Waar bekabeling kopen (tulp, scart etc)

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik ben van plan om voor mijn gehele geluids/beeld installatie nieuwe kabels te kopen.

Momenteel zit alles een beetje aan elkaar gefrutst met oude en waarschijnlijk nogal slechte kabels.
(zoals de goedkoopste scartkabel en de te dunne speakerdraad enzo) Ik hoor dan ook gekraak en gebrom zo hier en daar...

Nu wil ik graag alles nieuw kopen en dan in een keer goed. Maar wil daar geen honderden euro's voor kwijt zijn. Ik heb wel eens een tulpkabeltje van enkele tientallen tot honderden euro's voorbij zien komen, op marktplaats wordt je er ook mee platgebombardeerd... Maar ik zoek eigenlijk gewoon een goedkope tussenweg, tussen extreem en slecht... Afgeschermde kabels maar dat hoeft dan echt niet massief goud te zijn...

Wie weet er een goede (online)shop waar ik voor een goede prijs goede spullen kan kopen.
Wanneer ik naar de winkel hier op de hoek ga betaal ik al enkele euro's voor een standaard (rood-zwarte)tulpkabel, ik ben van mening dat ik voor dat geld ook een betere kabel moet kunnen bemachtigen...

Oja... ik heb natuurlijk al gegoogled... maar kom daar zoveel verschillende shops tegen met zoveel verschillende type/merken kabels... dat ik niet echt weet welke ik nu moet hebben... ik betaal liever een euro meer voor een veel betere kabel die er niet erg gelikt uitziet dan dat ik een zeer mooie kabel koop die geen haar beter is dan een standaard kabel....

Ik heb trouwens een niet zo heel goede stereoset dus ik vind het onnodig om 10 euro of meer te betalen voor een tulpkabeltje, ik zat zelf te denken omstreeks de 5 euro per kabel... Maar mocht het toch naar de 10 euro toe moeten gaan dan moet ik maar wat dieper in de buidel tasten...

Mijn set: (voor diegene die dat gebruiken kan bij het geven van advies)
Versterker Kenwood KA5050
Dolby decoder Kenwood SS3300
EQ Kenwood GE7030
CD Kenwood ..5050
DVD Philips ...632 (divx geval)
VCR Sony (standaard stereo geval)
minidisc... (sluit ik denk ik maar niet meer aan)
twee casettedecks (ook maar op zolder zetten)

Speakers:
Front: Jamo BX200
Center: Klipsch SC1
Rear: Klipsch SS1

Zoals je ziet is dit niet erg speaciaal maar het kan lekker (genoeg) klinken alleen denk ik onderhand dus broodnodig een set nieuwe bekabeling nodig te hebben......

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Conrad :?
Normaal heeft die bijna alle soorten bekabeling die je nodig hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 05-07-2005 13:56 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
outerspace schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:56:
Conrad :?
Normaal heeft die bijna alle soorten bekabeling die je nodig hebt :)
Bij conrad heb ik al gekeken en vond dat daar nogal duur...
Het kabeltje dat ik dacht nodig te hebben (goudkleur connector met blauwe draad) kost daar vanaf de 10 euro...

Ik hoop eigenlijk voor de helft ongeveer dezelfde kwaliteit te kopen...

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik bestel veel van m'n kabels, pluggen enz. bij elektronica-online.

Misschien leuk om hier een speciaal verzamel topic voor mooie prijs/kwaliteit kabeltjes enz. van te maken.

Zo ben ik zelf nog op zoek naar een HDMI kabel van bovengemiddelde kwaliteit, die ik ook nog eens in wit of iets daar in de buurt wil hebben, meeste vind je alleen in zwart. Heb al wel een mooie van Belkin gezien, Pure AV serie.

Verder heb ik bij BesteKeus nog wat leuk AudioQuest (ook voor video) spul aangetroffen, maar da's wel wat prijziger dan gemiddeld, maar ziet er strak uit.

Bij bmm-electronics trof ik weer een leuke reeks luidspreker pluggen aan.

'T is ff zoeken, maar meestal tref je wel iets aan na een flinke speurtocht.

[ Voor 128% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-07-2005 14:36 ]

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

de winstmarges die winkels hanteren zijn voor kabels veeel groter dan voor de bvb tv of dvd-recorder zelf :r

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:15

-d-

Ik haal m'n kabels bij dcskabel.de, volgens mij is electronica-online.nl wel prima voor cheap kabeltjes...

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:41

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Het klinkt misschien suf, maar bij MediaMarkt zijn een boel kabels in verschillende soorten te koop.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

Maar superkwaliteit hebben ze daar ook weer niet (vivanco vooral) en ze zijn ook niet echt goedkoop te noemen.

Het ligt er ook een beetje aan waar je de kabels voor wil gebruiken. Voor bijvoorbeeld een analoge interlink tussen een CD speler en een versterker gebruik ik een fatsoenlijke, dubbel afgeschermde kabel. Ook voor m'n DVD speler naar de TV een goede kwaliteit SCART kabel met afgeschermde RGB draden enzo. Voor het geluid van m'n TV daarentegen (analoge kabel TV) is een el-cheapo 3 euro scart->audio verloopje goed genoeg.

Voor optische kabels heeft het helemaal geen zin om dure kabels te kopen, tenzij je ze echt heel lang (qua lengte dus) wilt hebben. Bij de standaard 1-meter optische kabeltjes voldoet een exemplaar van 5 euro even goed als een van 50. Bij digitale COAX kabels moet je er op letten dat het niet een audio interlink is en er een goede 75-ohms kabel gebruikt wordt. Ook kan je die heel goed zelf maken, want de 75ohms kabel is precies dezelfde als TV antennekabel (1 euro per meter, en voor 5 euro aan stekkertjes er aan levert een prima digitale coax kabel op).

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je wilt gaan voor goede kabels voor een mooie prijs, kijk dan eens op Ebay.de Hier zijn de prijzen veel lager als in Nederland en de spullen kwalitatief erg goed voor het geld.

Ik koop mijn spullen altijd bij:
http://stores.ebay.de/PRE...strkQ3amefsQ3amesstQQtZkm

Als je 7 of meer artikelen koopt hoef je ook nog eens geen verzendkosten te betalen.
Ik heb hier verschillende malen besteld en kan niet anders zeggen dan dat ik hiermee uitstekende ervaringen heb.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

massief goud :X of verguld :?
Hoe lang moeten de kabels zijn ?

http://www.mcsnet.nl/

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties...

Ik heb helaas mijn geduld niet kunnen bedwingen en ben gister naar de gamma geweest.
Daar hebben ze voor 7 euro een enkele audio cinchkabel. Twee stuks is dus benodigd voor het aansluiten van een apparaat, is dus 14 euro.

Echter voor 9 euro koop je een audio/video cinchkabel (van hetzelfde type maar dan dus met drie aansluitingen) Raar, maar een gewone kabel met twee aansluitingen hebben ze niet...

Ik heb dus 4 setjes van die audio/video kabels gekocht en daarvan de videokabel losgetrokken.
(dat gaat met die kabels zeer eenvoudig, net als veelal luidsprekerdraad eebvoudig te scheiden is)

Met die vier setjes kon ik dus 6 setjes audiokabels maken.

De kables voelen degelijk aan en zijn afgeschermd en hebben vergulde connectors.
Ik heb het idee dat dit meer dan voldoende is voor mijn stereoset.

Ik ben nu verlost van het gekraak maar kamp nog wel met een zachte 50hz brom.
Het gekraak was afkomstig van een rotte kabel in mijn EQ, bij het loshalen van de kabeltjes hield ik de helft van de plug in mijn handen en de rest bleef zitten in de EQ... :@

Nu wil ik nog een mantelstroomfilter plaatsen... echter weet ik niet of dat de brom doet verdwijnen.
Ik heb gelezen dat de brom namelijk onstaat door de aardlus tussen tv/audio en computer. Een oplossing zou zijn om je pc niet te aarden maar dat wordt afgeraden... Maar omdat het niet aarden van de pc een oplossing zou zijn, denk ik dus dat deze mogelijke aardlus niet de brom in mijn geval veroorzaakt.... Ik heb namelijk mijn pc niet geaard... (ja moet ik maar beter wel doen... maar heb geen aarde aansluiting in mijn woonkamer...)

Omdat een mantelstroomfilter niet erg duur is ga ik het toch maar proberen... Het kan waarschijnlijk geen kwaad en eentje voor jan met de korte achternaam ertussen te hebben...

Maar hoe onstaat die brom dan ???
Ik zal wel eens even op zoek gaan... 1 voor 1 de apparaten loskoppelen en zodoende kijken of een van hen de boosdoener is... Of mijn apparatuur via de behuizing aarden aan de cv... (of moet ik dat juist niet doen...) Zo denk ik ook het stekkerblok waaraan mijn computer zit te aarden aan de cv...

btw:
Bij de gamma ook een vrij goede scartkabel gekocht, althans voelt ook degelijk aan en heeft eveneens vergulde connectors... deze kabel kostte, ik dacht, 19 euro... ook niet erg duur...
Ik denk nu een helderder beeld te zien met mooiere kleuren dan toen ik die goedkope scart gebruikte... (ooiit eens gekocht voor 1 euro op een comp-markt...) Maar mogelijk verbeeld ik mij die verbeteringen in de beeldkwaliteit... ik wil mezelf natuurlijk aanpraten de kabels met een zekere zin gekocht te hebben... Hoewel de zin er al enigzins is... het gekraak is verdwenen...

[ Voor 4% gewijzigd door Ejorne op 06-07-2005 11:48 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tja..vergulde connectoren..
:{

echt heel boeiend is het niet. alleen dat ze contact wel aardig blijven behouden. Maar meeste vertinde std kabelaansluitingen doen dat ook niet.

jawel. Aardie/kast aan je cv aarden is prima.
Ook even kijken of je brom niet van je kabels komt. of uit je apparatuur wellicht.

Filter is imho onzin.

19 euro voor een scartkabel is duur.
maar ligt er maar net aan wat voor soort je hebt. 21pins is te doen
9 pins is..well.. pricy :Y)

in high end heb j ehet over andere prijzen,of je bent crea en maakt ze zelf. :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:18:
tja..vergulde connectoren..
:{

echt heel boeiend is het niet. alleen dat ze contact wel aardig blijven behouden. Maar meeste vertinde std kabelaansluitingen doen dat ook niet.

jawel. Aardie/kast aan je cv aarden is prima.
Ook even kijken of je brom niet van je kabels komt. of uit je apparatuur wellicht.

Filter is imho onzin.

in high end heb j ehet over andere prijzen,of je bent crea en maakt ze zelf. :)
Buiten de vergulde connectoren hebben deze kabels ook een dubbele afscherming... (voor wat het waard is) Ik ben niet in het bezit van een high-end stereo-set dus dergelijk high-end kabels heeft ook geen zin voor mij...

Maar mijn oude standaard dunne fruts tulpkabeltjes waren in zeer slechte staat en moesten verniewd worden... Mogelijk is er geen verschil tussen de normale tulpkabels en diegene die ik nu bij de Gamma heb bemachtigd... Maar ik ben nu enkele euro's meer kwijt dan dat ik (wat ik eigenlijk van plan was) naar de winkel op de hoek was gegeaan... Ik denk dat het bij elkaar nog geen 10 euro scheelt op die 6 tulpkabels en de scart...... maar nu heb ik wat degelijker kabels dan die dunne zwarte fruts tulpjes...

Alleen die brom nog ff killen...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mooi toch? :)

ff die boel aarden, en even je kabels checken nog. misschien is het wel de output van een apparaat die vervelend doet.

Meestal is het groundloop

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:33:
mooi toch? :)

ff die boel aarden, en even je kabels checken nog. misschien is het wel de output van een apparaat die vervelend doet.

Meestal is het groundloop
Waarop/mee kan ik die kabels checken?
Ik heb trouwens het teveel aan kabel van de apparaten bij elkaar gebonden. Is dit wel goed om te doen of kan ik ze beter zo gescheiden mogelijk houden. Of maakt dat niet zoveel uit.

Ik heb nu de tulpkabels van de tuner, de cd-speler en de surrounddecoder bij elkaar op een bosje. De EQ en versterker ook bij elkaar op een bosje. Eveneens de voedingskabels van alle apparaten bij elkaar op een bosje. (dus drie bosjes samengevoegde kabels)

Als het de output is van een apparaat die vervelend doet dan merk ik dat bij het loskoppelen van het betreffende apparaat. Maar ik ga eerst de boel ff aan de cv hangen, als de brom nog niet weg is dan trek ik even stuk voor stuk de apparaten los... Dan nog niet verdwenen dan zal ik de kabels wel ff testen, maar ik ga ervan uit dat die redelijk goed moeten zijn... zijn nieuw...

Oja, ik heb trouwens een voelbare spanning op de coax van mijn tv staan...
Dus wanneer ik de coax in de tv heb en pak het uiteinde vast dat in de muur moet komen... Daarop voel ik een beetje prik... Andersom wet ik het niet... (als ik dus de coax in de muur stop en het uiteinde vastpak dat in de tv moet...)
Kan dat schadelijk zijn voor een of ander? En met een mantelstroomfilter hef ik die spanning toch op?

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
www.elektronica-online.nl

goedkoop, snel in huis

specs

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:18:

Oja, btw: de scartkabel is voorzien van alle pootjes in de connector. Maar weet niet of er ook voor elk pootje een ader in de kabel aanwezig is... zou ik ff moeten doormeten...

Maar het zal toch wel dat een wat degelijke/zware kabel, voorzien van vergulde connectoren, alle benodigde pootjes in gebruik heeft...

Oja, er stond op de scartkabel dat het speciaal voor 100Hz tv's geschikt was... (hoewel ik maar een standaard 50Hz tv'tje heb... Maar is daarmee aantoonbaar of het 9 of 19 pins betreft?

Verwijderd

De aanduiding 'geschikt voor 100Hz TVs' is best wel onzinnig. Een beetje van het niveau als dat je vroeger van die koptelefoontjes had met grote 'digital' stikkers er op.

De kabels die je gebruikt hebt trouwens, bestaan waarschijnlijk uit een rood, een wit en een geel stekkertje. De gele stekkertjes zijn eigenlijk 'niet geschikt' voor audio gebruik maar bedoeld voor composiet video signaal (en als het goed is dus een 75-ohms kabel en daarmee ook te gebruiken als antenne kabel en digitale coax interlink), al ga ik er van uit dat je het verschil nooit zal horen als je ze toch als analoge kabel gebruikt.

Voor wat betreft je brom: Die wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je antenneaansluiting in combinatie met je PC. Als je een van beide losmaakt is het probleem weg, maar ook als je de mantel van de antennekabel verbindt met de aarde van je PC is het probleem opgelost. (Al wordt je kabelprovider daar misschien minder gelukkig van)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 17:04:
De aanduiding 'geschikt voor 100Hz TVs' is best wel onzinnig. Een beetje van het niveau als dat je vroeger van die koptelefoontjes had met grote 'digital' stikkers er op.

De kabels die je gebruikt hebt trouwens, bestaan waarschijnlijk uit een rood, een wit en een geel stekkertje. De gele stekkertjes zijn eigenlijk 'niet geschikt' voor audio gebruik maar bedoeld voor composiet video signaal (en als het goed is dus een 75-ohms kabel en daarmee ook te gebruiken als antenne kabel en digitale coax interlink), al ga ik er van uit dat je het verschil nooit zal horen als je ze toch als analoge kabel gebruikt.

Voor wat betreft je brom: Die wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je antenneaansluiting in combinatie met je PC. Als je een van beide losmaakt is het probleem weg, maar ook als je de mantel van de antennekabel verbindt met de aarde van je PC is het probleem opgelost. (Al wordt je kabelprovider daar misschien minder gelukkig van)
De kabel met de gele stekker is inderdaad bedoeld voor het videosignaal. Echter bedoel je dat een 75-ohms kabel een (gelijkstroom)weerstand van 75 ohm moet hebben, of slaat die weerstand ergens anders op? Ik heb namelijk de kabel doorgemeten en meet op beide polen 0 ohm...
(ik heb het gevoel dat ik rare/domme dingen zeg/doe... :) maarja ik schaam me niet niet zo snel hoor...)

De brom: Ik had al ergens gelezen dat dit waarschijnlijk door een aardprobleem tussen pc en audio/video ontstaat. Echter heb ik mijn PC (nog) niet geaard... (dan kan dit het probleem toch niet zijn?) Ik wil (het stekkerblok van) mijn PC en ook de behuizing van mijn audio/video-apparatuur gaan aarden aan de cv. Ik heb zowel positieve als negatieve dingen gelezen over het aarden aan de cv. Echter vond ik de neagtieve kanten niet zo sterk, alleen voor het aarden op water- en gasleidingen... maar dat doe ik dan ook niet... Ik denk dat ik iig een mantelstroomfilter op de cai-aansluiting plaats mogelijk dat hiermee de brom minder wordt of zelfs is verdwenen.

Verwijderd

Nee, zo'n kabel heeft geen gelijkstroomweerstand van 75 ohm. De weerstand van de kabel zelf moet zo laag mogelijk zijn.

Die 75 ohm slaat op de 'afsluitweerstand'. In een kabel kaatst een deel van het signaal terug aan het eind van de kabel als deze niet goed is afgesloten (reflectie). Dat is vooral bij video vervelend, omdat je dat in het beeld ziet als een soort spookbeeld wat net niet overlapt met het gewone beeld. Als de juiste afsluitweerstand wordt gebruikt treedt dit verschijnsel niet op.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan ik onderbouwen. Dit is echt een prima toko. Het is waarschijnlijk iemand die vanuit zijn schuur opereert :P. Maar ze verkopen wel kwalitatief goede kabels (en dan heb ik het over bouwkwaliteit en afscherming bij videokabels, ik doe niet aan audiofiele linksdraaiende kabels :P) voor een bijzonder redelijke prijs.

Je zou na mijn lovende woorden bijna denken dat het mijn winkel is :P. (Dat is het niet ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1