Toon posts:

Nieuwe Processor

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraag hier

Ik heb een HP Vectra VL 420 , 1.8 GHZ , 512 MB Ram

Ik wil een nieuwe processor ik keek op een website en ik zag staan

Socket 478 en een Socket 775

Socket 478
Intel Celeron D320 2.40GHz FSB533 S478 256K Box
Intel Celeron D330 2.67GHz FSB533 S478 256K Box
Intel Celeron D335 2.80GHz FSB533 S478 256K Box
Intel Celeron D340 2.93GHz FSB533 S478 256K Box
Intel Celeron D345 3.00GHz FSB533 S478 256K Box
Intel Pentium 4 3.0GHz FSB 800MHz Socket 478 1MB BOX
Intel Pentium 4 3.2GHz FSB 800MHz Socket 478 1MB BOX

Socket 775
Intel Celeron D330J 2.67GHz FSB533 S775 256K Box
Intel Celeron D335J 2.80GHz FSB533 S775 256K Box
Intel Celeron D340J 2.93GHz FSB533 S775 256K Box
Intel Celeron D345J 3.00GHz FSB533 S775 256K Box

Welke moet ik hebben ik word gek van die 1,8 het is me veel te traag..

Aub geef antwoord ik kom er echt niet uit.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Chipset 845 met SDR geheugen.
Socket 478
400Mhz FSB

Processorlijst waarmee de pc geleverd werdt:
http://www.ambry.com/Hp/vl420_cap_parts.asp#cpu

De Pentium4 2,8/400 Northwood zal dan prob de snelste proc zijn die er nog in kan.

Alle van de bovenstaande procs gaan niet werken op de bedoelde snelheid. De s478 procs gaan langzamer draaien.
Je kan het beste een northwood 2,2 of 2,4 of zoiets op de kop tikken.

[ Voor 133% gewijzigd door Worldwide op 06-07-2005 00:10 ]

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 17:22
Je moet een Socket 478 hebben. Socket 775 is de nieuwe Intel-socket.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor chipset heb je? Grote kans dat deze geen 533MHz FSB processoren aan kan.

Check even met Everest wat voor chipset of moederbord je hebt.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt beide jullie zijn snel in een reply :)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

Hij moet eerst controleren, of hij wel socket 478 heeft ;) en niet de voorloper daar van, namelijk socket Socket423.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

ThunderNet schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:43:
Hij moet eerst controleren, of hij wel socket 478 heeft ;) en niet de voorloper daar van, namelijk socket Socket423.
Klopt. Eerst kijken wat je éxact in de PC hebt zitten alvorens wat te kopen.

Mocht het zo zijn dat je een Socket hebt met 423 pinnen, dan kun je een S423 --> S478 converter aanschaffen. Wat de prijzen zijn van zo'n converter weet ik zo niet.

Controleer ook of je een 'Prescott Ready' computer hebt. D.w.z., een moederbord die met 'Prescott' processoren overweg kan én een voeding die minimaal 18A op de 12V lijn heeft. De zogenaamde 'Prescott Ready' voedingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 05-07-2005 23:47 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat effectieve kloksnelheid? der staat 400 mhz

• remyblok
Hmm zou kunnen. Eerlijk gezegt dacht ik dat Socket423 daarvoor al een vroege dood gestorven was. Maar mocht dit inderdaad het geval zijn, dan zit upgraden er niet in. Dus zoals Prutz0r al aangeeft moet je even kijken wat voor chipset je hebt, staat waarschijnlijk ook wel socket type bij.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:46:
Is dat effectieve kloksnelheid? der staat 400 mhz
Die 400MHz is de FSB (Front-side-bus). Officiëel draait 'ie niet op 400HMz maar op 100MHz.
Dankzij een quadpumped technologie kan deze theoretisch 4x zo snel worden waardoor veel mensen het een 400MHz bus noemen. (Quad = 4).
400MHz klinkt natuurlijk sneller dan 100MHz. Vrijwel elke advertentie in een krant zal 400MHz aangeven.

Tegenwoordig draaien de meeste Intel Pentium 4's met een FSB van 200MHz (800 QDR)
De nieuwste Intel Celeron processoren doen het nog met een FSB van 133MHz (533 QDR)

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 05-07-2005 23:51 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Sowieso is de kans om nog een nieuwe processor aan te schaffen die past op een dergelijk mainboard, erg klein aan het worden, de meeste winkels zullen deze processoren al lang van hun schappen hebben verbannen. Waarschijnlijk is het voor de TS interessanter om naar een upgrade te gaan kijken in de vorm van een nieuw moederbord, een nieuwe processor, en daarnaast waarschijnlijk ook nieuw geheugen.

Ik vraag me trouwens af waarvoor die 1,8 GHz te traag is. Er draait hier nog een machine op een 1400MHz Thunderbird, en die is nog snel zat voor de meeste dingen. OK, voor games niet echt meer, maar als ik er in plaats van een GF2 GTS een wat vlottere videokaart in zet, kan ik op een lage resolutie waarschijnlijk nog best wel eens een spelletje spelen met dat ding.

Verwijderd

Topicstarter
Eww teveel info bij chipset staat ermm noordbrug en zuidbrug?

Noord Brug - Intel Brookdale i845

Sorry kzou niet weten wat het allemaal inhoud ^^

Geef is info waar ik PRECIEs moet kijke alvast bedankt :)

Game op een Radeon 9600 Pro 256 mb

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 23:52 ]

• remyblok
Thandor schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:46:
[...]

Klopt. Eerst kijken wat je éxact in de PC hebt zitten alvorens wat te kopen.

Mocht het zo zijn dat je een Socket hebt met 423 pinnen, dan kun je een S423 --> S478 converter aanschaffen. Wat de prijzen zijn van zo'n converter weet ik zo niet.

Controleer ook of je een 'Prescott Ready' computer hebt. D.w.z., een moederbord die met 'Prescott' processoren overweg kan én een voeding die minimaal 18A op de 12V lijn heeft. De zogenaamde 'Prescott Ready' voedingen.
Sowieso, ook al werk je met een converter. Dan kan de FSB waarschijnlijk toch niet boven de 400MHZ uit, en het is redelijk zonde om er een 533 of zelfs een 800MHZ proc op te zetten. Het zal dan zowieso wel het geva; zijn dat de voeding niet prescott ready is

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:51:
Eww teveel info bij chipset staat ermm noordbrug en zuidbrug?

Noord Brug - Intel Brookdale i845

Sorry kzou niet weten wat het allemaal inhoud ^^

Geef is info waar ik PRECIEs moet kijke alvast bedankt :)

Game op een Radeon 9600 Pro 256 mb
Probeer eens CPU-Z te draaien :) wat zegt hij precies bij socket? of beter, maak er even screenshotje van :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Hoo wacht Platform ID - Socket 478

CPU Technische Informatie

478 Pin uPGA

Hier ook nog wat aan?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 23:58 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

remyblok schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:53:
[...]

Sowieso, ook al werk je met een converter. Dan kan de FSB waarschijnlijk toch niet boven de 400MHZ uit, en het is redelijk zonde om er een 533 of zelfs een 800MHZ proc op te zetten. Het zal dan zowieso wel het geva; zijn dat de voeding niet prescott ready is
In dat geval is het voor de TS verstandiger om een oude Northwood 2,4GHz aan te schaffen. Deze is, mits er gebruik wordt gemaakt van RD-RAM of DDR-SDRAM, aanzienlijk sneller dan de Willamette op 1,8GHz.

Mocht het zo zijn dat de TS nog over SDR-SDRAM beschikt dan is het niet de moeite waard om te upgraden en kan er beter gekeken worden naar een nieuw AMD Athlon 64 systeem :)
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:55:

478 Pin uPGA

Hier ook nog wat aan?
Dan heb je de convertor sowieso niet nodig ;).
Download CPU-Z (Te vinden op http://www.cpuid.org) en kijk of je een Northwood en/of Willamette hebt. Als je nu een Northwood hebt en je kunt niet hoger dan een FSB van 100MHz (400 QDR) dan is het onverstandig om dit systeem te gaan upgraden.

Bekijk ook even of je over RD-RAM (RIMM), SDR-SDRAM of DDR-SDRAM beschikt.

[ Voor 30% gewijzigd door Thandor op 05-07-2005 23:58 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:55:

478 Pin uPGA

Hier ook nog wat aan?
ja, als je nu nog even CPU-z of CPUID wil draaien ;) zodat we erachter komen hoe snel de FSB op je huidige proc is... :) kunnen we je adviseren wat voor proc je het beste kunt kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Zal hem zo ff downloaden nog wat info voor THundor ;)

Heb een Willamette

Oja links voor download op cpuid.org ofzo doen het niet ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 00:01 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:59:
Zal hem zo ff downloaden nog wat info voor THundor ;)

Heb een Willamette
Een Willamette is een trage processor. Als je voor een relatief lage prijs aan een Northwood 2,4GHz kunt komen (met een 100MHz FSB, QDR 400) dan heb je, mits de processor compatible is met jouw systeem een leuke upgrade.

Is de processor aan de dure kant, overweeg dan een heel nieuw systeem. Beginnende bij een AMD Athlon 64 3000+ (of iets in die richting ;))

En dan het RAM verhaal nog. SDR-SDRAM is dermate traag dat het hele systeem er onder gaat lijden. Als je SDR-SDRAM in het systeem hebt zitten is het misschien ook verstandiger om een nieuw systeem aan te schaffen.

[edit]
http://www.cpuid.org doet het hier prima ;)
Hier de link naar CPU-Z V1.29 B)

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 06-07-2005 00:04 ]

• remyblok
Uitgaande van de info die je tot nu toe gegeven hebt:
-socket 478
-chipset i845
Volgens mij is het zo dat 845 nooit harder gaat dan FSB van 533. Maar er zijn ook versie die inderdaad alleen 400 doen. Als ik in de pricewatch kijk is de snelste proc met 400FSB die van 2GHZ. IS niet echt het geld waard en kan je beter naar een neiuwe pc kijken.
Mocht de chipset een FSB van 533 ondersteunen, dan is de beste processor 2.8 GHZ voor 175 euro.
Use only HP memory modules provided for your PC model. The use of other memory modules is not supported. For information about supported HP accessories, connect to www.hp.com/go/pcaccessories. 32 MB modules are not supported. Install 64 MB, 128 MB, 256 MB or 512 MB non-ECC SDRAM modules.
Komt uit het upgrade boekje van de HP site
Ws dus inderdaad een mobo met SD-ram.
Mijn advies, ga naar een nieuw systeem kijken. Want upgraden is leuk, maar het geheugen zal een bottlenek blijven.

[ Voor 37% gewijzigd door remyblok op 06-07-2005 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier dan een screenshot ;)

van CPU-Z

CPU:
http://img32.imageshack.us/img32/5748/screen0sz.png

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat is inderdaad nog een oude Willamette op S478 ;)
Volgende stap : Bekijk eens onder het tabblad SPD of je DDR-SDRAM of SDR-SDRAM hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb SDRAM

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Thandor schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:09:
[...]

Dat is inderdaad nog een oude Willamette op S478 ;)
Volgende stap : Bekijk eens onder het tabblad SPD of je DDR-SDRAM of SDR-SDRAM hebt :)
http://www.ambry.com/Hp/vl420_cap_parts.asp#Memory
SDR dus :P

--> edit
Worldwide in "Nieuwe Processor"

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Het spijt me zeer, maar hier valt dus weinig maar aan te upgraden. Of je moet naar 2e hands spul gaan kijken. Als ik jou was zou ik investeren in nieuw Moederbord + proc + geheugen :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

SDR-SDRAM ;)

Dan vrees is dat het upgraden (naar mijn mening) naar een snellere processor weinig zin heeft. De Pentium 4 heeft veel geheugen bandbreedte nodig. SDR-SDRAM kan dat niet leveren waardoor de prestaties enorm inzakken.

Een snellere processor maakt het geheugen niet sneller. Het systeem zal dus traag blijven.

Als je dus een upgrade wilt hebben waarbij je écht veel performance erbij krijgt moet je een nieuw systeem overwegen. Denk hierbij aan een AMD Athlon 64 3000+ of hoger met DDR-SDRAM dat draait op 200MHz (DDR400). 2x512MB is dan geen overbodige luxe :)

Verwijderd

Topicstarter
Raad mij maar een moederbord aan :) processor en geheugen

• remyblok
weet niet wat je budget is, maar kijk even in de best buy-guide van deze maand. Is gister uitgebracht. Zal vast wel iest tussen zitten wat je aanspreekt
linkje

[ Voor 16% gewijzigd door remyblok op 06-07-2005 00:18 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:15:
Je kunt Thandor's advies volgen, of van mij.. En ik zal je een Intel systeem aanprijzen.
Maar dit kun je het beste doen door veel reviews van verschillende hardware te lezen :)

Verwijderd

Met een op SDRAM gebaseerd mobo valt niet veel te upgraden. Je hebt meer aan een willekeurig upgradeset. Deze combinatie is richting waardeloos. Niet dat het functioneerd, maar het knijpt nu al je proc af en met een nieuwe/snellere proc zal dat relatief alleen maar meer worden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Jammer dat ik hier niet echt mee verder kan.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb hier een aantal links m.b.t. AMD Athlon 64 moederborden :
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml]
MSI K8N Neo Series
[rml][ Ervaringen] Epox EP-9NDA3+[/rml]
[rml][ Ervaringen] EPoX EP-9NPA+ Ultra[/rml]

Wil je reviews lezen zoek dan met Google naar -->
http://www.google.nl/sear...motherboard+reviews&meta=
http://www.google.nl/sear...motherboard+reviews&meta=
http://www.google.nl/sear...d+athlon+64+reviews&hl=nl

Speel een beetje met de keywords. Kijk op bekende sites á la Tom's Hardware en Anandtech (er zijn er nog véél meer ;)) en lees de positieve en negatieve dingen over de moederborden.
Kijk wat je zelf zoal wenst (qua features) en zoek dan een moederbord uit wat bij jouw past en in jouw budget past.

Zorg er wel voor dat je een S939 moederbord koopt. Deze zijn nieuwer dan de S754 moederborden en hebben dus meer toekomst :)

Over het geheugen :
Neem 200MHz (DDR400) DDR-SDRAM geheugen van merk kwaliteit. Geen OEM/merkloos dus.
Een aantal leuke DIMM's worden door Dane-elec en Kingston geproduceerd.
(Er zijn er nog véél meer :P)

Een S939 processoren kunnen dualchannel geheugen aansturen. Neem dus 2 DIMM's i.p.v. 1.
Dit is meestal 2x256 of 2x512. Mijn keus gaat uit naar de laatste. Wil je besparen en in totaal 512MB nemen i.p.v. 1024MB, overweeg dan om 1x512MB te kopen en later 1 512MB DIMM bij te kopen.
De keuze ligt natuurlijk bij het persoon die het setje gaat aanschaffen maar ik het is belangrijk om met de toekomst rekening te houden.

De processor:
De meest ideale processor van dit moment is simpelweg de AMD Athlon 64.
De AMD Athlon 64 3000+ is een leuke processor. Je kunt ook gaan voor de 3200+ of de 3500+. Dit hangt er vanaf hoeveel geld je wilt besteden.
Zorg er wel voor dat je een S939 processor koopt. De S754 processoren gaan niet passen op een S939 moederbord.
Er zit ook verschil in de processoren. Er zijn momenteel veel Winchester en Venice processoren te koop. De Venice is nieuwer maar ook nét iets duurder. De Venice ondersteunt meer soorten geheugen, ondersteunt geheugen met een hogere frequentie en is in de meeste gevallen beter op te voeren. Voor meer details is het verstandig om te kijken in het volgende topic :
[rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 9[/rml]
ThunderNet schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:17:
[...]

Je kunt Thandor's advies volgen, of van mij.. En ik zal je een Intel systeem aanprijzen.
Maar dit kun je het beste doen door veel reviews van verschillende hardware te lezen :)
Een Intel systeem kan ik in dit geval niet aanraden. De Pentium 4's zijn in verhouding met de AMD Athlon 64 relatief traag, duur en warm.
Op dit moment is de AMD Athlon 64 heer en meester. Een fanboy van een merk zijn is IMHO nutteloos. Je koop dan (mits het bedrijf waar je fan van bent slechtere producten heeft dan de concurrent) gewoon onnodig dure/slechte onderdelen.
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:24:
Nou in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Jammer dat ik hier niet echt mee verder kan.
Niet de moed opgeven. Op GoT wordt eigenlijk verwacht dat je zelf het e.e.a. uitzoekt. Wees blij dat ik dit verhaal getypt heb ;)

Remember --> De search van GoT en Google leveren veel informatie op. Zorg er wel voor dat je overal rekening mee houdt. Bij het samenstellen van een PC kunnen overal kleine problemen opduiken m.b.t. compatibiliteit.
Bekijk ook de PMG FAQ voor veel relevante informatie :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:15:
Doe eens zelf wat onderzoek zou ik zeggen :) Zo maak je jezelf er wel héél simpel vanaf.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.