P4 systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Een systeem start sinds kort niet meer op, en weet niet waar het door komt.
Zodra de pc wordt opgestart klinkt na ongeveer 2 sec een piep die ongeveer 5 sec duurt. Na 3 sec piept hij weer 5 sec, enz.
Ik heb eerst alle HD's e.d. eraf gehaald, toen videokaart, het geheugen en als laatst de processor. Toen stopte die pas met piepen. Vervolgens heb ik alles uit een andere computer ingebouwd. Dit verhielp het probleem. Daarna alle originele hardware weer terug gezet, en alles werkte weer. Maar na een paar keer opnieuw opstarten weer hetzelfde probleem. Waar komt dit door?

Heb al naar de Beep codes gekeken, op bioscentral staat dat dit een geheugenprobleem is...
Wie weet waar het nu aan ligt?

Specs: P4 (2,8 oid), 512MB, Asus P4SDX mobo, Radeon 9600pro videokaart.

Wat er ook gebeuren moogh...

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BitBit3r schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:49:

Heb al naar de Beep codes gekeken, op bioscentral staat dat dit een geheugenprobleem is...
Wie weet waar het nu aan ligt?
.
Het geheugen? Zorg ervoor dat je het goed aandrukt, anders krijg je dergelijke foutmeldingen. DIe plastic lipjes van de sloten moeten in de geheugenreepjes "klikken", dan zit het pas goed vast.

Verwijderd

Het klinkt alsof het aan het mobo ligt. Of heb je bij dat ombouwen ook je mobo mee omgebouwd?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00
Gok dat het een geheugenprobleem is? :P

Je hebt alles uit een andere computer ingebouwd.... doe dat eens alleen met het geheugen? (Dus: Gewoon originele hardware van de PC met het probleem maar dan reepje geheugen uit je andere PC).

Als ie dan wel start lijkt het me vrij logisch dat het aan je DIMM ligt? :P Je kunt ook nog even een ander slot proberen (al lijkt me dat niet het probleem als een ander reepje in hetzelfde slot wel werkt). Of je kunt kijken of een andere PC met het reepje geheugen wat problemen veroorzaakt wel wil booten, als ie door de POST heen komt kun je memtest proberen te draaien. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BitBit3r
mobo heb ik net vervangen, die was 2 weken geleden kapot, daar kan het toch niet aan liggen?
ook alleen het geheugen vervangen heb ik als eerst geprobeerd, nog steeds dezelfde beepcode...

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Al geprobeerd het geheugen in een andere slot te plaatsen? Welk geheugenreepje heb je het hierover, en welk merk/watt voeding gebruik je?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• BitBit3r
Heb al geprobeerd het in een ander slot te plaatsen... Is 512MB PC3200.
Kast en voeding: AOpen H500A met AOpen 300W voeding.

Verwijderd

Gewoon het reepie vervangen. Kijk dan wat tie doet. Als je het niet probeerd weet je het niet. Btw zit maar 1 reepie in het systeem? Of meerdere???

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Miss maakt het mobo kortsluiting? Denk niet dat het aan het geheugen ligt omdat hij eerst wel goed opstart en daarna pas niet meer. Anders denk ik toch het mobo...
En de hoeveelheid en merk van de reepjes is idd wel handig te vermelden..

Hang loose, KiteSurfing for life!

• BitBit3r
Oorspronkelijk zat er één enkel TwinMOS PC2700 512MB reepje in.
Heb het vervangen door één Elixir (merkloos) PC3200 512MB reepje.
Maar dit veranderd dus niets.
Ook zonder videokaart en zonder geheugen blijft de compu hetzelfde piepsignaal geven...

Hoe kan ik kijken of het mobo kortsluiting maakt? Of zou het de voeding zijn?
Bizarre shit...

Update:
Heb net een andere voeding aangesloten, het probleem blijft bestaan. Zou het het moederbord zijn die kortsluiting maakt? Hoe kan dat dan?

[ Voor 18% gewijzigd door BitBit3r op 11-07-2005 00:22 ]

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Was dat in een ander geheugenslot? Zoniet ff proberen, miss stof in het slot/brak slot...

Hang loose, KiteSurfing for life!

• BitBit3r
ja, al geprobeerd, geen verschil...
maar denk eigenlijk niet dat die piepcode perse het gehuegen betekend...
"Zodra de pc wordt opgestart klinkt na ongeveer 2 sec een piep die ongeveer 5 sec duurt. Na 3 sec piept hij weer 5 sec, enz."
Kan iemand bevestigen dat dit de piepcode voor gaar geheugen is?

Verwijderd

Hoe moet: "Een systeem start sinds kort niet meer op" geinterpreteerd worden?

Gaan er ledjes branden, fans draaien, HDD's spinnen, kun je in je bios komen...? Of dat juist allemaal niet!?

Trouwens, ik weet het al: JE PROC! Overheating!!!! Dat verklaart ook waarom het na een partijtje ombouwen (afkoelen) wél goed ging en daarna niet meer (proc was inmiddels weer te heet geworden)

Als je je systeem aanzet moet je eens proberen of die fan van je een beetje hard draait. Als je hem met een kort tikje van je vinger goed van de wijs kan brengen draait 'ie niet echt heel hard. (en dat zou wel moeten :P )

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 01:47 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb nog nooit gehad met een p4 dat ie niet bootte omdat de proc te warm was:

1. Als je pc 2 seconden uitstaat is je koeling/proc qua temp al zover gezekt dat het geen problemen meer geeft.
2. P4's clocken zichzelf naar beneden als ie te warm word.

Wat wel zou kunnen als het toch de proc is:
1. CPU fan draait 'net' te zacht om door je bios 'genoeg' gevonden te worden (vaak rond de 1800-2000 rpm)
2. CPU is door een eerdere oververhitting of door het kapot gaan van je vorige mobo ofzoiets beschadigd (fysiek qua pinnen, of qua electronica) geraakt en dat toen je 'm loshaalde voor het testen hij wel even goed zat.

Die pieptonen zijn trouwens heel erg procucent/product specifiek.

Heb hier een mobo wat piep(1sec)-niks(1sec)-piep(1sec)-enz doet als je geheugenproblemen hebt, en ook een die 3x een lange piep geeft,en ben die lange piep ciclus die je beschijft op een P2 moederbord als een processorfout, dus dat is mogelijk.

Maar het kan bijvoorbeeld ook je voeding zijn, die op de 12v rail voor je proc te weinig trekt waardoor iets gaat haperen, maar het kan net zo goed zijn dat je nieuwe mobo een productiefout heeft...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
De beepcodes zijn terug te vinden als je de maker van je Bios weet.
Bijvoorbeeld Phoenix BIOS gebruikt een standaard reeks beep codes.
Dit zou je ook inderdaad terug kunnen vinden op google.
De kans dat het de proc is door overheatting is zeer klein.
Zoals al eerder aangegeven klokt deze zich terug, en zou die na een paar minuten toch zeker weer aan moeten kunnen.
Dat de fan niet draait is ook geen reden waarom het moederbord niet boot.
De proc kan echter ook verkeerd gemonteerd zijn, of misschien wat pinnetjes afgebroken?

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 03:06:
2. P4's clocken zichzelf naar beneden als ie te warm word.

2. CPU is door een eerdere oververhitting of door het kapot gaan van je vorige mobo ofzoiets beschadigd (fysiek qua pinnen, of qua electronica) geraakt en dat toen je 'm loshaalde voor het testen hij wel even goed zat.
Huh? Je CPU clockt toch naar beneden als ie te heet wordt?? Hoe kan 'ie dan oververhitten? >:) Nee, zonder gein. Volgens mij regelt je mobo dat soort dingen en ASUS kennende is dat goed geregeld.

@ The_Dart: ASUS gebruikt Award... op al hun nieuwere mobo's. Correct me if..

@BitBit3r: Waar haal je in vredesnaam een nieuwe vervangende P4SDX vandaan? Dat ding wordt echt al tijden niet meer geleverd...Anyway..good work!
Vervolgens heb ik alles uit een andere computer ingebouwd. Dit verhielp het probleem. Daarna alle originele hardware weer terug gezet, en alles werkte weer.
Wat bedoel je hiermee? Andere hardware op je mobo gezet? Of al je eigen hardware (incl. proc) op een ander mobo gezet?

• BitBit3r
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 01:37:
Hoe moet: "Een systeem start sinds kort niet meer op" geinterpreteerd worden?

Gaan er ledjes branden, fans draaien, HDD's spinnen, kun je in je bios komen...? Of dat juist allemaal niet!?
Power ledje op moederbord brand, fans gaan draaien, HDD weet ik niet zeker, lijkt me wel.
Bios kom ik dus niet in, de videokaart geeft geen beeld, enkel en alleen de piepcode.
Trouwens, ik weet het al: JE PROC! Overheating!!!! Dat verklaart ook waarom het na een partijtje ombouwen (afkoelen) wél goed ging en daarna niet meer (proc was inmiddels weer te heet geworden)
Ben bang van niet, na een dagje uitstaan geeft ie meteen dezelfde piepje.
Maar het kan bijvoorbeeld ook je voeding zijn, die op de 12v rail voor je proc te weinig trekt waardoor iets gaat haperen, maar het kan net zo goed zijn dat je nieuwe mobo een productiefout heeft...
Heb al met een andere voeding getest, geen verschil.
En een productiefout van een nieuw mobo, hrm, zou in principe kunnen, maar dat is wel het laatste waar ik aan denk (net 2 weken geleden rma)
De proc kan echter ook verkeerd gemonteerd zijn, of misschien wat pinnetjes afgebroken?
Nee, zit er gewoon goed in, geen pinnetjes afgebroken, en in een ander moederbord werkt de cpu gewoon zonder problemen.
@BitBit3r: Waar haal je in vredesnaam een nieuwe vervangende P4SDX vandaan? Dat ding wordt echt al tijden niet meer geleverd...Anyway..good work! ...
Klopt, RMA van Asus (via groothandelaar).
Wat bedoel je hiermee? Andere hardware op je mobo gezet? Of al je eigen hardware (incl. proc) op een ander mobo gezet?
Heb uit m'n eigen compu m'n processor, videokaart en ram ingebouwd op het mobo dat problemen geeft. Dat werkte, daarna originele hardware weer terug op datzelfde mobo...

Ga nog vanavond testen, met m'n eigen processor in gare mobo, en andersom...
Iemand nog iets om me te helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door BitBit3r op 11-07-2005 13:32 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
heb je het al geprobeerd met een andere vidkaart of desnoods een pci videokaart?

• GeeMoney
  • Nu online
Ander gokje; De bekende P4 Stekker erin??
De 12 Volt lijn is dat, een 4-polige stekker met 2 zwarte en 2 gele stekkers.
Weet haast zeker dat dit het wel is.

@DonDidi ; ik gaf even snel een voorbeeld over het merk van het BIOS :)
Ze gebruiken inderdaad Award.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 11-07-2005 18:11 ]

• BitBit3r
andere videokaart er ook al in gedaan, en ja, de 4 polige zit er ook in...

• BitBit3r
What the fuck kan het nu zijn? wordt helemaal gek hier...
Post dit bericht nu vanaf m'n eigen moederbord met processor, ram en videokaart uit de gare compu. Dit werkt dus allemaal!

Wat blijft er nu nog over? Moederbord dat toch weer gaar is? Misschien maakt de kast kortsluiting oid?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 11:35

MeNTaL_TO

The future is not set

Bios herkend de cpu niet? laatste op cd/flop zetten en dan via EZflash erop zetten?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Kijk eens goed op je mobo. Zie je toevallig condensoren die er opgeblazen uitzien?

• BitBit3r
er is niks met het bios gebeurd, en ezflash moet je tijdens de POST doen, toch?
heb net wel even het bios gereset (batterijtje, jumpertje etc), geen effect.

• BitBit3r
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:02:
Kijk eens goed op je mobo. Zie je toevallig condensoren die er opgeblazen uitzien?
hoe ziet dat er uit?
heb het net even bekeken, maar zie eigenlijk niets raars...

[ Voor 13% gewijzigd door BitBit3r op 12-07-2005 00:24 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Waarom test je het geheugen nu niet even? Je bent er al achter dat de beep-codes iets met het geheugen te maken hebben; dan lijkt het mij een logische stap om dat te gaan testen!

Rail Away!

• BitBit3r
hoe testen? heb al ander geheugen (dat sowieso werkt) op het kapotte mobo gezet, en het geheugen uit de gare compu werkt prima in een andere compu... hier kan het dan toch niet meer aan liggen? of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 22% gewijzigd door BitBit3r op 12-07-2005 00:26 ]

• GeeMoney
  • Nu online
BitBit3r schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:13:
hoe testen? heb al ander geheugen (dat sowieso werkt) op het kapotte mobo gezet, en het geheugen uit de gare compu werkt prima in een andere compu... hier kan het dan toch niet meer aan liggen? of zie ik iets over het hoofd?
Ander gokje; De bekende P4 Stekker erin??
De 12 Volt lijn is dat, een 4-polige stekker met 2 zwarte en 2 gele stekkers.
Weet haast zeker dat dit het wel is.

Sorry voor dubbelpost, maar doe het toch maar even aangezien de TS er niet over begon?
Ik weet haast zeker dat dit het is.

• BitBit3r
BitBit3r schreef op maandag 11 juli 2005 @ 22:14:
andere videokaart er ook al in gedaan, en ja, de 4 polige zit er ook in...
had ik al op geantwoord, ja zit er in.
en ook met een andere voeding getest, misschien dat die aansluiting op het mobo stuk is, maar geeft een mobo dan deze specifieke fout?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gewoon even helemaal overnieuw beginnen: Alles eruit en extra netjes alles weer inbouwen. Zoveel tijd kost dat niet. Redelijke kans dat hij het nu wel doet.

• BitBit3r
Gianni Rombios schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:02:
Gewoon even helemaal overnieuw beginnen: Alles eruit en extra netjes alles weer inbouwen. Zoveel tijd kost dat niet. Redelijke kans dat hij het nu wel doet.
veel anders zit er denk ik niet op... heb alleen het mobo nog niet uit de kast geschroefd. zal dit dan inderdaad ook nog maar even proberen.

hoewel ik toch denk dat het mobo weer kapot is... naja, morgen weer een dag.

• BitBit3r
uiteindelijk bleek inderdaad het moederbord kapot te zijn (voor de tweede keer dus)...
na inbouwen van een swap werkte alles weer in een keer!

• frisiancomputer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2023

frisiancomputer

compiefreek

Hallo dit probleem met mobo heb ik meegemaakt alles geprobeerd ook via quote groothandel
waar ik 10 gekocht had er zijn nu 7 van de 10 opgestuurt dus een hele slechte serie ze draaien 1 a 1.5 jaar en gaan dan problemen met bios geven er zit trouwens 3 jaar garantie op.

groeten

ate

as

Verwijderd

Heb precies hetzelfde probleem al 2x met zelfde MB gehad, terug naar ASUS gestuurd, die snappen er nix van, maar hebben me wel al 2x een nieuwe gestuurd..

Maar ja, de houdbaarheid van mijn MB is elke keer maar 6 maanden, dan stop ie r weer mee volgens mij..

Hoewel ik er verder nergens iets over heb gelezen dat het een conflict geeft:
Ik heb ook een Radeon 9600pro, misschien dat daar n compatibaliteitsprobleem zit?
Deze draait bij mij namelijk met geen geweld op 8x AGP! op dit MB.
Alles al geprobeerd, BIOS Flash, nieuwste drivers van ATI, van Omega drivers...

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik stop want anders doet mijn moederbord het niet meer zometeen :P
Pagina: 1