Toon posts:

[Mandriva] hoe kan ik hem standaard naar windows booten?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb tot nu toe alleen (een beetje) ervaring met knoppix gehad. ik heb onlangs de hardeschijf uit mijn x-box laten slopen dus kan ik daar mooi linux opzetten. na een beetje het web te doorzoeken heb ik besloten mandriva erop te gaan zetten.

maar gezien meerdere mensen van deze computer gebruik maken wil ik dat windows standaard zonder vertraging geboot word. een beetje zoals tijdens het booten van windows de 'F8' indrukken waarna je kan selecteren of je veilige modus enz. wil komen. maar dan met een keuze tussen windows en linux.

ff nog alles op een rijtje:
- 2 hardeschijven: - 80GB windows - 8GB linux
- standaard naar windows geboot.
- door ergens tijdens het bootproces een toetscombinatie ingedrukt te houden naar linux booten.
- ik moet nog ff de distro downloaden, dus ik kan het niet gelijk uitproberen en vertellen of het werkt.

p.s. ik kan best een beetje in de bios en .ini bestandjes gaan rommelen, maar zouden jullie als het kan het een beetje niet al te technisch uitleggen.

Verwijderd

Dit had je makkelijk zelf uit kunnen vinden.
Ik weet niet welke bootloader mandriva gebruikt, maar het zal wel grub of lilo zijn.
Beide geven een F8 achtig menuutje, met een default geselecteerde optie die na X seconden boot.

Beetje offtopic, waarom mandriva? Die zooi kost geld...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 13:56 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Mandriva heeft een voorkeur voor Lilo (en kost niets, Fabio ;) )

Je kan je Lilo.conf aanpassen en Windows als default OS instellen. Binnen het Mandrake (Mandriva?) controll center kan je volgens mij ook Lilo configgen..

Idd wel een vraagje die je zelf had kunnen googlen..

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan m'n bios naar de linux schijf toewijzen om te booten, of moet ik hem gewoon naar de windows schijf doen dat lilo die MBR overschrijft?

sorry dat ik jullie ermee lastig val omdat ik het had kunnen googlen, maar ik kan ga binnen een paar dagen dat linux installeren en als de rest dan niet meer windows in komt krijg ik een hoop gezeur aan m'n kop, vandaar.

Verwijderd

Als er wrodt gevraagd waar je de bootloader wilt installeren kun je waarschijnlijk kiezen tussen zowel de MBR van je windowsschijf of van je linuxschijf. Waarschijnlijk wil je dan opgeven dat je de bootloader op je windowsschijf wilt hebben, omdat je bios waarschijnlijk ook daarna als eerste zoekt. Je krijg dan iedere keer een menuutje of je windows of linux op wilt starten.
Je kunt ook de bootloader op de linuxschijf zetten, en vervolgens opgeven dat ie gelijk linux boot. Je moet dat wel elke keer in het bios de 'boot sequence' weer veranderen, zodat ie wel de bootsector van je linuxschijf pakt, wanneer je linux op wilt starten. Maar dat moet je dan daarna ook weer terugzetten... (Of er moet een optie zijn tijdens het opstarten van het bios om F8 in te drukken oid, waarna je kunt kiezen van welke schijf/cdspeler je de computer wilt starten :P, sommige biossen hebben dat...)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De meeste distributies doen dit netjes vanzelf, en anders zijn er op internet honderden zoniet duizenden dualboot-howtos te vinden, het staat zelfs al jaren in de FAQ van dit subforum.
Met wat uitzoekwerk of gewoon proberen had je dit gewoon zelf uit kunnen vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.