Toon posts:

Mobiel abonnement opzeggen per e-mail

Pagina: 1
Acties:
  • 1.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan mijn mobiele orange abonnement op te zeggen. Nu is het zo dat ze eisen dat je dit schriftelijk doet. Nu weet ik dat in het algemeen een telefoontje of email als net zo rechtsgeldig als een brief wordt gezien in het nederlands recht. Dit heb ik dan ook naar orange gemaild, maar die vragen me voor de 3e keer vriendelijk een brief te schrijven. Nou heb ik niet zo'n probleem met brieven schrijven, maar vind ik het eigenlijk gewoon onzin dat de het de klant zo moeilijk moeten maken om een abonnement te beeindigen.

Mijn vraag aan u is dus:
- Is een email of telefoontje inderdaad even rechtsgeldig?
- Zo ja, hoe kan ik dan orange ervan overtuigen dat dit zo is?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 20:57:
Mijn vraag aan u is dus:
- Is een email of telefoontje inderdaad even rechtsgeldig?
- Zo ja, hoe kan ik dan orange ervan overtuigen dat dit zo is?
- Denk het niet, als Orange inderdaad in haar eigen voorwaarden heeft staan dat het schriftelijk moet, en jij hebt daar een abbo afgesloten (wat dus ook betekend dat je met de voorwaarden akkoord gaat) dan zul je het ook schriftelijk moeten beeindigen, waarbij ook nog vaak een opzegtermijn aan vast zit!

- Zo nee.. :+

Het Nederlandsche recht heeft volgens mij niks te maken met de voorwaarden van het bedrijf Orange..

[ Voor 9% gewijzigd door the-edge op 05-07-2005 21:00 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De enige reden waarom ik zoiets zelf al schriftelijk zou doen, eventueel per fax, is zodat ik zwart op wit mijn handtekening er onder kan zetten, en als ik hem verzend met handtekening retour, ik ook zwart op wit bewijs krijg dat zij hem hebben ontvangen. Kan er van beide kanten nooit gezeik zijn over het wel dan niet opzeggen.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Een contract de je schriftelijk aangaat dien je ook schriftelijk te beeindigen...tenzij je het als een .pdf bestand verstuurd....(kun je je handtekening erin scannen :) )

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Topicstarter
the-edge schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 20:59:
[...]
- Denk het niet, als Orange inderdaad in haar eigen voorwaarden heeft staan dat het schriftelijk moet, en jij hebt daar een abbo afgesloten (wat dus ook betekend dat je met de voorwaarden akkoord gaat) dan zul je het ook schriftelijk moeten beeindigen, waarbij ook nog vaak een opzegtermijn aan vast zit!

- Zo nee.. :+
Ja die opzegtermijn is me bekend. Ze zeggen zelf dat het 2 maanden is, ookal was het vroeger 1 maand en staat in de voorwaarden dat het 3 maanden is.. :?

Maar stel dat schriftelijk ook te interpreteren is als email. Zou toch net zo goed kunnen, of ben ik dan een beetje vervelend aan het doordraven?

Verwijderd

Topicstarter
Buzz_Lightyear schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:00:
Een contract de je schriftelijk aangaat dien je ook schriftelijk te beeindigen...tenzij je het als een .pdf bestand verstuurd....(kun je je handtekening erin scannen :) )
En een pdfje wordt dan ineens wel gezien als schriftelijk?

• the-edge
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:02:
[...]

Maar stel dat schriftelijk ook te interpreteren is als email. Zou toch net zo goed kunnen, of ben ik dan een beetje vervelend aan het doordraven?
Nou ik denk zelf dat je er weinig baat bij hebt.. Jou woord tegen hun regels ! ;)

En wat BredeP zegt is helemaal waar, daarom zou ik het ook gewoon zo doen:
De enige reden waarom ik zoiets zelf al schriftelijk zou doen, eventueel per fax, is zodat ik zwart op wit mijn handtekening er onder kan zetten, en als ik hem verzend met handtekening retour, ik ook zwart op wit bewijs krijg dat zij hem hebben ontvangen. Kan er van beide kanten nooit gezeik zijn over het wel dan niet opzeggen.
Waarom niet? Het kost niet veel tijd en/of moeite ;)

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 05-07-2005 21:04 ]

Verwijderd

Aangetekend versturen. 100% zekerhied van aankomst en Orange kan dan nooit moeilijk gaan doen (wat ze wel ineens met mail kunnen doen). Zal je zien, zeg je op per e-mail maar wordt het niet doorgevoerd omdat het niet volgens de regels is, zit je er nog aan vast.

Maar jij vindt een brief schrijven (wat ieder bedrijf heeft) lastiger/vervelender voor een klant dan 3x mailen naar Orange en een topic openen op tweakers?

Telefoon is in iedergeval niet bindend.
Email hoeft niet geaccepteerd worden.

• the-edge
Je moet ff de prioriteit stellen, een gok wagen via de E-mail of van je abbo af zijn en je typt in 5 mins. een brief..

En kijk eens ik maak van de 5 minuten, 2 minuten! Kijk maar eens hier.. Veel succes met je nieuwe abbonement ! ;)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Tricky hoor. Op het moment dat zij aangeven "nee dat kan je niet per e-mail doen" betekent dat dat zij jouw mailtje hebben *ontvangen* en *gelezen*. IANAL, maar dat is net zo rechtsgeldig als een aangetekende papieren brief met krabbel. Het enige verschil zal de bewijslast zijn: jouw krabbel is eenduidiger bewijs dat *jij* die brief stuurde dan een e-mailtje. Maar mocht je een certificaat hebben voor een digitale handtekening en je mail daarmee ondertekend hebben, dan is er wettelijk gezien geen enkel verschil.

Verwijderd

Op het moment dat zij aangeven "nee dat kan je niet per e-mail doen" betekent dat dat zij jouw mailtje hebben *ontvangen* en *gelezen*.
Bewijs jij maar dat ze die hebben ontvangen (je opzeg email). Dat is nou het lastige. Daarom wordt er overal en door iedereen aangeraden om zulke zaken (belanrijke dingen, contracten, etc) aangetekend te versturen. Aangetekend = 100% ontvangen en bewijs van ontvangst door hun.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik snap dat een brief schrijven niet zo moeilijk is, maar daar gaat het me niet om. Het gaat me om het principe. Een beetje klantvriendelijkheid mag hier in nederland wel een keer ontwikkeld worden en daarom vind ik 't absoluut geen probleem om 40 emailtjes naar orange te sturen om te kijken of het theoretisch mogelijk is m'n abonnement zo op te zeggen. In Amerika hadden ze me als ik zou gaan zeuren bij wijze van spreken geld toe gegeven na het opzeggen.

Als je gelijk hebt nexxenium dan zouden ze dus geen excuus hebben om m'n abo niet op te zeggen. Ik zal ze nog maar eens bellen. Nog meer mensen ervaring met dit soort dingen?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:46
Of een email nou rechtsgeldig is of niet, het lijkt mij niet wenselijk om een rechtzaak tegen Orange te beginnen. Er is namelijk een verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik weet niet wat voor abo je hebt bij orange maar ik zou niet te lang wachten, je hebt een opzegtermijn van 1 maand en als je 1 dag te laat opzegt kan je nog een maand betalen.. zonde geld denk ik maar dan.
Stuur gewoon een brief en vraag om een schriftelijke bevestiging van je opzegging.

edit:
Dit is waarschijnlijk omdat zij een handtekening van jou willen bewaren in hun archief zodat je niet later kan zeggen 'ik was zomaar afgesloten van orange en nu miste ik een heleboel belangrijke telefoontjes', en de schriftelijke bevestiging van hun kant is zodat jij precies het zelfde kan doen en je dus sterker in je schoenen staat als orange een foutje maakt met je uitschrijving.

[ Voor 41% gewijzigd door BlackMage op 06-07-2005 16:52 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

Als via email zou mogen kan ik ieder z'n abonnement zo opzeggen...

De brief heeft meer redenen. Het is als origineel mee te nemen in de administratie (ipv email printje), het bevat een handtekening, kan verstuurd worden met ontvangstbevestiging, etc.

Dit is zowel voor bescherming van jou als consument als het bedrijf.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Kijk en daarom snap ik niet dat de overheid niet veel meer vaart maakt met het betaalbaar maken en promoten van een digitale handtekening. :(

Overigens:
Bewijs jij maar dat ze die hebben ontvangen (je opzeg email). Dat is nou het lastige.
Daarom zeg ik: als zij een reactie terugsturen van "ja maar dat moet je per snail mail doen" dan heb je dus indirect bewijs dat ze jouw mailtje gekregen en gelezen hebben. Dat zij er vervolgens geen gerichte actie daarop ondernemen, sja dat is dan hun probleen. Gewoon geld stoneren. Jij hebt opgezegd, punt.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een bedrijf kan eisen dat je schriftelijk opzegt. Als ze dat doen, dan is een telefoontje dus ook inderdaad niet rechtsgeldig. Die worden juridisch beschouwd als een kennisgeving van het voornemen om op te zeggen beschouwd en dat moet je dan dus nog schriftelijk bevestigen.

Een e-mailtje is in principe wel schriftelijk, tenzij e-mail expliciet wordt uitgesloten in de voorwaarden (en ook dat mag!) als schriftelijke opzegging. Als dat niet het geval is, is het grijs (jurisprudentieel) gebied, maar heeft het bedrijf in ieder geval een zwakke zaak voor de rechter.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:22:
Bewijs jij maar dat ze die hebben ontvangen (je opzeg email). Dat is nou het lastige. Daarom wordt er overal en door iedereen aangeraden om zulke zaken (belanrijke dingen, contracten, etc) aangetekend te versturen. Aangetekend = 100% ontvangen en bewijs van ontvangst door hun.
Tja, deels is dat waar, maar je staat daarin sterker dan je denkt. Voor e-mail ligt dat wat lastig, maar als je e-mailtje niet bounced, wordt 'ie geacht aan te komen. Voor een brief geld hetzelfde nog sterker: correct geadresseerde post wordt geacht aan te komen.

Bovendien: je kunt altijd een kopie overleggen (en dat mag gewoon een tweede printje zijn) van je opzegging, als het bedrijf zegt dat ze de opzegging niet hebben ontvangen. Dus als je zorgt dat je die hebt, is er nog niets aan de hand. Slechts voor bedrijven met behoorlijke wanadministratie (zoals UPC/Chello jarenlang had) zou ik aangetekende verzending adviseren. Anderzijds wordt een aangetekende brief bij sommige bedrijven wel sneller serieus genomen en "extra correct" afgehandeld.

Maar... long story short en vanuit bedrijfsperspectief bekeken, snap ik eigenlijk niet waar de topicstarter een punt van maakt.
$plaats, $datum

Geachte Heer, Mevrouw,

Middels dit schrijven wens ik mijn lopende overeenkomst met kenmerk $klantnummer per eerstvolgende gelegenheid te beëindigen.

Met vriendelijke groet,

[ $krabbel ]

$naam.
Gratis opzegbriefje. ;)

Voor die € 0,39 cent zou ik ook geen stampij maken, waarschijnlijk ben je er nu al dusdanig lang mee bezig geweest dat als je gewoon meteen voor een briefje had gekozen, je die € 0,39 in tijd had uitgespaard. :P
Pagina: 1