Toon posts:

Snel internet (10mbit+ up?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al een tijdje naar aan het zoeken, maar concrete providers heb ik niet gevonden. Weet iemand hoe aan een redelijk snel internet (10mbit upstream of hoger) te komen en hoe duur dit is? Ik woon in het centrum van Groningen. Ik draai een server thuis (8mbit/1mbit ADSL op het moment), maar eigenlijk is het geen doen. Ik denk er ook over om een server in een datacenter te zetten, maar snel internet thuis zou wel zo makkelijk zijn.

bvd, n!tro

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

1 Mbit moet voldoende zijn voorr een normale site zonder teveel grote downloads. Wat draai jij wat zo'n hoge upload nodig heeft?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:50:
Ik ben er al een tijdje naar aan het zoeken, maar concrete providers heb ik niet gevonden. Weet iemand hoe aan een redelijk snel internet (10mbit upstream of hoger) te komen en hoe duur dit is? Ik woon in het centrum van Groningen. Ik draai een server thuis (8mbit/1mbit ADSL op het moment), maar eigenlijk is het geen doen. Ik denk er ook over om een server in een datacenter te zetten, maar snel internet thuis zou wel zo makkelijk zijn.

bvd, n!tro
Een hoge upload vindt je niet zo makkelijk voor weinig.
Misschien kun je beter een server in een datacenter zetten, colocation is een mogelijkheid, je neemt je eigen server (kant en klaar of bouwpakket die je hebt samengesteld) en zoekt een colocation provider. Dan heb je meestal een snelle verbinding (100 Mbits) up/down.
Je betaald dan wel voor het dataverkeer, dus het ligt er maar net aan wat je aan verkeer wilt verplaatsen ....

Ik heb zelf een server draaien in Redbus Interhouse, dit kost ca 17 euro/maand incl 25 GB dataverkeer. Meer kan ook maar kost uiteraard ook meer.
Voordeel is dat de server altijd bereikbaar is voor iedereen en je geen herrie in je huis hebt :)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:50:

bvd, n!tro
Gast, je bent duidelijk niet echt bekend met de internetprijzen van tegenwoordig ;). 1Mbit is het hoogst haalbare als het een beetje betaalbaar wil houden. Een lijn waar jij het over hebt (10Mbit en hoger) is echt nog steeds onbetaalbaar aan huis. Dit zijn leased lijnen die ze speciaal aanleggen... Kost dan ook een paar duiten...

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:04

vr6-only

Blub Blub

wel als je in een gebied woont waar een gemeente bedrijf een eigen glaswezel netwerk heeft zoals in amsterdam _/-\o_

It ain't stupid if it works!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Alles wat je kan vinden is nu leverbaar over bestaande infrastructuur zoals kabel van telefonie en kabel van de tv-signalen.

Ongetwijfeld dat er hogere snelheden leverbaar zouden kunnen zijn nu-al (op coax zeker al) maar dan is het nog geen product voor consumenten met een prijs, misschien wel onder zakelijke producten.

Als het technisch niet leverbaar is over bestaande infrastructuur op jou adres kom je op maatwerk met aanleg van meerdere lijnen of zelfs een stuk glas naar het pand. De kosten gaan dan niet verdubbellen maar al heel snel ver 10 a 100 voudigen. Heel ander kostenplaatje kom je dan in terecht.

Denk bijvoorbeeld aan 2500 euro per maand voor een lijn tussen jou en een ander punt (A'dam datacenter of knooppunt van essent in Zwolle ofzo), daarbij komen dan nog de kosten voor je afname van 10Mbps bandbreedte a 25 tot 70 euro's per Mbps per maand. Succes!

Colocaten is echt de betere oplossing in zo'n geval.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57
Dat is niet helemaal waar.

10mbit fullduplex is beschikbaar in sommige nieuwbouwwijken zoals de Kenniswijk in Eindhoven en ONSnet in Nuenen. Ook XS4ALL heeft 10mbit-aansluitngen op een beperkt aantal plaatsen. De prijzen hiervoor vallen erg mee: tussen de €50 en €100 per maand. ONSNet is het eerste jaar zelfs gratis en ze halen vaak 20Mbit omdat hun bandbreedtelimieters slecht werken.

Maar je hebt gelijk dat voor 99% van de mensen 10mbit niet beschikbaar is voor een consumentenprijs. In Groningen ken ik (op de Selwerd-flats na) geen 10mbit-initiatieven voor particulieren. De Selwerdflats zijn 3 studentenflats die aangesloten zijn op surfnet.

LuukNouwen is de gelukkige afnemer van 10mbit (halfduplex) van een universiteit :D

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 06-07-2005 15:22 ]

Pagina: 1