wat zijn aceptable waarden voor de temp en fan speed ?

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
ik heb een koelingsprobleem, waarschijnlijk.

we draaien een server met een pentium IV 3,0 GHZ (530)
scsi tapebackup en sata raid. asus p5p800 moederbord 400 WATT voeding

hij crashed snachts bij het backuppen. der draait windows 2003 SBS premium op.

snachts gaat ie ook aan de slag met het opschonen van de mail en public stores.

ik begrijp er helemaal niks van. hij zegt dat de backup om 2:07 succesvol beiendigd wordt, terwijl asusprobe al vanaf 1:40 niks meer gelogd heeft. de lampjes op de tape drive branden de andere morgen allemaal wat niet zo hoort.

de temperaturen: mobo 37 graden cpu 55 met uitschieters naar 60
cpu fan speed max 4800 maar gemiddeld 4700.

we gebruiken de standaart intel koeler ( t was een boxed processor)

ok, die vervangen kan het probleem oplossen, maar het kan ook de tape activiteit +hd activiteit zijn die de voeding plat trekt? maar de pc gaat niet helemaal uit oid. kan alleen niet meer inloggen smorgens.

ik begrijp het dus niet. waarom gaat ie uit. als het een koelingsprobleem is, wat is er dan te heet geworden? ik zie hier dat 60 graden best te doen is, en dat is onze proc maar bij piken. dus een stipje dat ff hoger is dan gemiddeld. voeding lijkt me onwaarschijnlijk toch? dat moet toch wel kunnen met een 400 watt voeding?

dus 2*160 maxtor s-ata raid op adaptec controller,
scsi dat drive op adaptec controler,
40 gb systeem disk op ide controler van moederbord.

120 MM outtake op 12 volt van voeding, en 120 mm intake op chasis-fan aansluiting, maar dta is slechts sinds kort. we dachten dat ie daardoor wel zou stoppen met crashen, maar helaas.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lijkt me eerder een software probleem. Ik zou even kijken in je log wat precies het laatste was wat ie gedaan heeft voordat ie crashde en vervolgens kijken of er misschien updates ofzo voor dat programma zijn.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• engelbertus
t laatste wat ie doet is backuppen, en exchange werkzaamheden. opschonen van de stores en online defragmentatie.

dit doet ie altijd zo, bij crashes was de temp hoger dan anders, maar ik vind 60 graden en 4700 ( 4800 max) alleen eigenlijk niet voldoende reden voor een crash, om het volledig aan de slechte koeling toe te schrijven. ik lees hier geregeld temperaturen van 60 graden.
ik heb wel een screenshotje van het toepassingen logboek, maar geen ruimte om dat ff ergens neer te zetten, maar daar zie je ook niet veel op.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 21:39

John2B

I Love RAID5..!!

Is er wel een SWAP file gedefinieerd of is die wel groot genoeg. Tijdens het backuppen wordt nogal wat met data geschoven. Al lijkt het me dat Windows het zou melden indien er diskruimte (swap) te weinig is.

Heb het zelf eens gehad dat er om duistere redenen geen SWAP file stond gedefinieerd en Windows er gewoon keihard uitklapt/crashed of blijft hangen/bevriezen.

Gewoon even een suggestie om niet alleen op de temp te focussen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• engelbertus
er zit 2048 mb geheugen in, en er is wel een swapfile. (type aangepast begingrootte 2048 max 4096 MB)
misschien dat andere onderdelen te heet worden? hd? geheugen?

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 06-07-2005 12:15 ]

Verwijderd

Je bak zou kunnen crashen als de disk met de boot partitie te heet wordt, maar in dat geval worden er van tevoren al waarschuwingen gespuwd naar het event log. Ondersteunt de disk S.M.A.R.T. en heb je dat ook aangezet? Staat overigens bijna altijd standaard aan.

Je meldt dat de backup om 2:07 klaar is. Van wanneer is dan het laatste event in het event log?

Ik vind overigens 60 graden voor de CPU niet schrikbarend hoog. Dat moet 'ie makkelijk kunnen trekken. Het aantal disks heeft trouwens weinig invloed op de voeding. Een beetje disk trekt maximaal 12 Watt.
Pagina: 1