, en wat ligt daar? JUIST! Mijn, ondertussen verzopen, PDA, het ding was dus kleddernat, een gevalletje PDA meets hoosbui.

Nu to the point:
Ik heb het direct opengeschroeft, alles van elkaar gehaald, de batterij er uit gehaald (ding deed het wonder boven wonder wel nog, gaf een reminder) alles uitgespreid op een theedoek en alles drooggemaakt.
Het enige probleem wat er overblijft is dat er een laag water achter de zachte toplaag van het tft schermpje zit. Ik weet niet of en hoe ik dat uit elkaar kan halen, en eigenlijk ben ik daar weer een beetje huiverig voor.

Dus, weet er iemand een manier om zo'n apparaatje vlot droog te krijgen, en dan vooral het schermpje?

Voor wat het uitmaakt: Het is een iPAQ rz1710.

Ik zal vanavond proberen even een snapshotje te posten.

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

Verwijderd

j00stj3 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:00:
Fellow tweakers,

Allereerst wil ik toegeven dat ik überlomp ben, dat ik het volgende liet gebeuren:

Ik was gisteren even buiten in de tuin, wilde iets uit de vijver vissen, en bedacht me net optijd mijn pda nog even uit mijn borstzak te halen. Ik leg het ding op de tuintafel, vis een paar blaadjes uit de vijver en ga door met wat ik verder moest doen.

Vannochtend kom ik beneden, kijk buiten op de tuintafel, en wat ligt daar? JUIST! Mijn, ondertussen verzopen, PDA, het ding was dus kleddernat, een gevalletje PDA meets hoosbui.

Nu to the point:
Ik heb het direct opengeschroeft, alles van elkaar gehaald, de batterij er uit gehaald (ding deed het wonder boven wonder wel nog, gaf een reminder) alles uitgespreid op een theedoek en alles drooggemaakt.
Het enige probleem wat er overblijft is dat er een laag water achter de zachte toplaag van het tft schermpje zit. Ik weet niet of en hoe ik dat uit elkaar kan halen, en eigenlijk ben ik daar weer een beetje huiverig voor.

Dus, weet er iemand een manier om zo'n apparaatje vlot droog te krijgen, en dan vooral het schermpje?

Voor wat het uitmaakt: Het is een iPAQ rz1710.

Ik zal vanavond proberen even een snapshotje te posten.
In een theedoek gewikkeld op een warme verwarming leggen en geduld hebben tot het vocht/water is verdampt.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

als het water erin zit, moet het er ook uit kunnen lijkt me. Geduld is daarbij een hele schone zaak. Ik zou hem maar eens een tijdje laten drogen en dampen (warmtebron?) Eventueel met keukenpapier/ander soort vochvreter er om heen

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-07-2005 15:04 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

In de magnetron 10 min op 800Watt. Of als je hem erna nog wilt kunnen gebruiken 3 dagen op een hoog gestookte verwarming drogen.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 16:46
Ik zou 'm in geen geval in een magnetron leggen!

Probeer aan silicagel te komen. Dit spul zit vaak in kleine zakjes bij fotoapparatuur e.d. Leg je PDA in een afgesloten vat in een verse batch silicagel en het vocht zal daar naatoe migreren. Misschien lukt het ook met droge rijst (die zou je wel extra kunnen drogen met een magnetron).

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
En maar hopen dat er geen kalkresten of andere residu blijven zitten

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24
MOmax schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:11:

Probeer aan silicagel te komen. Dit spul zit vaak in kleine zakjes bij fotoapparatuur e.d. Leg je PDA in een afgesloten vat in een verse batch silicagel en het vocht zal daar naatoe migreren. Misschien lukt het ook met droge rijst (die zou je wel extra kunnen drogen met een magnetron).
idd dit is een goede methode, silicagel kan je ook wel ergens kopen denk ik. Maar anders gewoon een paar dagen bij een warmtebron laten liggen, werkt met mobiele telefoons ook altijd goed!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Ook ervaring mee:
in de droger doen. Wel in handdoeken/kussens wikkelen ter demping.
Geen garantie op functionaliteit, ging bij mijn pa de 1e keer goed, 2e keer ernstig fout :P

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:07:
In de magnetron 10 min op 800Watt. Of als je hem erna nog wilt kunnen gebruiken 3 dagen op een hoog gestookte verwarming drogen.
Vuurwerk mag pas op 31 dec. >:) no go dus.

Doek er omheen wikkelen en achter glas in de zon laten liggen.
Kan geen kwaad en werkt het beste, anders boven op een kachel idd, maar laat het niet TE heet worden, zal ie niet waarderen denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Banshee op 06-07-2005 15:18 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

j00stj3 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:00:

Nu to the point:
Nog niet zo dom als dat ik na mijn eerste zelfgeorganiseerde lanparty had ik een biertje in mijn 24 poorten switch gekapt. Direct opengeschroeft, afdrogen en laaaang laten liggen. Het werkt nog steeds.

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
LOL, dat zeker niet nee :D
Iemand enig idee waar je dat spul kan kopen, klinkt tot nu toe het meest plausibel :)

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 13:15
toeter schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:15:
Ook ervaring mee:
in de droger doen. Wel in handdoeken/kussens wikkelen ter demping.
Geen garantie op functionaliteit, ging bij mijn pa de 1e keer goed, 2e keer ernstig fout :P
Lol wtf :D Je weet toch zo'n ding werkt op het principe van vocht eruit slaan he 8)7

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 21:30

Piggen

Lekker bakkie

offtopic:
Is dat nou de reden waarom dat spul die die apparatuur zit? Ik heb me altijd afgevraagd waar dat nou voor diende :)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:49

Nakebod

Nope.

Ah, dat is dus silicagel.. Ik zat al te denken wat is het.. :)
Vaak in zakjes met:
code:
1
2
Do          Not
Eat

Do eat? Ok.. :P

Lijkt mij wel een goede methode om te drogen, en anders gewoon in de buurt van een verwarming laten verdampen enzo.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:48

Nyana

Who?!

het beste wat je kunt doen is eventueel met die zakjes het ding gewoon op een vensterbank leggen ofzow. niet gaan verwarmen met phöne oid. dan krijg je alleen maar condens. gewoon rustig wegleggen en een paar dagen later kijken of het vocht verdwenen is.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

j00stj3 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:17:
[...]

[...]

Iemand enig idee waar je dat spul kan kopen, klinkt tot nu toe het meest plausibel :)
Ik wil niet mierenneuken, en misschien gebruik je het woord wél goed, maar je spreekt over plausibel als een verklaring logisch is, of als iets aannemelijk is. (Zoals bij mythbusters een bepaalde zaak 'zou kunnen kloppen'.)

Verder zou ik em gewoon een tijdje laten drogen; maar dat is hier al genoeg gezegd. Misschien kijken of het water er ergens langzaam uit sijpelt, en daar wat van die vochtopnemende keukendoekjes tegenaan houden om het ergste vocht eruit te halen.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 14:11
Als je een werkplaats/laboratorium oid in de buurt hebt: met perslucht (of nog beter: droge stikstof) droogblazen, heb je de grootste kans dat je met het water ook de kalk wegblaast. Je kunt het ook met alcohol (Ethanol of IPA) afspoelen, spoel je een groot deel van het water weg en de alcohol verdampt daarna snel.
Vroeger hadden we hier een vat met freon, hebben we wel eens een laptop ingelegd waar een collega een kop koffie over had gegooid. Werkt perfect, alleen is het goedje helaas niet meer te krijgen.

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Nou maar even een opdatum:

De pda is droog, alleen het schermpje is nog steeds nat, er zit nog steeds water tussen.
zoals op de fotos misschien niet zo heel goed te zien zit het water volgens mij achter de toplaag.

Afbeeldingslocatie: http://www.recra.nl/cpg2/albums/userpics/10005/IMGP3471.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.recra.nl/cpg2/albums/userpics/10005/IMGP3475.JPG

Nou is de vraag hoe krijg ik het daar toch achteruit?

Verwijderd

Als je LCD zelf niet is beschadigd kan je een poging wagen om het touchscreen van de LCD-module af te halen (is een kliksysteem, zie de zijkant van de module). Bedenkt echter wel dat je hem nooit 100% stofvrij terug zal kunnen plaatsen, maar ja wat heb je te verliezen :?

Verwijderd

Onder een kip leggen :D

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je hem zo plat laat liggen gaat het water er nooit uit, zet hem tenminste rechtop. Ik had het met mijn digitale camera ook tussen het scherm zitten, mdaar dat acherm was een stuk kleiner, en het water is er vanzelf na een paar dagen uit het scherm gegaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 23:05

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:07:
Nee daar word de pda slap van.

5 tot 10 minuten in de bakoven op standje 8 (=225c). Garneren met zwalikierondjes en laten uitstomen.
Daarna serveren met een snufje karamelpoeder en tjakkadistoereepjes.
:Y)

vragen?

aahh durka durka durka

Verwijderd

Was er een tijdje terug niet ook zoiets? aquarium PC noemde ze het. Je zou dit aquarium PDA kunnen noemen. Heb je het er al uit? Wat hebben bovengenoemde methodes opgeleverd?

Verwijderd

Johnny schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 13:50:
Als je hem zo plat laat liggen gaat het water er nooit uit, zet hem tenminste rechtop. Ik had het met mijn digitale camera ook tussen het scherm zitten, mdaar dat acherm was een stuk kleiner, en het water is er vanzelf na een paar dagen uit het scherm gegaan.
Ja dat en het scherm aandoen. Omdat het scherm warm wordt zal het water sneller verdampen.
Volgens mij zou dat moeten kunnen als je printplaat helemaal droog is

Verwijderd

j00stj3 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:17:
[...]

[...]

Bij een beetje computer bouwer kan je het denk ik wel vinden. Bijna iedere lege kast heeft zo'n zakje erin zitten.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:55:
[...]

Ja dat en het scherm aandoen. Omdat het scherm warm wordt zal het water sneller verdampen.
Volgens mij zou dat moeten kunnen als je printplaat helemaal droog is
en toen bleken er 2 contactpunten te zijn en krijg je kortsluiting...

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Mij lijkt het met alcohol spoelen toch wel een handig idee, verdampt lekker snel, en je haalt de troep ermee eruit. Als je daar niet zo goed aan kan komen, kan je ook proberen met gedemineraliseerd water spoelen (demi-water), dan raak je sowieso alle troep kwijt, en dan gewoon lang wachten, op een verwarming leggen. Ook kan je nog een oven niet zo warm aan zetten, deurtje open doen als hij een beetje is opgewarmd, en zo ver mogelijk van het verwarmings-element een tijdje neerleggen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Euh ja, genoeg HK-reacties zo. TS kan zelf met de serieuze tips aan de gang, maar ik vrees het ergste voor je PDA.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.