PC bevriest met nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-07 19:08
Ik heb enkele weken geleden het volgende gekocht:
* Geforce 6600 GT (Club3d)
* 512 MB DDR/PC333 (KINGSTON)
* Logitech MX 518
Dit heb ik aangesloten en het werkte allemaal, ik was helemaal happy met mijn nieuwe hardware en mijn nieuwe muisje, niks geen problemen, tot ineens mijn computer vastliep. Hij deed gewoon niks meer het beeld bevroor. Niet zo fijn natuurlijk, maar ja net nieuwe hardware dat zal wel niet goed zitten in Windows.

Nu heb ik vandaag Windows er opnieuw opgezet met de veronderstelling, de problemen zullen nu wel over zijn maar helaas dit is niet het geval.

De problemen zijn, dat de pc soms gewoon even bevriest en dat dan na een tijdje (een halve tot 1 minuut) word het beeld even zwart en de pc werkt weer. Meestal als ik Winamp gebruik blijft hij vast hangen en is de reset knop de enige uitweg. Verder loopt hij ook best vaak vast in Mozilla Firefox en dan vooral op "deze" site (als dit span is haal maar weg zo is het niet bedoelt maar het gebeurd gewoon bijna altijd op die site). Met internet explorer heb ik minder last en met Windows Media Player slaat de pc ook zelden vast.

Specs:
MSI kt3-ultra ARU
AMD athlon XP1500+
256MB DDR PC266 (KINGSTON) (zit in slot 1)
512 MB DDR/PC333 (KINGSTON) (zit in slot 2)
Geforce 6600 GT (Club3d)
Maxtor 6Y080L0
Soundblaster Live 5.1 Player
300 watt voeding

Inmiddels heb ik alleen nog de 512 MB DDR/PC333 erin en ben ik erachter gekomen dat het daar aan ligt, ik heb memtest86 gedaan en die is volledig gepast.

Hierna ben ik met de Bios instellingen gaan prutsen en daarna loopt het wel beter maar nog niet stabiel, de huidige instellingen zijn:
De nieuwe instellingen zijn:
SDRam Frequentie = SPD
SDRam Burst Length = 8QW
SDRam 1T Command = Enabled
Fast Command = Ultra
RAM voltage: 2,8
(Wat dit precies allemaal inhoudt weet ik niet, ik probeer het ook maar gewoon...)

Nog een Printscrean van het Freezen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kaheemsaid/cpuusage.jpg
(In dat rode hokje staat wat hij doet als de pc freezed, de CPU heeft het erg druk terwijl ik alleen Winamp en Mozilla Firefox gebruik op dat moment).

Verwijderd

Ik vrees dat je voeding het niet helemaal trekt, dat kun je testen door je systeem wat kaler te laten draaien

• Kaheem_Said
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:15:
Ik vrees dat je voeding het niet helemaal trekt, dat kun je testen door je systeem wat kaler te laten draaien
Ik heb een voedingtest gedaan en daar kwam ik uit op 270 watt, verder denk ik dat dit niet het probleem is want met de 256 mb dimm doet hij het zonder storingen.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Je zegt 300W voeding....

Als iemand dat zegt vrees ik dan ook dat het een prutsmerk is en die trekken het dan ook nevernooit niet.

Als hij het met die 256MB dimm wel doet moet je een andere module kopen want deze 512MB is blijkbaar niet helemaal compatible.

specs

• PhoenixT
  • Laatst online: 08-07 14:01
Haal die vloeibare stikstof dan ook weg joh :)

Serieus: Ik denk zelf niet aan de voeding, want dan valt de pc meestal helemaal uit en wordt hij niet na een halve minuut bevroren te zijn weer actief. Zijn je master/slave instellingen wel goed? Geen hardware conflicten? Goede drivers?

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

J0J0 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:27:
Je zegt 300W voeding....

Als iemand dat zegt vrees ik dan ook dat het een prutsmerk is en die trekken het dan ook nevernooit niet.
Het totaalvermogen zegt totaal niets over het vermogen dat wordt afgegeven aan de diverse lijnen. Er zijn veel merkvoedingen die met 300 watt ruim voldoende bemeten zijn.

ARME AOW’er

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb het dan ook niet over merkvoedingen zucht... lees eens voordat je post aub :/

Vb. Ik heb hier een 300W voeding met 12A 12 JAAA op de 12v lijn.
Dat is helemaal nop! Prutsvoeding is het dus ook.

Ik heb ook pas een pc gebouwd met een FSP 250W voeding (amd 64 2800+ systeem met 9600pro).
Die voeding heeft 18A op de 12V lijn en trekt dat systeem makkelijk.

Mijn eigen Zalman 400W voeding heeft ook 18A op de 12V lijn.
Er zit dus een erg groot verschil tussen wat mensen denken wat goed is en wat ook werkelijk goed/voldoende is.

[ Voor 74% gewijzigd door J0J0 op 05-07-2005 18:36 ]

specs

• Kaheem_Said
Ik heb de fabrieks en de nieuwste drivers van alles geprobeerd en ik heb de 256mb dimm en momenteel niet in. De problemen worden door het veranderen van instellingen in de BIOS ook steeds minder, waar hij eerst na een enkele minuut scrollen op internet al bevroor, of als ik Winamp een paar minuten draaide. Draai ik nu gewoon winamp en brows ik op internet met om de 30 minuten het probleem.

Kortom ik denk dat het de Bios is maar zoveel verstand heb ik daar niet van (helaas).

Verwijderd

Ik neem aan dat er ook een dvd speler in zit in je systeem? Als je je geluidskaart en cd/dvd speler(s) eruit haalt, en hij loopt dan nog minder vaak vast, dan weet je zeker dat het je voeding is, als hij dan net zo vaak vast loopt dan is het dat niet. ;) Is misschien handig om ff te checken voordat je het geheugen de schuld geeft...
Kaheem_Said schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:22:
[...]

Ik heb een voedingtest gedaan en daar kwam ik uit op 270 watt, verder denk ik dat dit niet het probleem is want met de 256 mb dimm doet hij het zonder storingen.
Ik vindt die 270 eng dicht bij de 300 liggen by the way..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 22:18 ]

• KNOEST
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 23:25

KNOEST

ik hoorde een klok luiden...

vraagje: heeft je moederbord wellicht een AGP 4x poort? En is die videokaart niet een AGP 8x?
kunnen jouw problemen wellicht hieruit voortkomen?

succes met zoeken!

Verwijderd

ik denk toch echt dat je voeding flink zit te zweten... koop een nieuwe een tagan ofzo
mijne heeft 28A op de 12V >:) en is 480 watt })

• Kaheem_Said
KNOEST schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:25:
vraagje: heeft je moederbord wellicht een AGP 4x poort? En is die videokaart niet een AGP 8x?
kunnen jouw problemen wellicht hieruit voortkomen?

succes met zoeken!
Dit is wel waar maar AGP2x AGP4x en AGP8x zijn backwards compatible, dus dat behoort geen probleem te zijn.

Zometeen ga ik even draaien zonder casefan, zonder brander, zonder dvdspeler en zonder audiokaart en kijken hoe het dan met de problemen zit. Verder lijkt het me juist dat een voeding het zwaarder heeft wanneer je gamed enzo, terwijl het dan juist minder vaak fout gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaheem_Said op 06-07-2005 09:52 ]

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Gelet op de screenprint van taskmanager is de kans groot dat dit niets te maken heeft met je hardware, maar dat het toch in software/drivers/windows zit. Een processor gaat namelijk niet uit zichzelf leuke dingen verzinnen om te doen. Mogelijk kun je door extra kolommen toe te voegen aan de proceslijst in taskmanager zien welke stuk software de cpu cycles op eet...

Gezien de hardware die je hebt zou een bmerk voeding van 300/350 watt gewoon moeten voldoen.

Heb je overigens bij het erin schroeven van je nieuwe spullen nog je hdd-kabel aangeraakt? Die oudere schijven van Maxtor zijn redelijk gevoelig knikken in de kabel. Verder zou ik bij je hdd settings even kijken of je schijf nog wel op udma5/6 staat, bij schone installaties heb je met deze schijf kans dat dat niet helemaal meer klopt

[ Voor 27% gewijzigd door empheron op 06-07-2005 10:05 ]

• Kaheem_Said
Way2Smart schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 09:58:
Mogelijk kun je door extra kolommen toe te voegen aan de proceslijst in taskmanager zien welke stuk software de cpu cycles op eet...
Kun je dit uitleggen en kun je daarbij bedenken waarom de pc goed draait met mijn 256MB dimmetje?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Onder de menu optie beheer kun je aan de lijst met processen op het processen tabblad kolommen selecteren. Bijvoorbeeld cpu-tijd, virtueel geheugen etc. Hiermee kun je makkelijker zijn welke processen het meeste geheugen en cpu-tijd opsnoepen.

Het toevoegen van extra geheugen aan je machine kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de wijze waarop windows op jouw machine omgaat met zijn swapfile. Als je er zeker van bent dat die 256mb module het 100% doet en de fout alleen optreed in bij gebruik met de 512mb module...

Voorbeeld van m'n asus v6 :
Afbeeldingslocatie: http://www.wial.nl/taakbeheer.gif

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:08
Volgens mij is bij die eerstevastloper je 512 geheugen gewoon naar de donder gegaan. Zoals je aangeeft, met die 256 strip doet die het wel.

Probeer anders eens met alleen die 512 strip erin, geeft die nog problemen dan zal het waarschijnlijk die strip zijn.

Maar euhm, een 300 watt voeding met die configuratie is best zwak hoor.

• Kaheem_Said
Die 512 zit er alleen in en die is volgens Memtest86 gewoon perfect, de voeding is misschien inderdaad wat zwak, dat ga ik even testen zo. Eerst even wakker worden.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:08
Ja ik heb ook wel es brak geheugen gehad en diverse tests zeiden alles OK. IMO achterhaal je dit alleen met trial & error.

Verwijderd

Als het inderdaad aan je geheugen ligt, hou dan in de gaten dat het ook aan je geheugenbank kan liggen, dan is je geheugen dus misschien nog wel goed...
Pagina: 1