Toon posts:

[XP] Partities samenvoegen, fdisk en 2000 vs. XP*

Pagina: 1
Acties:
  • 5.732 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn PC:
- AMD 1GHz
- 256 MB RAM
- 43 GB (opgedeeld in C (3,88), D (9,77), E (9,76) en F (19,53))
- XP pro

Mijn probleem:
- XP is traag
- Het eeuwige gezeur van XP dat er te weinig schijfruimte is op C :(

Wat ik wil doen is de C en D partitie formatteren, samenvoegen tot een grotere C en hier windows 2000 op installeren.
Is het mogelijk om twee partities te formatteren en zo samen te voegen? En doe ik dat met fdisk?
Kan ik eventueel ook C, D, en E samenvoegen of wordt dat dan te groot?
Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waar moet ik op letten?
Volgens mij is 2000 sneller dan XP, klopt dat?

Bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met fdisk moet je de partities verwijderen en vervolgens 1 nieuwe aanmaken. Dus gewoon data backuppen en dan de schijf leegmaken.

En windows 2000 is inderdaad een heel stuk sneller dan XP, zeker op jouw machine (256MB ram is imho aan de krappe kant voor XP).

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-03 21:20
Als het met fdisk niet lukt is het met partition magic (een bootable versie) helemaal simpel om van 2 partitie's weer 1 te maken..

* the-edge heeft een hekel aan fdisk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, partition magic heb ik al een keer geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed. Ik lees ook veel negatieve verhalen over PM op het forum dus dat vertrouw ik niet helemaal.

Voor de duidelijkheid: Het is dus mogelijk om maar 2 van de 4 partities te formatteren en die samen te voegen.
Als dat is gebeurt, kan ik dan gewoon de 2000-CD erin stoppen en installeren of gaat dat op een andere manier?

groeten

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-03 21:20
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:35:
Ja, partition magic heb ik al een keer geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed. Ik lees ook veel negatieve verhalen over PM op het forum dus dat vertrouw ik niet helemaal.

Voor de duidelijkheid: Het is dus mogelijk om maar 2 van de 4 partities te formatteren en die samen te voegen.
Als dat is gebeurt, kan ik dan gewoon de 2000-CD erin stoppen en installeren of gaat dat op een andere manier?

groeten
Ja precies! Als je in jou geval liever met Fdisk werkt, ga je gang! Als je daarmee klaar bent en je hebt je gewenste partitie(s) gemaakt dan stop je gewoon de win2k cd erin, opstarten en installeren maar (moet je wel je CD/DVD-rom in de bios op #1 hebben staan als bootdevice.. ;)

Succes!!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik wil C en D dus verwijderen en daar een nieuwe C van maken he. Kan dat zo maar, aangezien C systeemschijf is en D een normale partitie? En blijft de data op mijn E en F- partitie ongedeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Dat van de CD-ROM is een goeie tip, one. Had ik nog niet aan gedacht

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Makkelijkste is om de setup van 2000 (of XP, want deze is niet per definitie trager dan 2000) met welke je ook de partities kan aanmaken (eerst C en D weggooien en van de verkregen vrije ruimte één nieuwe partitie aan maken). Extra tools zijn volledig overbodig als je toch een nieuwe installatie gaat uitvoeren.

Uiteraard kan je ook één grote partitie aan maken, houdt wel rekening met het feit dat je al je data kwijt bent. Als je alleen C en D samenvoegt, gebeurt niets met de data op de E en F partitie.

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 06-07-2005 11:45 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer is XP dan niet trager dan 2000?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Gebruik even de zoek functie van GoT, hierover wordt voldoende gemeld...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
oke.
Bedankt voor de snelle reacties tot zover. Als iemand nog handige tips heeft, hoor ik het graag.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:51:
Wanneer is XP dan niet trager dan 2000?
In mijn ervaring is XP altijd trager dan windows 2000, echter, met de huidige bakken die genoeg ram hebben dat XP er goed op draait, mijn eigen voorkeur blijft echter om gewoon win2000 te draaien.
Zeker op een wat tragere machine als jij daar hebt zou ik gaan voor 2000 ipv XP.
the-edge schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:30:
Als het met fdisk niet lukt is het met partition magic (een bootable versie) helemaal simpel om van 2 partitie's weer 1 te maken..

* the-edge heeft een hekel aan fdisk ;)
Fdisk geeft anders vrijwel nooit errors.
De keren dat ik Partition Magic heb gebruikt was ik of alle data van de disk kwijt (in 1 keer floep 60GB weg :X), of hij was ineens totaal onleesbaar waardoor ik alsnog met fdisk aan de slag moest.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, allemaal bedankt voor de reacties, maar omdat ik zeker wil weten dat er niks fout gaat nog een laatste check:
1. belangrijke data van C en D backuppen
2. C en D weggooien in fdisk
3. Nieuwe partitie maken in fdisk. (Als grootte instellen de gezamenlijke grootte van C en D?)
4. de nieuwe C nog formatteren?
5. BIOS zo instellen dat ie vanaf CD-ROM opstart
6. WIN2000 CD erin
7. windows installeren

Klopt dit? Ik heb bij punt 3 wel m'n twijfels. Hoe stel je dit in zodat alle beschikbare schijfruimte voor de nieuwe C wordt gebruikt?

Ben nog een leek wat betreft het maken van partities... :P

Verwijderd

om je partities te beheren kun je ook partition magic gebruiken. Deze heeft een echte GUI ipv fdisk en is daarom misschien makkelijker te gebruiken. Volgens mij heeft dez tool wel een merge functie.

hier heb je een link naar een website die een copie heeft gemaakt van de site van black viper voor het geval die down zou gaan 8)
http://www.dead-eye.net/WinXP%20Services.htm

Dat Windows XP langzamer is dan Windows 2k op een machine met minder geheugen is niet perse waar. Als je er tijd voor hebt / leuk vind kun je veel tweaken aan Windows XP zodat het sneller wordt.
dingen die me hierbij te binnen schieten:
- nutteloze services uitzetten (Luna theme, fax support, modem.... een supper website waar je echt over
elke service wat kunt vinden is http://www.blackviper.com (momenteel under construction)
- nlite (een programma om nutteloze programma's te verwijderen, :9 extreem handig bij een kleine
partitie)
- dr was nog zo'n progje als nlite, kweet de naam niet meer uit mn hoofd
- ccleaner (een progje dat scant op nutteloze bestanden op je hd, internet cash, tmp bestanden, office
installatie bestanden....) en scant ook het register op invalid keys bijv.
- gebruik een fatsoenlijk defragmenteer progje, (die in standaard windows zit is redelijk matig) om dr ns een paar te noemen: O&O Defrag, Disceeper (was een paar dagen nog een update van), ....

dr is vast nog wel meer te vinden over het opschonen, versnellen van je windows (onderandere op got)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
tnx, maar ik heb al besloten om het met fdisk te gaan doen, want PM vertrouw ik niet. En ik wil C echt groter maken want 3,5 gb is gewoon weinig voor een windows-partitie. En ik wil met WIN2000 gaan werken, omdat ik die een jaartje geleden ook erop had staan en ik er toen tevreden over was. Ben eigenlijk alleen op XP overgestapt uit nieuwsgierigheid.

Dus ik vroeg me af: is mijn stappenplan in orde?

Toch bedankt hoor.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:49:
tnx, maar ik heb al besloten om het met fdisk te gaan doen, want PM vertrouw ik niet. En ik wil C echt groter maken want 3,5 gb is gewoon weinig voor een windows-partitie. En ik wil met WIN2000 gaan werken, omdat ik die een jaartje geleden ook erop had staan en ik er toen tevreden over was. Ben eigenlijk alleen op XP overgestapt uit nieuwsgierigheid.

Dus ik vroeg me af: is mijn stappenplan in orde?

Toch bedankt hoor.
stappenplan is op zich prima, echter als je twijfelt over punt 3 is FDISK FAQ altijd handig.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan, maar daar kan ik niet duidelijk vinden hoe het zit in mijn geval. Dus: als er al 4 partities zijn waarvan er 2 behouden worden en 2 worden weggegooid. Van de weggegooide moet dan 1 nieuwe primaire partitie worden gemaakt.

Verwijderd

ik neem aan dat ie aangeeft hoeveel ongepartitioneerde ruimte je hebt (na het formateren van je C en D) als je dan een nieuwe partitie aanmaakt kun je volgens mij wel kiezen om "alle ongepartitioneerde ruimte" te gebruiken voor die nieuwe partitie.

Het lijkt me trouwens ook mogelijk om dit aanmaken van die nieuwe partitie tijdens de installatie van Windows 2K te doen. Daar heb je in ieder geval wel zo'n "alle ongepartitioneerde ruimte" te gebruiken functie.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.....en iedereen gaat er maar weer blind vanuit dat C en D allebei Primary partitions zijn.....

Voordat je met Fdisk gaat lopen kloten: fdisk vreet geen NTFS based logical drives resizen in een extended partition.
dus als je C een primary is en je DEF zijn 3 logical drives in een extended partition heb je niet veel aan Fdisk, want dan kan je je extended partition niet resizen zonder alle logical drives te verwijderen.

Wel wat aan Partition Magic, als je het maar verstandig gebruikt.
[rml]BackSlash32 in "[ Partities maken] Hoe zonder dataverlies..."[/rml]

Laat eerst maar eens goed zien hoe je partitieverdeling zit, dus primary en extended partitions + logical drives.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 08-07-2005 07:58 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mijn partitieverdeling vanuit schijfbeheer van WINXP:

C: standaard FAT32 (systeemschijf) Primaire partitie
D: standaard FAT32 Logisch station
E: standaard FAT32 Logisch station (met wisselbestand)
F: standaard FAT32 Logisch station

D, E, en F zijn uitgebreide partities.

Ik hoop dat dit voldoende info is, want vanaf nu ben ik 4 weken op vakantie. 8) Daarna ga ik met al jullie tips aan de gang. Bij voorbaat dank. :)

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 07:55:
.....en iedereen gaat er maar weer blind vanuit dat C en D allebei Primary partitions zijn.....

Voordat je met Fdisk gaat lopen kloten: fdisk vreet geen NTFS based logical drives resizen in een extended partition.
dus als je C een primary is en je DEF zijn 3 logical drives in een extended partition heb je niet veel aan Fdisk, want dan kan je je extended partition niet resizen zonder alle logical drives te verwijderen.

Wel wat aan Partition Magic, als je het maar verstandig gebruikt.
[rml]BackSlash32 in "[ Partities maken] Hoe zonder dataverlies..."[/rml]

Laat eerst maar eens goed zien hoe je partitieverdeling zit, dus primary en extended partitions + logical drives.
Oke, dus is het nou mogelijk of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:45:
Oke, mijn partitieverdeling vanuit schijfbeheer van WINXP:

C: standaard FAT32 (systeemschijf) Primaire partitie
D: standaard FAT32 Logisch station
E: standaard FAT32 Logisch station (met wisselbestand)
F: standaard FAT32 Logisch station

D, E, en F zijn uitgebreide partities.

Ik hoop dat dit voldoende info is, want vanaf nu ben ik 4 weken op vakantie. 8) Daarna ga ik met al jullie tips aan de gang. Bij voorbaat dank. :)
nee dit is niet mogelijk.

c: is een aparte partitie.
d: is een logische partitie in een extended partitie.

deze 2 kan je nooit zomaar samenvoegen (pqmagic kan het waarschijnlijk wel, d: weghalen, extended resizen tot e: en f: en vervolgens c: vergroten met de vrij gekomen ruimte, maar zorg voor een backup!!!).

persoonlijk zou ik het zo te laten of alle partities weg te gooien (na backup) en opnieuw te beginnen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb alles wat ik wil bewaren gebackupped. Ik ga nu gewoon een compleet nieuwe install maken.
1. Moet ik voor ik partities ga wijzigen alle data verwijderen of is dat niet nodig?
2. Heb ik als alle data verwijderd is nog de mogelijkheid fdisk te starten?
3. Is het ook mogelijk om via de windows-cd de partities te wijzigen (voor de install van win) en daarna gelijk windows te installeren?

Ik denk trouwens dat ik toch weer xp erop zet ipv 2000. Ik lees op het forum nl dat xp over het algemeen sneller is. Dan zet ik alle grafische shit wel uit.

Vast bedankt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:42:
Oke, ik heb alles wat ik wil bewaren gebackupped. Ik ga nu gewoon een compleet nieuwe install maken.
1. Moet ik voor ik partities ga wijzigen alle data verwijderen of is dat niet nodig?
Nee, die data verdwijnt wel als je de partitie weggooit
2. Heb ik als alle data verwijderd is nog de mogelijkheid fdisk te starten?
Jup
3. Is het ook mogelijk om via de windows-cd de partities te wijzigen (voor de install van win) en daarna gelijk windows te installeren?
Nee, je kunt wel partities aanmaken, maar resizen e.d. gaat niet.
Ik denk trouwens dat ik toch weer xp erop zet ipv 2000. Ik lees op het forum nl dat xp over het algemeen sneller is. Dan zet ik alle grafische shit wel uit.

Vast bedankt.
Waarom, 2000 draait hier toch echt een stuk rapper dan XP moet ik zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 02-08-2005 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer verder gelezen en denk nu weer aan 2000. Ben nog een beetje in dubio dus. Je leest veel verschillende verhalen hier op het forum.

Wat me een nadeel leek bij 2000 is dat er misschien niet zoveel updates meer zijn. Iemand hier ervaring mee? Aan de andere kant wordt XP door al die updates steeds groter en daardoor kreeg ik dat gezeik van te weinig schijfruimte.

Welke OS neemt trouwens de minste schijfruimte in beslag? XP of 2000?

Ik las dat een XP zonder grafische shit net zo snel gaat als 2000, maar ja waarom dan inderdaad niet gewoon gelijk 2000 installeren. Scheelt een hoop instellingen veranderen.

Wat ik wel nog een voordeel vond van XP is het gemak met USB-apparaten (vanzelf installeren en zo), werkt dat ook zo bij 2000?

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets:

ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe het in zijn werk gaat als ik alles vanuit niets moet installeren. Gewoon CD erin en opstarten of zo? Staat er misschien ergens een FAQ of zo?

Verwijderd

Als je fdisk gebruikt, ben je dus ook al je logische partities kwijt E,en F
als dat je niet uitmaakt. gebruik dan helemaal niets en doe dit in de setup van windows, gooi alles weg in dat partitie tabelletje maak dan een primaire partitie aan,(je kunt niet anders in de setup)

De rest van de parities kun je beter aanmaken in wndows zelf of met fdisk.

WinXP start op van cd. ff setting in je bios aanpassen zodat je pc het eerst naar een cd rom kijkt. dan start de windows setup automagisch

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 12:29 ]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
OKE download NLite (hier vn de meuktracker)
Een handig proggie waarmee je zaken uit windows kunt halen. (bijv MSNexplorer, Outlook, take a tout of windows enz. enz.) Kan haast niet fout gaan, ken je het niet blijf je ervan af.
ken je het en wil je het niet gebruiken haal het weg.
Vul je serienummer, lokatie, toetsenbordlayout en alles dat je normaal gesproken tijdens de installatie in moet vullen, gedurende de hele install, Doe dit dus in NLite en tweak Wiindows nog even, dus eyecandy uit, klassieke mappen om gewoon snelle en goed werkbare instellingen te lrijgen,. net zoals je normaal na de install doet.
Heb je nog een SP, geef het even aan en Nlite integreerd het.
Nlite maakt een isobestand en je zal zien dat als je dit wegschrijft op een CD (die ok bootalble is net als de standaard CD) deze CD een stuk minder ruimte van vol is dan van de originele, ook de windowsinstall zal minder ruimte in beslag nemen, én je hoeft er niet meer bij te blijven, gewon comp aanzetten en een half uurtje laten een windowsinstall die minder dan een gig aan ruimte in beslag laat (alsje lekker aan het hakken gaat, ik zit denk ik op ongeveer 700MB) HEERLIJK, GEEN GEPRUTS MEER NA INSTALL EN MINDER RUIMTE.

Maar goed even terugkomen opje vraag over en clean install, knal die CD erin (als je Nlite nog te eng vind om te gebruiken) en volg gewoon de instructies op het scherm, het is echt heel gemakkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga vanavond aan de gang.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

ik kan niet booten vanaf de win2000 cd. Ook niet vanaf een diskette, want mijn diskettestation is kapot. Hoe krijg ik 2000 nou geinstalleerd en XP er van af? is er een 2000-bootdisk op cd of zo?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom kan je niet booten vanaf je Windows 2000 CD dan? Is je CD kapot - neem dan even contact op met MS voor een replacement CD.

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen originele CD dus daarom waarschijnlijk. Ik heb nu gewoon XP erop gezet. Weet iemand wat ik allemaal kan weghalen aan overbodige dingen aan XP of een link waar ik dat kan vinden?

Ik ben trouwens geen data verloren. Heb C en D geformatteerd (die data dus wel kwijt) en vervolgens van de oude D de nieuwe C gemaakt en vice versa. Data van E en F zijn bewaard gebleven. Nou heb ik een grote C-drive en is het probleem van ruimtegebrek voor XP opgelost. Heb ik gedaan in de setup van XP.

Is het trouwens mogelijk om de nieuwe D (die nu maar 3 gb is) samen te voegen met ee nandere partitie zonder de hele schijf te hoeven formatteren?

Allemaal bedankt voor de reacties.
Pagina: 1