Toon posts:

Artifacts op ATI9800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee dagen verschijnen er nadat mijn computer een tijdlang heeft aangestaan strepen op het scherm. Of eigenlijk: het hele beeldscherm zit vol kolommen van verticale strepen en is onleesbaar. Leek mij een hitte-probleem van mijn videokaart, maar vreemde is dat het beeld weer normaal is op het moment dat ik reset, terwijl de kaart dan natuurlijk nog even warm is en ook weer fouten moet gaan maken.....toch? De fouten treden ook gewoon in windows op, dus niet alleen bij extreem gamen. Bios geeft een cpu-temperatuur aan (p4 3.0) van 55 graden. Temperatuur radeon 9800 kan ik helaas niet meten. Iemand een idee of het inderdaad een video-probleem is, of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Toch CPU? Of mainboard? Ram?

Heb overigens helaas geen andere videokaart of andere reserve-onderdelen om even in te prikken en e.e.a. uit te sluiten :-((!! Hopelijk heeft iemand een idee!
Bedankt alvast

Steven

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Mij lijkt het wel een hitte probleem, anders is het brak geheugen (intern of op vidcard). Met Everest Home kun jeje temp van je vidcard uitlezen onder sensors. Met memtest86 kun jeje interne geheugen testen.

Hang loose, KiteSurfing for life!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm....stel dat het inderdaad een hitte probleem is, dan 'slaat dan nergens op'. Ik heb nl niets ge-overclocked, alle fans doen het en zoals ik al schreef, strepen gebeuren ook gewoon in windows. Rare blijft dat na een reset ik ONMIDDELLIJK daarna rustig weer de computer paar uur aan kan laten staan zonder problemen. Draai overigens Omega-drivers ipv ATI-drivers, maar dat mag hopelijk niets uitmaken...

Maar bedankt voor je antwoord i.i.g.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

np ook al andere drivers gebruikt?

Hang loose, KiteSurfing for life!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:46
Hmm.. haal je videokaart eens uit het AGP-slot, bekijk het koelblok + fan op eventuele stof vorming.
Als er stof op zit, gewoon eraf blazen en eventueel met een kwarst de overige stofdelen eraf halen.
Stop vervolgens de kaart weer in het AGP-slot, en test 'm uit.
Ik heb namelijk wel eens een soortgelijk probleem gehad op m'n stage, ook af en toe strepen in beeld. Met de methode hierboven was het probleem verholpen.

Je CPU is best warm, dus dat wil zeggen dat het in je kast ook wel warm is. Heb je voldoende airflow ?? Kan de videokaart zijn warmte makkelijk kwijt ??
Probeer anders eens zonder zijkant van je PC te werken. Voel hierbij ook af en toe eens aan het koelblok die op je videokaart (pas op voor de ventilator ;)).
Als je gaat Gamen hoort deze warmer te worden, als dat niet het geval is dan kan het zijn dat het koelblok op de videokaart niet goed contact maakt met je GPU (Core / processor op je videokaart).
Als je je Koelblok van de videokaart afhaal dan ben je je Garantie KWIJT.
Doe dit dus niet !!

Het is gewoon een kwestie van dingen proberen

Suc6

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35
idd! die van mijn 9800 is ook een aggressief dingetje, eens een snee (tje, wel aardig bloeden) door in mn vinger gehad... :/

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Ik heb sinds kort een vergelijkbaar probleem dat niet samenhangt met een warmtekwestie omdat ik waterkoeling heb. Steven, is bij jou de oorzaak nu helemaal duidelijk? Als blijkt dat het een slechte kwaliteit van een component op de kaart betreft, denk ik dat de fabrikant zijn verantwoording daarin moet nemen. Als we gebruikers kunnen verzamelen die dezelfde problemen hebben, dan kunnen we misschien een vuist maken. Heb je al lotgenoten ontdekt of heb je tips om ergens te zoeken?

Rob.
Pagina: 1