Toon posts:

[latex] type 3 fonts in pdflatex of dvips -Ppdf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai een debian unstable systeem, met de tetex package installed. Als ik een pdf file probeer te maken van een latex source, dan blijven er enkel type 3 fonts (bitmaps) in komen. Ik zag dat de fonts miste, en dat debian het tetex-extra package daarvoor heeft. Deze heb ik installed via apt-get, maar het helpt helemaal niks.

Zowel met pdflatex als de latex/dvips -Ppdf combo, blijft mijn document enkel uit type 3 fonts bestaan.

De output die dvips op de console geeft is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
This is dvips(k) 5.92b Copyright 2002 Radical Eye Software (www.radicaleye.com)
' TeX output 2005.07.05:1521' -> requirements.ps
kpathsea: Running mktexpk --mfmode ljfour --bdpi 8000 --mag 1+0/8000 --dpi 8000 cmr17
mktexpk: Mismatched mode ljfour and resolution 8000; ignoring mode.
mktexpk: Can't guess mode for 8000 dpi devices.
mktexpk: Use a config file, or update me.
kpathsea: Appending font creation commands to missfont.log.
dvips: Font cmr17 at 8000 not found; scaling 600 instead.
dvips: Such scaling will generate extremely poor output.
kpathsea: Running mktexpk --mfmode ljfour --bdpi 8000 --mag 1+760/8000 --dpi 8760 cmr10
dvips: Font cmr10 at 8760 not found; scaling 600 instead.
kpathsea: Running mktexpk --mfmode ljfour --bdpi 8000 --mag 1+0/8000 --dpi 8000 cmr12

[...]

De fonts kunnen dus duidelijk niet gevonden worden, terwijl ze wel aanwezig zijn op mijn system. Ik heb dit uitdrukkelijk gecontrolleerd, en in /usr/share/texmf/fonts/type1/bluesky/cm staan gewoon de benodigde fonts.

Weet iemand hoe ik pdflatex of dvips kan configuren om de goede fonts te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via strace gezien dat dvips texmf.cnf probeerd te accessen in /usr/bin/texmf.cnf. Ik heb geprobeerd via een ln -s /usr/share/tetex-bin/texmf.cnf /usr/bin/texmf.cnf dit te fixen. Dvips geeft nu wel andere output, maar het blijft een ramp.

Ik zag ook die dvips texmf/ in mijn home probeerd te benaderen, dus heb ik hier ook maar een symlink naar de texmf dit neergezet, maar het blijft gewoon niet werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu geprobeerd op een andere bak met ook Debian, maar deze keer met stable (sarge).
Latex stond hier al installed, maar tetex-extra nog niet, dus deze even erbij gezet met apt-get install tetex-extra.

Daarna pdflatex gedraaid en het document bekeken met acroread 7, waarbij duidelijk te zien was dat weer alle fonts door bitmaps (type 3) vervangen waren.

Het is dus OFeen bug in de debian tetex package, OF er moet nog eerst iets geconfiged worden waar ik niet vanaf weet.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt nu dat het zelfde document op een Windows machine met een standaard installatie van miktex het gewoon WEL doet met type1 fonts :(
Gewoon miktex geinstalleerd. Latex document naar Windows machine gecopieert. pdflatex mijdocument.tex gedaan, en voila. Perfecte PDF output met de cmr type1 fonts.

Blijkbaar is Windows dus een stuk beter met LaTeX dan Linux. Iets wat je toch niet zou verwachten vanwege de unix achtergrond van TeX.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die kan helpen bij dit probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam net tot de ontdekking dat dvipdfm het WEL doet. Dit betekent dus dat iniedergeval de fonts wel goed geinstalleerd staan.

In principe heb ik pdflatex en dvips nu niet meer nodig en is mijn probleem eigenlijk opgelost. Toch blijft het een beetje knagen waarom die eerste 2 de fonts niet kunnen vinden op een Debian installatie.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ik heb nu hetzelfde probleem! Debian Sarge met TeTeX. Zelfde sloot foutmeldingen, waardeloze output... Heb m'n scripts omgeschreven naar dvipdfm en het werkt nu goed.

Tnx!

[ Voor 27% gewijzigd door Burat op 19-07-2005 14:31 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Pagina: 1