Wat is beter voor je ogen.. LCD,CRT,TFT?

Pagina: 1
Acties:
  • 601 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19538

Topicstarter
Heya boys,

Ik zit soms lang achter te pc (te lang..) en dit gaat ten koste van mijn ogen, die worden steeds slechter. En aangezien je ogen de meest waardevolle bezit zijn, wil ik aan jullie GoT's ff vragen voor hulp bij deze onderwerp. Ik heb nu een 15" presario monitor, en ik wil weten of het beter zou zijn om over te gaan op een LCD of een TFT scherm. Of zijn er andere mogelijkheden om je ogen beter te beschermen? ik heb wel gehoord dat er filters bestaan die je voor je pc kan doen, iemand met ervaring? is that any good?.. btw het maakt mij niet zoveel uit of zo'n ding nou lelijk is of niet.. mijn ogen zijn belangrijker.. :)

Greetings,
NokioGL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 09:09
Monitoren zenden een berg straling naar je toe... botst op scherm, glasplaat dus, en daar ontstaat kleur. zal dus altijd op je ogen instralen.... lcd werkt zo nie, dat is te vergelijken met een soort lammellen. (dicht of open) tft is een type lcd.

mzzl.

it's the car that separates the man from the boys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 21:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

worden mijn ogen nu slechter achter de comp?

ik zit er wel eens 10 uur achter, en dan heb ik wel hoofdpijn....
hij draait wel op 85 of 100 hz dus daar ligt het niet aan.
Maar het is dus slecht voor mijn ogen?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij normaal gebruik is het heus niet slecht voor je ogen. Maar ja, als je er dag in dag uit 10 uur achter zit is het natuurlijk weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32

Dat van die lamellen dat geldt voor Trinitron beeldbuizen, maar ook daar geldt hetzelfde als voor CRT (cathode ray tube) beeldbuizen. Een electronenkanon (die lange tuter aan de achterkant van de monitor of tv) zend een straal versnelde electronen richting de kijker. De electronen worden m.b.v. electromagneten naar de juiste plek op het sherm afgebogen. Daar botsen ze tegen een fosforscherm. de botsende electronen zorgen dat een pixel in dat fosforscherm oplicht, zodat jij het kan zien. Hierbij komt ook een beetje straling vrij. Het is niet veel straling (tenzij je een voorroorloge beelbuis hebt), omdat een hoop filters deze straling afvangen. Toch koomt er altijd een beetje straling vrij en dat is inderdaad niet zo goed voor je ogen.

Een LCD (liquid chrystal display) werkt met vleoibare kristallen die als je ze onder stroom worden gezet in 1 richting gaan liggen, waardoor de gepolariseerd licht kunnen tegenhouden.

Als je het oven LCD monitoren hebt, dan worden meestal TFT's bedoeld. Hoe een TFT scherm werkt weet ik niet excact, maar je moet het zien als een hele grote matrix van lampjes, die aan of uit kunnen staan (of een bepaalde intensiteit kunnen hebben :) ). Deze schermen geven geen starling af, maar alleen licht (dat is natuurlijk ook straling, en de warmte die er vanaf komt natuurlijk ook.)

Qua 'gevaarlijke' straling (straling met een hogere energie dan zichtbaar licht) kun je dus beter een TFT scherm dan een CRT/trinitron scherm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks for the great replies :)

Maarre ik heb nog steeds niet precies gehoord wat nou het beste voor mij zou zijn?

Enne als jullie vinden dat jullie ogen er niet op achteruit gaat als je te lang achter de pc zit, tja dan heb je goede gezonde ogen :) dat heb ik niet, mijn ogen worden steeds slechter :(

Greetings
NokioGL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Ik werk zeer regelmatig een paar uur (4 ofzo dus niet echt lang) met een Philips 105B LCD monitor :9~ (ouders comp). En als ik dan weer achter m'n eigen (Dell 17" bak) ga zitten dan heb ik echt het gevoel dat ik naar een stroboscoop zit te kijken, ondanks dat hij 85 Hz draait.

LCD is zeer rustig en scherm beeld. Dus als je het geld hebt zou ik zeker naar een (2e hands) LCD scherm gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 06:07
TFT is het meest rustig voor je ogen, daarom zie je dat men in callcenters ed steeds meer overgaat op TFT monitoren. Op dergelijke werkplekken wordt veel naar ergonomie gekeken, ik neem dus aan dat ze dat niet voor niets doen. Je gaat niet duizenden guldens per werkplek investeren als het niet helpt :)

Maar 10 uur naar een scherm staren zal denk ik nooit goed zijn voor je ogen. Elk uur moet je minimaal 10min pauze nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14537

Je moet gewoon goed op letten wat voor CRT scherm je koopt. Zelf heb ik een Sony Multiscan E-400 19" en draait 1152x864 a 100 Hz. Deze monitor schijnt stralingsarm te zijn. Ik zit soms wel 6 uur achter mijn monitor (meestal in het weekend) en heb nog nooit hoofdpijn gehad :). Op mijn werk hebben we Compaq 17" en van ellende hebben we er filter schermen voor, omdat ze anders te flets zijn. Van die Compaq krijg ik wel geregeld hoofdpijn :(

LCD/TFT blijft wel beter en zijn goedkoper in het stroomverbruik :) Alleen ze zijn zo verrote duur. Als ik die CRT van mij wil vervangen wil ik wel iets van vergelijkbare grote >:). En TFT schermen van 19" kosten al gauw f30.000,- :( 15" is nog wel betaalbaar, maar vindt ik gewoon veelste klein.

Tip voor CRT schermen:

1. gebruik voor je bureaublad en dergelijke niet te lichte kleuren. Gebruik zoveel mogelijk zachte/donkere tinten.

2. Stel je monitor zo goed mogelijk af. Zorg dat hij niet te flets is en niet te donker. Als je de Convergtie kan regelen, zorg er dan ook voor dat het beeld scherp is!

3. Wees niet te zuinig bij de aanschaf van een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 17:05
Een LCD (liquid chrystal display) werkt met vleoibare kristallen die als je ze onder stroom worden gezet in 1 richting gaan liggen, waardoor de gepolariseerd licht kunnen tegenhouden.

Als je het oven LCD monitoren hebt, dan worden meestal TFT's bedoeld. Hoe een TFT scherm werkt weet ik niet excact, maar je moet het zien als een hele grote matrix van lampjes, die aan of uit kunnen staan (of een bepaalde intensiteit kunnen hebben ). Deze schermen geven geen starling af, maar alleen licht (dat is natuurlijk ook straling, en de warmte die er vanaf komt natuurlijk ook.)

Qua 'gevaarlijke' straling (straling met een hogere energie dan zichtbaar licht) kun je dus beter een TFT scherm dan een CRT/trinitron scherm hebben
Bij een LCD-scherm, vervaagt het beeldpuntje na een tijdje. Het werkt met een netwerk van horizontale en vertikale 'draden' waarlangs een stroompje wordt gestuurd. Waar de horizontale en vertikale 'draad' elkaar ontmoeten, verandert de staat van het vloeibaar kristal op die plek en vormt een pixel. Probleem is dat dat vloeibaar kristal maar een tijdje in die veranderde staat blijft.

TFT werkt met een netwerk van Thin Film Transistors die de spanning vasthouden zodat een pixel blijft bestaan. Je hebt, dacht ik, voor elke beeldpunt een TFT nodig, dus duizenden. Daarom zijn die krengen zo duur. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks a lot guys

Ik ga dan maar eens ff sparen voor een 15" TFT :)

Greetings,
NokioGL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8770

Ik wil nog wel effe iets zeggen over de gezondheid van de ogen.

Ik ben laatst bij de oogarts geweest, omdat 1 oog slechter is geworden. Ik vroeg of het slecht voor de ogen was om 8-10 uur per dag achter de computer te zitten. Dit bleek helemaal niet het geval, de ogen worden wel vermoeider en dan lijkt het alsof je slechter gaat zien. De ogen op zich worden er dus niet slechter van.

Als je dus langere tijd iets minder of helemaal niet (met vakanties etc.) achter het beeldscherm zit, merk je vanzelf dat je ogen iets scherper worden en meer lichtinval kunnen opnemen. Ik kan het helaas niet zo goed verwoorden, maar de strekking van het verhaal is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 19:41
Beschadiging van je ogen kan in principe pas optreden als de lichtintensiteit te hoog is, of als er straling vrijkomt (bij straling hebben we het over een electronenbombardement van voornamelijk UV-stralen als ik het goed onthouden heb). Alle moderne monitoren voldoen aan vrij strenge eisen op dit vlak, en mogen geen problemen opleveren wat dat betreft.

Wat hierboven al aangegeven wordt is dat de hoofdpijn over het algemeen het gevolg is van vermoeidheid van je ogen. De lens van je oog (achter je pupil zit een lens), welke door kleine spiertjes bedient wordt. Om het beeld scherp te stellen trekken deze spiertjes de lens in de gewenste vorm. Als je tien uur lang naar een monitor zit te staren, bevindt die lens zich het grootste deel van de tijd in dezelfde positie. De spiertjes worden dan op een gegeven moment moe (probeer maar een s je arm 5 minuten lang recht naar voren uit te strekken. Dankrijg je ook spierpijn van die eentonige zware inspaning). Als je dan nog doorgaat kan je verschijnselen krijgen als hoofdpijn, of je ziet wat minder heb je het idee (dit komt dacht ik omdat je oogspieren minder adequaat reageren op aanpassingen die ze moeten verrichten, je bent wat langer "out of focus"). Schadelijk is het dus niet in principe.

Een rustig plaatje zorgt er in ieder geval voor dat je ogen beter in staat zijn om zich te focussen, en het dus wat makkelijker hebben. Rustige plaatjes houden in een hoge refresh-rate i.s.m. een scherp beeld. Een Matrox is dus ook zeker beter voor je ogen dan een nVidia als je veel 2D werkt. Dat verschil zou je ook moeten merken. Met het meestal ietwat "blurry" 2D Geforce-beeld zijn je hersenen zich constant aan het inspannen om het beeld wat scherper te krijgen, maar dat gaat niet, want het licht aan het beeld zelf.

Een TFT is ook zeer goed. Een TFT heeft niet zo zeer te maken met een refreshrate. Die zet gewoon een plaatje neer op je monitor en kan dat zeg maar 'vasthouden'. Wat hierboven al uitgelegd was over de werking van kristallen, kan nog verder doorgevoerd worden. Dat kristal (pixel) wordt aangezet, en gaat pas uit of wordt pas veranderd als dat gevraagd wordt. In principe zit je naar een vast plaatje te kijken, hetgeen pas wijzigt als dat gevraagd wordt door de videokaart (als je naar je desktop zit te kijken en niets met je muis doet zou je het in principe kunnen hebben over een refreshrate van geen. Het is gewoon een soort schilderij).
Een CRT kan een beeld niet op dezelfde manier 'vasthouden'. Hier moet de hele tijd een nieuw plaatje gegenereerd worden. Nu gaat dat met de monitoren wel erg goed met 100hz of hogere refreshrates, maar het is nooit zo goed als een TFT natuurlijk.

Nadeel van een TFT is alleen weer dat het niet zo heel veel veranderingen per seconde aankan, in tegenstelling tot een CRT die zowiezo al 100 keer per seconde verandert, of dat nu wel of niet nodig is. Dat merk je als je een actiefilmpje draait of een potje quake gaat doen of zo. Dan wint de CRT in mijn ogen weer dik.

Je moet dus een balans maken in wat voor soort computeren je het meeste doet, of dual monitor gaan met een CRT oor 3D en een TFT voor 2D. Maar dat wordt helaas wel wat duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19797

Op zondag 14 januari 2001 12:14 schreef RobiNET Online het volgende:
Ik wil nog wel effe iets zeggen over de gezondheid van de ogen.

Ik ben laatst bij de oogarts geweest, omdat 1 oog slechter is geworden. Ik vroeg of het slecht voor de ogen was om 8-10 uur per dag achter de computer te zitten. Dit bleek helemaal niet het geval, de ogen worden wel vermoeider en dan lijkt het alsof je slechter gaat zien. De ogen op zich worden er dus niet slechter van.

Als je dus langere tijd iets minder of helemaal niet (met vakanties etc.) achter het beeldscherm zit, merk je vanzelf dat je ogen iets scherper worden en meer lichtinval kunnen opnemen. Ik kan het helaas niet zo goed verwoorden, maar de strekking van het verhaal is gezegd.
Als het zo zou zijn dat puteren slecht is voor de oogjes , dan is half nederland blind, want er werken heel veel mensen zo'n 8 uur per dag achter een beeldscherm (helemaal de grafische mensen e.d.)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22802

TFT (LCD) beeldschermen zijn over het algemeen wat beter voor je ogen. (behalve bij games)
Pagina: 1