[debian] geen geluid op Sun Ultra 10 (sparc)

Pagina: 1
Acties:

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:41
Ik ben sinds 2 maanden bezig met Debian, en op een pentium II is dat prima gelukt.
Ook geluid lukte door simpel "modprobe sb" in te tikken.

Vervolgens heb ik Debian ge-installeerd op een Sun Ultra 10 workstation, maar het geluid lukt totaal niet. Ik heb al diverse how-to's doorgenomen, vele sites op internet doorgeworsteld, en het volgende al geprobeerd:

- met apt-get alsa-base, alsa-source ge-installeerd.
vervolgens alsa-conf gedaan, maar deze vind geen sound driver modules.

modinfo: snd-opl3sa2: no module by that name found
modinfo: snd-cs4236: no module by that name found
modinfo: snd-cs4232: no module by that name found
modinfo: snd-cs4231: no module by that name found
modinfo: snd-es18xx: no module by that name found
modinfo: snd-es1688: no module by that name found
modinfo: snd-sb16: no module by that name found
modinfo: snd-sb8: no module by that name found

Ik denk dat ik de module / driver "snd-card-cs4231.o" nodig heb. Maar deze heb ik niet.
Ook al gezocht of ik cs4231 drivers ergens kan downloaden, maar dat vindt ik niet.
Moet je zo'n driver ergens apart downloaden of zit die in een Alsa package?

- Ook nog het volgende geprobeerd:
Van de Alsa site de drivers, utils, lib gedownload en ge-installeerd.
./configure werkt, maar "make" gaat fout.
Ik krijg een hele rij met deze fout:
{standard input}:114: Error: detected global register use not covered by .register pseudo-op

- Verder nog ge-experimenteer met modprobe, insmod audio, kernel-headers en zo.
Ik zie door de bomen het bos niet meer :'(

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Volgens mij moet je gewoon een nieuwe kernel compileren en de geluidskaart drivers die je nodig hebt als 'module' compileren (direct in de kernel compileren zou ook wel moeten lukken denk ik).

Vervolgens de nieuwe kernel installeren en dan zouden 'modprobe' en 'alsaconf' wel de juiste modules moeten kunnen vinden.

Als je een nieuwe kernel compileert, doe dat dan wel 'the Debian way'. Debian heeft een speciale (erg makkelijke) manier om de kernel te compileren en er een .deb installatie bestand van te maken. FF op Google zoeken zou genoeg informatie hierover moeten opleveren.

Veel succes.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Heb je http://www.dementia.org/~shadow/sparcaudio.html al gezien. Volgens die site heb je een 4231(ebus). Als je die module hebt
find /lib/modules/`uname -r`/ -print|grep 4231

dan moet de rest vanzelf gaan.

PS welke kernel heb je ?

• HuMon
it0,

Ja die link had ik al gezien...

Er staat:
ftp://ftp.dementia.org/pub/linux/sparc/audio, compile, set up devices, and start enjoying audio.
Heck, if you have a recent 2.2 or 2.3 kernel, you probably don't even need to do this, what you have should just work!

Ik heb nu: 2.4.27-2-sparc64
dus volgens de tekst op die site "should it just work!".

En "even" een nieuwe kernel genereren doe je ook niet even als newbie op linux gebied. Er zijn diverse sites die het net allemaal weer anders uitleggen.
Overigens denk ik dat ik daar nog wel uit zou komen, maar de "geluidskaart drivers als module compileren" snap ik nog niet, sorry... Waar haal ik die driver 4231 dan vandaan?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Er bestaat geen package met voorgecompileerde alsa-modules voor sparc, dus je zal die eerst moeten compileren. Debian kennende zal er wel instructies voor zijn.

• McCloud
Bij Linux worden heel veel drivers met de kernel meegeleverd. Bij de kernel-configuratie kan je aangeven of je iets IN de kernel wilt compileren, als module wilt compileren of helemaal niet mee wilt compileren.

In de 2.6 kernel sources zitten de geluidsdrivers geleverd. Je kan dan bij het configureren van de kernel dus aangeven hoe deze drivers worden gecompileerd.

Een nieuwe kernel compileren doe je inderdaad niet zo snel als newbee, maar ik kan je wel aanraden om het eens te proberen. Als je het eenmaal een keer hebt gedaan geeft het je zoveel extra mogelijkheden in Linux. Daarbij helpt het ook om je wat meer begrip over de werking van Linux te geven. En echt waar, het is niet zo moeilijk als het lijkt.

Veel succes !!!

• HuMon
Bedankt voor de tips!

Ik ga me nu eerst verdiepen in het maken van een nieuwe (2.6) kernel...

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

humon: misschien is het makkelijker om een 2.6 kernel te apt-getten via debian?

• McCloud
Dat kan ook, maar dan zit je nogsteeds met een standaard kernel waarvan je geen flauw idee hebt wat er allemaal inzit. Als je gaat uitzoeken wat er allemaal inzit kan je 'm netzogoed zelf configureren en compileren.

Als je eenmaal zo'n kernel hebt geconfigureerd en gecompileerd is het allemaal niet zo moeilijk. Zeker het compileren en installeren is in Debian heel erg makkelijk. Het moeilijkste is het configureren van de juiste opties in de kernel, maar gelukkig zit er bij elke optie wel een beschrijving en een 'recommended' default waarde.

[ Voor 20% gewijzigd door McCloud op 06-07-2005 16:25 ]

• HuMon
Ik verdiep me momenteel in het verhaal op de volgende site:
http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html

Die doen dat ook met apt-get! En een duidelijke (uitgebreide) uitleg... met plaatjes :-)
Pagina: 1