Lenzen & Body's laten calibreren

Pagina: 1
Acties:

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Wie heeft er ervaring met het laten calibreren van lenzen op je body?
Ik heb nu een vergelijk gemaakt met een aantal lenzen op verschillende body's en er zit toch wel verschil in, hebben jullie hier ervaring mee?
In mijn geval gaat het om een 10D en een 350D met allemaal canon lenzen(17-40L/24-70L/70-200F4L/100-400L/28-135), ik merk echter grote verschillen in kleuren en scherpte.
Het lijkt als het ware of je de ene foto gelijk uit de camera kan afdrukken en bij de ander moet je nog ff je levels aanpassen en USMen in shop.
Het is niet dat het 1 keer voorkomt maar het valt mij al een tijdje op.
Er gaan ook wel redelijk wat geruchten over de diverse fora dat canon problemen heeft met de productie(lees kwaliteit) omdat de vraag te groot is.
Vandaag hoorde ik bv (uit betrouwbare bron) dat er 39.000 24-70L in backorder staan bij canon japan dus voor de hele wereld!!En dat die dus de komende tijd slecht leverbaar zullen zijn.
Graag hoor ik of jullie ook wel eens problemen hebben gehad met lenzen of body's die moesten worden nagekeken.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

Just in case: Zelfde manuele settings op elke body en wisselende resultaten met lenzen?
WB, sharpening enzo ..
En natuurlijk het feit dat elke lens en elk body de kleuren zoiezo wat anders weergeeft

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 21:47 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Triplefox schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:29:
Ik heb nu een vergelijk gemaakt met een aantal lenzen op verschillende body's en er zit toch wel verschil in, hebben jullie hier ervaring mee?
Nope, maar het is bekend dat verschillende lenzen verschillende resultaten geven.
In mijn geval gaat het om een 10D en een 350D met allemaal canon lenzen(17-40L/24-70L/70-200F4L/100-400L/28-135), ik merk echter grote verschillen in kleuren en scherpte.
Zeker qua kleurweergave en scherpte verschillen lenzen onderling gewoon. Dat heeft niks met calibratie te maken, maar alles met optische constructie en coatings e.d. Als je voor een bepaalde lens kiest, kies je daarmee ook voor een bepaalde scherpte, koude/warme kleurweergave, contrast, enz. enz. In databases zoals op photozone.de wordt niet voor niets een metric 'color rendition' meegenomen! Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat hier veel aan te calibreren valt; bij mijn weten kan de camera namelijk geen onderscheid maken qua aanpassing van contrast/kleurweergave/belichting per individuele lens. Mijn advies: schiet in RAW en werk verschillen weg tijdens post processing.