Toon posts:

Nieuwe TFT, wel of geen Overdrive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige maand is mijn 19" Iiyama CRT ontploft en nu zit ik achter een veels te kleine scherm. Ik ben al geruime tijd van plan om over te stappen naar TFT. Echter, ik kan maar geen keuzen maken en heb dus jullie hulp nodig ;)

Ik heb gelezen dat er schermen zijn met Overdrive (helaas nog niet zoveel op dit moment). Is dit echt de moeite waard om er een maand of 2 extra op te wachten of hangt dat sterk af wat je met de monitor wilt doen? Ik zit vooral te surfen en divx-films te kijken op mijn PC, gamen doe ik nauwelijks.

O ja, ik had ooit meegekregen dat TFT schermen meer kijkoppervlak hadden dan CRT schermen, zelfs zoveel dat een 17" TFT vergelijkbaar is met een 19" CRT scherm. Nu heb ik gisteren mijn oude Iiyama opgemeten en vergeleken met een nieuwe 17" TFT en dat viel vies tegen, is dit onlangs veranderd of was het altijd al een fabeltje geweest?

Aanraders voor 17" of 19" TFT schermen zijn natuurlijk altijd welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 16:09 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

het 'fabeltje' is wel waar, een 19" TFT heeft een beeld oppervlak wat je werkelijk ziet van ongeveer 17.4" als ik me niet vergis, een 17" TFT van 16.9" dacht ik dus kan je een 19" crt het best vergelijken met een 17" TFT
maar als jouw CRT een helemaal vlakke beeldbuis had keek hij net zo groot als een 19" TFT maar ik weet niet of jouwe een ronde beeldbuis had of een vlakke

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:39:
het 'fabeltje' is wel waar, een 19" TFT heeft een beeld oppervlak wat je werkelijk ziet van ongeveer 17.4" als ik me niet vergis, een 17" TFT van 16.9" dacht ik dus kan je een 19" crt het best vergelijken met een 17" TFT
maar als jouw CRT een helemaal vlakke beeldbuis had keek hij net zo groot als een 19" TFT maar ik weet niet of jouwe een ronde beeldbuis had of een vlakke
Klopt, mijn overleden CRT had idd een vlakke beeldbuis. De overgang naar een 17" zal dus een downgrade worden :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 16:09 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23
Ach, voor wat het tegenwoordig nog kost, kan je net zo goed een 19" kopen...

Verwijderd

Fire69 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:31:
Amen

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:31:
maar een 19" biedt imho weinig voordelen boven een 17", omdat je dezelfde resolutie draait. Dan kan je je monitor ook gewoon wat dichter bij je neus zetten (dan lijkt ie groter ;) )
Ga dan gelijk voor een >= 20" model, dan heb je het voordeel van een hogere resolutie -> je kan meer kwijt op je scherm

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
[b]rac-on schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:35:maar een 19" biedt imho weinig voordelen boven een 17", omdat je dezelfde resolutie draait. Dan kan je je monitor ook gewoon wat dichter bij je neus zetten (dan lijkt ie groter ;) )
Ga dan gelijk voor een >= 20" model, dan heb je het voordeel van een hogere resolutie -> je kan meer kwijt op je scherm
Ik ben het helemaal met je eens :)

Ik wil nu een redelijk goedkoop 17" scherm kopen (liefst met Overdrive), omdat ik verwacht dat DELL en andere goede merken binnen niet al te lange tijd ook (meer) Overdrive schermen gaan maken en dan koop ik een 20" waar wel hogere resoluties op mogelijk zijn :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 16:09 ]

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
GoldenSample schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:39:
...
Fout!
Het zit em erin dat een deel van de beeldbuis achter de rand zit, waardoor het zichtbare deel van de beeldbuis zo'n 17,7" zou moeten meten.
Die 2" verschil haal je hier dus niet helemaal mee, maar een 19" is wel zeker weten groter als een 19" crt.
rac-on schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:35:
[...]

maar een 19" biedt imho weinig voordelen boven een 17", omdat je dezelfde resolutie draait. Dan kan je je monitor ook gewoon wat dichter bij je neus zetten (dan lijkt ie groter ;) )
Dat hangt er van af waar je de monitor gaat gebruiken.
Als je alleen maar kantoorwerk erop gaat doen dan kan je op een 17" net zoveel kwijt als op een 19", maar dan moet je wel bedenken dat als je het een hele werkdag vol moet houden dat de letters niet te klein moeten worden.
Dichter bij je scherm gaan zitten lijkt me ook niet echt de oplossing, omdat je dan waarschijnlijk een beetje in een verkrampte houding gaat zitten.

Voor films en games heeft een hogere resolutie alleen maar het nadeel dat het meer rekenkracht kost, zonder dat je er echt meer op kwijt kan, terwijl je hier wel iets aan de oppervlakte hebt.

Ook zijn er meer 19" mva / pva(grote inkijkhoek en hoog contrast maar als ze geen overdrive hebben zijn ze een stuk langzamer) te koop dan 17" pva.
17"overdrive schermen zijn er volgens mij nog niet.

En als antwoord op je vraag of je iets aan overdrive hebt:
Alleen als je een hardcore gamer bent(overdrive tn), of als je goed wilt kunnen gamen en toch een grote inkijkhoek wilt(overdrive mva/pva)
Als je een goed advies wilt, moet je dus eerst vertellen waar je de monitor vooral voor wilt gebruiken.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
1. Ik weet niet hoor, maar een 19"TFT heeft gewoon een effectief beeldoppervlak van 19", dat is een stuk groter dan het beeldoppervlak van een 19"CRT die de 18" nog niet haalt.

2. Goedkoop 17" scherm met overdrive is momenteel niet mogelijk, tenzij je 302 euro goedkoop vindt voor de Samsung 730BF. Voor 240-260 euro heb je ook 17" TFT's met 8ms TN paneel, zijn prima voor gaming, check het 17" TFT topic daarvoor.

3. De kans is, zoals het er nu naar uit ziet, niet groot dat er binnen korte termijn 20" schermen met overdrive paneel uitkomen (zijn bijna allemaal S-IPS). Bij 19" TFT's heb je momenteel de grootste keuze uit overdrive panelen. (zie centrale 19" TFT topic).
Ook zijn er meer 19" mva / pva(grote inkijkhoek en hoog contrast maar als ze geen overdrive hebben zijn ze een stuk langzamer) te koop dan 17" pva.
17"overdrive schermen zijn er volgens mij nog niet.

En als antwoord op je vraag of je iets aan overdrive hebt:
Alleen als je een hardcore gamer bent(overdrive tn), of als je goed wilt kunnen gamen en toch een grote inkijkhoek wilt(overdrive mva/pva)
Als je een goed advies wilt, moet je dus eerst vertellen waar je de monitor vooral voor wilt gebruiken
Zo is dat :)

[ Voor 66% gewijzigd door Yokozuna op 06-07-2005 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
XiN schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 17:13:
Als je een goed advies wilt, moet je dus eerst vertellen waar je de monitor vooral voor wilt gebruiken.
De nieuwe monitor is vooral bedoeld om er TV en DivX op te kijken. Daarnaast wordt ie ook nog eens gebruikt om heel wat internet pagina's mee te bekijken. Af en toe een spelletje zoals NFSU moet ie wel aankunnen. Dat was ongeveer wel waarvoor ik 'm ga gebruiken :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Veel informatie voor je: [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8[/rml]

Erg handig topic als je een 19" overweegt aan te schaffen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
RoamoR schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:11:
Veel informatie voor je: [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8[/rml]

Erg handig topic als je een 19" overweegt aan te schaffen. ;)
Hehe, ik ben 'm op dit moment aan het bekijken, idd veel informatie :Y)

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
klinkt een beetje als(overdrive) mva.
voor meer info hierover mag je verder lezen in dat topic.
Pagina: 1