Toon posts:

Server is traag met 2 geheugen banken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Helaas heb ik een probleem met mijn server.

Eerst even mijn server specs:
- 2U CHIEFTEC behuizing
- ASUS P4P800-MX
- Pentium 4 3GHz, 800MHz FSB Presscot
- 2x 512MB Dual channel kit van Corsair.

Het probleem:
Als ik mijn server wil booten met CentOs 3.5 duurt dat gigantisch lang als ik beide geheugenbankjes in mijn moederbord gestoken heb. Het maakt niet uit of het in de Dual Channel slote zit of niet.

Als ik een willekeurig bankje uit het moederbord haal boot het systeem veel sneller! En is het ook veel sneller in gebruik.

Ik heb twee verschillende merken geheugen kits geprobeerd namelijk: Corsair en Twinmos. Beide kits hebben precies hetzelfde probleem.

Herkend iemand dit. of heeft iemand een oplossing, graag!

Groeten,
Ivo

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Loopt het geheugen met de 2 DIMM's wel op de goede snelheid ? (200MHz ofwel DDR400)
Ik ken het operating system CentOs 3.5 niet, maar weet je zeker dat CentOs 3.5 wel met 1024MB RAM overweg kan ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let even op je terminalogie :o

Je noemt in je titel twee geheugenbanken, terwijl ik in je topicstart twee DIMMs voorbij zie komen.

1 DIMM is niet noodzakelijk 1 bank :o

1 bank is een (virtuele) organisatie van geheugen van 64b breed. Een single-sided DIMM beslaat 1 bank, een double-sided DIMM 2 banken. Met 512MB DIMMs heb je waarschijnlijk double-sided te pakken, dus heb je waarschijnlijk 2x2=4 banken :7

Wees verder eens wat duidelijker over wat trager gaat bij het booten - telt het al het geheugen af (Quick Boot in BIOS wil dan wel eens helpen) of blijft het ergens anders hangen?

Heeft Asus een BIOS update voor dit bord dat boot(snelheids)issues aanpakt?

Als je ervaart dat het trager gaat tijdens gebruik, benchmark dat even, dan hebben we getallen waar we wat mee kunnen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog eens een moderator... >:) Zeer alert! :Y)

Het probleem is inmiddels verholpen.

Het zat hem in het volgende: Ik maakte gebruik van de onboard videokaart en dat moest ik blijkbaar niet doen. Als ik gebruik maak van een PCI videokaart en de onboard videokaart uitschakel is het systeem razend snel!

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik zou zelf niet echt iets kunnen bedenken... :?

offtopic:
Is deze terminalogie wel correct? :P

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Shared Memory? de videokaart gebruikt je een deel van je systeem geheugen.

maar dat mag toch niet zoveel wezen bedenkt ik me?

64mb shared pakt ie bij 256mb werkgeheugen
128 bij 512 etc

[ Voor 59% gewijzigd door SmoothTweaker op 05-07-2005 22:28 ]

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blijkbaar pakt hij nu dus 256/1024 wat een beetje teveel is dan? :P
Misschien kun je dit handmatig in je bios instellen, waardoor je geen pci kaart meer nodig hebt ?

[ Voor 43% gewijzigd door h3ll op 06-07-2005 09:03 ]

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Het shared geheugen (Dynamic Video Memory Technology) waar iedereen het over heeft kan nooit groter zijn dan 128 MB bij een Intel Extreme Graphics 2. Zie hieronder de verklaring van Intel:
Q: How much graphics memory does DVMT use?

A: The term "graphics memory size" is the same as "memory size" in the Control Panel/Display Adapter pages or "video memory" used by external AGP graphics cards. This is the memory that will be dedicated for graphics for the time that the application is active and the operating system has granted the requested memory.

Memory size = Pre-allocated memory + Additional memory requested by the application via the Intel Extreme Graphics Driver.

The sum total cannot exceed 96MB.

Memory size = 32MB when total system memory is equal to 128MB.
Memory size = 96MB when total system memory is greater than or equal to 129MB.

Pre-allocated memory is invisible to the operating system. The additional memory requested by the application is relinquished back to the operating system upon exit by the Intel Extreme Graphics Driver.
Heb je al een bios update geprobeerd? Een bios update kan soms veel helpen. ;) Anders kan je gewoon de workaround aanhouden.

Verwijderd

Hallo, een wat oud topic maar goed...

Ik heb precies het zelfde probleem, met het zelfde moederbord (asus p4p800-mx rev 1.04).. Bios 1003 wat de laatste final bios is (verder alleen beta).

Zal zo is proberen of het bij mij ook goed draait als er een pci kaartje opzit (als ik er een kan vinden)... Wat me wel waarschijnlijk lijkt gezien de gelijkenissen van het probleem.

Zou/kan iemand dat technisch verklaren hoe dat veroorzaakt kan worden? Zou het hier om een bug gaan van het moederbord of... Iets anders?

Verwijderd

SCHOP2

Ik zit nog steeds met het zelfde probleem, heb twee moederborden van het type p4p800-MX... En alle twee werken ze niet optimaal, met bovenstaande geheugen problemen.

Ik heb de bios geupdate naar de meest recente (beta) bios welke het probleem alleen maar verenstigen.

Heeft niemand hier een verklaring voor? Terug naar Alternate met dit probleem heeft naar mijn idee weinig zin, de problemen zijn oogwaarschijnlijk niet aanwezig... Daarbij los ik het probleem ook liever op zodat het kan draaien...

Ik gebruik MDT geheugen wat in een standaard desktop (p4 3.0) uitstekend werkt... Wat kan hier nu de boos doener zijn. Een pci/vid kaartje in steken vind ik wat achterlijk, waarom koop ik anders een moederbord met VGA erop...

Hulp/sugesties worden erg op prijsgesteld.

Verwijderd

Wat je wel kan doen is een videokaart lenen, om te kijken of het werkt.

Zet eens gewoon winXP erop en kijk wat die doet.

kijk eens bij de support van Dat CentOS.

misschien draait het wel beter op AMD

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 21:00

jep

Hi Guys

Dit is de oplossing, althans bij mijn machines wel altijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
echo "disable=5" >| /proc/mtrr
echo "disable=4" >| /proc/mtrr
echo "disable=3" >| /proc/mtrr
echo "disable=2" >| /proc/mtrr
echo "disable=1" >| /proc/mtrr
echo "disable=0" >| /proc/mtrr
echo "base=0x00000000 size=0x40000000 type=write-back" > /proc/mtrr
echo "base=0x3ff00000 size=0x00100000 type=uncachable" > /proc/mtrr
Bij 2Gig geheugen:

echo "base=0x00000000 size=0x80000000 type=write-back" > /proc/mtrr

Of high memory support in de kernel uitzetten, maar dan mis je geheugen. :)

Probeer 't maar 'ns.

[ Voor 15% gewijzigd door jep op 22-02-2006 12:37 ]

Verwijderd

Hmmm, This al weer ff verder, ben er dan ook niet 24x7 mee bezig (zou je gek van worden werkelijk)...

Ik krijg linux momenteel geneens geinstalleert, installaties (FC1 en FC4) eindigen met kernel panics of met andere vage teksten/errors....

Windows media center 2005 (SP2) installeert zich zelf zonder enige probleem... Het heeft oogwaarschijnlijk te maken met de harddisken (2)... Een 40 GB ide en een 120 GB s-ata... Beide geven problemen met installatie van linux...

De 40 HD (zoals gezegt) gaat wmce '05 gaat er zonder problemen op en op een andere bak kan de s-ata zijn pad zonder problemen vinden naar linux... Dus dat is ook niet het probleem?

Nu geheugen is het niet, proc niet, er blijft werkelijk alleen het mobo over?

Wat is hiermee te doen? Ik ben zo langzamer te einde raad....

één van de moederborden heeft maanden (klein jaartje?) zonder problemen linux gedraait...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 11:08 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 21:00

jep

Ik heb de oplossing volgens mij al gegeven :? ;) Probeer maar 'ns.

Oh, je krijgt panic's. Da's lastiger. Even met 512mb installeren, kernel zonder high memory bakken en dan geheugen er weer in zou ik zeggen. :)

[ Voor 55% gewijzigd door jep op 06-03-2006 11:55 ]

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 22:00

3xNix

golfr in hart en nieren

dion_b schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:17:
Let even op je terminalogie :o

Je noemt in je titel twee geheugenbanken, terwijl ik in je topicstart twee DIMMs voorbij zie komen.

1 DIMM is niet noodzakelijk 1 bank :o

1 bank is een (virtuele) organisatie van geheugen van 64b breed. Een single-sided DIMM beslaat 1 bank, een double-sided DIMM 2 banken. Met 512MB DIMMs heb je waarschijnlijk double-sided te pakken, dus heb je waarschijnlijk 2x2=4 banken :7

Wees verder eens wat duidelijker over wat trager gaat bij het booten - telt het al het geheugen af (Quick Boot in BIOS wil dan wel eens helpen) of blijft het ergens anders hangen?

Heeft Asus een BIOS update voor dit bord dat boot(snelheids)issues aanpakt?

Als je ervaart dat het trager gaat tijdens gebruik, benchmark dat even, dan hebben we getallen waar we wat mee kunnen...
Toch even reageren.
Er zijn verschillende banken.
Hoek bank, Postbank, Rabobank etc...
Memory banks en Module banks.
Deze niet door elkaar halen....

Single sided en Double sided is ook achterhaald.
Als de diepte van een chip gelijk is aan, of groter is dan de diepte van de module, is deze Single bank of Single rank.
Als de diepte van een chip de helft of kleiner is dan de diepte van de module is deze Double bank of Dual rank.
(Kies maar.) :+

Verwijderd

jep schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:55:
Ik heb de oplossing volgens mij al gegeven :? ;) Probeer maar 'ns.

Oh, je krijgt panic's. Da's lastiger. Even met 512mb installeren, kernel zonder high memory bakken en dan geheugen er weer in zou ik zeggen. :)
Ik ben even voor een andere oplossing gegaan, ander moederbord, was al zwaar verlaat... Vandaar

Nu vraag ik me toch af, waar ligt het aan? Kan je dit soort problemen ook verwachten met andere moederborden, dual channel?

Ligt het probleem bij linux? Asus? Hoe zit het...
Pagina: 1