[OC]Pentium 4 3.0E

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Over de volgende CPU beschik ik:

Intel Pentium 4 3.0GHz,
1MB L2-Cache
800MHz FSB

Het moederbord dat ik gebruik is een Gigabyte MB 8S661 FX M RZ. De Multiplier staat standaard op 15x en de FSB op 200MHz (15 x 200 = 3.000MHz).
Waneer ik, in de bios, mijn FSB verhoog in kleine stapjes naar 233, draait m'n CPU @ 3.4 GHz.
Zodra windows weer is opgestart duurt het een minuut of 5 en mijn computer geeft een zwart beeld en twee secondes later gaat ie uit. De temperaturen zijn idle 46 en stressed 58.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn pc stabiel loopt van 3.0 @ 3.4, V-Core verhogen en zo ja, weet iemand hoeveel je de V-Core moet verhogen wanneer je de FSB met een bepaald aantal verhoogt?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dit is bij elke cpu anders, elke core is van een andere kwaliteit.
Gewoon proberen dus, trial and error, dit is het hele principe van overclocken.
Dus de vcore steeds met kleine stapjes verhogen en kijken hoe hoog je komen kan.

• Me_Again
Ik dacht altijd dat de V-Core verhogen, erg gevaarlijk kan zijn. Mijn V-Core staat nu op 1,25 Volt, met welke stap grote zou ik hem moeten verhogen? (V-Core max. = 1,40 Volt)

Als ik de FSB verhoog, wat gaat er dan allemaal meer mee omhoog, behalve m'n cpu dan...?

[ Voor 5% gewijzigd door Me_Again op 06-07-2005 13:44 ]

Verwijderd

normaal als je je fsb verhoogt gaat je geheugen je pci kaarten je agp kaarten alles gaat mee omhoog. maar sommige moederborden. de meeste hebben een optie waardoor je pci agp en geheugen op standaard waarden kan laten lopen. Want de pci en de agp kan meestal niet mee op te hoge snelheden.
terwijl de cpu nog gemakkelijk verder omhoog kan.
v-core verhogen is ook erg gevaarlijk als je geen goede koeling hebt want hoe hoger je v-core hoe meer warmte.

• Me_Again
Bedankt voor je antwoord, weet je toevallig ook of ik die optie heb, en zo ja staat dan in de bios?
Over die koeling hoef ik me geen zorgen te maken, heb gister een Tt WC gekocht :)

Edit: kom net tot de schokkende conclusie dat ik mijn V-Core niet kan verhogen in de bios (mobo uit 2004)

[ Voor 85% gewijzigd door Me_Again op 06-07-2005 14:01 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Me_Again schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:54:
Bedankt voor je antwoord, weet je toevallig ook of ik die optie heb, en zo ja staat dan in de bios?
Over die koeling hoef ik me geen zorgen te maken, heb gister een Tt WC gekocht :)

Edit: kom net tot de schokkende conclusie dat ik mijn V-Core niet kan verhogen in de bios (mobo uit 2004)
kijk eens in je mobo handleiding!

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Me_Again
Bedankt voor jullie reacties... (beetje offtopic) maar ik ben gewoon van plan een nieuw moederbord te kopen, omdat die van mij oud is en weinig functies heeft die ik wel wil gebruiken. Ik dacht zelf aan de 'Asus P4P800 SE'.

[ Voor 24% gewijzigd door Me_Again op 06-07-2005 19:06 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
ik heb de "normale" P4P800
hierop is alles te locken en in te stellen voor zover ik weet (ben ook nog n00b)
als m'n waterkoeling binnen is ga ik pas verder met OC'en
tot nu toe gewoon me AGP/PCI gelocked, geheugen staat nog standaard, maar als ik verder ga overklokken lock ik deze ook...

ik heb een P4 2,8 @ 3 Ghz

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Me_Again
Weet je ook wat voor bios jij hebt? Want ik kan me namelijk twee herinneren: de oude waarin je zowel links als rechts van boven naar beneden een menu hebt, maar ook een nieuwe die tegenwoordig op alle mobo's zit. Die heeft namelijk boven en onder een grijs stuk en het menu bovenin. horizontaal...

Hopelijk volg je ut een beetje ^ :P

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 19:26

BaT

@ TS, ik heb exact dezelfde proc, alleen ander mobo (Abit IC7-MAX/Socket478). Standaard loopt ie op dezelfde speeds als bij jou. Ik heb nog helemaal niet de behoefte gehad om over te klokken, maar vandaag was ik toevallig in zo'n bui :7

Heb hem eerst getest op 3,0 @ 3,405 Ghz , met fsb van 200 > 227 , "cpu : geheugen" > 1:1, toen BF2 gestart, na 5 minuten solide gespeeld te hebben, resette hij in eens, was geen cpu die oververhit was, want dat had ik dan wel anders gemerkt. Ik denk dat ik te goedkoop geheugen heb, maar ik heb geen zin om me geheugen lager te klokken (wordt dan dik onder de 170 (voor geheugen dan), aangezien ik maar bepaalde verhoudingen kan kiezen bij "cpu : geheugen").

Net nog eventjes wat anders geprobeerd, nl 3,0 @ 3,75 Ghz : fsb van 200 > 250, "cpu : geheugen" > 5:4.
Hij bootte, startte windows en ik kwam netjes op me desktop. Start BF2 > login > ben nog geen seconde in het menu en hij begint al meteen te piepen > cpu over verhit.... duh :+ (8>

Ik had overigens bij de 3,405 Ghz overklok me CPU voltage gewoon op de standaard waarde ingesteld en voor dat laatste "testje" >:) heb ik hem dus verhoogd van 1,325 v (standaard waarde i.i.g.) ofzo naar 1,512 v, dus nogal logisch dat ie warm werd })

Ik laat hem vanaf nu gewoon weer lekker lopen op 3,0 Ghz, want de meerdwaarde zie ik er op dit moment toch niet van in :)

[ Voor 81% gewijzigd door BaT op 07-07-2005 05:21 ]

Product Owner - Connec2

• Me_Again
ik zie bij mij op de P4 box staan dat m'n V-Core maximum 1.5V mag zijn... :P

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Me_Again, dit is echt een kwestie van zelf proberen. Elke proc is anders, dus elke proc kan meer of minder hebben aan volts en megaherzen. Veel proberen, leren, verschillende dingen aanpassen en kijken hoever je komt. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.