Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tips mbt. verwijderen hardnekkige rootkits/keyloggers?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit een slotje wordt of verwijdering, maar probeer het toch.

Wat is volgens jou de beste methode om keyloggers en evil rootkits van
je pc te verwijderen?
Deze dingen (google je even) zijn stukjes software om slapeloze nachten van te krijgen,
als je je pc vermoed van infectie.

Kunnen rootkits zich écht helemaal afschermen van process-viewers (stealth) als ze bezig zijn?
Hoe kom je er dan ooit achter of alles weg is?

Windows opniew installeren is 1 optie. Maar ik heb zoveel grote bestanden op me pc
en geen dvd-writer.
En ik ben bang dat als ik een 2e HD aan me pc bevestig om data over te zetten (vnl. gewone
muziekbestanden, ISO's, films, persoonlijke documenten, rar-bestanden etc, geen exe's of
programma's) dat die virussen/worms/rootkits of whatever zich dan vanzelf gaan meekopieren
naar die nieuwe hd (weet niet of dat uberhaupt kan) ofzo..

Dit is toch naar?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dûh, als 't alleen om de data gaat doe je gewoon je windows installeren op een nieuwe schijf en dan pas je data kopiëren.

Maar het verwijderen van rootkits - zelfs dmv een nieuwe installatie - heeft weinig zin als je niet het gat waardoor ze naar binnengekomen zijn, dichtstopt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dus niet wat het gat zou kunne zijn geweest.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
over het algmeen geaccepteerd:
als er een host is gecompromised => formateren en opnieuw installeren
als een programma onder windows admin rechten of onder linux root rechten heeft gehad, kan het in principe al zijn sporen wissen en zichtzelf onzichtbaar maken. Doordraaien op dezelfde install is dus bij voorbaad een (groot) risico.
Verder is de kans dat je het virus meekopieerd naar een 2de schijf volgens mij best klein, omdat het stuk software altijd in je windows instellingen moet kloten om zichzelf opgestart te krijgen bij een reboot.

Advies: data op cd/dvd/andere harddisk zetten en vervolgens windows opnieuw installeren

doet niet aan icons, usertitels of signatures