[VBA] (Bound) Oject Frame in Outlook

Pagina: 1
Acties:

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-05 06:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik wil gegevens vanuit Outlook opslaan in een MS SQL Server database, via code. Voor gewone tekstgegevens lukt dit prima, door de database via een ADODB connectie aan te spreken.

Echter, ik wil ook een bijlage opslaan in een Image veld (een Image veld kan ook andere objecten bevatten dan image, is gewoon een blob veld. Een Word doc als bijlage moet er dus ook in kunnen).

Hoe kan ik Outlook uitleggen dat ik een bepaald veld uit de database wil aanspreken als Image veld en vervolgens dat veld vullen?

In Access lukt het allemaal prima, maarja... Access kent OLE objecten en Outlook niet echt...

Iemand een tip?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

OLE objecten niet aanwezig in Outlook? Hoezo?
heb je wel goed gekeken naar de dll's die beschikbaar zijn bij de referenties?
beetje ot , maar.. Hoe bouw je db connectie helemaal zelf op met behulp van een ado dll? En zo ja welke?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik kan niet het juiste component vinden waarmee ik een OLE object (bound of unbound) kan toevoegen aan een form in Outlook.

De connectie maak ik via ADODB, uit mn hoofd zo ongeveer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim adoCon as ADODB.Connection
Dim adoRst as ADODB.Recordset

Set adoCon = New ADODB.Connection
Set adoRst = New ADODB.Recordset

adoConn.Connect = "[lange connection string die ik via de connection builder heb gemaakt en overgenomen]" 
adoRst.Open "SELECT * FROM tblTabel", adoCon

en daarna kan je de recordset gebruiken.

Maarja... nu nog dat blob veld vullen!

Iemand die weet welk component / dll ik daarvoor moet toevoegen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

eeuh kan gewoon met ado dll hoor (wel pas vanaf 2.5).. stream is wel het toverwoord. Kan dus gewoon gererefenced worden in Outlook :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 Dim rs As  ADODB.Recordset
Set rs = New ADODB.Recordset
Dim mystream As ADODB.Stream
Set mystream = New ADODB.Stream
mystream.Type = adTypeBinary

rs.Open "SELECT * FROM files WHERE 1=0", conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
rs.AddNew

mystream.Open
mystream.LoadFromFile "c:\\myimage.gif"

rs.Update
mystream.Close
rs.Close
conn.Close

gewoon gegoogled...: http://www.google.nl/sear...hl=nl&q=vb+ado+blob&meta=

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ooh ja wel ff connectie aanmaken .. maar dat had je zelf al gedaan :Y)

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar nog niet uitgewerkt.
Moet ik alleen even het verschil gaan uitzoeken tussen wanneer je iets als een stream in een veld zet en wanneer je dat bijvoorbeeld via drag & drop in een Bound Object Frame doet. Ik geloof dat daar een klein verschil in zit. En aangezien de bestanden in een andere applicatie via dubbelklik op het veld beschikbaar moeten zijn...

Bedankt!

...

Het lukt me nu dus om de file in de database te krijgen via een stream. Echter, in de tabel staat nu de waarde 'Lange Binaire gegevens'.
Weet iemand hoe ik de stream zo kan aanpassen dat als de file bijvoorbeeld een Word doc is, ik in de tabel 'Microsoft Word-document' krijg, maw dat SQL Server 'weet' dat de stream een document is?

Het voordeel is nl dat ik in dat geval het document in de tabel kan openen door erop te dubbelklikken...

[ Voor 36% gewijzigd door Boss op 05-07-2005 17:17 ]

Pagina: 1