Toon posts:

[Exchange 2003] Public folder

Pagina: 1
Acties:
  • 1.883 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen..

Ik heb een probleem en hopelijk kan ik die oplossen m.b.v. een public folder... Ik schets hieronder de situatie en hopelijk kunnen jullie mij adviseren. Ik heb technet gebruikt van microsoft, maar helaas staat kan ik daar niets relevants vinden.

Het probleem:

Ik heb op dit moment een distribution group waar een aantal gebruikers members van zijn. Via pop3 connection manager heb ik ervoor gezorgd dat het info e-mail adres (info@domein.nl) binnenkomt in deze groep... Alle gebruikers krijgen via deze groep de betreffende e-mails binnen... dat werkt dus perfect...

Alle e-mails die naar info@domein.nl worden gestuurd worden netjes naar de mailboxen gestuurd van de gekoppelde gebruikers aan die betreffende distribution group.

Maar wanneer ze een e-mail beantwoorden dan wordt hun eigen interne e-mail adres doorgestuurd. Ik heb niet voor iedereen e-mail adressen dus ik wil dat ze via hetzelfde info adres een mail terug beantwoorden.

Ik heb geprobeerd om de recipient in te stellen van die betreffende gebruikers op info@domein.nl.. maar dan krijg ik een error dat die al in gebruik is. Kortom dat werkt niet..

Daarnaast werken er ook gebruikers die wel hun eigen e-mail adres hebben en die mogen geen hinder ondervinden hiervan.. dus de default recipient policy instellen is niet van toepassing.. ik heb dit wel geprobeerd, maar dan krijgen de gebruikers zeer vreemde mail adressen (voorbeeld: info2343@domein.nl).

Nou heb ik wat informatie gelezen over public folders... is dit een oplossing? zorgen die er wel voor dat wanneer gebruikers een e-mail beantwoorden, dat het info adres wordt gebruikt?? Het nadeel van public folders is dat er in outlook een aparte map wordt aangemaakt waar die mails dan binnenkomen.. maar eigenlijk is dat niet nodig.. ik wil eigenlijk dat de mails gewoon in hun postvak in (van outlook) binnenkomen. Ik wil dit niet lokaal regelen d.m.v. delegatie of iets dergelijks.

Mocht dit niet zo zijn... hoe kan ik dit dan wel oplossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu achter hoe je een public folder mail enabled krijg, maar ik kan niet via pop3 connetion manager een pop3 adres koppelen aan een public folder... Hoe kan ik dat oplossen??

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een distribution group gekoppeld aan de mail enabled public folder... dus ff testen of dit werkt.. anders ben ik er namelijk uit :9

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Als ik het zo doorlees lijkt het mij handiger om de distributielijst weg te gooien en een mailbox aan te maken en de personen (via een groep) rechten te geven op die mailbox. Zo kunnen ze hem allemaal openen in hun outlook en als 2e hun eigen mailbox.
Als ze dan mail versturen gaat het uit naam van hun primaire mailbox (info@domein.nl) En ze kunnen nog mail ontvangen met hun eigen mailbox.
Het enige nadeel is dat ze bij het versturen van mail moeten aangeven via welke mailbox ze willen versturen (aan veld in outlook).

[disclaimer]
Ik heb zelf alleen exchange 5.5 en 2000 kennis, maar het lijkt mij dat 2003 hetzelfde kan.

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:07:
Als ik het zo doorlees lijkt het mij handiger om de distributielijst weg te gooien en een mailbox aan te maken en de personen (via een groep) rechten te geven op die mailbox. Zo kunnen ze hem allemaal openen in hun outlook en als 2e hun eigen mailbox.
Als ze dan mail versturen gaat het uit naam van hun primaire mailbox (info@domein.nl) En ze kunnen nog mail ontvangen met hun eigen mailbox.
Het enige nadeel is dat ze bij het versturen van mail moeten aangeven via welke mailbox ze willen versturen (aan veld in outlook).

[disclaimer]
Ik heb zelf alleen exchange 5.5 en 2000 kennis, maar het lijkt mij dat 2003 hetzelfde kan.
Ze hoeven niet eens een keus te maken, want ze krijgen maar 1 mailbox tot hun beschikking en dat is dat info adres... Ik ga dit even uitzoeken..

Bedankt alvast..

ps. Het werkt wel met een public folder, maar ik kan niet reply-en op een binnen gekomen mail :(

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:40
Met een simpel event sinkje kun je dit realiseren, zie ook: http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

leon1e schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:42:
Met een simpel event sinkje kun je dit realiseren,...
Hmmz, daar valt over te discussiëren. Wat je hiermee bereikt is dat alle mail die door die users wordt verzonden, als from address info@huppelepup heeft. 't Kan zijn dat dat voor de situatie van TS voldoende is.
Als je een wat genuanceerdere oplossing zoekt, kun je het default reply form op de public folder vervangen door een template waarin als from address info@huppelepup alvast in staat (en niet meer te editen is). In dat geval moeten de users in kwestie wel send-as rechten hebben op die public folder.
Als je meer wilt weten over Outlook forms, moet je 's rondkijken op www.slipstick.com
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:25:
[...]ps. Het werkt wel met een public folder, maar ik kan niet reply-en op een binnen gekomen mail :(
Ja, da's een bekend probleem in Exchange 2003. Mail in een public folder komt daarin als IPM.Post en niet als IPM.note. Zie Update to permit the caching of incoming SMTP messages as IPM.Note in Exchange Server 2003

[ Voor 25% gewijzigd door Brahiewahiewa op 05-07-2005 23:24 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ja, da's een bekend probleem in Exchange 2003. Mail in een public folder komt daarin als IPM.Post en niet als IPM.note. Zie Update to permit the caching of incoming SMTP messages as IPM.Note in Exchange Server 2003
Ik heb hier wat meer informatie over opgezocht, maar het schijnt redelijk gevaarlijk te zijn... mocht er iets fouts gaan dan moet ik het besturingssysteem (volgens microsoft) opnieuw installeren... en dat kan echt niet...

Ik heb geprobeerd om een mailbox aan te maken, maar ik kan er niet voor zorgen dat meerdere gebruikers daar rechten op hebben...

Kortom ik schiet nog stees niet op 8)7

Ik dacht zelf dat het redelijk simpel zou zijn.. om ervoor te zorgen dat meerdere gebruikers met een bepaald e-mailadres terugsturen... en dat ze ook kunnen zien dat er al antwoord gegeven is op een bepaald bericht...

Hopelijk weten jullie nog meer oplossingen....

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

Sherlock

No Shit

Waarom kan je er niet voor zorgen dat meerdere gebruikers rechten op die mailbox hebben?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Sherlock schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 15:36:
Waarom kan je er niet voor zorgen dat meerdere gebruikers rechten op die mailbox hebben?
Ten eerste kan ik geen mailbox meer aanmaken (hoe dat kan... geen idee).. Ik heb toen een nieuwe gebruiker aangemaakt en die heeft vervolgens van het systeem een mailbox toegewezen gekregen.. maar ik weet niet waar ik dan rechten op die mailbox kan toekennen.. ik heb gekeken in exchange manager, maar daar staan wel netjes alle mailboxen, maar ik kan geen rechten toekennen...

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

Sherlock

No Shit

Je kunt de mailbox in Outlook openen en dan machtigingen toekennen (rechtermuisknop op "postvak - naam" en dan delen...

Daarna bij de afzonderlijke gebruikers de extra postbus openen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Sherlock schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:09:
Je kunt de mailbox in Outlook openen en dan machtigingen toekennen (rechtermuisknop op "postvak - naam" en dan delen...

Daarna bij de afzonderlijke gebruikers de extra postbus openen.
Dit is toch lokaal???

Ik wil liever dat mijn exchange server dit gaat regelen, omdat ik daarvan iedere avond een back-up maak...

Ik ga dit uiteraard wel even uitzoeken, want ik vind het wel een goede "tijdelijke" oplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 16:59 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:57:
Dit is toch lokaal???

Ik wil liever dat mijn exchange server dit gaat regelen, omdat ik daarvan iedere avond een back-up maak...

Ik ga dit uiteraard wel even uitzoeken, want ik vind het wel een goede "tijdelijke" oplossing.
Wijzigingen worden doorgevoerd op server niveau, dit is dus niet lokaal. Heb je trouwens niks aan een event sink, of moeten de gebruikers niet _altijd_ dezelfde afzender hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Wijzigingen worden doorgevoerd op server niveau, dit is dus niet lokaal. Heb je trouwens niks aan een event sink, of moeten de gebruikers niet _altijd_ dezelfde afzender hebben?
De gebruikers die gebruik gaan maken van het info adres mogen alleen met die afzender werken.. dus misschien is dat wel een oplossing.. ik ga dit even uitzoeken...

Thanks

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan in AD Users en Computers op een pc met exchange management, of op de server zelf, de rechten toewijzen :)
edit:
:Z druk @ werk ineens :P

[ Voor 16% gewijzigd door sanfranjake op 07-07-2005 18:09 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 15:33:
[...]

Ik heb hier wat meer informatie over opgezocht, maar het schijnt redelijk gevaarlijk te zijn... mocht er iets fouts gaan dan moet ik het besturingssysteem (volgens microsoft) opnieuw installeren... en dat kan echt niet...
grapjurk, das een standaard mededeling van microsoft dat vertellen ze altijd als je iets in het register gaat lopen wijzigen. in het ergste geval moet je herinstallen

maar goed je hebt natuurlijk een goede backup van die server :z

je kan die tip van brahiewahiewa ( _/-\o_ ) zonder meer toepassen, dat geeft geen problemen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Erik schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:33:
[...]

grapjurk, das een standaard mededeling van microsoft dat vertellen ze altijd als je iets in het register gaat lopen wijzigen. in het ergste geval moet je herinstallen

maar goed je hebt natuurlijk een goede backup van die server :z

je kan die tip van brahiewahiewa ( _/-\o_ ) zonder meer toepassen, dat geeft geen problemen
Uiteraard heb ik goede backups van de server.

Maar bedoel je de script als goede oplossing? of die template?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de oplossing gevonden..

Ik maak een gebruiker aan met een mailbox.. en d.m.v. rechten kunnen andere gebruikers deze mailbox gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:50:
ik heb de oplossing gevonden..

Ik maak een gebruiker aan met een mailbox.. en d.m.v. rechten kunnen andere gebruikers deze mailbox gebruiken.
Kan je mij nog eens even conreet mailen hoe je dat juist doet? of even hier vertellen?
Thx

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:06:
[...]

Kan je mij nog eens even conreet mailen hoe je dat juist doet? of even hier vertellen?
Thx
Maak in Active Directory Users & Computers een nieuwe user en geef deze een mailbox.
Log in met de nieuwe user en stel Outlook in op zijn mailbox.
Rechtsklik op alle mappen die je beschikbaar wilt maken aan users en stel de machtigingen in.
In Exchange kun je op de mailbox het recht "Send on behalf" instellen voor de users (rechtsklik op mailbox)

Kan zijn dat het een en ander ook ergens anders in te stellen is, maar goed...dit zou volgens mij moeten lukken zo.
Pagina: 1