[InDesign] Pagina's downscalen van A4 naar A5

Pagina: 1
Acties:
  • 5.820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 17:13

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Op het eerste gezicht zal dit een heel triviale vraag lijken, maar ik ben er al een tijdje mee bezig geweest, en vind maar geen sluitende oplossing.

Het gaat om 1 katern uit een groter geheel, dat we onder Adobe InDesign hebben opgesteld als een "book". Dit boek gaat uiteindelijk afgedrukt worden op A5 worden afgedrukt, wat dus inhoudt dat alle katernen in InDesign ook op A5 staan. Allemaal... behalve 1: een slordigheidje dat er een paar weken geleden in is geslopen.

Dit ene katern is dus helemaal in A4 formaat opgesteld, en het moet dus omlaag geschaald worden naar A5. Extreem simpel zou je zeggen, maar ik kom maar nergens een zinvolle feature tegen die dit voor mij doet.

Als ik namelijk via File->Document Setup de Paper Size op A5 zet, wordt het hele document gecropped (op zich logisch), maar dan krijg ik met geen mogelijkheid de rest netjes meegeschaald zodat het er exact hetzelfde uit blijft zien als nu het geval is.

Het is namelijk een redelijk complex document met een aantal masters, en een heleboel lokale overrides. Op iedere pagina staan ook objecten die een variabele afstand buiten de pagina vallen, wat dus inhoudt dat ik niet makkelijk alles kan selecteren, en het naar de randen kan slepen om te scalen.

Wat ik ook al geprobeerd heb, is de hele boel selecteren en dan de hoogte en breedte op 50% te zetten, maar dat heeft als nadeel dat de boel niet meer gecentreerd is, en dan krijg ik het allemaal niet meer sluitend met de lokale overrides, die samen moeten vallen met objecten in de masters.

Mijn vraag is nu: Is er een makkelijke manier om een heel document omlaag te schalen van A4 naar A5, zonder dat de proporties verstoord raken?

Ik vraag trouwens uitdrukkelijk niet naar een manier om de boel te exporteren naar een ander formaat, dat is tenslotte goed te doen. Het indesign document zelf moet netjes naar A5 geschaald worden om in het book opgenomen te blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 05-07-2005 15:14 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93072

Dit is een probleem dat meer mensen dus hebben, ik dus ook... heb het een keer voorgelegt aan een persoon van adobe die toen op een beurs stond. maar deze kon geen helpende hand bieden.

ik denk dat het enige wat je kan doen is de hele boel opnieuw opmaken wil je het echt 100% naar je zin hebben, schalen kan wel maar kost ongeloofelijk veel tijd/precisie om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

draai het lekker uit op 71%

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Opnieuw maken is echt geen optie. Hier zitten 5 weken bloed zweet en tranen in so to speak :X

Al met al schat ik zeker 40 uur aan werk (ongeveer 400 foto's staan erin).

@OzBoz

Het is de bedoeling dat de boel straks als 1 PDF richting de drukker gaat. Ik ben dus niet degene die op het "print" knopje mag drukken, maar misschien is dit inderdaad geen probleem? (jij werkt toch bij een drukker?)

[ Voor 42% gewijzigd door dawuss op 05-07-2005 15:32 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Ik heb al veel zaken naar een drukker gestuurd en mijn ervaring is dat een kleiner formaat dan het origineel nooit een probleem is. Zeg dat je het op A5 wil hebben en ze drukken A0 tot A4 keurig geschaald af op A5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
André schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:44:
Ik heb al veel zaken naar een drukker gestuurd en mijn ervaring is dat een kleiner formaat dan het origineel nooit een probleem is. Zeg dat je het op A5 wil hebben en ze drukken A0 tot A4 keurig geschaald af op A5 ;)
Ook als het om 16 pagina's gaat uit een PDF met 224 pagina's in een ander formaat?
Toch maar even met de prepress afdeling van de drukker gaan bellen dan. Het liefste los ik het natuurlijk nog altijd op op de mooiste manier: alle 224 pagina's netjes A5 :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 12:25
Dan maken ze toch 3 jobs aan? Het word natuurlijk lastiger met een inslagschema, dat wel.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

als je exporteert naar pdf is het volgens mij wel in te stellen dat het naar 71% moet (met een pdf/ps printer iig), anders zou je ook nog eens de hele pdf (van dat katern) kunnen downscalen in acrobat (volgens mij kan quite imposing dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 14:01

SillyJW

der Gemutlichkeit

Je kunt toch met het exporteren van dat A4 deel naar PDF scalen op 71%? De PDF van die andere 'books' combineer je dan met die PDF et voila. Een PDF met alles op A5 formaat.
edit:
too slooww.

[ Voor 11% gewijzigd door SillyJW op 05-07-2005 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:50

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

evt kun je het katern exporteren naar pdf en vervolgens ipv het bewuste katern een nieuw katern plaatsen waarin je de pdf's plaatst.
Morgen mag ik weer naar de cursus InDesign CS 3.0, leuk probleempje voor meneer de cususleidert :)
*noteert

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

(jarig!)
dawuss schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:10:
...Wat ik ook al geprobeerd heb, is de hele boel selecteren en dan de hoogte en breedte op 50% te zetten, maar dat heeft als nadeel dat de boel niet meer gecentreerd is, en dan krijg ik het allemaal niet meer sluitend met de lokale overrides, die samen moeten vallen met objecten in de masters.
Dat hij niet gecentreerd is kun je overigens oplossen door, als je alles op die pagina geselecteerd hebt, even het transform paneeltje erbij te pakken. Naast de transform invoervakjes heb je nog een kubusje van 9 vlakjes staan, klik daarvan het middelste vlakje aan en alles zal berekend worden vanuit het midden. Dat voor de masters.

Maargoed, daarmee heb je het probleem van die overrides nog niet opgelost, want je kunt lokaal wel weer gaan selecteren en hetzelfde principe toepassen maar dat zijn er veel te veel ben ik bang.

In ieder geval ben ik ook voor de oplossing waar op elke mogelijke wijze maar 'downscale naar 71%' in voorkomt :P dat zal wel moeten lukken. Ik ben wel bang dat als je dat ene katern een keer extra naar pdf converteert dan alle anderen, je maybe een kleurverschil krijgt bij kleurendruk.
Dit moet an sich te omzeilen zijn met CPDF enzo, en altijd kleuren hetzelfde instellen, maar ik krijg er zo mijn twijfels bij.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Tis gewoon de snelste manier om het te doen. En als je het liefst in 1 PDF dat fixt moet je ff de methode van mopher volgen. Voel je later die pagina's gewoon weer samen in PDF. En je kunt meteen mooi kijken of het een beetje goed is gegaan met schalen. Het is 70,714 % en volgens mij kun je niet geen tienden instellen met uitdraaien. Misschien tegenwoordig wel. Maar die 0.3 moet niet echt probleem zijn met je layout lijkt me. En lukt de tip van mopher niet dan moet je gewoon zorgen voor goede instructies richting de drukker. Je kunt zo ook even bellen.

Ik werk gelukkig niet bij een drukker maar bij reclamebureau maar ben met prepress begonnen. En gezien de wisselende kijk van klanten op hun advertenties (ow doe toch maar A4) komt het wel vaker voor. Nare bij jou is alleen dat het om heel aantal pagina's gaat. Overigens fijne actie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-03 20:28
Er zit wel een optie "layout adjustment" in InDesign... alleen geen idee waar het voor is :?

De help blaat het volgende:
Use the Layout Adjustment dialog box to enable or disable layout adjustment and modify the rules used to adjust a layout.
Note: It's important to remember that changing options in the Layout Adjustment dialog box does not immediately change anything. Layout adjustment is triggered only by changes to page size, page orientation, margins, or column settings, or when a new master is applied.
When you want to restore a layout to its previous state, you must undo the action that triggered the layout adjustment. (See Undoing mistakes.)
To set layout adjustment options:
Choose Layout > Layout Adjustment, specify the following settings, and click OK:

Obviously you're not a golfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Op zich zijn enige kleurafwijkingen niet eens zo heel erg (het zijn tenslotte toch foto's, en het hele gebeuren gaat in full-color afgedrukt worden).

Er zitten echter wel een aantal transparante effecten in die nogal fragiel zijn bij het exporteren naar PDF (een adjustment layer om dingen zwart/wit te maken bijvoorbeeld).

Hier even een screenshotje om mijn verhaal wat duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/screenshots/screenshot-indesign-layout.png

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

dawuss schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:33:
Op zich zijn enige kleurafwijkingen niet eens zo heel erg (het zijn tenslotte toch foto's, en het hele gebeuren gaat in full-color afgedrukt worden).

Er zitten echter wel een aantal transparante effecten in die nogal fragiel zijn bij het exporteren naar PDF (een adjustment layer om dingen zwart/wit te maken bijvoorbeeld).

Hier even een screenshotje om mijn verhaal wat duidelijker te maken:

[afbeelding]
Ik zou wel even een proefdrukje maken van het document. Het ligt behoorlijk aan de apparatuur bij de drukker, bv de RIP, of dat allemaal goed gaat. Ik hoor vanuit onze studio nog weles gezeur als het gaat om hele nieuwe PDF's die ook van de hele nieuwe mogelijkheden gebruik maken. Maar misschien kan je ook een PDF maken waarbij je complete beeld met uitzonderingen van de tekst enzo als 1 object op de ondergrond komt te liggen (zeg maar zoiets als flatten layers) maar volgens mij houden de nieuwe PDF-versies juist dat soort eigenschappen in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een heel simpel testje heb ik het idee dat het wel mogelijk is, maar misschien is mijn probeersel te simpel of doen we het anders.

Wat gebeurt er als je dit doet voor elke spread:
  1. Een guide horizontaal op de helft plaatsen (evt in master doen voor het gemak)
  2. Alles selecteren (evt lagen unlocken)
  3. Scale tool selecteren
  4. Scale tool referentiepunt (of hoe dat ook heet) in het exacte midden van de pagina's plaatsen door te klikken op het snijpunt van je nieuw getrokken guide en de lijn tussen de twee pagina's
  5. In transform palet middelste blokje aanklikken
  6. In zelfde palette verkleinen
  7. Paginagrootte op A5 zetten
Je kan hetzelfde doen voor alle masters, maar aangezien je een combinatie hebt van master objects en local overrides die goed moeten aansluiten is het wellicht handiger om vantevoren "Override all master page items" voor elke spread aan te klikken.

edit:
Wat OzBoz zegt is helemaal waar. Heb zelf ook best nog wel wat problemen gehad met transparantie die ergens in het proces gewoon een wit, zwart of te weinig transparant blok werd door problemen met transparency flattening. Wellicht overbodig om op te merken, maar overleg goed welke pdf versie je gebruikt en laat ruim van te voren een inktproef oid maken van een ingewikkeld katern.

[ Voor 19% gewijzigd door Plecky op 05-07-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

OzBez heeft wel een puntje idd met die proefdruk, zeker als je met transparante effecten gaat werken wil het wel eens problemen opleveren

Ik weet van illustrator dat je dat soort effecten als bitmap kan laten renderen (soort flatten dus), en dat heeft denk ik wel vaak de voorkeur als je niet zeker weet of je drukker zulke grappen aankan.

Als je met de pdf printer werkt heb ik ook kleurafwijkingen gehad als ik direct naar pdf printte, als ik naar ps printte (in jouw geval even schalen meteen) en dan door distiller gooide had ik geen kleurafwijkingen meer. Dit kan je per katern doen en dan in acrobat even alle katernen achter elkaar gooien en eventueel de boel imposen (quite imposing is zoals gezegd een goed progsel daarvoor; net nog ff gecheckd, maar scalen kan in acrobat zelf ook niet volgens mij, ook niet met quite imposing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:50

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Plecky schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:47:
Wat gebeurt er als je dit doet voor elke spread:
  1. Een guide horizontaal op de helft plaatsen (evt in master doen voor het gemak)
  2. Alles selecteren (evt lagen unlocken)
  3. Scale tool selecteren
  4. Scale tool referentiepunt (of hoe dat ook heet) in het exacte midden van de pagina's plaatsen door te klikken op het snijpunt van je nieuw getrokken guide en de lijn tussen de twee pagina's
  5. In transform palet middelste blokje aanklikken
  6. In zelfde palette verkleinen
  7. Paginagrootte op A5 zetten
Een idee om hieraan to9e te voegen is om tussen puntje 2 en 3 nog een extra puntje te maken om de posities te 'zekeren', nl door een blanco box om alle objecten heen te trekken en de boel te groeperen alvorens te schalen. (je kunt het zelfs zo doen dat het middelpunt van de box die je trekt het middelpunt van je pagina is zodat je geen referentiepunt meer hoeft te stellen)

meneer de cursusleidert kwam dus met een aardig idee, maar dat werkt niet echt in dit geval nu ik het screenshot zo zie...

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Ik heb het gisteren ook nog even aan mijn ex-baas gevraagd die nu de studio intern bij ons runt (onderdeel van hun bedrijf). Maar hij zegt dat naar 71% rammelen het makkelijkst is. En bevestigde ook dat je zeker ff proefdrukje moet maken. Dat mag ook best een digitale proef zijn maar zorg dat je die maakt van je uiteindelijke PDF en bij dezelfde drukker. Dan heeft de drukker een referentie en mocht het dan wel goed gaan op het digitale proefdruk ding (bv Rainbow/Iris) en niet op de bv computer to plate pers dan heeft hij het probleem en niet jij :)

Pagina: 1