Dit kan je bij planet vergeten. Als je destijds geen algemene voorwaarde
in je hand of
afgebeeld op je scherm hebt gekregen voordat je het afsloot, zijn ze niet geldig. Je staat wettelijk dan in je recht om ze te negeren en bijvoorbeeld een maand als opzegtermijn te accepteren.
Alleen kan je bij planet hoog en laag springen, je kan afsluiten shaken. Ik ben er om die reden weggegaan.
Ik heb ooit geprobeerd er onderuit te komen (ik wilde alleen maar downgraden overigens!!!) middels deze brief:
Geachte heer, mevrouw,
Wij zijn al sinds maart 2001 klant van Uw dienst (klantnummer ********). We hebben daarvoor in de primafoon een abonnement afgesloten. Toen is ons verteld dat er een minimale contractsduur is van 12 maanden. Daarmee zijn wij toen uiteraard akkoord gegaan.
Planet Internet kiest echter voor een klantonvriendelijke oplossing om dit jaarcontract elk jaar met een volledig jaar te verlengen. Een praktijk die andere minder klantvriendelijke providers er ook op nahouden en die dus blijkbaar semi-marktconform is (kpn providers XS4all en Direct-adsl hanteren overigens gewoon netjes een maand als opzeg-termijn). Deze voorwaarde stuit mij ook al tegen de borst, maar ik heb hier (nog) geen last van. Ik ben eigenlijk tevreden over de kwaliteit van deze dienst en wil het niet opzeggen.
Wat mij wel zeer tegenstaat is dat wij ons abonnementstype niet mogen wijzigen, omdat wij nog aan een "contractsperiode" vast zouden zitten, terwijl wij al 42 maanden een adsl-comfort abonnement hebben. Ik heb in de algemene voorwaarden van KPN, die van Tiscali, die van XS4all, die van Wanadoo en die van HCCnet gekeken en GEEN ENKELE van die providers hanteert deze naar mijn bescheiden mening belachelijke regel.
In de voorwaarden van wanadoo staat zelfs letterlijk: "(5.2) Na verlenging van de eerste termijn van een jaar is een Klant met een Overeenkomst terzake breedband diensten op elk moment gerechtig om een breedband dienst met een lagere snelheid te kiezen (‘downgraden’), mits de breedband dienst met de lagere snelheid bij hetzelfde telecommunicatienetwerk wordt afgenomen. Vanaf het moment waarop de breedband dienst met lagere snelheid is geactiveerd, geldt een nieuwe Overeenkomsttermijn van een jaar, tenzij uitdrukkelijk anders bij de Overeenkomst wordt bepaald."
In uw algemene voorwaarden staat de volgende passage: "Wilt u downgraden naar een goedkoper ADSL-abonnement, dan kan dat alleen aan het einde van uw jaarcontract. Een upgrade kan tijdens uw jaarcontract. KPN berekent u voor een upgrade geen overstapkosten; voor een downgrade berekent KPN uw een eenmalig bedrag".
Ik ben het uitdrukkelijk niet eens met het feit dat trouwe klanten die al jaren een hoog tarief betalen voor een adsl aansluiting niet normaal kunnen profiteren van lagere prijzen die voor een bepaalde snelheid gevraagd wordt.
Deze rare voorwaarde is dus ook niet eens marktconform, zelfs de technisch exact gelijke dienst direct-adsl van KPN (techniek van PMG) heeft niet zo'n rare voorwaarde! Het komt ook niet overeen met de algemene voorwaarden van kpn-adsl zelf. Als laatste wil ik u nog wijzen op het feit dat deze algemene voorwaarden mij NOOIT ter hand zijn gesteld voordat ik een abonnement afsloot, en dat niemand mij geinformeerd heeft over deze voorwaarden en dat deze (onlogische) bepalingen daarom zelfs vernietigbaar zijn (Burgelijk Wetboek art. 6:233 sub b).
Ik zou graag willen dat ons adsl abonnement per 01-10-2004 wordt gedowngrade naar een Lite abonnement en ik zou graag willen dat u voor andere klanten deze klantonvriendelijke aanpak van abonnementsverlening met elk jaar weer een volledig jaar uit uw algemene voorwaarde haalt. Dit past ook in de strategie van 2004 van uw moederbedrijf KPN, namelijk klantvriendelijkheid.
Met vriendelijke groet,
En daar is dus gewoon keihard niet op gereageerd... Bellen naar de helpdesk had op dat moment geen effect, ik moest een reactie van [planet afwachten
Die is er nooit gekomen en ik adviseer daarom
niemand planet meer te nemen, ben er weggegaan en toen een of andere retentie gast nog het lef had om me te laten terugkomen op mijn besluit heb ik hem haarfijn uitgelegd dat ik het totaal niet eens was met de omgang van mijn klacht.
ALs je ballen hebt, en je weet zeker dat je in je recht staat (planet moet bewijzen dat jij die AV gezien hebt), stuur je een brief waarin je opzegt met inachtneming van een redelijke termijn van 1 maand en stop je daarna gewoon de betaling en neem je kabelinternet. Planet zal op een gegeven moment eieren voor zijn geld kiezen en stoppen je aan te manen (op een gegeven moment moeten ze namelijk het gerechtsysteem in om geld te krijgen en dan zullen ze
wel serieus naar je brief kijken)...
[
Voor 3% gewijzigd door
JvS op 18-07-2005 22:47
]