meerdere kabels naar switch

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 11:40
Ik heb een netwerk met ongeveer 100 clients, daartussen zitten werkstations, productie printers en office printers. Ik wil het netwerk graag zo snel mogelijk hebben met de huidige middelen die wij in huis hebben. Hieronder heb ik even globaal een schets gemaakt van hoe het er nu uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.ted-gigaprint.nl/download/netwerk.jpg

Even een korte uitleg:

Switch 1 is een gigabit switch waar alle servers op aangesloten zijn.
Switch 2 is ook een gigabit switch waar een aantal productie printers en een aantal clients die druk op het netwerk bezig zijn.
Switch 3, 4 en 5 zijn allemaal 100 mbit switches waar de zogenaamde office clients op zitten. Dit is niet meer dan een beetje mail/internet/office gebruik van het netwerk.

Toch zou ik graag de uplink naar de servers iets sneller willen hebben dan 1 gigabit. Naar mijn weten is het niet zonder meer mogelijk om 2 extra kabels van switch 1 naar switch 2 te trekken (dat zijn dus de gele kabels in mijn tekening) om zo in totaal 3 gigabit te realiseren. Heeft iemand een idee waardoor ik zoiets toch zou kunnen realiseren.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-12 12:36
als beide switchen het 'trunken' van poorten ondersteunen kan dat gaan werken.

dit staat wel in de handleiding van de switch.

ik weet niet of het een optie is maar anders kun je switch 3,4,5 op switch 1 aansluiten dan heb je al wat meer snelheid

[ Voor 66% gewijzigd door LinuZZ op 05-07-2005 16:17 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Kun je niet één van die twee gigabitswitches er tussenuit halen? Dan llopt het verkeer van de drie servers niet meer over één enkele 1GBit link, maar over de backplane (?) van de ene switch. Normaal gesproken loopt een backplane een stuk harder dan de 1Gbit aansluitingen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

LinuZZ schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:15:
ik weet niet of het een optie is maar anders kun je switch 3,4,5 op switch 1 aansluiten dan heb je al wat meer snelheid
daar zou ik ook voor gaan, maar

Waaruit leidt je af dat die Gigbyte link de limiet is? ik bedoel als er 5 100Mbit kabels heen gaan vanuit de client kant dan trek je toch niet 1 Gbit vol? of denk ik nou fout?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Racemol
LinuZZ schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:15:
als beide switchen het 'trunken' van poorten ondersteunen kan dat gaan werken.

dit staat wel in de handleiding van de switch.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb vanmiddag al even het hele netwerk plat gelegt omdat ik dus toch die 2 extra kabels aangesloten had, dat gaat dus niet werken helaas.

Je 2e optie was inderdaad ook mijn 2e optie. Maar ik heb het liever op de eerste manier. Wat ik wil heet dus trunken?
Vrijbuiter schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:16:
Kun je niet één van die twee gigabitswitches er tussenuit halen? Dan llopt het verkeer van de drie servers niet meer over één enkele 1GBit link, maar over de backplane (?) van de ene switch. Normaal gesproken loopt een backplane een stuk harder dan de 1Gbit aansluitingen.
Helaas kan dat niet. Er zit een te grote afstand tussen switch 1 en 2. Switch 1 staat in de server ruimte (boven) en switch 2 staat (beneden) op de plek waar alle kabels samen komen. Op de tekening zie je 3 servers staan, in het echt zijn het er een stuk of 10.
leuk_he schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:23:
[...]

daar zou ik ook voor gaan, maar

Waaruit leidt je af dat die Gigbyte link de limiet is? ik bedoel als er 5 100Mbit kabels heen gaan vanuit de client kant dan trek je toch niet 1 Gbit vol? of denk ik nou fout?
Het netwerk is veel groter als je op dat plaatje ziet, het is maar een "schets".. Nu is het zo dat alle clients maar 1 GB link naar alle (stuk of 10) servers hebben. Het is het netwerk van een grafisch bedrijf en er wordt dus veel met grote bestanden gewerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Racemol op 05-07-2005 16:27 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nog één keer dan maar voor de duidelijkheid:
TRUNKING is het sturen van meerdere vlan's over 1 kabel
CHANNEL BONDING is het verdelen van 1 verbinding over meerdere kabels

in dit geval heb je dus switches nodig die channel bonding ondersteunen.
(ik deed het vroeger ook altijd fout, maar dazz er hard uitgeslagen sinds ik voor m'n werk regelmatig met cisco mensen praat ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Rac-On op 05-07-2005 16:27 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• LinuZZ
leuk_he schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:23:
[...]

Switch 2 is ook een gigabit switch waar een aantal productie printers en een aantal clients die druk op het netwerk bezig zijn.
zijn dus meerder aparaten. staat niet in het plaatje maar goed

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Racemol
LinuZZ schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:26:
[...]

[...]

zijn dus meerder aparaten. staat niet in het plaatje maar goed
Precies. Het plaatje was ook maar een simpele schets..

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10
Racemol schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:25:
[...]
Het netwerk is veel groter als je op dat plaatje ziet, het is maar een "schets".. Nu is het zo dat alle clients maar 1 GB link naar alle (stuk of 10) servers hebben. Het is het netwerk van een grafisch bedrijf en er wordt dus veel met grote bestanden gewerkt.
Houd je rekening met de switch backplane van de eerste switch (formule: aantal poorten x Mbit x 2). Dus met 10 servers en een extra switch moet de eerste switch een backplane hebben van minimaal (11 x 1000 x 2 = 22000 mbit ) 22 Gbit om de volledige capaciteit te kunnen benutten van Gigabit Lan.

Mocht dit lager zijn dan kan je nooit optimaal gebruik maken van de volledige capaciteit van Gigabit Lan

[ Voor 11% gewijzigd door Cardinal op 05-07-2005 16:45 ]

• Racemol
cardinal808 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:44:
[...]

Houd je rekening met de switch backplane van de eerste switch (formule: aantal poorten x Mbit x 2). Dus met 10 servers en een extra switch moet de eerste switch een backplane hebben van minimaal (11 x 1000 x 2 = 22000 mbit ) 22 Gbit om de volledige capaciteit te kunnen benutten van Gigabit Lan.

Mocht dit lager zijn dan kan je nooit optimaal gebruik maken van de volledige capaciteit van Gigabit Lan
Hoe kan ik controleren wat de capaciteit van het backplane is? In de datasheet van de switch kan ik hier niets over vinden

http://ftp.level1.com/levelone_en/datasheet/GSW-2474T.pdf

• LinuZZ
Racemol schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 19:56:
[...]

Hoe kan ik controleren wat de capaciteit van het backplane is? In de datasheet van de switch kan ik hier niets over vinden

http://ftp.level1.com/levelone_en/datasheet/GSW-2474T.pdf
backplane is hier waarschijnlijk niet de bottleneck; er zijn 10 servers op een 16 poorts(?) switch
deze genereren onderling waarschijnlijk geen dataverkeer dus de dataplaine van de switch moet dus minimaal 2-3 gbit zijn, dit haalt elke 16 poorts gbit switch. het staat idd niet in de datasheet. das gek

maar misschien kun je wel eens kijken of de link tussen switch 1 en 2 echt 1gb is

[ Voor 7% gewijzigd door LinuZZ op 05-07-2005 21:43 ]

• Racemol
Het gaat om de 24 poorts versie.. Maar het zal inderdaad niet heel veel uitmaken.

Ik zie alleen dat hij wel ondersteuning voor trunking heeft, ik heb alleen geen idee of ik er ook wat aan zal hebben. Ook weet ik niet zeker of switch 2 ondersteuning voor trunking heeft. Dat is namelijk een oudere versie.

• LinuZZ
switch 1 heeft het in ieder geval wel,
Trunk Setting
The Trunk function enables to cascade two devices with a double
times bandwidth (maximum up to 1.6Gbps in full duplex mode).
There are three selections in each group of trunk setting as follow:
Group 1: Selection 1(disable), Selection 2(port 1, 2), Selection 3(port 1, 2, 3, 4).
Group 2: Selection 1(disable), Selection 2(port5, 6), Selection 3(port 5, 6, 7, 8).
Figure 22. Trunk Settings
Be sure that the selected trunk setting port must connect to the device
with a same VLAN group.
uit de manual:

http://ftp.level1.com/levelone_en/manual/GSW-2474T(EN).pdf

je zal dus een keuze moeten maken tussen 2 of 4 kabels 3 gaat niet werken. je moet het wel bij allebij instellen anders gaat je netwerk inderdaad crashen.

backplane van je switch is 32Gbps

bron

kritische vraag:

wat is de uplink snelheid van switch 3,4 en 5?

[ Voor 31% gewijzigd door LinuZZ op 05-07-2005 22:01 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een admin die niet weet wat voor materiaal die in huis heeft?

Post de merk en typenummers al, dan kunnen wij eens zien of ze manageble zijn. Daarna zoeken we wel of ze trunking/link-aggregation/... (nog genoeg namen voor hetzelfde) ondersteunen. Dit moet je aanzetten op de beide switches, dan pas de kabels in de juiste volgorde inpluggen. Anders krijg je broadcaststormen (de lan gaat down).

Ik zie ergens een handleiding pdf staan, het ondersteunt trunking. 9 kansen op 10 moet je ergens een null-modemkabel erin foempen, hyperterminalen en de switchs commanderen tot trunking.

ff door de handleiding gescrollt, het is zo cheap dat men bespaart op een RS-232 poortje. Dan maar die web management geval gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 05-07-2005 21:56 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Helaas kan dat niet. Er zit een te grote afstand tussen switch 1 en 2. Switch 1 staat in de server ruimte (boven) en switch 2 staat (beneden) op de plek waar alle kabels samen komen. Op de tekening zie je 3 servers staan, in het echt zijn het er een stuk of 10.

Kun je utp kabels doortrekken vanuit de serverruimte naar de patchkast beneden ?
Dan kun je switch 1 laten vervallen en sluit je de servers rechtstreeks aan op switch 2.

Hierdoor maak je ipv 1 GB draadje naar switch 1, gebruik van de backplane van switch2

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

bgrr schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:56:

Kun je utp kabels doortrekken vanuit de serverruimte naar de patchkast beneden ?
Dan kun je switch 1 laten vervallen en sluit je de servers rechtstreeks aan op switch 2.

Hierdoor maak je ipv 1 GB draadje naar switch 1, gebruik van de backplane van switch2
Tegen wie heb je het?

Ik zou switch 1 en switch 2 gewoon laten liggen. Naast de huidige "backbonepijp" tussen switch 1 en switch 2 een extra stuk UTP-kabel leggen. Eerst op de beide switches trunking aanzetten op bepaalde poorten, daarna pas in de juiste volgorde inpluggen. De switch ondersteunt max maar 2 poortstrunking, dus niet meer. 2 Gigabit full-duplex ga je niet snel volkrijgen, dan moeten er 2 servers vollen bak uploaden en nog geraakt het niet vol. Je hebt nog 20 clients nodig die vollen bak willen leechen van die 2 servers. Heb je al eens metingen gedaan in het netwerk om te weten of die gigabitpijp vol zit?

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 05-07-2005 22:13 ]

Pagina: 1