Samsung Spinpoint 250 GB OF Maxtor DiamondMax 10 250GB

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Advies gevraagd:

Ben van plan om een nieuwe PC aan te schaffen met daarin onder andere:

Moederbord: DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D

Initieel had ik vanwege goede prestatie benchmarks voor een Maxtor DiamondMax 10 250GB HDD gekozen, echter kom er zojuist uit meerdere posts achter dat deze schijf nogal wisselde prestaties heeft, luidruchtig kan zijn maar voornaamste melding is dat deze schijf incompatibel zou zijn met de nForce4 chipset van het moederbord?

Ik heroverweeg de harde schijf dus en ben benieuwd of jullie een waardig/beter alternatief kunnen aangeven, de Samsung Spinpoint 250GB Sata-II wellicht?

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mijn ervaringen zijn dat Maxtor schijven inderdaad wat luidruchtig kunnen zijn tijdens het bewegen van de koppen. Ook is er een topic over de incompatibiliteit van deze schijf i.c.m. de nForce4 chipset.

Als je een stille schijf wilt, neem dan een Seagate, Samsung of Western Digital. Van het laatste merk zitten er drie in mijn systeem. Deze zijn bijna niet te horen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
mijn ervaringen met maxtor zijn wat minder, ze kunnen er ook niets aan doen qua garantie als hij wel door de test komt maar toch niet goed draait, flikkers bij maxtor. luidruchtigheid valt wel meej stabiliteit is ver te zoeken.

WD of Seagate halen (samsung kan onduidelijk zijn met jumpers)

grote schijven kunnen altijd nog lastig zijn met windows etc.

bedenk je ook ff dat je niet reeel 250 gb over houd, ga van 240 uit of zelfs minder 238 is misch beter om aan te geven.

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwa compatabiliteit hoef je je geen zorgen te maken. Maxtor heeft al tijden een firmware upgrade uitgebracht die de klachten oplossen. Kwa kwaliteit hoef je je, ondanks de klachten van mijn bovenbuur, bij Maxtor ook geen zorgen te maken. Niets wijst op gebreken bij de Diamondmax generatie, ga maar googlen.

Om op je vraag terug te komen. Ondanks dat de Maxtor wat ouder is, is de schijf over het algemeen sneller dan de Samsung. Daar staat weer tegenover dat de de Samsung stiller is. Aan jou de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De samsung spinpoint series zijn koeler, 5-10graden, en echt aanmerkelijk stiller. Tevens zijn ze wat langzamer, maar je hebt niet de kans zoals bij de maxtor dat hij niet goed gaat werken met je mobo ivm met biossen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat er zoveel klachten over Maxtor zijn is gewoon omdat die schijf veruit het meest verkocht wordt. Soms zijn er gewoon slechte series (ik heb ooit op 1 maand 3 60Gb's defect gehad, maar allemaal perfect omgeruild door 80 Gb's :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

ToFast schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 01:45:
De samsung spinpoint series zijn koeler, 5-10graden, en echt aanmerkelijk stiller. Tevens zijn ze wat langzamer, maar je hebt niet de kans zoals bij de maxtor dat hij niet goed gaat werken met je mobo ivm met biossen etc.
Uhm ik weet niet of je in BenchDB mijn geposte scores van de SP2504C gezien hebt? maar die scoort toch aanmerkelijk hoger dan een Maxtor DM10

Zie hier: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/743

Alleen de toegangstijd is iets langzamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 06-07-2005 10:12 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Keuze is gemaakt...ga voor de Samsung schijf...koeler en stiller spreekt me erg aan...ietsje trager is acceptabel...geen bekende compatibiliteitsproblemen is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als ik jouw was zou ik ook naar garantie termijnen kijken.

Ik was ook opzoek naar een nieuwe schijf, en kwam uit bij Seagate (250GB sata), ze zijn stil en snel.
puur om de rede:

Seagate heeft standaard 5 jaar garantie!

Maxtor DM serie 3 jaar.
Western Digital "normale serie" 3 jaar.
Hitachi ene 2 jaar na bepaalde aankoop datum andere weer 3 jaar.
Samsung kan ik zo gauw niet vinden, maar dacht ook 3 jaar.

Western Digital Raptor series 5 jaar.
Maxtor Maxline 2+3, 5 jaar garantie.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb mijn samsung bij azerty gekocht met 60 maanden garantie.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op reviews: Seagate Barracuda 7200.8 400GB review staan wel een aantal tabellen met vergelijken van verschillende HD's. De nieuwe seagates zijn helemaal niet zo stil en warmen aardig op. De Maxtor blijft aardig koel en is niet de meest lawaaierige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 17:19

Acheron

updatepack.nl

Op de Maxtor hou je effectief 233 GB over. Ik heb hem zelf ook, werkt perfect :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

samsung levert 3 jaar garantie btw..

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06
inderdaad HDD 3 jaar zie http://www.samsung.com/nl/support/warranty/terms.htm
Echter verwachte levensduur is vijf jaar. Component Design Life 5 years Zie
http://www.samsung.com/nl...c.asp?page=Specifications
Dus na die drie jaar zou je nog een deel van de reparatie/vervangingskosten op je leverancier/fabrikant kunnen verhalen.dus bij vier jaar oud betaal je zelf 4/5. maar das consumentenrecht en niet standaard (fabrieks-)garantie.

Wat betreft de keuze van Harddisk zat ik tussen precies dezelfde te twijfelen. Bij bij woog de geluidsproductie net ff iets zwaarder en ben voor de samsung gegaan. Geluidsproductie merk je toch net iets meer van van dan verschil in snelheid. wat veel ontlopen ze elkaar niet.

[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 14-07-2005 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
Ik sta inmiddels voor dezelfde keuze. Ik las in een blad dat de lees of de schrijfsnelheid iets minder dan 50 MB/s zou zijn bij de samsung en rond de 60 MB/s bij de Maxtor... maar als ik in de BechDB kijk zie ik een een ander verhaal...
Is het verschil in snelheid werkelijk zo groot?
De samsung heeft NCQ, maar dit heeft voor een multimedia pc volgens mij weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 20:00:
Ik sta inmiddels voor dezelfde keuze. Ik las in een blad dat de lees of de schrijfsnelheid iets minder dan 50 MB/s zou zijn bij de samsung en rond de 60 MB/s bij de Maxtor... maar als ik in de BechDB kijk zie ik een een ander verhaal...
Is het verschil in snelheid werkelijk zo groot?
De samsung heeft NCQ, maar dit heeft voor een multimedia pc volgens mij weinig toegevoegde waarde.
Het verschil in snelheid kun je gewoon in reviews op bijv tomshardware.com terug vinden. Daar kun je dan meteen de temperatuur en de geluidsproductie bekijken. De keuze zal je toch zelf moeten maken. Bovendien bestaat er meer dan alleen een samsung en een maxtor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
er is meer, maar de maxtor is momenteel de snelste en de samsung is momenteel de stilste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
voor mij was het een afweging WD of Samsung, WD heb ik al vele langlevende goed draaiende exemplaren van gehad, Samsung had ik alleen ervaring mee in een oud P2tje welke ik een poosje geleden gekrgen heb.
Volgens de vele reviews was de samsung bovengemiddeld snel en erg stil en koel. Gezien stilte een isue is voor mij heb ik dus de samsung gekozen. Wel de ATA versie en niet de SATA maar dat moet weinig uitmaken lijkt mij.
Mijn volgende hd gaat zeker weer een Samsung zijn, gezien degene die ik nu heb zeer goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor mij na jaren geen Maxtor meer; na vele goede ervaringen werkt mn DM10 niet lekker met mn Nforce4 mobo. Heb nu een Seagate. Is inderdaad minder luidruchtig, en qua snelheid zegt men dat de Maxtor sneller is, maar ik heb daar zelf geen ervaringen mee

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:41:
er is meer, maar de maxtor is momenteel de snelste en de samsung is momenteel de stilste :)
Hitachi ken je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou net zeggen :D.

Erg vreemd dat niemand Hitachi noemt, wmb toch echt een serieuze kandidaat. Heb er een paar draaien thuis en ben er uiterst tevreden over, op alle fronten.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dan alleen wbt. de 7K400/500 en de T7K-serie neem ik aan. De gewone Deskstar 7K250 is gewoon verouderd, zowel op het gebied van plattercapaciteit als geluidsproductie. Het enige waar hij nog wel steeds op uitblinkt is de access time.

Overigens, over de keuze Samsung/Maxtor gesproken, ik heb zelf beide mogen testen en ik zou voor de Samsung gaan. De snelheden ontlopen elkaar namelijk heel weinig, terwijl de Samsung koeler en stiller is en vooral minder neigt tot trillen, dat is voor mij een belangrijke factor.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1