Toon posts:

Pc naar Autoradio naar autospeaker met alles in een boxje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om deze vakantie een multimedia box te maken.
Dit wordt een houten doos met pc, autoradio en autospeakers.
De autoradio wordt gepowerd door de pc voeding en zit aan de pc gehooked.
Dus dan kan ik audiocd's luisteren met de radio en mp3 met de pc en verder geluid ook dmv de radio
Nu is mijn vraag of dit mogelijk is om de 'box' al klankast te gebruiken (zit dus wel een hele pc in+rest) en hoe dit dan klinkt.
Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
schopje, want ik wil graag snel beginnen met het aanschaffen van onderdelen en het maken!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Koop voor het geld liever een MP3 gettoblaster..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 19:03

RicX

Het leven is geen ponypark

uhm... ik dacht dat het in een klankkast net erom draaide om vlakke oppervlakken aan de binnenkant te hebben. Dan weerkaatst het geluid het beste. Bij jou, met een pc en een radio erin, zijn de oppervlakken niet vlak en gaat het denk ik niet echt geweldig klinken

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

RicX schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:46:
uhm... ik dacht dat het in een klankkast net erom draaide om vlakke oppervlakken aan de binnenkant te hebben. Dan weerkaatst het geluid het beste. Bij jou, met een pc en een radio erin, zijn de oppervlakken niet vlak en gaat het denk ik niet echt geweldig klinken
Als je het niet weet, zeg dan liever niks (no offence btw). Hoe meer onregelmatigheden hoe beter juist ;) Reflecties wil je juist niet hebben.

Maar dan nog, electronica heb je liever in een afgesloten ruimtje, want het gaat vast en zeker trillen en rammelen, ook niet echt bevorderlijk voor het geluid.

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 19:03

RicX

Het leven is geen ponypark

deepspace schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:54:
Als je het niet weet, zeg dan liever niks (no offence btw). Hoe meer onregelmatigheden hoe beter juist ;) Reflecties wil je juist niet hebben.

Maar dan nog, electronica heb je liever in een afgesloten ruimtje, want het gaat vast en zeker trillen en rammelen, ook niet echt bevorderlijk voor het geluid.
ow... tja et was ook ´ik dacht...´ ;) :D
en je elektronica in een afgesloten ruimte? liever niet... kan behoorlijk warm worden !!

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:19

MBV

Het lijkt mij dat voor deze multimediabox dezelfde eisen gelden als voor gewone speakers. Je moet alleen een x*x*x rechthoekige bak reserveren voor de electronica, zodat die de klankvorming niet gaat beinvloeden. Helaas ben ik geen speakerbouwer, maar het lijkt mij dat je hier toch wel wat mee moet kunnen?

Geef eens wat meer details, welk formaat heb je aan electronica etc? Wat zijn dus de minimumdimensies van de kast? Hoe groot mag hij worden? Hoe denk je stereoscheiding aan te pakken? Heb je al een conceptontwerp gemaakt? gewoon uit mijn duim gezogen belangrijke vragen, misschien betere response als je dat soort dingen in de TS vermeld

[edit]afgesloten ruimtes kan je 2 ventilators op zetten: aanvoer en afvoer. Dit werkt juist makkelijker, aangezien je geen gaten in je box wilt hebben voor ventilatie ;) Daarnaast vindt je harde schijf de bassen een stuk prettiger als dat gescheiden is, lijkt me... voor zover hij het prettig kan vinden dan :D

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 06-07-2005 22:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

RicX schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:58:
en je elektronica in een afgesloten ruimte? liever niet... kan behoorlijk warm worden !!
Mja, niet afgesloten, maar eerder losse ruimte ;) Klein schoonheidsfoutje. Een paar gleufjes zijn dan wel prima :)

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor de antwoorden.
Het wordt micro atx met een pentium 3 450 mhz, 192 mb ram, ati rage pro turbo 8 mb
(wordt later waarschijnlijk een 500 mhz met een tnt 2 en 128 ram erbij (ook micro atx)
PCI kaarten zijn: Soundblaster live!, Dazzle DVC 2 (mpeg en- en de- coder hardware) en een Wifi Kaart van Belkin (54g)
het concept ontwerp word een soort vierkant doosje (niet een kubus) als een koffertje met aan de bovenkant de autospeakers en naar aanlijding van jullie advies een plaat tussen de hardware voor klankkast. Ook zat ik eraan te denken of het misschien handig is om met zon kleine ruimte er dempingsmateriaal in te doen wat ook voor auto's gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/3263/casemodmediaboxsketch8by.th.jpg
Klik deze voor mijn concept drawing

O ja, de dimensies weet ik nog niet precies, maar de hoogte wordt wel rondt de 15 cm, met 8 cm casefans aan de zijkanten, maar een pci kaart is 12 cm hoog, dus het wordt denkt ik iets hoger, tenzij 3 cm hoogte klankkast genoeg is. De breedte en de lengte wordt microatx breedte+lengte hdd

Voor de mensen die vragen waarom ik dit doe: ik doe het omdat ik gewoon zin heb om een casemod te maken en dit idee zit al een tijdje in mijn hoofd en het is nu vakantie!!
Je kunt op een mp3 boombox trouwens geen films kijken he :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 10:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom laat je die autoradio niet weg... Neem gewoon een autoamp die je op de PC voeding aansluit. Immers kun je via je PC ook gewoon CD's afspelen. Je hebt dan geen radio, maar daar valt vast ook nog wel wat op te verzinnen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:19

MBV

misschien kan die DVC kaart van hem dat al? Ik zou trouwens eerder een Hauppage 350 kaart kopen, zit ook hardware mpeg2 en- en decoding in. En daar zit in ieder geval een radio in. Ik weet alleen niet wat de prijzen doen, geen zin om op te zoeken.

3 cm klankkast lijkt mij idd wat weinig. Met de speakers zo dicht naast elkaar heb je ook erg weinig stereoscheiding. Maar dit lijkt me wel het punt waarop de speakerontwerpers verder kunnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou op de vraag van Deepspace: Een autoradio is goedkoper (tenminste welke ik vond) en je kan er meer mee, dus ook cd afspelen en radio luisteren. Maar zijn auto amps ook kleiner? Want dan kan het idd uitmaken. maar ik ben van plan een autoradio 2de hands op de kop te tikken.

MBV: Mijn DVC kan dit niet, maar waarom zou ik een hauppauge kaart kopen als ik deze al heb? Met S-video, composite video, en tulp audio ins en outs. Zon hauppauge kaart is iets van 100 euro en als ik al eentje heb is de keuze snel gemaakt. Enige verschil is dat er een tuner voor tv op zit, maar daar is hij ook niet voor bedoelt. Meer voor films kijken via de box en muziek luisteren. En ik kan zo ook als het moet via de vcr opnemen, of zelfs via onze @home decoder dus dat valt ook weer mee.

Maar bedankt voor de replies.
Nog 1 vraag is wat de klankkast hoogte dan moet zijn? Ik neem denk ik 40 euro jvc of sony speakers voor in de auto.
Alvast bedankt

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

een radio is echt niet goedkoper dan een amp hoor...

en idd, die kastjes zijn waarschijnlijk veel te klein voor zinvol speakers in te zetten.

Pagina: 1