Een bedrijf kan eisen dat je schriftelijk opzegt. Als ze dat doen, dan is een telefoontje dus ook inderdaad niet rechtsgeldig. Die worden juridisch beschouwd als een kennisgeving van het voornemen om op te zeggen beschouwd en dat moet je dan dus nog schriftelijk bevestigen.
Een e-mailtje is in principe wel schriftelijk, tenzij e-mail expliciet wordt uitgesloten in de voorwaarden (en ook dat mag!) als schriftelijke opzegging. Als dat niet het geval is, is het grijs (jurisprudentieel) gebied, maar heeft het bedrijf in ieder geval een zwakke zaak voor de rechter.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:22:
Bewijs jij maar dat ze die hebben ontvangen (je opzeg email). Dat is nou het lastige. Daarom wordt er overal en door iedereen aangeraden om zulke zaken (belanrijke dingen, contracten, etc) aangetekend te versturen. Aangetekend = 100% ontvangen en bewijs van ontvangst door hun.
Tja, deels is dat waar, maar je staat daarin sterker dan je denkt. Voor e-mail ligt dat wat lastig, maar als je e-mailtje niet bounced, wordt 'ie geacht aan te komen. Voor een brief geld hetzelfde nog sterker: correct geadresseerde post wordt geacht aan te komen.
Bovendien: je kunt altijd een kopie overleggen (en dat mag gewoon een tweede printje zijn) van je opzegging, als het bedrijf zegt dat ze de opzegging niet hebben ontvangen. Dus als je zorgt dat je die hebt, is er nog niets aan de hand. Slechts voor bedrijven met behoorlijke wanadministratie (zoals UPC/Chello jarenlang had) zou ik aangetekende verzending adviseren. Anderzijds wordt een aangetekende brief bij sommige bedrijven wel sneller serieus genomen en "extra correct" afgehandeld.
Maar... long story short en vanuit bedrijfsperspectief bekeken, snap ik eigenlijk niet waar de topicstarter een punt van maakt.
$plaats, $datum
Geachte Heer, Mevrouw,
Middels dit schrijven wens ik mijn lopende overeenkomst met kenmerk $klantnummer per eerstvolgende gelegenheid te beëindigen.
Met vriendelijke groet,
[ $krabbel ]
$naam.
Gratis opzegbriefje.
Voor die € 0,39 cent zou ik ook geen stampij maken, waarschijnlijk ben je er nu al dusdanig lang mee bezig geweest dat als je gewoon meteen voor een briefje had gekozen, je die € 0,39 in tijd had uitgespaard.