Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Welk materiaal voor ijspegels?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

voor de hudige mod van mijn case ben ik op zoek naar een materiaal waarmee ik redelijk makkelijk ijspegels kan namaken, kan wel echte gebruiken maar zo koel is mijn case ook weer niet :+
Ik zelf dacht aan uiteraard plexiglas, maar dat lijkt me moeilijk in de juiste vorm te krijgen als je nog nooit plexi bewerkt hebt. Tevens dacht ik aan een soort lijm, en deze dan in een mal te laten drogen, dit deden we 'vroegâh' op de basisschool :P Nadeel wel is dan dat de vorm er niet "vast" inzit meer het flexibel blijft.
Ik wil dus zon "landschap" proberen te creeëren, maar wel wat kleiner want het komt in de case....
Afbeeldingslocatie: http://img148.exs.cx/img148/8640/ijspegels6nj.jpg

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Op zich wel een erg "cool" idee.
Is het geen optie om dit bijvoorbeeld met een transparante kit te doen die uithard? Ik ken lijmsoorten (niet qua naam helaas) die toch wel behoorlijk hard worden. Het enige nadeel kan je casetemp zijn, wanneer die hoger ligt dan kamertemp.

Systemspecs

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 00:30
offtopic:
Een witte melkachtige substantie... B)

Ik denk inderdaad dat lijm een heel goed idee is, eventueel kun je dat een beetje mengen met een poeder, bijvoorbeeld meel, of maizena (hoe schrijf je dat? :P). Volgens mij kleurt maizena ook niet, dus wie weet werkt dat goed.

Verwijderd

Topicstarter
Case temp in de case is op 100% load "slechts?" 28C, niet uitzonderlijk hoog dus...
Nu alleen nog een manier bedenken voor een mal, wie heeft er een paar ijspegels en dompelt die ff in wat lijm om zo eerst een mal te maken? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 00:07 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Er zijn kunststoffen op de markt die bestaan uit twee vloeistoffen, die samen reageren en zo door een exotherme reactie uitharden. Standaard is deze transparant, maar je kan kleurstoffen toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:08:
Er zijn kunststoffen op de markt die bestaan uit twee vloeistoffen, die samen reageren en zo door een exotherme reactie uitharden. Standaard is deze transparant, maar je kan kleurstoffen toevoegen.
Zoiets zo inderdaad zeer handig zijn, eens ff googlen daarop, mja, nu dus nog een manier een mal te maken..
De kast is een Coolermaster Stacker, die waarschijnlijk volgende maand gespoten word :) Zodra dat gedaan is zal ik ook ff wat pics posten...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:10:
[...]

Zoiets zo inderdaad zeer handig zijn, eens ff googlen daarop, mja, nu dus nog een manier een mal te maken..
De kast is een Coolermaster Stacker, die waarschijnlijk volgende maand gespoten word :) Zodra dat gedaan is zal ik ook ff wat pics posten...
Siliconenmal?

Verwijderd

Voor de ijspegels zou ik zelf iets van kaarsvet gebruiken ofzo, laat zich makkelijk druppelen, is snel droog en kan makkelijk nabewerkt worden met borstel oid om dat grillige ijs effect te krijgen...

Kaarsvet in glas/bakje stoppen en volgieten met rubber/siliconen voor de mal, daarna 2 componenten hars/giethars gebruiken om de mal te vullen.. even wachten.. klaar is pegel! 8)

Hier nog een handige tutorial waar je misschien nog wat bruikbaare info uit kan halen.. tweedelige mal is niet nodig zolang je object niet buiten de "cone" vorm komt, dus spits van dun naar dik toeloopt... http://home.att.net/~NLMS/articles/8/gietNL.html

Verwijderd

Mal maken van hout ---> Led in de juiste kleur en weerstand aansluiten en in de mal hangen ---> Mal volgieten met bv kaarsvet of een andere substantie ---> ledje aansluiten voila verlichte ijspegel

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

stijfsel ziet er ook zo uit.
Je kunt ook behangerslijm gebruiken. Daar zit naast stijfsel ook andere troep in verwerkt.

Dan als je klaar bent inspuiten met blanke lak, airspray of zo, en je hebt het gefixeerd.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kaarsvet. Tenminste dat zou ik proberen. Je neemt een plexi stokje ofzo (iets doorzichtigs) en daar laat je dan wit kaars vet langs druipen. Lijkt mij aardig dat effect geven.

-edit-

Zelfde idee als silentloop dus

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 06-07-2005 10:30 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

ik zou zeker geen mal gebruiken, je kan 2 componenten lijm oid gebruiken, dat hard uit en worddt wittig/kleurloos,
ik zou het gewoon omlaag laten lopen, het opvangen en er weer overheen gooien
zodat je echte pegels krijgt..

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf prima ervaringen met 2-componenten epoxy-hars. Is in principe kleurloos, maar met (bijvoorbeeld) silica erbij kan je het ten eerste een stuk 'kneedbaarder' maken en krijgt het ook zo'n wittige kleur. Na uitharden bovendien behoorlijk sterk

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
plexiglas schuren ??

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De kaarsvet idee is goed. Even proberen hiermee ijspegels maken.
Als ie gelukt is, dan kun je voorzichtig gipsmal maken. En zodra gips uitgehard is, kun je voorzichtig openzagen, kaarsvet eruit halen en dan opvullen met componenten lijm of zo. Uitharden en dan kan je uit gipsmal halen. Siliconenkit erin spuiten kan ook, moet je alleen lang w88 met uitharden.

Voor hele grote ijspegels zou ik niet weten; kaarsvet is misschien niet sterk genoeg voor. :X

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 12:46

Impry

Rallymedia.nl

Kaarsvet smelt al behoorlijk snel hoor. Ik had een keer zo'n lange kaars (op zo'n stok) in een vliegertas zitten. Gewoon in de zomer in NL stond hij in de hoek van een tent. Even later wilde ik de vlieger uitpakken, heel m'n doek aangetast door het kaarsvet wat gesmolten was! :X

Misschien kun je het dus nog met iets nabewerken (soort extra laag eroverheen) zodat het niet gaat smelten.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Verwijderd

silicoon? Je hebt hierin veel variatie, en t smelt normaalgezien veel minder snel dan lijm bij hogere temps in je case.

Verwijderd

2 componenten polyester hars.
Standaard uitgehard volledig transparant, maar als je wat (fel verdunde) witte verf (of houtlijm) erbij ingiet terwijl je het spul in de mal gooit krijg je perfect realistische ijspegels.. die ook nog is niet smelten als het 30° is buiten :+
Mooie tip hierboven trouwens, laten lekken en natuurlijke pegels maken. Wel rekening mee houden dat je hier ff mee bezig kan zijn.

Als je een mal gebruikt kan je de pegels na het uitharden ook nog even met een penseel insmeren met een laagje extra hars.Geeft een lekker "nat" effect, komt het realisme nog wat beter ten goede.

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Gewoon lijmpistool en een mal gebruiken, hoewel het dan niet doorzichtig zal zijn.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En misschien die kaarsvet, silicone, lijm en andere brouwsels nog even dik (druppen geeft niet) overspuiten met transparante autolak, dan glimt het ook als een ijspegel.

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-07-2005 20:26 ]

Pagina: 1