Toon posts:

Foto's aanpassen / kantelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola,
Voor een project hier op kantoor moeten er foto's gearchiveerd worden (op een low-res manier). Deze foto's zijn allemaal flinke TIF's, die ik met Photoshop al teruggebracht heb naar 72dpi JPG's.
Alleen, nu moeten de foto's die "op hun kant" zijn genomen nog rechtop worden gezet en moet de breedte van alle foto's dan worden aangepast naar een bepaald formaat. (ongeveer 300 pixels breed)... Nu heb ik al even zitten stoeien met Photoshop, alleen die kan niet de foto's kantelen (?)... En aangezien het 6500 bestanden betreft, was ik op zoek naar een manier waarop dit snel automagisch kan...

Hebben jullie een idee waar ik moet zoeken of moet ik toch echt handmatig alles even doorfietsen? (i think not :D)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 08:42 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:10
je zou als de foto's nog exif bevatten aan de hand van exif informatie kunnen kantelen

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

foto's die gekanteld zijn zijn over het algemeen hoger dan dat ze breed zijn, het is betrekkelijk eenvoudig om een scriptje te schrijven dat daarop filtert en desnoods het meteen resized en opslaat.

Stoer; Marduq

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:10
XangadiX schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 08:48:
foto's die gekanteld zijn zijn over het algemeen hoger dan dat ze breed zijn, het is betrekkelijk eenvoudig om een scriptje te schrijven dat daarop filtert en desnoods het meteen resized en opslaat.
Zoals ik het lees liggen alle foto's nog en moeten de "staande" foto's gekanteld worden zodat ze staan.

[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 05-07-2005 08:50 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 14:22

ThaHandy

Discovery Channel

irfanview kan automatische draaien en naar een ingevoerde breedte converteren.

kan ook TIF inlezen btw :)

/edit pixje er bij :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/irfanview.jpg

enne instellen op een bepaald DPI maakt geen hol uit (standaard = 72), word pas intresnatk als er geprint gaat worden :P

[ Voor 151% gewijzigd door ThaHandy op 05-07-2005 09:12 ]

Verwijderd

edit:
load of crap kwam er uit mijn vingers

Fireworks heeft wel batch processing maar voor zoveel bestanden weet ik niet of dat een beetje lekker gaat.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 08:57:
irfanview kan automatische draaien en naar een ingevoerde breedte converteren.

kan ook TIF inlezen btw :)
Had inderdaad gelijk ff Irfan gedownload!
Super, thnx!
enne instellen op een bepaald DPI maakt geen hol uit (standaard = 72), word pas intresnatk als er geprint gaat worden :P
Mwah, ik maak van 300 dpi TIF's toch liever 72 Dpi's voor een fotoarchiefje op een webserver, qua bestandsgrootte :+

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:54
Wat ThaHandy volgens mij bedoelt is dat je de DPI wel aan kan passen, maar als je de resolutie daarbij niet verandert blijf je met joekels van afbeeldingen zitten. Maar ik neem uiteraard aan dat je bedoelde dat je door middel van de DPI de resolutie terugbrengt :+

En IrfanView is perfect hiervoor. Weet wel dat het alleen free is voor niet-commerciele toepassingen!

[ Voor 29% gewijzigd door Savantas op 05-07-2005 10:10 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Topicstarter
Savantas schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 10:09:
En IrfanView is perfect hiervoor. Weet wel dat het alleen free is voor niet-commerciele toepassingen!
Ik ben ook heel non-commercieel, volgens mijn manager :P

zonder dollen, het is voor een éénmalige conversie van beelden voor een applicatie voor intern gebruik :) loopt wel los dus :D

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 11:30:
[...]

Ik ben ook heel non-commercieel, volgens mijn manager :P

zonder dollen, het is voor een éénmalige conversie van beelden voor een applicatie voor intern gebruik :) loopt wel los dus :D
offtopic:
dan nog is registratie maar 10 euro, kost je de kop niet

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 08:41:
Nu heb ik al even zitten stoeien met Photoshop, alleen die kan niet de foto's kantelen (?)...
Image --> rotate canvas --> 90 degrees CC?

En dan nog even een batchbestandje schrijven dat alle foto's er tussen uit pikt waarvan de breedte groter is dan de hoogte.

Toch?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

daniel_ev schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:37:
[...]

Image --> rotate canvas --> 90 degrees CC?

En dan nog even een batchbestandje schrijven dat alle foto's er tussen uit pikt waarvan de breedte groter is dan de hoogte.
Eh, nee, want de foto's zijn allemaal even breed; ze liggen allemaal en sommige moeten rechtop gezet worden. Wel lastig ja, en de nieuwste plugin van Irfanview kan 'kantelen aan de hand van EXIF informatie' , maar kan hij dat ook in batch?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1