Advies over koeling

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik ben bezig een nieuwe PC te maken, en ik wou daarin eigenlijk waterkoeling hebben om het lekker stil te houden.
De PC-boer waar ik het hele zootje momenteel bestel heeft op de offerte een Thermaltake Shark tower staan, en een BigWater cooling van Thermaltake.
De URLs daarvoor zijn respectievelijk: http://www.thermaltake.com/xaserCase/shark/silver/silver.htm en http://www.thermaltake.co...0005bigwater/cl-w0005.htm.

Dit hele zootje moet op dit moment een AMD 3500+, een XFX Geforce 7800GTX, en eventueel een harde schijf koelen, en ik wil eigenlijk de mogelijkheid openhouden om er later meer harde schijven en eventueel nog een extra videokaart in te stouwen (SLI).
Nou had ik eigenlijk nog een paar vraagjes voordat ik dit allemaal bestel:
Allereerst, Gaat dit op zo'n nieuwe videokaart wel passen?
Ten tweede, is het de moeite waard om wat extra uit te geven voor het SE setje? (ik heb bijna geen ervaring met waterkoeling, het leek mij wel verstandig het reservoir in mn bay te hebben, dan kan ik zien wanneer ik moet bijvullen).
En als laatste, gaat dit wel genoeg koelen?

Graag jullie mening hiervoer!

Alvast hartelijk bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou een andere waterkoelingset nemen. Die Bigwater heeft al moeite om mijn Athlon XP 3200+ met Radeon 9600pro genoeg te koelen. Een 7800GTX produceert veel te veel warmte en een SLI setupp lukt al helemaal niet.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 10:47
Er zijn nog geen blokjes voor je GPU imo. Maar ik denk zowieso dat je het hele zooitje neit gekoeld krijgt met die koelingset

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Ares408 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:37:
Ik zou een andere waterkoelingset nemen. Die Bigwater heeft al moeite om mijn Athlon XP 3200+ met Radeon 9600pro genoeg te koelen. Een 7800GTX produceert veel te veel warmte en een SLI setupp lukt al helemaal niet.
Je moet niet vergeten dat een AthlonXp meer warmte produceert dan een Athlon64, alleen al door de hogere voltage. En dat het jou systeem niet voldoende koelt, zegt nog niks over de prestatie van deze WCset. En met de Bigwater moet je ook eigenlijk niet verder gaan dan het koelen van 1 cpu en 1 gpu.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10
Een waterkoeling heeft nooit specifiek een blok dat overal op past, als er een nieuwe vodeokaart is, dan zal na een maand of wat, of tegelijk een zooi blokjes en/of plaatjes voor hem op de videokaart te schroeven op de markt komen. Deze kunnen tussen ieder waterkoelsetje geprikt worden. \Het is dus niet zo, dat als je de nieuweste videokaart koopt, dat je dan een nieuwe waterset moet halen.

Weet eik helemaal niet of je dat al begreep? Maart lees bijvoorbeeld eerst eens een review, dat zal je denk ik het beste op weg helpen.

• TheBlasphemer
Nouja, ik kan best wel even wachten met het blokje voor mn videokaart,
maar dan wil ik wel weten of ik genoeg koelcapaciteit daarvoor ga hebben.

Een vriend van me had me aangeraden om een grotere radiator te nemen, maar die past volgens hem dan ook weer niet in mn kast.
Ik ben zelf een beetje de kluts kwijt, mede omdat waterkoeling gewoon allemaal nieuw voor me is.

Wat ik me dus afvraag is, zal dit setje genoeg capaciteit hebben om mijn PC te koelen,
en zo niet: wat gaat WEL genoeg capaciteit hebben?
het liefst allemaal van thermaltake, aangezien Norrod dat kan leveren...

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gewoon de Bigwater aanschaffen om de volgende redenen:

- Het is iig beter dan een stockkoeler(standaard).
- Eenvoudige montage voor beginners.
- De prijs.

:)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• TheBlasphemer
Montage wou ik eigenlijk overlaten aan Norrod *schaam* :|
En tuurlijk is waterkoeling wel beter dan stockcooler, maar ik doe het eigenlijk alleen voor het lawaai, kwas niet van plan te gaan OCen...
Het enige waar ik me zorgen om maak is of die wel genoeg is om alles te koelen. Heb ik dan aan zon normale radiator wel genoeg ?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheBlasphemer schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:37:
Montage wou ik eigenlijk overlaten aan Norrod *schaam* :|
En tuurlijk is waterkoeling wel beter dan stockcooler, maar ik doe het eigenlijk alleen voor het lawaai, kwas niet van plan te gaan OCen...
Het enige waar ik me zorgen om maak is of die wel genoeg is om alles te koelen. Heb ik dan aan zon normale radiator wel genoeg ?
nee volgens mij niet, die rad lijkt me vrij klein voor een 3500+ en een 7800GTX en 2 van die kaarten lukt alhelemaal niet

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:53:
[...]

nee volgens mij niet, die rad lijkt me vrij klein voor een 3500+ en een 7800GTX en 2 van die kaarten lukt alhelemaal niet
Klopt, en dan heb je het nog niet eens over de pomp van slechts 120 l/u, wat gewoon veel en veel te weinig is

• TheBlasphemer
Kunnen jullie dan wat anders aanraden wat ook in die kast past? en liefst ook van Thermaltake ?

Alvast heel erg bedankt,
TB

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf zou ik voor een leuk setje gaan van, alphacool, asetek of swiftech.

• TheBlasphemer
Dit krijg ik net van Norrod in mn mailbox:
Ik heb de aanvraag gedaan bij onze leveranicers, maar helaas kunnen wij het VGA waterkoelblok en de ThermalTake BigwaterSE niet leveren. ThermalTake maakt een dergelijk product inderdaad wel, de geleverde pomp bij het Bigwater koelset heeft dus genoeg vermogen om CPU en GPU te koelen.
:?
Help?

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 11:32

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Ares408 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:37:
Welke reviews heb jij gelezen dat de 7800 veel warmte produceert? Dacht dat dat juist meeviel gezien de singleslot design...

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou ook idd kiezen voor een setje van Swiftech of Asetek, of alles zelf samenstellen (niet aan te raden in jouw geval, moet je nog veel bijlezen believe me ;) ).

Ipv de bigwater zou ik eerder kiezen voor wat High end luchtkoeling, scheeld maybe maar een paar graden tegen minder kosten (ben net afgestapt van high end waterkoeling)

Aanraders:
CPU: Artic Freezer 64, Thermalright XP120 + stille fan
GPU: Zalman vf700-cu (weet alleen niet of die al past)

[ Voor 6% gewijzigd door aramdin op 07-07-2005 09:41 ]

Instagram / YouTube

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik (vriend van blasp) help hem ook een beetje met de keuze van zijn spullen (heb wel wat meer ervaring met WC koeling, heb eigen gemaakte wc (eigen blok enzo) thuis staan maar geen ervaring met prefab spul. Nu zag ik de exos. Exos 2 vind blasp te duur (logisch) maar exos 1 vind ie nog wel gaan (hij heeft geld over).

Zoals ik het zie heeft de exos een hoop voordelen:

geen modificaties aan kast nodig (erg grote pre)
veel koelvermogen -> goed uitbreidbaar

Nu heb ik en blasp een hoop reviews gelezen maar er zijn nog wat vraagjes: hoe stil is hij? Is hij onhoorbaar stil of merk je nog wel dat ie aan staat? De fans zijn denk ik wel te vervangen (tenzij er een beveiliging ofzo in zit??) maar de pomp niet dus die moet wel stil zijn. Even ter informatie: blasp heeft nu zo'n grote zalman koeler maar die vind hij teveel herrie maken en te weinig koelen.
Ik neem aan dat deze een stuk meer koelvermogen heeft dat zo'n bigwater (500 watt opname bij 55 graden warmtebron) dus deze zou een cpu, 2 videokaarten, chipset en 2 harde schijven moeten kunnen koelen? Stilte is belangrijker dan tempraturen (zolang hij maar bij warm weer onder de 50 ofzo blijft).

Omdat the blasp zijn kast niet wil modden zit hij vast aan prefab dingen zoals de exos of die bigwater. Is de exos zo'n beetje het beste (na exos 2) wat je kan krijgen met prefab dingen waar je je kast niet voor aan hoeft te passen?

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 07-07-2005 15:10 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Of koop een Koolance kast met bijna alles pre-installed.

Grote keuze aan koelblokken.

Ik heb deze zelf ook en als je er wat eenvoudige dingetjes aan wijzigt is het echt een top-systeem.
Zeker voor dat geld!
Pagina: 1