[Cases] Sonata vs Sonata II: welke nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik ben al langere tijd bezig met het uitzoeken van een case en na een tip van een vriend van mij (die heb ik ja, :+) ben ik op de Antec Sonata Lifestyle gekomen...

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/Sonata_3.4view_final.jpg
Sonata
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/Sonata2.jpg
Sonata II

Onlangs is de nieuwere versie van de Antec Sonata Lifestyle uitgebracht en ik twijfel of ik voor het oude of nieuwe model moet gaan. De verschillen tussen het oude en het nieuwe model:
  • De Sonata II beschikt over een airduct waarin twee fans geplaats kunnen worden, één voor de CPU (92mm) en één voor de grafische kaart (80mm);
  • De Sonata wordt gevoed door Antec TruePower 380watt (speciale versie voor de case) en de Sonata II wordt gevoed door een single-fan Antec SmartPower2.0 450watt;
  • Bij Sonata II staat " Made with 0.8mm SECC Steel" bij features, ik kan nergens vinden dat dit ook van toepassing is op de Sonata;
  • De meegeleverde fan bij de Sonata II kan ingesteld worden.
Meer verschillen kon ik helaas niet vinden.

Voor mij is het belangrijk dat de kast (voeding + fans) stil is. Ik wil de standaard fan die meegeleverd is vervangen en een extra 120mm toevoegen. Mijn oog is gevallen op de Coolermaster Neon LED Fan 120x120mm, deze produceert 22dB geluid. Ik ben niet bekend met het geluidsniveau van de voedingen, maar naar horen zeggen schijnt de TruePower die bij de Sonata meegeleverd wordt echt stil te zijn. Hoe luidruchtig de SmartPower2.0 450watt is, weet ik niet, al is deze wel speciale redesigned voor de Sonata II om net zo stil te zijn...

Ik ga het volgende systeem in deze case bouwen:
  • Asus A7N8X Deluxe (rev2.0)
  • AMD Athlon-XP 2500+ (no oc)
  • 2x 256mb pc2700 Kingston CL2.5 (dual-channel)
  • Sapphire Radeon 9600SE 128mb
  • 40gb Maxtor DiamondMax Plus 8 (P-ATA)
  • 200gb Maxtor DiamondMax 10 (NCQ, S-ATA)
  • NEC ND-3540A (DVD+/-RW)
  • Mitsumi 40/20/48 (CD-RW, uit oude Medion)
De reden dat ik een nieuwe case koop is dat ik de case die ik nu heb gewoon niet goed vindt ogen (als in: je loopt de kamer binnen en je ziet). Hij was oorspronkelijk beige, maar de gehele voorkant is verkleurd en hij heeft geen ingebouwde dingen zoals USB op het front. Kort samengevat: ik vind hem lelijk. Bovendien is de voeding te luidruchtig en modden is ook geen mogelijkheid.

Ik vraag mij af hoe de Sonata (II)-eigenaren op GoT het geluidsniveau van deze kast ervaren en of het ook waard is om het verschil van 7€ (ja, daar draait dit hele topic om) te betalen... De reviews zijn qua geluidsniveau over beiden positief, al schijnen er wel met het plaatsen van het moederbord i.c.m. de voeding en de koeler van je CPU was problemen te zijn, ook hier ben ik geïnteresseerd in om te horen hoe en wat. Ik wil deze case over +- 2 weken gaan bestellen, dus er is genoeg tijd voor eventuele on-topic discussie :)

[ Voor 8% gewijzigd door DanielB op 05-07-2005 16:51 ]

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:31
Je zegt dat je een SATA schijf hebt, maar volgens mij heeft de 360W voeding bij de Sonata geen SATA powercable (heb kast+voeding gehad), maar dit weet ik niet cker. Wel even het nakijken waard!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gewoon de Sonata 2 nemen. Alleen de zwaardere voeding lijkt me de meerprijs al waard, tenzij deze serie minder presteert dan de TruePower natuurlijk. Heb je toch wat meer headroom bij het upgraden.

Verder zijn er vast een aantal "onvolkomenheden" verbeterd/weggewerkt bij de opvolger? Misschien moet je ff googlen voor reviews?

• ShinDog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik zou voor de Sonata II gaan. Al was het alleen maar omdat daar dat lelijke Antec logo niet meer in de zijkant zit.

• DanielB
Zemskii schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:51:
Je zegt dat je een SATA schijf hebt, maar volgens mij heeft de 360W voeding bij de Sonata geen SATA powercable (heb kast+voeding gehad), maar dit weet ik niet cker. Wel even het nakijken waard!
Staat bij de specificaties, zit er wel aan :)

Dan betreffende de kracht van de voeding, iemand daar ervaring mee?

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 16:01
Is meer als genoeg kijk maar naar mijn spec.. ik kon het ook makkelijk met een 360W redden ;)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sonata1 is een prima kast. Een nadeel is het antec logo in de zijkant, wat heel veel stof vangt.

Verwijderd

Mag ik de eerste zijn die zich daadwerkelijk afvraagt wat je bezielt om voor 7 euro te gaan twijfelen tussen een ouder model met een minder toekomstbestendige voeding, en een nieuwer model met meer koelingsmogelijkheden, een sterkere voeding, en verbeteringen tov het oudere model. Je dacht toch niet dat mensen hier het oudere model gaan aanraden :P

• DanielB
Er zit o.a. een totaal andere voeding in, daar ging het mij voornamelijk om :)

Verwijderd

DanielB schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:56:
Er zit o.a. een totaal andere voeding in, daar ging het mij voornamelijk om :)
Beide Antec's, dat is een A-Merk, ook qua voedingen, dus dat zit wel snor :) Bekijk anders gewoon de specs van die voedingen op de site van Antec?

edit:
Vooruit dan:
Sonata II Voeding
Sonata Voeding

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 11:15 ]

• DanielB
Misschien iets stoms, dat plaatje van die Sonata II... Is dat niet een 3D-tekening? :+

• DanielB
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:12:
[...]

Beide Antec's, dat is een A-Merk, ook qua voedingen, dus dat zit wel snor :) Bekijk anders gewoon de specs van die voedingen op de site van Antec?

edit:
Vooruit dan:
Sonata II Voeding
Sonata Voeding
Beide hebben een speciale redesign ;)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

ik zou voor de SonataII gaan, vanwege de krachtigere voeding.
Mocht je in de toekomst je pc nog upgraden, dan hoef je niet meteen nieuwe voeding te halen. Nieuwe voedingen zijn niet goedkoop.

[Specs]

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hiero: review van Sonata II @ extremetech http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1833962,00.asp

• DanielB
De slechte punten bij de Sonata II zijn voornamelijk de dingen die nog niet van Sonata gefixed waren... Ik ga 'm over anderhalve week dan bestellen :D

• KhaZ
Wat zijn die slechte punten dan?

[ Voor 62% gewijzigd door KhaZ op 08-07-2005 19:02 ]

• DanielB
Zemskii schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:01:
Wat zijn die slechte punten dan?
Dan lees je de review?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 14:10
Voor het geval geld niet het punt is, maar stilte van levensbelang: de Antec P180 overwegen?
Zie bijvoorbeeld de twee reviews op http://www.silentpcreview.com/

Verwijderd

De Sonata II heeft 46dB bij laagste stand, 46.5dB bij medium en 50dB bij hoogste stand. De P180 heeft 45dB bij laagste stand, 46dB bij medium stand en 52dB bij hoogste stand.

Voor de demping hoef je dan denk ik niet op 1 dB op de laagste stand naar een heel veel duurdere case te gaan.

Verwijderd

Die sonata II lijkt mij een mooie kast, ik overweeg om 'm aan te schaffen alleen vraag ik me af of die fanduct gaat passen i.c.m. een zalman 7000 AlCu. Zou wel zonde zijn als dat niet ging passen.

Qua keuze tussen de I en de II lijkt het me niet moeilijk, de II heeft een aantal punten die beter zijn dan de I en ik lees nergens dingen die bij de II slechter zijn. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, de kast is voor 115 euro te krijgen en er zit een 450 watt voeding in die los voor 70 euro in de pricewatch staat, wat de prijs van de kast effectief op 45 euro brengt, daar koop je mss net een sweex kast voor of een wat oudere gamingbomb 1 maar zeker niet zo'n mooie kast zoals deze antec (zonder voeding dus). In feite is het dus een koopje. ;)

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Antec Sonata II mini-review
"op weg naar een stil systeem..."
Ik heb vandeweek mijn Sonata II binnengekregen. Een prachtige kast, veel beter afgewerkt als mijn 10 jaar oude OEM-kast (casemodded). Helaas viel de stilte van de meegeleverde fan/voeding tegen:
  • De 450W SmartPower-voeding bevat 2 fans. De 80mm-intakefan draait op relatief hoog vermogen waardoor bij niet stil is. Deze intakefan wordt met 2 draden aangestuurd via het moederbord. Hierdoor is de snelheid niet goed te regelen. De 80mm outtake-fan werkt alleen bij zware belasting en zal de meeste tijd niet draaien.
  • De 120mm outtake casefan achterop is aangesloten via een Molex en is in 3 stappen met een schakelaatje te regelen. Tenzij je een wak in de kast maakt voor het schakelaartje moet je de kast open maken. Dit had beter afgewerkt kunnen worden. De fan maakt in de stilste stand nog relatief veel geruis.
Ik heb de voeding daarom vandaag vervangen door een Nexus NX-3500 (350W, 120mm fan, 19dB(A)) voeding en de casefan door een Nexus 120mm casefan (3-pins, 23dB(A)). De voeding is door de enkele fan in de stilste stand veel stiller dan de Antec-voeding en de casefan is door de 3-pins aansluiting op het moederbord te prikken en daardoor softwarematig veel beter te regelen.

Ik heb tevens de 80mm Zalman-fan in mijn Zalman CNPS5700D-Cu processorkoeler vervangen door een veel stillere Nexus 80mm casefan (3-pins, 18dB(A)). Deze processorkoeler is standaard uitgerust met een eigen duct (schelp) die ik richting de 120mm outtake-fan heb gericht. De bij de Antec-case geleverde air-duct (grote zwarte buizenstructuur) heb ik dus niet gebruikt.

Al deze aanpassingen hebben er voor gezorgd dat mijn systeem nu eindelijk zo fluisterstil is als ik al een tijd wilde, terwijl de overclockbaarheid en prestaties vooruit zijn gegaan.

Een ander minpunt naast de fans zijn de felle blauwe LEDjes die naast de front-bay zijn gemonteerd. Zonde, met wat 'rustigere' LEDjes is de kast veel beter af. De ledjes worden via een Molex aangestuurd en hebben dus geen signaal-funtie. Ook op lager voltage aansluiten (7V, 5V - Molex-truc) maakte dat ze niet zwakker gingen branden. Ik heb de LEDjes vervangen door kleinere en zwakkere op 5V zodat ze via het moederbord aan te sturen zijn (Power-LEDs).

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen wensen en eisen aan een nieuwe kast, maar voor een echt stil systeem behoeft deze kast nog enkele aanpassingen. Ik kan dus weer naar hartelust gaan casemodden: windowtje, CCFL, isolatiematten, blauwe LEDjes... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/mijnsysteempje2.jpgklikken voor systeemspecs...

[ Voor 12% gewijzigd door jfeelders op 29-08-2005 20:58 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
jfeelders, bedankt, altijd fijn om 'n review van 'n medetweaker te lezen ;)

Alleen als ik je review zo lees ben je niet erg te spreken over de voeding; heb je enig idee hoeveel dB die maakt en of 't mogelijk is om de intake-fan te vervangen door eentje die wél regelbaar is qua snelheid?
Ik ben zelf ook min of meer op zoek naar 'n stille case, geld speelt wel een rol helaas ;) Ik vraag me dus af of ik niet beter 'n andere case zonder voeding zou kunnen kopen en dan 'n stille voeding erin zetten.

Alvast bedankt

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Misschien past het niet helemaal hier. Maar ik heb de ARCTIC Silentium T1 besteld. En deze zou heel stil moeten zijn. Vooral omdat de hardeschijf ook in een stille behuizing komt. Vooral de prijs voor zo'n stille oplossing stond mij wel aan (hopelijk dus geen fans of voeding vervangen).

• KhaZ
Pics, links?

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:19
offtopic:
Naar aanleiding van je foto onder de link, met dat dualscreen racegame:

Welke game is dat ? En welke resoluties draai je zo ? Ik lees dat je een GF TI4200 hebt, wil dat een beetje met zo'n (vermoedelijk redelijk hoge) resolutie ? Ik wil binnenkort ook overstappen op dualscreen (2x19" CRT) en zo racen lijkt me wel buitengewoon cool. Heb helaas maar een GF FX5700 256MB @ stock speed, dus hele hoge resoluties zal ik wel niet aankunnen, maar toch.

Ik ben benieuwd.

Verwijderd

Dat is Life For Speed :) Leuke game :)

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
offtopic:
vind jij dat dat er cool uitziet, zo racen op twee schermen? Sorry maar ik vind dat dat er nogal stom uitziet :/ De rand van de twee schermen is naar mijn mening iets te dik om tof te kunnen racen. Het lijkt me wel vet om op het ene scherm te racen en het andere te chatten ofzo maar op deze manier vind ik het precies nogal flauwtjes

ontopic;
Het is naar mijn mening nogal stom om eerst een case te kopen die zogezegd stil is en dat dan achteraf blijkt dat je van alles moet gaan veranderen om hem echt stil te krijgen.
Het is een beetje jammer dat je in die sonata case maar plaats is voor één 120mm fan. Want als je dan gebruik wilt gaan maken van die airtunnel zal je zobiezo direct een enorme geluidsproductie krijgen.
Ik heb de nieuwe P180 case van Antec en daar ben ik wel heel content van. In het totaal draaien hier 4 120mm fans in. 3Standaard en één van mijn voeding en hij is echt wel stil. Maakt constant een laag tonig geluid dat me echt weinig stoort.En het grote voordeel is naar mijn mening ook dat als ik wil ik er een echte game bom van kan maken met enorm lage temperaturen door al mijn fans op het maxium te laten draaien. :)

gianada

• jfeelders

jfeelders

Ik was inderdaad niet echt tevreden met de meegeleverde SmartPower2 voeding, terwijl anderen op die forum er wel over te spreken zijn. Misschien waren mijn eisen te hoog. Ik wilde echter geen andere kast omdat ik sinds de aankondiging in januari helemaal verliefd ben op het uiterlijk. Dan maar andere fans erbij... Ik weet niet hoeveel dB mijn Antec voeding maakte, op de Antec-site maken ze er geen melding van. Je kan de intake-fan wel vervangen door een Papst ofzo. Ik zal het vandeweek eens doen, die heb ik hier toch nog liggen. Eens kijken of dat wat scheelt...

Het spel dat ik dualscreen speel is Live for Speed 2 op 2048x768. Hoger kan wel, maar ik wil wat kwaliteit overlaten. Verder staan alle instellingen van de kaart en drivers op hoogste kwaliteit...

Verwijderd

@jfeelders en viewers

En....stiller of niet?
De rest van de Sonata II is toch helemaal dik in orde voor die prijs??. Of raad jij toch echt aan om ander merk kast (zelfde specs. goed matriaal, berust op rust :z , wasbaar lucht filter, air flow) met losse (bv. enermax noisetaker) voeding aan-te-schaffen?. Dit alles voor 111,-.tesamen, nou nee voeding is al 90 eu.
In dit geval las ik ook een goede review dat de lucht pijp a/d zijkant te dicht op de Cpu zit. heb je daar last van? Voor hem was het reden om de Antec TX1050B ; 14 eu duurder, te kiezen.
Was jou, of jullie mening??
Hoi

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 00:17 ]

• jfeelders

jfeelders

Ik kon geen Papst fan monteren omdat die dikker zijn dan de Antec fan. Paste dus niet. De voeding doet nu dienst op mijn werk...

Ik wilde een combinatie van stil en een mooi uiterlijk. Dat ging bij deze kast, wat mij betreft, niet samen dus moesten er aanpassingen komen. Ga je puur voor een stil systeem dan zou ik verder kijken naar een goede kast zonder voeding en fans (zoals de Antec P180) en daar Nexus en Zalman materiaal in hangen. Dat kost je alleen wel wat meer. Moet alles binnen de financiële perken blijven dan moet je consessies doen en is deze kast helemaal niet gek.

Ik heb de luchtpijp er uit gehaald omdat er geen geforceerde luchtstroom wordt opgewekt. Door de bouw kan hij eigenlijk alleen dienst doen voor intakepijp. Hij moet de warme lucht namelijk van boven naar onder kwijt raken en warme lucht wil stijgen. Daarbij zou je CPU-fan dan zo hard moeten draaien dat de warme lucht van de CPU recht de pijp in wordt geblazen en de natuurkundige wetten moet forceren. En hard draaien en stil gaat niet samen. Daarbij komt dat als je ook de in/uitgang voor de grafische kaart halverwege de luchtpijp gebruikt de warme lucht daar weer uit zal willen zodat je daar ook weer een fan zal moeten aanbrengen. Gebruik je echter de luchtpijp als intake dan draait je CPU-fan de verkeerde kant op (volgens mij worden de meest CPU-fans namelijk gebruikt als afvoer van warm en niet als aanvoer van koud). Hopeloze combinatie, dus eruit! Ik heb het (nu onnodige) roostertje met gaffa-tape dichtgeplakt en onder mijn grafische kaart een PCI-slotplaatje weggehaald: maximale koude luchtstroom langs HD's en GPU.

[ Voor 6% gewijzigd door jfeelders op 30-08-2005 08:50 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:18
Waarom hoor ik niemand over de Nexus Breeze? Als je voor een stille kast wil gaan moet je daar imho zeker even naar kijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.soneraplaza.fi/GetImages/GetImages_GetImage_jpg/0,2600,48455,00.jpg
* Real Silent case
* Perfect airflow features (Patented!)
* Equipped with NX-3500 or NX-4090 Real Silent PSU
* Equipped with noise absorption material
* Equipped with Nexus 120mm Real Silent case fan
* Equipped with 120mm fan filter
* Equipped with 120mm wire grill
* Thick rubber feet to prevent vibration
* Add-on card bar with 4 stabilizers
* Front Fire Wire port
* Front USB port
* Front audio ports
* Rounded edges
* All components are pre-fitted!
* Case size: 53,5 x 21,5 x 51,5 cm
http://www.nexustek.nl/breeze.htm

• jfeelders

jfeelders

Redelijk mooie kast, iets minder mooie prijs. Maar ik heb geen recht van spreken, want ik ben toch al over die prijs heen... :)

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-02 13:25
Hoe kan het nou dat de Antec Sonata 2 goedkoper is bij de meeste shops dan zijn voorganger? Zitten er zoveel minpunten aan deze kast?

• gianada
lol, mss zijn die sites gewoon niet up to date en zijn ze dus vergeten om de prijs van de sonata 1 te veranderen ;)

gianada

• Roncom
Tja, dat lijkt mij niet echt :) Maar aan de andere kant...ik wilde deze kast gaan bestellen maar als de prijs zo daalt en lager is dan zijn voorganger MOET er wel iets mis mee zijn of niet?

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Roncom schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:05:
Tja, dat lijkt mij niet echt :) Maar aan de andere kant...ik wilde deze kast gaan bestellen maar als de prijs zo daalt en lager is dan zijn voorganger MOET er wel iets mis mee zijn of niet?
Misschien is het productieproces wel dusdanig gewijzigd waardoor de prijs lager uitvalt? Of misschien zijn er onderdelen veel groter ingekocht omdat ze er meer van verwachten dan zijn voorganger en zo kan ik nog wel 10 redenen verzinnen waarom hij goedkoper zou kunnen zijn. :)

I'm not as think as you stoned I am

• Roncom
Daar heb je wel gelijk in. Maar om onder de prijs van je voorganger te gaan zitten geeft de consument (in ieder geval mij) een raar beeld van je produkten.

• jfeelders

jfeelders

Je kan ook zeggen dat de Sonata I al die tijd te duur is geweest. Het glas is niet half leeg maar half vol. Manier van benaderen... :)

Verwijderd

Weet iemand of die Zalman CNPS7700-Cu CPU cooler, een beetje in de Sonata II past? Hij is heel groot namelijk :p

• gianada
Lol, zal wel in uw case geraken de vraag is of em op uw mobo past :p

gianada

• DanielB
Hij past op het moederbord hoor, maar het gaat om de opbouw van de case. Die staat kan het door bijvoorbeeld verkeerde positionering van de voeding niet toestaan ;)

• gianada
Tutut, soms is uw mobo zodanig gemaakt dat zo'n grote koeler niet kan omdat die dan tegen de ram latjes komt te zitten. Of tegen de Videokaart. (bv bij mini-atx moederborden ;) )

gianada

• DanielB
Dan kan het alsnog aan de case liggen, omdat het ook aan de fabrikant van de case is om rekening te houden dat eventueel een wat uit de kluiten gewassen koeler normaal in de kast past als het ook past wat betreft de videokaart en het geheugen.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb zelf de Sonata I en vind het wel een fijne kast, maar stil is hij zeker niet! De standaard Antec 120mm fan maakt na een tijdje een pokke herrie en de voeding maakt een nog al hoge zoem.

Ik heb er nou 2 120mm fans van coolermaster inzitten en een Tagan 530Watt voeding en die zijn beide veel stiller dan de standaard fan en voeding.
Verder heb je heel weinig ruimte om je kabels op te bergen (athans met de 380watt voeding wel, nou heb ik een modulaire voeding)

Als de voeding echt op de kast is aangepast dan vraag ik me af waarom de ATX kabel dan zo lang moet zijn (lag met een grote lus door de kast heen)

Als je 2 of meer Hdd's hebt dan raad ik je een molex splitter aan want anders wordt het een grote kabel zooi achter je hdd's :)

Er zijn natuurlijk ook plus punten! :P (jaja)

De hdd's en opticals kun je met rails in de kast klikken, waardoor je niet met schroeven hoeft te klooien.

De temperaturen met de standaard voeding en fan waren uitstekend (de kast temp was bijna altijd het zelfde als de omgeving temp)

Maar inmiddels heb ik de kast zo ver gemod dat eigenlijk alle nadelen verholpen zijn :)

Geluidswolk

• Mizitras
  • Niet online
Wat is eigenlijk jullie idee hierover:

1) Wat met die air-duct-ding, dat is nu toch volledig overbodig, toch?
2) Tenzij je een axiale koeler hebt die dus zo'n cilinder is precies, kan je beter die gaatjes ter hoogte van de PCI-sloten afplakken, toch?
3) Een washable-airfilter...ok... In mijn Chieftec had ik voor mijn HD's een standaard 80mm fan gestoken, hier 'kan' dit NIET ?!?!? Erg vuil zal deze filter dan ook niet worden. En waarom (of hoe) kan ik hier nu een fan monteren om mijn HD's actief te koelen ?!?!?
Zonder koeling blijven mijn HD's en hun 'kaders' nog een kwartier lang erg warm, mijn actief gekoelde HD is tegen de tijd dat ik mijn case deur open heb en voeding heb afgezet (van 1 naar 0, schakelaartje) weer kamertemperatuur.

Vooral dat ik mijn HD's niet actief kan koelen stoort mij erg. Een dure kast, maar mijn materiaal zijn duurzaamheid daalt nu wel zo :-/

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Er kan een fan aan de andere kant.

Dus aan de zijde van de moederbord ruimte. Kan daar perfect, plaats genoeg. Ik zal er zelf ook één bijzetten aan die kant (misschien de bijgeleverde rear fan, en voor de rear fan een andere kopen die op mijn mobo kan geregeld worden)

En volgende keer wat beter kijken naar de prentjes/reviews/specs ipv vooraf al zo verontwaardigd te beginnen doen

• Mizitras
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 03:25:
Er kan een fan aan de andere kant.

Dus aan de zijde van de moederbord ruimte. Kan daar perfect, plaats genoeg. Ik zal er zelf ook één bijzetten aan die kant (misschien de bijgeleverde rear fan, en voor de rear fan een andere kopen die op mijn mobo kan geregeld worden)

En volgende keer wat beter kijken naar de prentjes/reviews/specs ipv vooraf al zo verontwaardigd te beginnen doen
De review en reviewers hadden meestal net zoals ik geen extra 120mm gekregen, en wezen dus net op de installatie van een extra fan daar. Dus op de prentjes was dat ook niet te zien; idem voor de prentjes uit het boekje dat bij de CASE zit. Maar soit, tis in orde nu. Bedankt

Over de luchttoevoer langs daar, jou 12cm fan, blaast die op de HD's of trekt die lucht naar zich toe? Want of hier veel lucht zal komen van vanvoor uit die uitsparing van de case... :-/

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

aanzuigen over de HD's is het normaalgezien (maar ik heb er daar zelf nog geen, komt misschien nog wel, alhoewel ik niet echt hd temp issues heb)

die openingen zijn zeker groot genoeg hoor, het zijn geen kubieke meters per seconde of zo je aanzuigt

• DanielB
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:56:
Weet iemand of die Zalman CNPS7700-Cu CPU cooler, een beetje in de Sonata II past? Hij is heel groot namelijk :p
Ben jij er al achter? Ik zit namelijk te kijken naar de 700-Cu LED voor op mijn Athlon-XP 2500+, maar als ik nu al weet dat hij niet past, dan ga ik hem natuurlijk ook niet kopen. :)

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:31
Mizitras schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 02:49:
Wat is eigenlijk jullie idee hierover:

1) Wat met die air-duct-ding, dat is nu toch volledig overbodig, toch?
2) Tenzij je een axiale koeler hebt die dus zo'n cilinder is precies, kan je beter die gaatjes ter hoogte van de PCI-sloten afplakken, toch?
Wil ik eigenlijk ook wel graag weten.

Ik gebruik dus een Zalman 7700Cu cooler op de CPU in deze kast. (Past overigens prima, ASUS A8N-SLI met tevens Zalman Northbridge heatsink.) Maar ik heb het idee dat die tunnel daarmee niet goed werkt omdat de cooler ruimschoots buiten de opening van de tunnel blijft. Daarom blockt de tunnel eigenlijk alleen de airflow in de kast en ik heb hem er dan ook uitgehaald.

Verder prima kast. Hij staat onder mijn bureau en feitelijk hoor ik alleen de stock cooler van de 7800GT (welke daarom binnenkort waarschijnlijk vervangen gaat worden door een Zalman exemplaar oid.)

[ Voor 71% gewijzigd door d3vlin op 19-01-2006 11:11 ]

Leaping Lab Rats!

• jfeelders

jfeelders

jfeelders schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 08:33:
Door de bouw kan hij eigenlijk alleen dienst doen voor intakepijp. Hij moet de warme lucht namelijk van boven naar onder kwijt raken en warme lucht wil stijgen. Daarbij zou je CPU-fan dan zo hard moeten draaien dat de warme lucht van de CPU recht de pijp in wordt geblazen en de natuurkundige wetten moet forceren. En hard draaien en stil gaat niet samen. Daarbij komt dat als je ook de in/uitgang voor de grafische kaart halverwege de luchtpijp gebruikt de warme lucht daar weer uit zal willen zodat je daar ook weer een fan zal moeten aanbrengen. Gebruik je echter de luchtpijp als intake dan draait je CPU-fan de verkeerde kant op (volgens mij worden de meest CPU-fans namelijk gebruikt als afvoer van warm en niet als aanvoer van koud). Hopeloze combinatie, dus eruit!
Zoals ik hierboven al schreef is het nut van het airduct me compleet onduidelijk. Als hij daarbij ook nog eens niet aansluit bij je CPU-koeler dan kan ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken... >:)

• neonlamp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06-2023
DanielB schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:46:
[...]

Beide hebben een speciale redesign ;)
Over de Sonata II:

Iemand een idee wat het verschil is met de "normale" voeding?

Hier en daar zie ik "single fan SmartPower 2.0" staan, maar op de Antec site zie ik dat niet (meer)...

[ Voor 25% gewijzigd door neonlamp op 19-01-2006 21:20 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 13:19

westergas

rikkie_pc

Tja, de Sonata II... Ik heb zojuist mijn oude systeem (bij gebrek aan een nieuw exemplaar ;( ) in de kast gebouwd. Ik snap een paar dingen niet.

Eén van die dingen is hierboven al genoemd, namelijk de airduct. Om die te laten werken zonder extra fans (dus geluid) is om de proc. koeler lucht aan te laten zuigen wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn. Die duct ligt er dus uit. Vreemd genoeg leest ik hier dat er wel degelijk voordeel is van de duct maar er word niets verteld over het hoe en waarom.
Iemand ervaringen?

Iets anders is de opening aan de voorkant van de kast. Die is mooi voorzien van een wasbaar stoffilter maar wat heb je daar eigenlijk aan als er voor de opening van de airduct géén is gemonteerd. Of de airduct nou wel of niet in gebruik is, er komt ongefilterde lucht de kast in.
Ik zit erover te denken om die grote airduct-opening aan de achterkant ook maar af te sluiten, heb ik tenminste een mooie stof-vrije kast...

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• DanielB
neonlamp schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:09:
[...]

Over de Sonata II:

Iemand een idee wat het verschil is met de "normale" voeding?

Hier en daar zie ik "single fan SmartPower 2.0" staan, maar op de Antec site zie ik dat niet (meer)...
De Sonata II heeft een dual-fan voeding van 450watt.

Verwijderd

Ik heb deze ook gekocht, moet nog een keer binnen komen. Ik ben benieuwd :D

450watt voeding betekent dat ook dat hij de hele tijd zoveel verbruikt of zoveel kan verbruiken?

• jfeelders

jfeelders

Die 450W is het maximum vermogen dat de voeding kan leveren. Alle voedingen worden echter al onstabieler als je dat maximum vermogen nadert. De kwaliteit van de voltages neemt dan af/afwijking neemt toe. Betere/duurdere voedingen houden hun voltlijnen langer goed.

Verwijderd

Ah lekker zuinig.

Nog een vraagje trouwens.

Die lucht kanaal tunnel. Dat is toch ook een luchtinvoer he? Daar zit geen stof filter in. Kan ik daar een panty voor/achter op de kast plakken

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:08
Een panty kan je altijd misbruiken als stoffilter ;)

• Vandread
  • Laatst online: 10-02 21:39
Ik heb pc's in zowel de de 1 als de 2 gebouwd. Tijdje geleden alweer.
De fanduct helpt zeker wel, met een zalman 7000 of 7700 ofzo merk je dat die lucht van buiten zuigt via de duct. De sterkere voeding is natuurlijk fijn. Ik zou zowiezo altijd de nieuwere nemen.
Qua prijs prestatie is het gewoon een hele goede kast.

Verwijderd

Crash schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:32:
Een panty kan je altijd misbruiken als stoffilter ;)
Ik was bang dat ie te heet werd. Plus ik wist niet zeker of dat ik die lucht toevoer aan de achterkant mocht "blokkeren met een filter"

Mss word ie er wel lawaaieriger van. Of haalt ie meer lucht uit de gaatjes van mijn netwerkkaat/video kaart aansluiting gedoe dinges euh ben het even kwijt

Verwijderd

Ik ben bijna om voor 2 silentmax hd silencers.

Alleen ik vroeg me af. Deze kast heeft maar 3 cdrombays. waarvan 1 bezet door een nec 4550.

Zou dit slecht zijn voor de temperatuur van een harde schijf? Ik denk niet dat er daar veel airflow is. Ik kan het helaas niet meten de temp of airflow.

Ook las ik in een user review dat je ze moest schroeven aan de zijkant. Volgens mij kan dat niet aangezien de antec met zo'n klick en schuif systeem werkt of zou ik em daarin kunnen schroeven. hmmm.

Nog een vraagje welke volgorde zou het beste zijn? schijf schijf nec of schijf nec schijf of nec schijf schijf

Verwijderd

Nog een sonata vraagje.

De kast is van metaal volgens mij. En als ik em aanraak dan lijkt het ongeveer hetzelfde als ik met mijn vinger over mijn moeders beeldscherm ga. Een soort van ruwwigheid door electriciteit. Moeilijk uit te leggen.

Zit er ergens een draad verkeert?

• jfeelders

jfeelders

Statische elektriciteit? Heb je het dan over de kast alleen of met alle electronica erin en aan? Heb je de PC aangesloten op een geaard stopcontact?

Verwijderd

jfeelders schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:22:
Statische elektriciteit? Heb je het dan over de kast alleen of met alle electronica erin en aan? Heb je de PC aangesloten op een geaard stopcontact?
De kast met alles erin en aan.

Over aarding weet ik niet zoveel vanaf. Gewoon een handyman stekker doos met zeven gaten en een knopje.

Nu is het weer weg. erg vreemd. volgens mij is dit niet helemaal goed.
Ik had ook daarvoor dat ik dacht dat ik geknetter hoorde vanuit de voeding (die regionen). (heel zachtjes. Weet het nog steeds niet zeker)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 10:09 ]

• jfeelders

jfeelders

Maar is je wandcontactdoos ook geaard? Een stekkerblok met aarde op een ongeaarde wandcontactdoos verandert weinig...

Verwijderd

Geen idee. is er een manier om er veilig achter te komen?

• jfeelders

jfeelders

Makkelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.brinkman.be/images/cata/ondelekt/schak38.jpg

De wandcontactdoos boven is ongeaard, de onderste geaard.

Verwijderd

Ik heb de Antec Sonata 1 en Antec P180.

Voortsgenoemde argumenten, voor de Sonata 2 keuze, daarbij sluit ik me aan.

De P180 is een prachtige kast, kabel management kan wel tricky zijn en die
VGA fanduct past dus niet naast m'n 1900XTX. Van de Nexus heb ik juist gehoord
dat ie minder goede airflow zou hebben.....

• jobbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 08:49
ik heb even een vraagje ik ben van plan om de sonata 2 te kopen maar ik wel er even zeker van zijn dat deze pci-e heeft en sata want ik wil binnnekort me pc upgrade.

dus kan ik deze kast nu gebruiken en kan hem straks (na upgrade) nog steeds gebruiken

• jfeelders

jfeelders

De Sonata2 is een kast volgens ATX-indeling, geen systeem. Al je 'ingewanden' moet je dus nog los aanschaffen. Dat kan een moederbord naar keuze zijn, precies volgens de specificaties naar wens...

• jobbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 08:49
ja dat snap ik maar ik heb nu geen sata en geen pci-e maar gewoon ata en agp maar ik wil binnenkort wel pci-e en sata en mijn vraag was of ik de kast nu maar ook na die upgrade kan gebruiken.

• jfeelders

jfeelders

ja, dat kan

• DanielB
jobbel schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:57:
ja dat snap ik maar ik heb nu geen sata en geen pci-e maar gewoon ata en agp maar ik wil binnenkort wel pci-e en sata en mijn vraag was of ik de kast nu maar ook na die upgrade kan gebruiken.
Dat ligt niet aan de kast, maar aan de voeding. Voeding heeft sowieso aansluitingen voor S-ATA en volgensmij ook PCI-E.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de sonata 1 nu al 2 jaar. Ik vind de prijs/prestatie onder de maat. De originele voeding is er na 9 maanden mee opgehouden. (doorgebrand) De originele fan (die dus verre van 'silent' is) is er na een jaar mee opgehouden. (vastgelopen) De ledjes aan de voorkant werkten vanaf aankoop niet allemaal en verder.. tja ik vind de voeding niet echt stil. Hij ratelt zacht.... het blazen hoor je echter niet tot nauwelijks.

De stoffilter aan de voorkant is leuk, maar het stof komt via het 'Antec logo' aan de zijkant gewoon binnen. Leuk geprobeerd denk ik dan...

De volgende keer pak ik een el cheapo kast waar ik zelf matten + rubbers + fans in monteer en eventueel een likje verf overheen gooi. Betere stilte voor een goedkopere prijs.

Ik raad deze kast qua kwaliteit dus aan niemand aan... tenzij de prijs ineens omlaag gaat naar 30-40 euro of iets dergelijks.

[ Voor 16% gewijzigd door Paquito op 18-04-2006 15:06 ]

Verwijderd

Ik ben ook niet zo tevreden over de sonata 2.
Vind het vreemd dat een kast die gemaakt is om stil te zijn. Zo erg het geratel van mijn harde schijf laat horen.

Maar hij is wel mooi dat wel :)

Nog een nadeel. Iedere keer die luchtschacht eruithalen als je een video kaart o.i.d. wilt vervangen.

Volgens mij zijn er betere/goedkopere kasten

• jfeelders

jfeelders

Als je voor stilte gaat boven prestaties en je hebt een Intel chipset dan kan je overwegen om Intel Application Accelerator te gebruiken. Daarmee kan je je HD's instellen op 'Minimale akoestische uitvoer' en 'Minimaal stroomverbruik met/zonder standby'. In mijn geval scheelt dat behoorlijk wat aan 'geratel' maar de burst-speed gaat omlaag. Maar daar valt goed mee te leven...

• robvleeuwen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb de Sonata II net in huis. Maar nou vraag ik me af of er geen sleuteltjes ergens horen te hangen om de zijkant open te maken? Ik kan namelijk geen sleutel vinden.... :S

• jfeelders

jfeelders

De sleutels moeten bijge,everd zijn. Maar zit de zijkant wel op slot? (kwestie van de slotplaat naar voren trekken (en niet naar buiten))...

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 13:47

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als het goed is zitten de sleuteltjes in een doosje. Dit doosje zit bij levering in de kast tenminste zo was het bij mij. Kast is ook niet op slot als ie geleverd wordt (ook niet erg nuttig want er zit dan nog niks in wat je eventueel zou willen jatten).

Speed limits are like herpes.

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 21:31

The.Force

*Bauer Addict

vraagje: de voeding van de eerste sonata kan die eigenlijk fancontrolled worden?

Of is het draadje vanuit de psu enkel voor monitoring?

System Specs!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-01 14:59
Dat kabeltje is alleen voor monitoring.
Pagina: 1