Toon posts:

Zoektocht naar een analoge SLR

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar veel mensen tegenwoordig de overstap maken van analoog naar digitaal, wil ik juist het omgekeerde. Ik heb enige ervaring met digitale fototoestellen, maar een analoge SLR lijkt me een mooie uitdaging.

Nu wil ik via het tweedehandscircuit een analoge SLR op de kop tikken. Mijn oog is gevallen op de Canon EOS serie (veel goede reviews over gelezen, maar verder "for no particular reason"). Het probleem is dat ik door de bomen het bos een beetje ben kwijtgeraakt. Als ik het goed het is een hogere nummering van de EOS serie niet persé beter. Op deze pagina http://www.mir.com.my/rb/...es/classics/eos/index.htm staan erg veel analoge EOS modellen beschreven.Echter ontbreekt het aan een vergelijking tussen de camera's.

Kortom, ik ben op zoek naar een analoge SLR camera, voor gevorderde amateurs (veel automatische functies zijn handig, maar ik wil ook graag zelf zo veel mogelijk kunnen instellen), waarbij ik mijn oog heb laten vallen op de EOS serie van Canon (geen vereiste uiteraard). Wat bevelen jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het zou handig zijn als je ook schijft wat je maximaal wilt uitgeven.

Ik denk dat je in principe met een Canon EOS 33 (moet tweedehands ook wel te vinden zijn) heel goed vooruit kunt.

Over die camera is ook een hoop te vinden op internet, zoals deze pagina

Er zijn natuurlijk nog heel wat andere vermoedelijk zeer geschikte camera's op de markt, Zoals inderdaad de Nikon F80.

Je kunt ook in het diepe springen en een Bronica SQ-Ai of soortgelijke halen, die zijn op dit moment ook weinig te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2005 13:22 . Reden: Even over het hoodfd gezien dat je EOS geen vereiste vind. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen, wat is je budget? Er worden zoveel analoge SLR's gedumpt..
Bv. een Nikon F80 met lens voor rond de €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget, op dit moment, is ongeveer 150 Euro. Ik vind het geen probleem om eerst een body te kopen om daarna nog wat te sparen voor een mooie lens (of twee). Canon is uiteraard geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik denk dat wat meer info moet geven.

wat wil je besteden, wil je/heb je ook een dSLR, heb je enig idee wat je wilt gaan fotograferen, etc. hoe meer info jij geeft, hoe makkelijker het is om je van een goed advies te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
Het kan handig zijn om een systeem te kiezen waarbij je de lenzen eventueel op een DSLR ook kunt gebruiken. Canon is wat dat betreft wel een goede keuze.

Volgens mij kun je ongeveer elke tweedehands SLR van rond de 150 euro prima voor je doeleinden gebruiken.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

Spotmatic

Ken sent me

Geef ook eens aan hoever je back to basics wilt gaan. Er zijn namelijk zat mechanische en handbediende SLR's (denk aan Minolta SRT's, Pentax Spotmatics, etc) beschikbaar. Maar daar zit hoegenaamd geen electronica in. Wel handig na een atoomaanval: dan blijft je camera gewoon werken ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi gen patton

ik heb nog een champagne nikon f50 met eyefocus waar ik niks mee doe
ik woon ook in amsterdam

misschien is het wat voor je
kijken kost niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 17:55

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Hm.. je woont in Amsterdam zie ik, anders was het misschien een idee geweest om even bij www.fotoharrybontekoe.nl te gaan kijken, die zit in Grou. Man heeft verstand van zaken en heeft ook veel goede 2e hands camera's staan :)

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik e.e.a. wat verduidelijken. Ik heb geen analoge SLR en heb daar dan ook weinig ervaring mee. Het plan om een dergelijke camera aan te schaffen is ontstaan vanwege:

- Onvrede met kwaliteit foto' digitale camera
- Goede prijs/kwaliteit verhouding analoge camera's (tweedehands)

Welk soort foto's wil ik maken:

- De standaard (vakantie)kiekjes
- Macro's, sportfoto's

Bovenstaande teruglezend ben ik op zoek naar een allroundcamera die het amateurniveau ontstijgd (ik wil niet over een jaar weer wat anders hoeven kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:42:
...
Bovenstaande teruglezend ben ik op zoek naar een allroundcamera die het amateurniveau ontstijgd (ik wil niet over een jaar weer wat anders hoeven kopen).
Dan zou ik naar een Nikon F100 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die ligt helaas buiten mijn budget. Thanks anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:52:
Die ligt helaas buiten mijn budget. Thanks anyway!
Kijk dan wat ik eerder melde naar de F80, is praktisch gelijk aan de F100, tis alleen een "goedkopere" body en mist wat functies. Voordeel echter wel is dat ie een onboard flitser heeft en in je budget moet passen :)
The primary things the F80/N80 sacrifices over the F100 are:

* Poorer build quality throughout. You'll find lighter weight materials and less weather sealing. The F80/N80's controls seem somewhat flimsy compared to the F100, and I'd be worried about dust and rain getting through the spaces around many of the camera's controls.
* The F100 can meter with manual focus (AI and AIS) lenses, the F80/N80 cannot.
* The F80/N80’s top frame rate is 2.5 fps compared to the F100’s 5 fps.
* The F100 has a wider exposure compensation range, and does so by 1/3 stops (the F80/N80 uses 1/2 stops)
* The F100's faster shutter speed is 1/8000, the F80/N80 stops at 1/4000.
* The viewfinder of the F80/N80 covers 92% of the frame, the F100 covers 96% of the frame.
* The F80/N80 uses two CR123A or DL123A lithium batteries, while the F100 uses ubiquitous AAs.
* The F80/N80 has 1/125 maximum flash sync versus the F100's 1/250.
* Rewind is about 15 seconds for the F80/N80, while it's slightly more than half that (9 seconds) with the F100.
* The F100 supports a PC connection and download of data; the F80/N80 does not.

Benefits of the F80/N80 over the F100 are:

* The F100 weighs a hefty 27.7 ounces, compared to 18.2 ounces for the F80/N80. (Those are the weights sans batteries; the differences skew even more towards the F80/N80 when batteries are considered)
* The F80/N80 has a built-in low power (GN 40 [12m]) flash.
* The F80/N80 accepts a manual cable release (!).
* The F80/N80 has "on-demand" horizontal grid lines in the viewfinder.
* Cost!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf jaren gewerkt met een Eos 620.
Dit is een van de twee eerste eossen en de voorloper van de Eos1 serie, de professionele.
Als je in die richting iets zoekt kun je het volgende rijtje aflopen, dan heb qua mogelijkheden iedere keer de topcamera uit die leeftijdscatagorie.
Eos 620 > Eos 1 > Eos 1n > Eos 1v
De Eos 620 is voor beneden de 100 euro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 16:19

Arfman

Drome!

Als dat al buiten je budget ligt zou ik maar eens nadenken of je wel analoog wilt, ontwikkelen kost ook geld.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:42:
de beste keus is dan een professionele body van zo'n 25 jaar oud. bijvoorbeeld de olympus om2n is een uitstekende camera, geweldig lichtmeetsysteem, betaalbare super kwaliteit lenzen. voor minder dan 150 euro is deze camera met standaard lens wel te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lateef schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:03:
[...]

de beste keus is dan een professionele body van zo'n 25 jaar oud. bijvoorbeeld de olympus om2n is een uitstekende camera, geweldig lichtmeetsysteem, betaalbare super kwaliteit lenzen. voor minder dan 150 euro is deze camera met standaard lens wel te vinden!
Dank voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Heeft iemand ervaring met de EOS 5 QD of de EOS 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:09:
[...]

Dank voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Heeft iemand ervaring met de EOS 5 QD of de EOS 30?
Deze camera's zitten beide in de semi-pro catagorie. Ik heb ervaring met de Eos 5 maar daar kreeg ik problemen met een draaiknop. Met de Eos 620 nooit problemen gehad.
http://www.marktplaats.nl...arkt/foto/canon/57385.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 16:09

MBV

met oudere camera's zit je met een oudere en tragere autofocus.
In mijn opinie kan je met een minolta 505si al prachtige plaatjes maken: sluitertijd, diafragma, belichtingscompensatie etc is allemaal aanwezig. Makkelijke programmavooorkeuren (sport, macro etc), matrix lichtmeting etc zit er allemaal op. Kan foto's maken op 1/4000. En dat was destijds de 'middenklasse': op een na het goedkoopste model.
offtopic:
goh laat ik die nou net te koop hebben staan met flitser O-) kopen? prijs is onderhandelbaar :)[/url]

Vergeet idd niet dat rolletjes niet gratis zijn (zeker de NPH rolletjes die ik altijd gebruik), en ontwikkelen al helemaal niet. allemaal geld. Wat voor digicam heb je nu? En op welke punten schiet de beeldkwaliteit te kort?

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 05-07-2005 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een Powershot S50. Wat ik ook probeer, de foto's zijn me altijd iets te onscherp en te korrelig. Het is een prima camera voor de standaard kiekjes, echter wil ik me graag wat verdiepen in de analoge fotografie.

Ik begrijp dat rolletjes en afdrukken ook de nodige kosten met zich meebrengen, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 20:53

BetuweKees

Flipje uit Tiel

zelf heb ik na lang twijfelen en zoeken een aantal weken een EOS 5 gekocht (had al een EOS 500N), die me tot nog toe erg bevalt. de body kostte ongeveer 200 euro als ik me niet vergis, maar dat was wel helemaal zonder lenzen of wat dan ook (die had ik al). zoals hierboven al een aantal keer gezegd is is het echter erg belangrijk om vooraf eens goed te kijken wat je nou precies belangrijk vindt. een site die voor mij bij het maken van mijn keuze erg behulpzaam is geweest is die van photonotes.org; op http://photonotes.org/reviews/5-50-30/ vind je een mooi overzicht van de net-niet-proffesionele-maar-toch-een-stuk-betere-dan-de-budget-serie Canon camera's.

veel succes met zoeken!

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook even naar de volgende link, staan alle modellen met specificaties en jaartallen.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips! Zal die websites eens uitpluizen. Mocht iemand meer aanwijzingen, aanbevelingen of anderszinds hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 16:09

MBV

Voor de scherpte moet je vooral op het glaswerk letten. Je body bepaalt de mogelijkheden qua instellingen, maar glas (i.c.m. film) bepaalt de scherpte. Let er dus op dat je een goed objectief koopt, en vermijdt de superzoomlenzen (28-200 enz). Maar goede telelenzen blijven duur omdat de digitalen ze ook willen hebben, en ik weet niet welke 28-105 ofzo lens écht scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je idd in Amsterdam wonen, op/aan de Nieuwendijk 113, zit een winkel die 2e hands camera's verkoopt.

http://www.fotoprofessional.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 13:42
Als je nog een -echte- instapper (met nagenoeg geen handmatige mogelijkheden) zoekt, ik heb nog een:
Canon EOS 5000 body met een 35 - 80mm 0.4m/1.3ft lens waarop staat: Canon zoom lens EF 35-80mm 1:4-5.6 III 25mm die zo te zien manueel en automatisch kan scherpstellen. Er zit een speedlight 380EX flits bij en een Velbon ES 580 statief. + tas
liggen. Die body + lens heb ik ooit in 199x gekocht, wat spul bij gekregen, en ondertussen in geen 5 jaar meer gebruikt. Voor een paar tientjes kan je er geen buil aan vallen.

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou zijn er veel mensen die lyrisch zijn over de EOS 300D, zou de analoge variant, de EOS 300, een goede keuze zijn, en voldoet deze camera aan mijn voorkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:26:
Nou zijn er veel mensen die lyrisch zijn over de EOS 300D, zou de analoge variant, de EOS 300, een goede keuze zijn, en voldoet deze camera aan mijn voorkeuren?
Unfortunately, this camera has only one control wheel to control both aperture and shutter speed in manual mode. Like so many other entry-level SLRs, you change shutter speed with the wheel, and change aperture by holding a little shift button on the top right corner of the backside. In the automatic exposure modes, exposure compensation is done by holding that same shift button and operating this wheel. This is quite disappointing, but can be lived with if you don't do too much photography requiring fast reaction times, like sports.
Of je dat een probleem vind is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:26:
Een 300 is een amateurcamera. Als je de 300 en 620 beiden achterelkaar in je handen houdt hoef je niet lang na te denken en neem je de 620. Wat je bij de 620 wel "mist" is de ingebouwde flitser, maar deze geven weinig licht en niet echt een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik een Eos 30 gevonden die ik voor 150 euro kan overnemen, echter alleen de body. Dat betekent dat ik, wanneer er nog een lens bijkomt, behoorlijk duurder uit ben. Is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is voor vrijwel iedereen hier onmogelijk om een waarde oordeel te geven over een analoge camera. Het is maar net wat een gek er voor wil geven en hangt hier dus geheel af van vraag en aanbod. Puur prijstechnisch(nieuwprijs,afschrijving) is de camera het zonder meer waard. Als je gaat bekijken of je je geinvesteerde geld later nog eens terugkrijgt als je hem zelf wil verkopen, kijk dan eens hoeveel analoge camera's er worden aangeboden. Er zullen altijd analoge camera;s blijven, maar de prijs?
Je moet voor jezelf bekijken of jij het geld in die camera wilt investeren. Die beslissing kun jij alleen nemen. Als je er een goed objectief bijkoopt kun je nog wel vele jaren plezier beleven aan die camera. Zeker als je dia's maakt bv. heb je iets waar nog geen digitale aan kan tippen.
Nikon heeft net een nieuwe analoge topcamera gelanceerd, de F6, rond € 1800,-, en hij wordt nog verkocht ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 17:56:
Nu heb ik een Eos 30 gevonden die ik voor 150 euro kan overnemen, echter alleen de body. Dat betekent dat ik, wanneer er nog een lens bijkomt, behoorlijk duurder uit ben. Is dat het waard?
Tja, als je kijkt dat je bij de Combi Chic een Nikon F65 + een objectief nieuw hebt voor €199..
http://www.combichic.nl/

Tis danwel geen EOS 30, maar ja. Wel een splinternieuwe camera + lens en garantie..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:09:
[...]

Heeft iemand ervaring met de EOS 5 QD of de EOS 30?
Geen ervaring met de QD-variant, maar wel met de gewone EOS5. Een dijk van een camera IMHO, ontzettend fijn om mee te werken. Met een beetje geluk is ie voor € 150 (body only) wel te vinden. Als je ongeduldig bent, zul je er € 50 à € 75 meer voor moeten uittrekken. Iemand anders noemde al de bekende problemen met de draaiknop die zich voor schijnen te doen bij sommige exemplaren van deze body; controleer dus of alle knopjes netjes werken en of de sluiter nog goed is. Als dat het geval is, kun je je IMO geen buil vallen aan zo'n body.

Zonder twijfel de fijnste body waar ik mee gewerkt heb, de EOS 5 (heb nooit met een analoge 1-serie gewerkt; die zijn ongetwijfeld nog veel prettiger ;))!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Ik had eerst een Eos 620, maar die gaf na een jaar de geest door de bekende problemen met de sluiter.
Daarna heb ik lang zitter twijfelen tussen de 5, 30/33 en de 50. Uiteindelijk is het de 50 geworden, het is de goedkoopste van het stel maar bood wel alle functies die ik nodig had (vooral met de 30 scheelt het eigenlijk net niks) in een behoorlijk stevige body. Ik heb die voor mij voor ik meen 80 euro gekocht (zat ook nog wat losse zut bij) dus daar kun je je imo eigenlijk geen buil aan vallen.

Ik heb ook de 5 van een vriend van mij in handen gehad, lijkt me ook een prima cam. Maar na de pech met de 620 wou ik eigenlijk niet weer zo'n ouwe camera kopen. Zeker niet omdat de 5 dus ook zn bekende 'bug' heeft.

En zoals al eerder opgemerkt werd, 300 serie en alles wat in de 1000en loopt zou ik me niet aan wagen.

[ Voor 28% gewijzigd door Charly op 06-07-2005 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor een Nikon f70 inclusief lens. Al heeft deze camera (volgens review op internet) net iets minder mogelijkheden, lijkt me dit de beste optie (mede vanwege een gunstige prijs). Dank voor de tips/hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 16:12
Voor veel tweedehands camera's in goede staat mét garantie kun je ook even kijken bij Foto Konijnenberg. www.geengeld.nl
Grote winkel met deskundig personeel en je mag alles vasthouden/proberen. Hier ben ik (ondanks 1,5 uur rijden enkelzijdig) al jaren trouwe klant!

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

kijk ook eens naar een nikon F801

deze heeft een heel fijne zoeker (lekker groot), namenlijk een high eyepoint zoeker _/-\o_

deze mis ik namenlijk op mn D70 :(

de F801 is verder een goede camera AF,TTL,snelle sluitertijden etc
en de body kost + - 75 euro

vind hem beter als een F70

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:42
jammer dat de 801 niet overweg kan met de laatste generaties lenzen, G, AF-s etc doen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet zn probleem.

G lenzen wil je niet hebben.(zijn niet best)

Af-s lenzen vallen buiten zij budget.

Een F90x is een een optie als je die lenzen wel wil gebruiken,maar gelijk weer een stuk duurder.
IK zou dat geld steken in een goede lens bv een nikkor 28-105 voor 175 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Luke!

#Treinbaas
Een tweedehands body EOS 5 (Canon) kun je voor zo'n €250,- vinden, en volgens mij kun je daar prima mee vooruit. Met het lenswerk kun je nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Luccus schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 20:56:
Een tweedehands body EOS 5 (Canon) kun je voor zo'n €250,- vinden
€ 250 is zeker een haalbare kaart, maar regelmatig is er ook wel eentje te krijgen voor € 135 à € 175!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Pagina: 1