[HDD] NTLDR ontbreekt op laptop zonder diskettestation

Pagina: 1
Acties:
  • 1.113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
hey mensen, volgens mij zit ik hier met een groot probleem. ik heb hier een acer aspire 9104 WLMi.
ik bedien daar me me pc thuis op afstand via remote administrator. daar in zit een browser die nogal wat meer laat zien dan de standaard windows browser. op de hardeschijf (c:\ tevens de enige partitie) zitten een aantal bestanden zo als boot.ini, bootfont.bin, NTDETECT.COM en NTLDR en nog wat anderen. hier door start de hardeschijf op. nu zag ik dat NTLDR bestand en ik dacht "wat moet dat op me c schijf, neemt ruimte in dus weg er mee". helaas na het afsluiten en half uur later weer aan zetten wou mijn hele systeem niet meer booten.

nu zou ik via dos gewoon dat bestand moeten kunnen terug zetten. alleen een aantal problemen zitten mij nog al in de weg.

- ik kon in XP voor heen al geen dos in, "..... was geen geldige win32 toepassing" was de melding.
- ik kom niet meer in de bios (normaal gesproken delete of F2)
- had in de bios direct booten van HDD ingeschateld en daar onder de cd-rom lan en usb boot.
hierdoor kan ik dus niet meer booten van een extern medium.

heeft iemand enig idee hoe ik dit hardeschijf probleem kan oplossen? ik krijg het zelf niet meer voor elkaar. het enige dat ik eigenlijk hoef te doen is het bestand NTLDR te copieren naar die laptop hardeschijf. maar hoe? Ik heb een usb stick maar aangezien ik niet in de bios kan komen :s kan ik vrij weinig beginnen, cdrom boot dus ook niet.

iemand een wijze raad?

jah gooi dus nooit je NTLDR weg :(

iMac 2020 i7

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Misschien een rare vraag:
Hoe is de laptop aan het begin geinstalleerd? Als deze niet van CD boot, hoe is deze dan geinstalleerd? Ik ben bang, dat de hardeschijf eruit moet halen (gaat over het algemeen vrij gemakkelijk bij laptops, zie onderkant laptop) en deze in een andere laptop hangen (met b.v. diskette station).

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Hahaha gaat 'ie zomaar besturingssysteembestanden verwijderen, lekker slim. Die boot.ini en bootfont.bin zijn trouwens ook niet slim om te verwijderen. Waarom zou je ze verwijderen man, die paar kB maakt toch geen verschil.

Maar ontopic: dat je niet meer in de BIOS kan door dit voorval is totáál onmogelijk. De BIOS staat op een aparte ROM-chip, en aangezien je alleen maar bestanden van je HDD hebt gehaald kan dit dus niet. Zelfs met een lege (of zonder) harddisk werkt de bios nog. Je moet dus haast nog wel in de BIOS kunnen komen.. en dan met een Linux Live-CD of een zelfgemaakte WinXP boot-cd die bestandjes terugzetten.
Of natuurlijk een WinXP reinstall :p

• o.poulssen
ja daar was ik net ook achter dat ik dat bestand niet moest weg gooien :p maja dat is dus al te laat. wist ik veel dat dat een of ander boot bestand was :s.

ik heb me hdd er al uit gehad? maar wat berijk ik dr meej? kan ik die ook in me gewone pc pleuren? bestand copieren en gefixt?

mhz.. de f2 werkt dus niet om in de bios te komen, del. ook niet wat dan wel? geen enkeleknop volgens mij. en windows kan er dus niet op nieuw op omdat ik nog niet de bios in kom. anders zat windows dr al lang op nieuw over heen of had ik me usb dos laten booten.

hoe bak ik een boot cd met die bestandjes? altijd ff handig om te weten.

iMac 2020 i7

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 02:12
owen.p schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:31:
ja daar was ik net ook achter dat ik dat bestand niet moest weg gooien :p maja dat is dus al te laat. wist ik veel dat dat een of ander boot bestand was :s.

ik heb me hdd er al uit gehad? maar wat berijk ik dr meej? kan ik die ook in me gewone pc pleuren? bestand copieren en gefixt?

mhz.. de f2 werkt dus niet om in de bios te komen, del. ook niet wat dan wel? geen enkeleknop volgens mij. en windows kan er dus niet op nieuw op omdat ik nog niet de bios in kom. anders zat windows dr al lang op nieuw over heen of had ik me usb dos laten booten.

hoe bak ik een boot cd met die bestandjes? altijd ff handig om te weten.
Je kan die bestandjes toch gewoon van een andere PC af halen?

• o.poulssen
uuh ja dat wel maar hoe wou je die naar mijn laptop copieren? die bestanden heb ik allang op me usb stick hangen. nu nog het booten :s

iMac 2020 i7

• Speeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 10:50

Speeder

42 ;)

ok, de oplossing is:

Neem je windows-cd
Boot van die cd
druk op f8 tijdens het booten en dan krijg je een menu met daar in rescue
selecteer dat en dan kan je van windows-cd ntldr naar je c-partitie kopieren

klaar :)

'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)

Verwijderd

Je hoort een bootable CD-ROM (bijvoorbeeld een rescue cd) te hebben. Als je deze niet hebt, kun je deze waarschijnlijk bij Mircosoft bestellen, je hebt dan een OEM licentie.

• o.poulssen
okeej dan ik heb ff wat uit proberen met dat f8 resceu verhaal maar wou niet baten dus. het lijk net of hij de bios skipt, zou niet kunnen ik zie wel het acer logo maar direct daarna krijg ik die melding van de harde schijf. als ik nou in doe bios kan komen kan ik m wel bootable maken...

iMac 2020 i7

• o.poulssen
okeej ik heb het :D harde schijf er uit en dan booten met een windows cd :D f8 trick uit halen en ik zit in de windows instal :D ik laat nog ff weten hoe het verder verloopt...

iMac 2020 i7

Verwijderd

owen.p schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:43:
okeej ik heb het :D harde schijf er uit en dan booten met een windows cd :D f8 trick uit halen en ik zit in de windows instal :D ik laat nog ff weten hoe het verder verloopt...
Dat gaat niet meevallen, een bootloader installeren op een harde schijf die niet is ingeplugd. En je laptop ondersteunt vast geen hotswap. Zoek gewoon een manual van je laptop / bios en stel de bootvolgorde goed in.

• o.poulssen
moet ik daar eerst in komen hea, ik ben nu systeem herstel aan het laden had net een blue screen error...

iMac 2020 i7

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 10:08
Ik denk dat t zo kan lukken:

Booten met win xp cd,
Ergens moest je dan recovery kiezen.. maar dat kon op 2 plaatsen (weet zoz niet welke je moet hebben)
dan vraagttie onder welke instalatie/gebruiker je wilt aanmelden, dan kom je in een prompt, waar je vervolgens typt: fixboot (gevolgd door enter)
Dan gaattie als het goed is de essenciele boot bestanden repareren.

Dit is mij ook gelukt, toen ik ook mijn windows xp niet meer inkwam. Als dat om dezelfde error ging ben ik ff vergeten. Heb t een andere keer ook een keer geprobeerd, maar toen werd het command niet herkend 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door sjhgvr op 05-07-2005 19:58 . Reden: beetje toegevoegd ]

oisd.nl

• o.poulssen
okeej dat zou een optie kunnen zijn, ik ga het testen. maar zonder harde schijf boot hij gelukkig de cdrom. nou had ik nog 2 vraagjes...

hoe bak ik een boot disk voor win xp dan pleur ik daar die fixboot + dos bestanden op en kopieren en klaar

hoe reset ik de bios op een laptop (waar zitten de jumpers?)

iMac 2020 i7

Verwijderd

Bij een Acer is het toch F10 of F12, trouwens, je hebt toch herstel cd's erbij gehad, die booten ook hoor ;)

• o.poulssen
werken ook bijde niet... de herstel cd die er bij zit kom ik ook niet ver meej ik kan namelijk alleen een cd booten zonder de harde schijf...
en die kan ie niet vinden als ik m laat booten en dan krijg ik een leeg scherm

het BIOS verhaal... ik kom niet in de bios. het lijkt als of hij de bios wil gaan laden maar dan krijg ik een error. F2 F10 F12 en Del. werken niet

iMac 2020 i7

• o.poulssen
mhz.. nog even de handleiding die bij de recovery cd zat,

1. druk tijdens de POST (power on self test) op het moment dat het acer logo verschijnt op f2 om de bios setup te activeren. ( heb ik gedaan en kom niet in de bios)
2. selecteer "boot" er is geen boot te zien
3.de rest is niet belangrijk :s

iMac 2020 i7

• Speeder

Speeder

42 ;)

mmm, ik denk dat je ff moet googlen hoe je bios moet resetten...

'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)

Verwijderd

MBR kan je toch ook gewoon herschrijven is het probleem toch ook opgelost?

Verwijderd

Misschien is je F2 toetsje stuk, hang er eens een extern toetsenbord aan.

• o.poulssen
goed idee ga ik doe ;) je weet het maar nooit met een toetsenbord.

wat is me MBR en hoe HERSCHRIJF ik dat?

ik weet wel hoe ik die file moet restoren op me hd, ik moet daar voor dos in. maar het probleem is dat ik niet meer de bios in kom om alles boven me hd te zetten in boot volgorde. resetten is ook een mogelijkheid dus. ik kan dos ook niet van diskette booten want die zit er niet in.

dat zou eventueel nog van usb disk of boot cd kunnen

iMac 2020 i7

• Speeder

Speeder

42 ;)

mmm, ik weet niet of je bereid bent om geld uit te geven. er is een omweg door een 2,5" casing om je laptop-hd te doen en op je usb aan te sluiten van je laptop.

MBR staat voor Master Boot Record. Die kan je via Recovery fixen.

• o.poulssen
die usb ombouw lijkt me een goede oplossing maar wat kost dat en waar is het te verkrijgen?
dit vond ik ook nog ergens op microsoft site.
Windows XP users

Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.
ik begrijp wat ik moet doen maar zit dus echt te klooien met die bios. ik kom er gewoon niet in ik kom iedere keer weet terug bij "NTLDR ontbreekt". hij boot alleen als ik me hdd er uit haal. maar dan is er natuurlijk weer geen hdd te herkennen in de reinstalatie of herstel/recovery.

Ik moet gewoon dos in verd*mme, ik zat zelf nog ff te denken aan een externe flopdrive.

iMac 2020 i7

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
zover ik het begrijp is de MBR niet beschadigd en heeft het dus geen nut om die te herstellen, je moet enkel het NTloader (ntldr) bestand er terug op krijgen

kijk anders nog eens op http://www.michaelstevenstech.com/bios_manufacturer.htm
misschien staat er wat tussen

een converter kopen lijkt mij toch wat kostelijk om erna nooit meer te gebruiken

eens geboot van de windows cd kan je in de recovery console het bestand wel herstellen

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 21:42

Surkow

$µr|{0w

Als je een USB-Stick hebt, moet je van je andere PC het verborgen systeembestand ntldr (wellicht ook ntdetect.com) op je boot harde schijf van je PC kopieeren naar je USB-Stick. Als je met je Windows XP CD Boot en de recovery console gebruikt (druk op R), wordt je USB-Stick (hopelijk) ook gezien en kopieer je vanaf daar het bestand naar je boot harde schijf van je laptop. Veel succes!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Speeder

Speeder

42 ;)

Surkow schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:58:
Als je een USB-Stick hebt, moet je van je andere PC het verborgen systeembestand ntldr (wellicht ook ntdetect.com) op je boot harde schijf van je PC kopieeren naar je USB-Stick. Als je met je Windows XP CD Boot en de recovery console gebruikt (druk op R), wordt je USB-Stick (hopelijk) ook gezien en kopieer je vanaf daar het bestand naar je boot harde schijf van je laptop. Veel succes!
Ja die oplossingen staan er ook aan gedragen hierboven...

Die jongen komt zijn bios niet in om zo zijn boot-volgorde aan te kunnen passen dus die oplossingen heeft hij gewoon niks aan.

• o.poulssen
indd klopt helemaal. maar nu weet ik dus niet hoe ik mijn bios kan resetten van een laptop. ik hoorde iets van f1 of del lang inhouden, nou heb ik dat gedaan maar wou niet baten. ik heb t ook met f2 geprobeerd toen gaf ie aan loading bios configuration... maar even later gaf hij die hdd error NTLDR ontbreekt.

weet iemand hoe je een bios van een laptop reset?

iMac 2020 i7

• o.poulssen
Het probleem is opgelost :D ik heb me hdd in een andere laptop gestopt die wel wou booten van af cd. ik heb het bestandje terug kunnen zetten via bartPE heb ik het bestand van af diskette gecopierd en het probleem was opgelost toen ik opstarte.

het probleem dat ik me bios niet in kon was dat ik me pc heb uitgedaan in de slaap modus! hierdoor kon ik dus niet fatsoenlijk booten of naar me bios. ik heb de volgorde nu goed staan dus het probleem zal niet meer voor komen!

bedankt voor jullie hulp mensen!

iMac 2020 i7

Pagina: 1