Ik wil graag thuis een web servertje neerzetten. Het is voornamelijk om zelf een beetje mee te spelen (webserver, php, mysql etc) en zal niet al te intensief worden bezocht (dus geen co-located hosting oid nodig en geen bergen geheugen of een hele snelle CPU). Wel wil ik graag dat hij 24/7 aan blijft staan (downtime is niet zo belangrijk, tenzij ik nog wat wil experimenteren met een mailserver). Ik zal 'm niet gebruiken voor ander dingen, omdat ik nog een andere PC heb. Het belangrijkste is eigenlijk dat hij zo energie zuinig als mogelijk is. Het budget is niet al te hoog hiervoor, zeg 500 euro (2e hands is geen probleem). Ik zat zelf te denken aan een laptop oid. Maar ik ben ook wel eens iets tegengekomen met "ultra low voltage" cpu's. Een monitor heb ik waarschijnlijk niet nodig, omdat ik wel remote kan inloggen. Mijn vraag is dus eigenlijk wat kan ik het beste doen om een zo energie zuinig mogelijk servertje in elkaar te knutselen?
Neem een oude Pentium 3. Die zijn goedkoop, zuinig en als je er een AMD Athlon cooler opzet kan je de fan langzaam laten draaien. Blijft hij koel en hoor je hem niet.
Kijk wel ff wat voor chipset erbij zit. Een Intel 815 kan b.v. maar max 512 MB Ram aan. Mischien is dat genoeg voor je, maar met email en database servers kan je beter te veel als te weinig RAM hebben.
Kijk wel ff wat voor chipset erbij zit. Een Intel 815 kan b.v. maar max 512 MB Ram aan. Mischien is dat genoeg voor je, maar met email en database servers kan je beter te veel als te weinig RAM hebben.
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
2de hands een P1 300mhz op de kop tikken. Liefst zonder ventilatoren. Mijn server is een Compaq PI 333Mhz en voldoet prima. Tevens is het energie gebruik erg laag.
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Met een beetje mazzel kun je ergens een small form factor desktopje op de kop tikken.
Deze nemen erg weinig ruimte in, er zit standaard hardware in, dus over het algemeen erg stabiel.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een paar maanden geleden een Compaq SFF machine voor slechts 35 euro gekocht (pentium 3 500, 192 MB).
Deze gebruik ik voor ongeveer dezelfde doeleinden als die van jou en bevalt prima
Deze nemen erg weinig ruimte in, er zit standaard hardware in, dus over het algemeen erg stabiel.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een paar maanden geleden een Compaq SFF machine voor slechts 35 euro gekocht (pentium 3 500, 192 MB).
Deze gebruik ik voor ongeveer dezelfde doeleinden als die van jou en bevalt prima
Als ik jou was zou ik iig geen laptop nemen, die zijn niet geschikt om 24/7 aan te laten staan. Zelf heb ik een pentium 133 MHz/96 MB als server
. maar die draait alleen ftp/apache/
[ Voor 19% gewijzigd door stefan001 op 06-07-2005 10:57 ]
Verwijderd
heel mooi die langzame hardware, ik zou er zelf ook voor gaan, maar houd wel rekening mee met het volgende:
- het OS: ga je linux draaien, dan is het allemaal ok! maar ga je een windows server draaien dan loop je al snel tegen je limiet aan met een langzame bak.
-De HD: als je een share gaat maken voor thuis dan heb je toch al snel 100/200 GB hd space nodig, zo`n centrale share werkt ongeloofelijk lekker, maar zo`n oude P1 herkent een 200GB schijf echt niet volledig.
- het OS: ga je linux draaien, dan is het allemaal ok! maar ga je een windows server draaien dan loop je al snel tegen je limiet aan met een langzame bak.
-De HD: als je een share gaat maken voor thuis dan heb je toch al snel 100/200 GB hd space nodig, zo`n centrale share werkt ongeloofelijk lekker, maar zo`n oude P1 herkent een 200GB schijf echt niet volledig.
Verwijderd
ik had een P2 300 mhz (ofzo
) en die voldeed aan 5 mIRC servers, webserver, mysql server, ftp server en bnc server, allemaal zonder problemen (wel 512 MB geheugen)
Nu heb ik een 1ghz, 400MB ram die eigenlijk even stabiel draait, alleen je merkt dat de mIRC respons tijd sneller is dan bij de oude server, maar voor web maakt dit niet uit.
Een oude < 500 mhz pc met >200 RAM met wel voldoende zijn met wat je wil denk ik.
Nu heb ik een 1ghz, 400MB ram die eigenlijk even stabiel draait, alleen je merkt dat de mIRC respons tijd sneller is dan bij de oude server, maar voor web maakt dit niet uit.
Een oude < 500 mhz pc met >200 RAM met wel voldoende zijn met wat je wil denk ik.
je budget is 500 euro??
daar kun je alles nieuw voor kopen, zelfs iets met een 1u behuizing voor als je het toch colocated wil maken achteraf.
als je extreem energiezuinig wilt doen:
epia dingetje kopen?
iets snels:
amd64 (130 voor cpu, 100 voor mobo, 100 voor ram (1gb), 170 voor kast+voeding(1u van chieftec incl voeding))
of ontzettend cheap:
2e hands p2/p3/celeron van 10 euro met beetje geluk, maar voor minder dan 100 euro kun je vrijwel alles in die range vinden
daar kun je alles nieuw voor kopen, zelfs iets met een 1u behuizing voor als je het toch colocated wil maken achteraf.
als je extreem energiezuinig wilt doen:
epia dingetje kopen?
iets snels:
amd64 (130 voor cpu, 100 voor mobo, 100 voor ram (1gb), 170 voor kast+voeding(1u van chieftec incl voeding))
of ontzettend cheap:
2e hands p2/p3/celeron van 10 euro met beetje geluk, maar voor minder dan 100 euro kun je vrijwel alles in die range vinden
lol dan moet je een Via Epia M10000 kopen man
Heb ik ook, en werkt al 100 dagen zonder reboot
Gewoon 512Mb geheugen erin, grote hd erop en knallen
Als je nog last hebt van het geluid:? geen probleem, gewoon een passive NB cooler van Zalman erop (heb ik ook erop) en dan is ie helemaal stil (op de disk na). Superoplossing en ook niet al te duur 

Verpakkings inhoudt

Verpakkings inhoudt
[ Voor 19% gewijzigd door IJnte op 06-07-2005 11:21 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Ik draai op die P133 96MB windows 2000 (professional). Hij draait upp (irc), ftp en apache, werkt allemaal prima. Af en toe wel wat geduld, maar ja hehVerwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:01:
heel mooi die langzame hardware, ik zou er zelf ook voor gaan, maar houd wel rekening mee met het volgende:
Als je Linux wilt gaan draaien en je geen performance nodig hebt (dus inderdaad voor min of meer persoonlijk gebruik met web/ftp/mailserver:
- VIA Epia ML5000 (100 euro),
- Mini-ITX blackbox behuizing (55 euro),
- Snapin powersupply PW70 (50 euro),
- 256MB DDR-geheugen (35 euro),
- 2.5inch HD (Samsung 80GB, 8MB cache (100 euro)
- Slimline CD-rom (45 euro)
... minder dan 400 euro, en veel zuiniger zal je het denk ik met jouw budget niet kunnen krijgen.
CD-rom heb je op zich niet zo nodig, maar kan in eerste instantie wel handig zijn voor tijdens het installeren. Heb je echter nog een gewone CD/DVD-Rom speler liggen, dan die gewoon tijdelijk extern aansluiten. De eerste drie items van de lijst vind je bij MyElectronics waar ze sowieso een hoop van dat Via-epia mini-itx spul hebben.
Zelf heb ik iets vergelijkbaars draaien (Via Epia M10000), meer dan genoeg als mail/webserver.
- VIA Epia ML5000 (100 euro),
- Mini-ITX blackbox behuizing (55 euro),
- Snapin powersupply PW70 (50 euro),
- 256MB DDR-geheugen (35 euro),
- 2.5inch HD (Samsung 80GB, 8MB cache (100 euro)
- Slimline CD-rom (45 euro)
... minder dan 400 euro, en veel zuiniger zal je het denk ik met jouw budget niet kunnen krijgen.
CD-rom heb je op zich niet zo nodig, maar kan in eerste instantie wel handig zijn voor tijdens het installeren. Heb je echter nog een gewone CD/DVD-Rom speler liggen, dan die gewoon tijdelijk extern aansluiten. De eerste drie items van de lijst vind je bij MyElectronics waar ze sowieso een hoop van dat Via-epia mini-itx spul hebben.
Zelf heb ik iets vergelijkbaars draaien (Via Epia M10000), meer dan genoeg als mail/webserver.
Ik draai hier al 4 jaar een PIII 1300Mhz met 768MB ram (maximale wat het bord ondersteund).
Veel sneller als die via meuk
Deze setup verbruikt met 2 250GB en 1 160GB schijf, een pci 2mb videokaartje en een dvd writer maar 45 watt stroom.. (idle)
Heb het moederbord met inhoud (zonder schijven) toen gekocht voor 200 gulden
Deze setup verbruikt met 2 250GB en 1 160GB schijf, een pci 2mb videokaartje en een dvd writer maar 45 watt stroom.. (idle)
Verwijderd
dell heeft momenteel kant en klare servers staan voor 400 euro...
Dell server van 399 euro
Dell server van 399 euro
+90 euro verzend kosten.Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:40:
dell heeft momenteel kant en klare servers staan voor 400 euro...
Dell server van 399 euro
en in deze opstelling is het meer een desktop systeem met te weinig geheugen dan een server..
oude p2 is goedkoper en zuiniger voor ts zijn eisen lijkt me
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Vergeet de BTW niet: 19% van € 90 + 19% van € 399 = € 92,91.heuveltje schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:47:
[...]
+90 euro verzend kosten.
en in deze opstelling is het meer een desktop systeem met te weinig geheugen dan een server..
oude p2 is goedkoper en zuiniger voor ts zijn eisen lijkt me
Totaal dus € 581,91.
Zoek inderdaad even op de verschillende tweedehands sites, met name de oudere IBM/Compaq/HP/Dell spullen zijn erg betaalbaar !
Eerst het probleem, dan de oplossing
idd, waarom kijk je net de vraag en aanbodservice van Tweakers.net?
ik zie daar al een server staan voor €250 (beetje spam is toch wel geoorloofd?
) http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/14564
maar er staan nog wel veel meer geschikte servers!
off-topic
ik zie daar al een server staan voor €250 (beetje spam is toch wel geoorloofd?
maar er staan nog wel veel meer geschikte servers!
off-topic
Bij mijn weten ging de P1 tot 233MHZ...Twisted schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:50:
2de hands een P1 300mhz op de kop tikken. Liefst zonder ventilatoren. Mijn server is een Compaq PI 333Mhz en voldoet prima. Tevens is het energie gebruik erg laag.
[ Voor 40% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 06-07-2005 12:04 ]
remember your end, someone owns us
je zou zoiets kunnen pakken voor dat geld doe je alles remote met c&q heb je een redelijk zuinige bak en als het moet kun je er zo een volwaardige pc van maken he mobo is zelfs zeer geschikt als mediacentre basis.
pricewatch link(pas op)
heb 1gb genomen ivm toekomst opties maar 2x512 is ook een optie
pricewatch link(pas op)
heb 1gb genomen ivm toekomst opties maar 2x512 is ook een optie
[ Voor 9% gewijzigd door snooze op 06-07-2005 12:14 ]
weet iemand nog een leuke signature?
Wow, dat zijn veel reacties in korte tijd :-) Zoveel schijfruimte zal ik (nog) niet gebruiken. Maar het verbaast mij wel dat een P3 systeem zo zuinig kan zijn. +/-50W is heel acceptabel.Procyon for life schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:30:
Ik draai hier al 4 jaar een PIII 1300Mhz met 768MB ram (maximale wat het bord ondersteund).
Als ik ook even op marktplaats kijk, zie ik dat deze systemen (P3 +/- 500Mhz) volop te verkrijgen zijn (hooguit even zoeken naar meer geheugen). Dan wil ik er eigenlijk wel linux op gaan draaien. En die 500 euro was wel het maximum. Het lijkt er op dat het ook voor +/- 100/200 euro kan :-) Die Via epia zie ik veel minder aangeboden worden.
Alvast erg bedankt! Ik vind het trouwens erg interessant als mensen bij hun specificatie ook energieverbruik kunnen melden (hoewel ik begrijp dat niet iedereen zo'n meter heeft). Geluid is niet zo'n probleem. Hij zal toch wel in de meterkast of zo belanden. :-)
BTW word toch wel weergegeven op dell site ?lier schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:56:
[...]
Vergeet de BTW niet: 19% van € 90 + 19% van € 399 = € 92,91.
Totaal dus € 581,91.
Zoek inderdaad even op de verschillende tweedehands sites, met name de oudere IBM/Compaq/HP/Dell spullen zijn erg betaalbaar !
IIG zou ik geen oude compaq/hp willen, want die zijn ontworpen op Serverruimtes en maken meestal een TAKKE-herrie
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik draai nu sinds 2 weken een Linode 64.
Kost niet zo veel geld, en je hebt gewoon een virtuele server, dus je kiest je besturingsysteem, en configureerd alles zelf, 100% vrijheid, kan je dus leren hoe het moet als je een eigen server wil.
Nadeel is wel dat ze de laatste tijd soms wel eens down gaan door stroomstoringen..
Kost niet zo veel geld, en je hebt gewoon een virtuele server, dus je kiest je besturingsysteem, en configureerd alles zelf, 100% vrijheid, kan je dus leren hoe het moet als je een eigen server wil.
Nadeel is wel dat ze de laatste tijd soms wel eens down gaan door stroomstoringen..
Ik vraag mij nu eigenlijk toch af wat de gevolgen voor het systeem zouden zijn als ik er ook e-mule op wil draaien. Mijn ingeving is:
- Linux -> windows
- >= 500mhz -> >= 1ghz
- >= 256MB -> >= 512MB
Daarmee zal de prijs ook wel wat omhoog gaan. Niet alleen in aanschaf (dergelijke P3 systeempjes zie ik voor 100/150 euro op marktplaats), maar ook in energieverbruik, omdat het systeem niet meer vaak echt idle is.
Wat denken/weten jullie hierover?
Verder valt het mij op dat veel mensen toch aardig wat geld vragen voor oude systemen, zeker als je bedenkt dat op cool-prices.nl je al voor 245 euro een nieuw amd athlon 1800+ systeempje met 512MB en 80GB schijf hebt.
- Linux -> windows
- >= 500mhz -> >= 1ghz
- >= 256MB -> >= 512MB
Daarmee zal de prijs ook wel wat omhoog gaan. Niet alleen in aanschaf (dergelijke P3 systeempjes zie ik voor 100/150 euro op marktplaats), maar ook in energieverbruik, omdat het systeem niet meer vaak echt idle is.
Wat denken/weten jullie hierover?
Verder valt het mij op dat veel mensen toch aardig wat geld vragen voor oude systemen, zeker als je bedenkt dat op cool-prices.nl je al voor 245 euro een nieuw amd athlon 1800+ systeempje met 512MB en 80GB schijf hebt.
Onzinstefan001 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:54:
Als ik jou was zou ik iig geen laptop nemen, die zijn niet geschikt om 24/7 aan te laten staan. Zelf heb ik een pentium 133 MHz/96 MB als server. maar die draait alleen ftp/apache/
![]()
Mijn notebook is een oude gateway 5300 die dienst doet als web , dns , dhcp , printer server en router. Er zitten 3 netwerk kaarten in (PCMCIA 2x en 1x onboard)
Wel rekening houden met de beperkte doorvoersnelheid van de PCMCIA poorten. 1,5Megabyte/sec op 16Bit PCMCIA sloten is een beetje het max geloof ik (tips zijn welkom
Ik heb bij Conrad een notebook koeler gekocht (werkt op de USB poort) en deze houdt de notebook heerlijk koel.. alles werkt gewoon super stabiel..

Voordeel is ook dat de batterij gelijk als UPS dient bij kleine stroomstoringen
Verwijderd
Ik heb sinds december 2003 m'n eigen server thuis draaien. Ik ben begonnen met eeen PII met twee SCSI-drives erin, maar sinds een half jaartje heb ik een PIII met 768MB en 'gewone' IDE drives. Je kunt prima uit de voeten met 'afdankertjes', dus ik stel voor dat je eens in je familie rondvraagt of er nog ergens een ouwe PC ongebruikt staat te verstoffen. Of kijk eens op marktplaats.nl. Een nieuwe server bij DELL bestellen kan altijd nog...kopjethee schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:42:
Ik wil graag thuis een web servertje neerzetten. Het is voornamelijk om zelf een beetje mee te spelen (webserver, php, mysql etc) en zal niet al te intensief worden bezocht (dus geen co-located hosting oid nodig en geen bergen geheugen of een hele snelle CPU). Wel wil ik graag dat hij 24/7 aan blijft staan (downtime is niet zo belangrijk, tenzij ik nog wat wil experimenteren met een mailserver). Ik zal 'm niet gebruiken voor ander dingen, omdat ik nog een andere PC heb. Het belangrijkste is eigenlijk dat hij zo energie zuinig als mogelijk is. Het budget is niet al te hoog hiervoor, zeg 500 euro (2e hands is geen probleem). Ik zat zelf te denken aan een laptop oid. Maar ik ben ook wel eens iets tegengekomen met "ultra low voltage" cpu's. Een monitor heb ik waarschijnlijk niet nodig, omdat ik wel remote kan inloggen. Mijn vraag is dus eigenlijk wat kan ik het beste doen om een zo energie zuinig mogelijk servertje in elkaar te knutselen?
Voor kleine websites (tussen de 0 en 100 bezoekers per dag) kan je prima thuis hosten... Ik draai Windows XP en de Windows-versie van Apache. Op dezelfde bak draait ook een DNS-server, een mailserver, een FTP-server en een TeamSpeak-server. Incidenteel draai ik een kleine (10 spelers) Battlefield-server en zo af en toe de ABC bittorrent-client... ;-)
Ik kan je aanraden om met Apache te werken, want die webserver is (ook onder Windows) vrij gemakkelijk te configureren en je kunt 'm ook gebruiken als 'virtuele host' wat wil zeggen dat je meerdere domeinnamen via 1 server kunt laten lopen. Dat kan waarschijnlijk ook met andere webservers, maar met Apache had ik 't vrij snel werkend.
Tenslotte draai ik een oude versie van de software 'WhosOn' en de lol van zo'n programma is dat je een 'live' logfile-analyzer hebt. De software kan zelfs een sample afspelen als er een bezoeker op de site is, dus ik hoor altijd een zacht zoemertje bij bezoek.
Dit zijn twee van mijn websites: www.photosteron.com en www.lfo4.com en die draaien dus op dezelfde (virtuele) server en komen via een xs4all adsl-basic lijntje bij je binnen ;-)
Ik ben nu ook een leuk servertje aan het bouwen met allemaal 2e hands spul. Zelf bouwen is erg leuk en bovendien kun je het dan ook helemaal aanpassen aan jouw eisen.
De setup die ik ga gebruiken:
CPU: Intel 800 mhz coppermine (27 euro)
Mobo: State-of-the-art Socket 370 van Aopen (30 euro)
Geheugen: 512 of 768 MB (40 of 60 euro)
Videokaart: 32 MB PCI-videokaart TNT2 (30 euro)
Netwerkkaart: Linksys Gigabit LAN (27 euro)
Behuizing: Standaard ATX met 4x 5,25'' en 3x 3,5'' (30 euro)
Voeding: Standaard 300 watt (20 euro)
Samen: 204/224 euro voor een snelle server die icm een snelle harde schijf ook als FTP/dataopslag/gameserver kan draaien.
Voor webmail/websites hosten heb je denk ik al genoeg aan 300 mhz ofzo. En die dingen kun je prima 2e hands vinden.
De setup die ik ga gebruiken:
CPU: Intel 800 mhz coppermine (27 euro)
Mobo: State-of-the-art Socket 370 van Aopen (30 euro)
Geheugen: 512 of 768 MB (40 of 60 euro)
Videokaart: 32 MB PCI-videokaart TNT2 (30 euro)
Netwerkkaart: Linksys Gigabit LAN (27 euro)
Behuizing: Standaard ATX met 4x 5,25'' en 3x 3,5'' (30 euro)
Voeding: Standaard 300 watt (20 euro)
Samen: 204/224 euro voor een snelle server die icm een snelle harde schijf ook als FTP/dataopslag/gameserver kan draaien.
Voor webmail/websites hosten heb je denk ik al genoeg aan 300 mhz ofzo. En die dingen kun je prima 2e hands vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 07-07-2005 11:18 ]
Goud is geen geld
Grappig dat je hier over begint. Ik wil ook graag 2 domeinen hosten. En ik ben ook met apache / php / mysql instellingen aan het experimenteren. Maar voorlopig gaat de computer gewoon weer uit als ik naar bed ga :-)Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 10:45:
[...]
Ik kan je aanraden om met Apache te werken, want die webserver is (ook onder Windows) vrij gemakkelijk te configureren en je kunt 'm ook gebruiken als 'virtuele host' wat wil zeggen dat je meerdere domeinnamen via 1 server kunt laten lopen. Dat kan waarschijnlijk ook met andere webservers, maar met Apache had ik 't vrij snel werkend.
Verwijderd
....tsja, dat is altijd het probleem bij thuishosten. Het spul *moet* draaien. Ik probeer wel om eens in de vijf, zes maanden het stof uit de PC te halen om eventueel brandgevaar tegen te gaan en ik heb een programmaatje draaien dat (als ik lang op reis ben) om de zoveel tijd de hele boel reset om eventueel vastgelopen programma's los te trekken. Maar tot nu toe is 't bij mij redelijk goed blijven draaien.kopjethee schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 13:43:
[...]
Grappig dat je hier over begint. Ik wil ook graag 2 domeinen hosten. En ik ben ook met apache / php / mysql instellingen aan het experimenteren. Maar voorlopig gaat de computer gewoon weer uit als ik naar bed ga :-)
Virtuele hosting mbv Apache is erg gemakkelijk, maar dat had ik al geschreven ;-)
Gewoon een übergoedkope p2 voldoet al 
Zelf heb ik een p2 300 met win2k3 draaien, ook als mail/web/ftp server, dit werkt uitstekend.
Zelf heb ik een p2 300 met win2k3 draaien, ook als mail/web/ftp server, dit werkt uitstekend.
Pagina: 1