Toon posts:

Compileren kernel 2.4.0 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde als linux newbie eens de nieuwe kernel 2.4.0 compileren. Dus volgens mijn Suse boek alle instructies uitgevoerd, alles gedownload. Vevolgens alles uitgepakt in /src/linux

Instellingen van de kernel gemaakt met make xconfig zodat alles goed ingesteld is.

Dan gecompileerd, bzImage in boot gemikt (met bzlilo), systeem start normaal op maar met kernel 2.2.16-smp die ik juist wil upgraden.

Ik gebruik Suse 7 op een Abit BP6 met een celly.

Verwijderd

Bij mijn suse kwam de nieuwe kernel in / terecht, terwijl suse um standaard in /boot heeft staan (het is al lang geleden dat ik suse heb gebruikt, maar misschien is het nog steeds zo) dus kijk of er in / een System.map en een vmlinuz staan, zoja move die dan naar /boot en voer dan lilo uit.

Het is overigens wel een goed idee om de oud kernel te bewaren. En in lilo.conf een nieuwe entry aan te maken. Zodat je ze beide kunt booten.

Verwijderd

Topicstarter
Een oude kernel heb ik volgens de instrukties in de handleiding bewaard.

Maar mijn systeem start niet op met de nieuwe kernel, lilo.conf heb ik al aangepast, maar blijkbaar gaat er nog iets mis met lilo, waardoor hij nog steeds de oude kernel laadt.

Verwijderd

Je moet niet alleen lilo.conf aanpassen, maar ook dan lilo uitvoeren, alhoewel ik aanneem dat je dat dan ook gedaan hebt.

Maar weet je zeker dat de nieuwe kernel niet / komt terwijl die in /boot moet staan?

En wat voor uitvoer geeft lilo als je lilo intikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de BZ image verkeerd gekopieerd, maar nu boot mijn systeem helemaal niet meer, hij geeft een ran out of input data bij het alleereerste begin van het booten.

Gelukkig heb ik van de oude kernel een backup gemaakt.

Verwijderd

Het commando 'lilo' geven voor rebooten als je dat nog niet hebt gedaan.

Verder: doe bij 'lilo:' ff <TAB> (textmodus) en je ziet de opties die er zijn. kies daar de goeie.

suk6 (ik ga morgen ook lnx nieuwe versie installeren... :) )

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Verder is het handig in je lilo.conf ook nog tijdelijk de instellingen van je oude kernel te laten staan. Want het gebeurd weleens dat je iets verkeerd hebt gedaan en dat dan linux niet meer wil starten. (iets vergeten te compileren enzovoort)

• maquiz921
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
om te zorgen dat je kernel in /boot terecht komt, moet je de # weghalen van de regel #export=/boot (rond regel 70) in de file /usr/src/linux/Makefile zodat de System.map en vmlinuz in /boot komen na draaien van lilo

Farting is Futile

Verwijderd

Topicstarter
Het compileren van 2.4.0 is gelukt, en hij boot er ook op, maar ik krijg mijn netwerkkaart niet aan de praat, en via SUSE Yast mijn netwerkkaart configgen lukt niet omdat hij een error geeft in de netwerkkaart driver.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:
1) je bent vergeten de driver voor je netwerkkaart als module te compileren
2) de modules worden ergens anders neergezet en Yast begrijpt dat niet
3) je bent de driver van je netwerkkaart helemaal vergeten te compileren

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het booten geeft hij aan dat hij etho niet kan vinden. In KDE control geeft hij aan dat ik een kaartje heb met een DEC 21142 chip. Het kaartje dat ik heb is een 100 mbit compex kaartje. Ik heb ze in de kernel gecompileerd met maar ik ga eens verder kijken en alles proberen.

Bedankt voor de tips.

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Zorg dat je de goede versie van o.a. modutils gebruikt zie dit lijstje:

o Gnu C 2.91.66 # gcc --version
o Gnu make 3.77 # make --version
o binutils 2.9.1.0.25 # ld -v
o util-linux 2.10o # fdformat --version
o modutils 2.4.0 # insmod -V
o e2fsprogs 1.19 # tune2fs --version
o pcmcia-cs 3.1.21 # cardmgr -V
o PPP 2.4.0 # pppd --version

Zie ook andere thread genaamd kernel 2.4 en modules.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en hulp bij het compileren van de Kernel, en hij loopt nu als een zonnetje 2.4.0

De problemen van mij zijn gekomen door het fout configureren van de kernel. Hij is nu vers gebakken en hij doet het.
Pagina: 1