In welk bestandsformaat kan ik het beste mijn collectie ingescande foto's opslaan om ze later te kunnen bewerken of af te kunnen drukken. Ik ben ze nu aan het opslaan als jpeg.
Met TIFF krijg je de hoogste kwaliteit denk ik, maar het ligt vooral aan hoe je ze inscant en wat voor soort resolutie je gebruikt. Waarom vraag je dit trouwens niet gewoon als vervolgvraag in je vorige topic?
Jpeg is leuk maar het is single layer, bewerken gaat dus niet echt meer...
Wil je er nog mee werken kan je het als TIFF opslaan, let er wel op dat TIFF ffies een hoop meer ruimte in beslag neemt
Wil je er nog mee werken kan je het als TIFF opslaan, let er wel op dat TIFF ffies een hoop meer ruimte in beslag neemt
Ja, idd dat was misschien ook wel logischer geweestoli4100 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:41:
Met TIFF krijg je de hoogste kwaliteit denk ik, maar het ligt vooral aan hoe je ze inscant en wat voor soort resolutie je gebruikt. Waarom vraag je dit trouwens niet gewoon als vervolgvraag in je vorige topic?
Maar als je foto's na het inscannen opslaat als jpeg, kun je er toch nog altijd TIFF van maken als je ze wilt bewerken?
[ Voor 13% gewijzigd door dzzls op 05-07-2005 15:01 ]
Probleem is dat je dan wel al jpg artifacten hebt toegevoegd die je bij wat extremere bewerkingen heel snel gaat zien. TIFF opslaan met LZW compressie werkt goed en ze worden toch niet heel groot vergeleken bij ongecomprimeerde TIFF files.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Ja, maar dan heb je al kleuren en detail verloren. Gewoon als TIFF dus om te archiveren. JPG is misschien wel handig omdat 't niet teveel ruimte vreet, maar het is niet de volledige informatie (zeker niet als je het op lage-kwaliteit opslaat).eastwalk schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:48:
Maar als je foto's na het inscannen opslaat als jpeg, kun je er toch nog altijd TIFF van maken als je ze wilt bewerken?
teveel zooi, te weinig tijd
Pagina: 1