PC2700 vervangen door PC3200 modules ?

Pagina: 1
Acties:

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Topicstarter
Ik hier 2 verschillende snelheden geheugen in de PC zitten.

1x 512mb PC2700
1x 512mb PC3200
(staat op het plaatje hieropnder dat het Siemens is maar op beide modules zit een Infineon sticker :?)
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/6260/untitled27hz.th.png

Nou weet ik wel dat dat allemaal prima naast elkaar werkt maar nou wil ik mijn PC binnenkort upgraden, nieuwe mobo + proc maar ook meer geheugen erbij (1GB)
word waarschijnlijk AMD 64 4000+ San Diego core, Asus A8v deluxe mobo (4 geheugen sloten)

Nou is mijn vraag is het het waard (performance\prijs) om die van PC2700 eruit te halen en 3x512MB PC3200 er in te doen of gewoon 2x 512MB PC2700 geheugen erbij te doen.

Het voornaamste wat ik met de PC doe is spellen spelen en verder de gebruikelijke huis, tuin en keuken aplicaties

3x 512mb PC3200 is 150 Euro
2x 512mb PC2700 is 95 euro

(Search leverde aardig wat topics over verschillende snelheden geheugen op maar niet echt het antwoord waar ik naar op zoek ben)

Smiling as the shit comes down...

Verwijderd

Met Dual Channel in gedachten zou ik persoonlijk of 2x512 erin stoppen of 4x512, alle reepjes PC3200.

En ja de prijs/prestatieverhouding; ligt eigenlijk aan je budget :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer zoveel mogelijk de geheugenbandbreedte gelijk te trekken aan de CPU bandbreedte. Dus gebruik in dit geval dual channel PC3200. Dit zal zeker bij games ten goede komen :) En je kunt dat ene PC2700 reepje wel met een beetje mazzel voor 35 euro verkopen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

(staat op het plaatje hieropnder dat het Siemens is maar op beide modules zit een Infineon sticker )
Ook niet gek als je bedenkt wat Infineon is:

Joint-venture van Micron en... Siemens :z

Oslik blyat! Oslik!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Tja budget is niet echt een probleem maar ik wil natuurlijk wel waar voor m'n geld :)

Dual Channel heeft toch niks met het geheugen zelf te maken maar het moederbord ?
Het moederbord dat ik wil hebben ondersteunt het iig wel.

@ BalusC - Wat bedoel je precies met de CPU bandbreedte ? :)

Dus het beste kwa performance is 3x 512mb PC3200 te kopen ?

Verwijderd

ScrooLoose schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:45:
Dual Channel heeft toch niks met het geheugen zelf te maken maar het moederbord ?
Het moederbord dat ik wil hebben ondersteunt het iig wel.
Op zich is het hetzelfde soort geheugen idd, maar Dual Channel werkt alleen met 2 of 4 reepjes geheugen; vandaar mijn opmerking.
De bus tussen CPU en geheugen
Dus het beste kwa performance is 3x 512mb PC3200 te kopen ?
Dual Channel biedt erg veel performance, maar ik durf niet te zeggen wat de performance verschillen zijn tussen 2x512 in Dual Channel tov 3x512 zonder Dual Channel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 16:49 ]

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:49:
Dual Channel biedt erg veel performance, maar ik durf niet te zeggen wat de performance verschillen zijn tussen 2x512 in Dual Channel tov 3x512 zonder Dual Channel.
Het is dan ook gewoon 4x512 MET dual Channel aangezien ik al een 512mb PC3200 module heb.
Ik hoef er dan nog maar 3 bij te halen B)

/edit
Op het plaatje in te TS staat bij de PC3200 module ; Set timing @ 200mhz en 2.5-3-3-8
Als ik er 3 bijhaal is het dan het zelfde geheugen ?
Als ik dan ook modules met cas 2.5 ophaal he :z

[ Voor 21% gewijzigd door ScrooLoose op 05-07-2005 16:57 ]

Verwijderd

ScrooLoose schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:53:
[...]

Het is dan ook gewoon 4x512 MET dual Channel aangezien ik al een 512mb PC3200 module heb.
Ik hoef er dan nog maar 3 bij te halen B)
Je hebt er al 1 ja, maar dan moet je ook eigenlijk exact nog drie van die kopen en dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Gevolg hiervan is mogelijk een onstabiele configuratie. Voor gebruik van Dual Channel worden niet niets voor niets speciale kit-of-2 kits verkocht ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:37
Je moet wel (voor optimale compatibiliteit) 4x dezelfde modules hebben, dus zelfde merk, zelfde type met liefst ook zelfde chips. Dit kan met die nieuwe core op ddr400 draaien. Dezelfde modules hoeft in feite niet. Alleen de timings (SPD) moeten gelijk zijn, dan zal het werken. In theorie althans. Het blijkt vaak genoeg dat dat niet werkt. Dus het beste is 4xPC3200 .BTW je kan beter de A8N Sli nemen en een 3800+ San Diego. A8N is beter mobo (PCI-E enz.) en de 3800+ is stukken goedkoper, terwijl de performancewinst minimaal is. Desnoods klok je hem over tot een 4000+. Mijn 3500+ draait nu bijna op 2500mhz dus ook ong. 4000+ en ik heb hem voor 120 euro gekocht! (wel tweedehands, maar toch!) :D

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

The__Virus schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:09:
Je moet wel (voor optimale compatibiliteit) 4x dezelfde modules hebben, dus zelfde merk, zelfde type met liefst ook zelfde chips. Dit kan met die nieuwe core op ddr400 draaien. Dezelfde modules hoeft in feite niet. Alleen de timings (SPD) moeten gelijk zijn, dan zal het werken. In theorie althans. Het blijkt vaak genoeg dat dat niet werkt. Dus het beste is 4xPC3200 .BTW je kan beter de A8N Sli nemen en een 3800+ San Diego. A8N is beter mobo (PCI-E enz.) en de 3800+ is stukken goedkoper, terwijl de performancewinst minimaal is. Desnoods klok je hem over tot een 4000+. Mijn 3500+ draait nu bijna op 2500mhz dus ook ong. 4000+ en ik heb hem voor 120 euro gekocht! (wel tweedehands, maar toch!) :D
leuk :)
maar als ie nu eens geen geld heeft voor een andere videokaart, of hij wil gewoon ze oude blijven gebruiken :?
heeft ie toch een probleem ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:07:
[...]

Je hebt er al 1 ja, maar dan moet je ook eigenlijk exact nog drie van die kopen en dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Gevolg hiervan is mogelijk een onstabiele configuratie. Voor gebruik van Dual Channel worden niet niets voor niets speciale kit-of-2 kits verkocht ;)
Is ook zo ja......
Dus 2 x deze modules zou ideaal zijn ? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ScrooLoose schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:45:
Met het lezen van de volgende stukken zal je veel duidelijk worden denk ik :)
PMG FAQ
RAM FAQ » Invloed van Dual Channel geheugen
Wat is de FSB?
Pagina: 1