Toon posts:

[upgrade] Investeren of sparen voor een nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi! :)

Ik heb even een paar vragen voor jullie waar ik zelf niet helemaal uit kom.Ik zit er over te denken om mijn huidige pc een tweede leven in te blazen voor de komende 2 á 3 jaar. Het systeem is op dit moment zo'n 3,5 jaar oud en begint me een beetje te traag te worden voor mijn gevoel. Tevens zie ik overal nieuwe technieken verschijnen zoals PCI-e i.p.v. AGP, SATA i.p.v. IDE, Processor sockets, enz. Maar heb destijd toch wel 5000 gulden geinvesteerd in dit systeem en vind het een beetje zonde om hem zo snel af te schrijven. Hoop met onderstaande upgrade toch nog 2,5 á 3 jaar verder kunnen.

Mijn huidige systeem:
mobo Abit BL7
proc Pentium 4 2.0 Ghz (Willamette)
geheugen 512 MB PC133
Abit Geforce 2MX400
2 x 60 GB 5400rpm Maxtor
Creative 7.1 geluidskaart
Pinnacle PCTV pro tvkaart

Ik zit met een aantal dingen die echt aan vervanging toe zijn, zoals de videokaart, en extra hardeschijfruimte. En een betere processor is denk ik ook geen overbodige luxe. Ik zat te denken aan het volgende:

- Geforce 6600 GPU ¤ 111,50
8 pixel pipelines
400 MHz RAMDAC
Core Clock 300 MHz
Direct 9X Shader Model 3.0 / Open GL 1.5 support
AGP 4X/8X
VGA. TV-out (S-Video). DVI Connector

Vraag: mijn mobo heeft maximaal AGP 4x. Daarom deze kaart, of heb ik nog veel profijt van een Geforce 6600GT die alleen op 8x werkt? Heb ik het goed dat een 8x kaart iig wel op en 4x mobo past?

- MAXTOR HDD IDE 250GB 16MB 7200RPM ¤ 115,50
Aansluiting: IDE
Capaciteit: 250GB
Toeren per minuut: 7200rpm
Cache buffer: 16MB
Data transfer speed: ATA133
FDB (Fluid Dynamic Bearing): Low-Noise

Ik denk hierbij dat ik voordeel ga ondervinden van het snellere toerental van deze schijf, daarom zal ik hiervoor mijn primary master 5400rpm 60GB schijf vervangen door deze en mijn OS op installeren.

-INTEL CEL 345 3.06G 533 256K SKT478 BOX ¤ 122,00

Ik heb vernomen dat een celeron D tegenwoordig aardig presteerd en vind het een erg schappelijke prijs t.o.v. een P4.
Vraag: Gaat dit werken op mijn mobo? Ik heb op dit moment een mobo met ondersteuning voor 400MHZ QP FSB processors. Maar kan gelukkig aardig wat instellen in het BIOS. Onder andere pci-lock en een geheugen divider van 5:4 (wat nodig zal zijn om het pc133 geheugen te laten draaien op standaard waarde). Kan het voltage opvoeren wat waarschijnlijk nodig zal zijn voor de proc. Ik weet alleen niet zeker of de northbridge niet te warm gaat worden want het is nogal een stap van 100MHZ FSB naar 166.

Totaal prijs: ¤ 349,00

Nu zal ik graag ook weten wat jullie vinden van deze upgrade? rechtvaardigd de prestatie deze relatief toch wel kleine investering. Of brengt deze upgrade een té kleine verbetering dat ik beter over zeg ongeveer 1,5 jaar een compleet nieuwe pc kan kopen?

Alvast bedankt voor de second opinion _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 20:58
Zelfs al zou die nieuwe celeron werken op je oude mobo, dan wordt ie aardig kreupel gehouden vanwege je geheugen, ik zou denk ik gelijk doorsparen voor een nieuw mobo en geheugen, maar dan vervang je bijna alles al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 19:44

yGiDoRp

Sawasdee

Ik zou voor de 6600 en de Hardeschijf gaan. Eventueel neem je een SATA harddisk en een goedkoop SATA PCI controllertje.

Je mobo is oud en werkt nog met SDRAM en ondersteund zeer waarschijnlijk geen Celeron D's. Als ie wel Celeron D's ondersteund zou het alsnog zonde zijn. Kan je beter nieuwe set kopen. AMD 64, Mobo, DDR RAM.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 08:27
voor ongeveer 150 euro extra heb je waarschijnlijk wel en een relatief nieuw moederbord en 512 Mb DDR geheugen dat bij je CPU en je videokaart past.. Als je die ruimte niet hebt in je budget dan denk ik dat nog even doorsparen de beste optie is en dan alles in 1x vervangen.

Die celeron D gaat 100% zeker niet werken op je moederbord in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Die Celeron ga je niet aan de gang krijgen, volgens de website van Abit ondersteunt het bord max. 400MHz FSB, die Celeron heeft een FSB van 533. Die HDD is wel absoluut een aanrader, scheelt echt gigantisch in de prestaties, 7200 t.o.v. 5400rpm, en die 16MB Cahce helpen hem ook wel een aardig handje. Waarschijnlijk heb je wel een BIOS update nodig om support te krijgen voor 120GB+ harddisks. Die videokaart is ook wel een aanrader op zich.

Maar aan de andere kant. Neem een A8N-Sli bord (ongeveer 115 a 120 euro, misschien al wel goedkoper inmiddels), een AMD64 3000+ S939 (iets van 135 a 140 euro ofzo?!?), 2 x 256 MB DDR PC3200 (rond de 20 a 25 euro per stuk), een 6600 (GT) PCI-Express '(afhankelijk van de uitvoering dezelfde prijs of iets duurder) en diezelfde HDD in S-ATA, en je hebt voor een paar tientjes meer iets wat waarschijnlijk nog veel langer mee gaat, en meteen voorbereid is op 64bit software/OS'en.

Edit:
1 256MB PC3200 DDR (Infineon) MNM Computers € 21,95
1 AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 5 € 147,90
1 AOpen GeForce 6600 128MB DDR (PCI-e, DVI), € 111,-
1 Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA I € 119,90
1 Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA € 118,95

Totaal € 519,70 € 533,26

Hier kom ik volgens de pricewatch op uit.
Kost niet veel meer, is wel een stuk heftiger.

[ Voor 29% gewijzigd door Brede P op 05-07-2005 21:28 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je budget rond de 300 euro is, zou ik liever een amd64 s939 + goed mobo + 512mb DDR400 (zorg dat je wel een "merk" neemt zodat je later eenzelvde soort latje erbij kunt vinden voor dual channel !) + videokaart.

Je harde schijven zijn misschien wel traag, maar dat kan je "altijd" nog upgraden! Als je deze ieder een apart ide kanaal geeft en je swap op 1 zet en je OS enzo op de ander dan is het nog redelijk te doen.

edit: als je meer geld hebt idd wat brede zegt, alleen zou ik dan wel voor 1x512mb DDR400 gaan ipv 2x256mb. met 2 reepjes heb je dan wel dual channel, maar je hebt dan wel weer in de toekomst een "probleem" bij het upgraden (reepje erbij, verlies dual channel ). En een single core a64 heeft niet schrikbarend veel baat bij dual channel.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee een nieuwe proc gaat dus waarschijnlijk niet werken op mijn mobo.... Geheugen is idd enorm brak. Bied misschien een nortwood op 400 MHZ FSB dan nog een enkele verbetering als ik die kan vinden??

Ik denk zelf namelijk dat de 7200 rpm schijf en de videokaart nog wel een merkbaar verschil gaan geven idd. Hebben jullie misschien een idee in welke grote van vooruitgang ik moet gaan denken??

Vind het idd zonde om er nog veel geld aan te besteden, maar mijn ouder willen pas over minimaal 1,5 jaar pas aan een nieuw systeem gaan denken en loop nu tegen een enorme bottleneck van vooral mijn videokaart en HDD capaciteit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja.. wat is nou echt je probleem.. want ik zie in de ts ook niet staan wat je ermee wilt doen?

niet de allernieuwste games? videokaart moet zeker vervangen!
allernieuwste games? videokaart + proc + mobo + geheugen !
gewoon windows performance? HDD
encoden? niet echt iets :p tenzij het te traag gaat : proc /mobo /geheugen/ hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

proc........op de site staat bij de bios update dat je tot 2.4 GHZ kan gaan, dat is niet veel meer dan je er nu in hebt zitten.
dus dat schiet niet op.
dus als ik jouw zo lees zou ik de vidokaart upgraden en wat geheugen erbij doen.
heb je nog wat over kan je er nog een hd bijdoen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zal even vertellen wat ik ermee wil...

Internetten, TV kijken, office aplicaties en enkele spellen.

Over die games:
Wil binnenkort wel AOE3 spelen.
3D games (GTA:SA) maar niet op heftige resoluties...
(... kan tot nu toe zelf nog GTA:VC redelijk spelen naar mijn gevoel, mist alleen net even de soepele beeldovergangen in heftige scenes)

Verder wil ik gewoon meer HDD ruimte voor de film en muziek collectie ;)

Denk idd ook dat 512 mb extra geheugen zal helpen,zat tot een half jaar terug ook 1024 mb in maar 1 reepje ging stuk en heb er nog geen nieuwe in gestopt. (kost ook maar €55,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuw sd-ram geheugen zou ik niet meer kopen als ik jou was.. tenzij je het erg goedkoop 2e hands op te kop kunt tikken..
Wil je puur budget gaan.. zoek dan even een 2e hands 9800 pro/9600 xt oid op en koop een nieuwe harde schijf. Dan kan je de games die je noemt (hoewel ik niets van AOE3 weet :p) nog wel spelen met bescheiden detail. Duurdere videokaarten hebben weinig zin (cpu + sdr ram is zware bottleneck :X).. en als je over een tijd toch geheel gaat upgraden moet je toch maar in 1x naar pci-express gaan.. dus neem je die kaart toch niet mee. De harde schijf zal wel helpen bij laadtijden en je oplsagprobleempje oplossen.
Gooi de rest van het geld in een potje voor een echte upgrade ;) (of een leuke vakantie :p)

Tis alleen jammer dat je voor je harde schijf aan PATA vast zit en geen SATA schijf kunt kopen.. maja c'est la vie

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja misschien is 512 mb ook wel zat, ben nog niet te kort aan geheugen gekomen... (en als ik jullie mag geloven is pc133 zowat net zo sloom als de swap op een 7200rpm schijf :P

Toch ga ik voor een nieuwe 6600 omdat deze wel vriendelijk geprijst zijn en hou niet zo van 2e hands. Verder heb ik gewoon opslag ruimte nodig.

Ben ik voor zo'n 225 euro klaar en denk ik dat ik voorlopig nog even plezier houd in het computeren totdat er een nieuwe kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
neem dan wel de 6600gt, anders kun je beter voor een radeon 9800pro gaan, kost net zoveel maar presteert beter

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djmurcielago schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:45:
neem dan wel de 6600gt, anders kun je beter voor een radeon 9800pro gaan, kost net zoveel maar presteert beter
okee, dat wist ik nog niet. Zal eens even wat reviews doorlezen. Maar de 9800 pro presteert dus ook wel okee op dit systeem?
Prijsverschil tussen een 9800 en 6600GT is altijd nog zo'n 50 euro. Ga ik veel prestatie verschil merken, want draai op agp 4x?

Na wat topics doorspitten zoals: Geforce 6600 GT op AGP4X? of goedkopere kaart kopen op AGP4X en 9800PRO: club3D of SAPPHIRE, welke meeste kans op R360 core? denk ik dat ik met een sapphire 9800 pro (256 bit) wel een mooi upgrade heb gevonden. Samen met een 7200rpm HDD, hoop ik dat mijn systeempje wat soepeler draait en nog even mee kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 10:34 ]

Pagina: 1