[5900XT] Fan blijft op hoge snelheid draaien

Pagina: 1
Acties:

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 08:41
Ik zit dus met het volgende probleem te kampen. Ik heb vandaag een herinstall gedaan, en na install van de nieuwste NVidia drivers 77.72. Echter nu heb ik na deze install problemen met de fan op de videokaart. Deze blijft nu op hoge snelheid draaien in Windows. Voorheen draaide de fan op hoge snelheid met booten, en zakte naar een lage snelheid in Windows. Echter na de herinstallatie van XP vandaag, en installeren van de nieuwste drivers blijft hij dus telkens op de hoge snelheid draaien. Iets wat ik niet zo fijn vind wat betreft geluidsproductie ;)

Het is een AOpen Aoulus FX5900XT kaart
NVidia 77.72 drivers
WinXP SP2 + alle updates
kale install ;)

Zou iemand weten waar het aan kan liggen? Want met de search kan ik het niet vinden...

Wanna play?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31
Misschien niet het type oplossing waar je op zit te wachten: Maar waarom geen stillere cooler als de Zalman VF700? Heb ik zelf ook op mijn (Club3D) 5900XT en is veel stiller en koeler.

Verder zou ik het niet weten... ik dacht niet dat dit soort dingen door de software gestuurd werden eigenlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• F-Tim
Die zou ik ook wel graag willen als oplossing, zeker als die maar 20€ kost. Alleen draait hij dan nog altijd constant op hoge snelheid. Of kun je bij die fan soms ook handmatig instellen dat ie altijd maar op low speeds draait?

[ Voor 3% gewijzigd door F-Tim op 06-07-2005 16:49 ]

Wanna play?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

F-Tim schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 16:49:
Die zou ik ook wel graag willen als oplossing, zeker als die maar 20€ kost. Alleen draait hij dan nog altijd constant op hoge snelheid. Of kun je bij die fan soms ook handmatig instellen dat ie altijd maar op low speeds draait?
je kan de zalman ook op 5v laten draaien ;)

maar als je het nu eens probeert met wat oudere drivers is het dan nog zo :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• F-Tim
Ik heb net geprobeerd oude drivers te installeren, na 1x rebooten, zijn de NVidia drivers weg, en is de videokaart stil, dan de de oude drivers installen (71.89) en de kaart draait weer op hoge snelheid :/

Edit:
Ook 67.22 maakt geen verschil uit. Als de drivers geuninstalleerd zijn, dan heb ik een lage speed fan. Installeer ik de drivers, gaat de fan omhoog. Je merkt het al tijdens de installatie ervan, op een bepaald moment knippert het scherm ff zwart, en hoor je de fan aanslaan. Terwijl ik hier voorheen geen last van had! Echt vaag dit!

[ Voor 47% gewijzigd door F-Tim op 06-07-2005 22:34 ]

Wanna play?

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

misschien heb je "fan altijd aan" aanstaan.
met Cool bits kan je dat zien.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• F-Tim
Ik heb de Coolbits 2 Regfile erop gezet, maar deze instelling staat uit bij mij... maar toch heel erg bedankt voor je meedenken, k was altijd in de veronderstelling dat er maar 1 coolbits bestandje was ;)

Wanna play?

• F-Tim
Omdat ik niet verder zin had om me nog te verdiepen in het probleem, heb ik maar die Zalman VF700-AlCu besteld. Aangezien m'n pa toch iets moest bestellen, hoef ik geen verzendkosten te betalen, en kom ik er met 19€ vanaf. Die kan ik wel missen ;) Dan is dat probleem ook opgelost hopelijk!

Wanna play?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08

Thandor

SilverStreak

F-Tim schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:48:
Omdat ik niet verder zin had om me nog te verdiepen in het probleem, heb ik maar die Zalman VF700-AlCu besteld. Aangezien m'n pa toch iets moest bestellen, hoef ik geen verzendkosten te betalen, en kom ik er met 19€ vanaf. Die kan ik wel missen ;) Dan is dat probleem ook opgelost hopelijk!
Het probleem is niet zozeer opgelost. Wat je nu doet is een workaround. Overigens geen slechte workaround ;)

Tip m.b.t. tot het probleem :
Met RivaTuner kun je instellen of je de kaart altijd in Standard 2D, Low power 3D en Performance 3D wilt laten draaien. Misschien dat dit bij jouw op Performance 3D staat en de kaart in 2D modus dus ook op volle toeren staat te blazen.

RivaTuner
Bij RivaTuner kun je dit vinden Driver Settings --> Customize --> System Settings (met het videokaart icoontje)

De GeForce FX heeft nl. voor 2D een lagere klokfrequentie om warmteontwikkeling tegen te gaan en energie te besparen. (En natuurlijk voor een stiller systeem tijdens het internetten en office werk ;))

Het zou leuk zijn als je het nog ff test, mocht dit het probleem écht verhelpen dan valt er in dit topic i.i.g. nog een oplossing te vinden B)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Je hebt met de herinstall niks aan je config gewijzigd? Dat je bijvoorbeeld de kaart in een totaal andere kast met andere airflow hebt geplaatst? Misschien, mocht je dit gedaan hebben, is de temperatuur sensor niet helemaal in order meer; andere mogelijkheid is dat de airflow in je kast op dit moment compleet waardeloos is.. Heb je verder wellicht andere dingen aan je configuratie veranderd? Wat was sowieso de reden van de herinstall?

• F-Tim
De zalman is idd een workaround, maarja, aan de andere kant kan ik hem dan ook wat beter overklokken.... dus op zich heeft deze workaround meer voordelen dan alleen stilte ;)

Zal straks ff snel RivaTuner proberen erop te zetten, en kijken wat deze zegt. Mocht ik dan toch dé oplossing vinden op die manier, weet ik in ieder geval waar het aan lag ;) Heb trouwens ook nóg een herinstall geprobeerd, en toen standaard de 71.89 geinstalleerd, nog altijd hetzelfde euvel. De fan ging weer hard draaien. Weer een herinstall gedaan, en de 67.22 drivers geinstalleerd, en weer een hard draaiende fan....

Reden van de herinstall was een te trage windows door school programma's ;) JBuilder, BlueJ, Delphi, Visual C++, wilde weer eens alle school rommel eraf krijgen, dus herinstall ;) Heb niets aan de config gewijzigd. En de airflow moet ook wel goed zijn... heb nl. een Thermaltake XaserIII Alu met 7 casefans, dus dat moet wel koel genoeg blijven ;) Overigens heeft mijn AOpen geen temperatuur sensor erop, dus daar kan het ook al niet aan liggen.

Wanna play?

• F-Tim
Zo, ff de laatste stand van zaken doorgeven...

Heb RivaTuner geinstalleerd, deze gaf aan dat de kaart gewoon op Standard 2D, dus daar lag het ook niet aan. Heb inmiddels de Zalman erop zitten... en ik moet zeggen dat het een verademing is! M'n pc is nu weer fluisterstil! En de core gaat ook 7Mhz hoger nu met de standaard NVidia overklok mogelijkheden. Volgens Rivatuner gaat m'n core nog 51 Mhz hoger, maar dat moet ik nu eerst ff testen met Aquamark ;) In ieder geval bedankt allemaal voor jullie moeite!

Wanna play?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Mooi om te horen dat de nieuwe koeler uitkomst biedt.

Over Aquamark3, ik weet niet of dat het ideale programma is om te testen op stabiliteit na het overclocken ;). De core van mijn FX5600 kon ik op 380MHz zetten om vervolgens perfect te Aquamarken. Met 3DMark2001 zorgt 380MHz onherroepelijk voor een crash, 373MHz is dan de top.

Test het dus met meerdere progsels :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 16-07-2005 00:28 ]

• F-Tim
Heb het getest met de volgende tools:
Aquamark 3 --> 36.995 punten
3D Mark 03 --> 5192 punten
3D Mark 05 --> 1113 punten

Heb de core op 421 staan, memory op 783
Als ik de core op 472 had (Volgens RivaTuner de toegestane max) dan crashte Aquamark dus gewoon 8) Voorheen, met stock koeler haalde ik met Aquamark 36.000 ongeveer (1.000 minder dus) en met 3D Mark 03 4900 punten (300 minder dus) Al met al ben ik dus wel tevreden over de Zalman ;) En hij is nu zelfs nog stiller dan hij voorheen met lage fan speeds was! Had ik zo'n ding maar eerder gehad.

Wanna play?

Verwijderd

Hey

IK heb identiek hetzelfde probleem met mijn aopen geforce 5900xt. Iemand die inmiddels al een oplossing is tegengekomen? Enorm hinderlijk probleem zeg. Elke forceware boven versie 66.93 geeft problemen :(

Verwijderd

wrom zou je dan een hogere versie willen als ik mag vragen? ik ken geen enkel spel dat hogere versies nodig heeft (nee BF2 heeft het ook niet nodig)

Verwijderd

Mijn half-life² zei mij na een update dat mijn drivers out of date waren en dat het spel beter gespeeld werd met de recenste drivers...

Het spel draait nog altijd, dus ongelooflijk noodzakelijk zal het wel niet zijn.

• F-Tim
Ik heb geen oplossing gevonden, en zoals je kon zien, hielp bij mij zelfs een format met schone install en hele oude drivers niet eens meer :S In ieder geval kan ik je wel aanraden om ook een Zalman VF700 te kopen. VEEL stiller en koeler, en in een mum van tijd gemonteerd!

Wanna play?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:36:
wrom zou je dan een hogere versie willen als ik mag vragen? ik ken geen enkel spel dat hogere versies nodig heeft (nee BF2 heeft het ook niet nodig)
Ook al is een nieuwere driver niet nodig, de drivers behoren gewoon te werken :z

Hetgene wat de topicstarter gedaan heeft is wellicht de beste oplossing. Tenzij je wil wachten totdat het probleem opgelost is met een nieuwere driver. Echter kan het zijn dat je daar best lang op kunt gaan wachten :X

Pagina: 1