Nieuwe PC, een aantal vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mensen,

Aangezien de vakantie er weer aankomt en ik dit jaar alleen maar ga werken heb ik wat extra geld te besteden. Ik ben van plan om een nieuw systeem te kopen dat zeker een tijdje mee moet gaan.
Wat ik op de PC ga doen?
MOH:AA, nieuwe spellen uitproberen (en uiteindelijk weer terugkomen bij MOH:AA :P )
Verder een beetje downloaden, internetten en gewoon een beetje aankloten ;)
Belangrijk is dat de PC redelijk stil en koel is. De PC die nu op mijn warme zolderkamertje staat lijkt wel een straaljager.

Maar zoals voor zovelen hier is het mij de laatste tijd een beetje te hard gegaan met de ontwikkelingen van de hardware, en ben ik niet meer helemaal zeker van mijn zaak omtrent het kopen van een nieuwe PC.
Ik heb wel wat samengesteld waarvan ik denk dat het goed is voor mijn eisen, misschien dat jullie mij wat meer tips kunnen geven of mij eventueel gerust kunnen stellen.

Behuizing Cooler Master Cavalier III Silver Case € 65,50
Tja, een persoonlijke keuze, ik vind het een mooie kast, niet te duur en mijn ouders hebben er ook 1, bevalt goed niets meer aan doen?

DVD NEC 3540 dual layer beige € 57,00
DVD BenQ 1650P/S 16x48x bulk + win dvd € 23,50

Normaliter was ik gegaan voor 2 spelers van hetzelfde merk, maar aangezien ik alles liever bij 1 winkel bestel moet het toch maar zo, ik denk niet dat het veel verschil uit zal maken eerlijk gezegd.

Geheugen PC Dane-Elec DDR PC-3200 - 400 MHz 1024 MB € 97,50 (x2)
Overkill? 2 gig aan geheugen? Het systeem moet een tijdje mee en aangezien ik wel gebruik wil maken van Dual-channel toch maar gelijk 2 latjes van 1 gig? Ik weet het niet

Harddisk WD Raptor SATA 36GB WD360GD, 10.000 RPM € 116,00
Harddisk WD 160 Gb 7200rpm SATA WD1600JD, SATA € 88,50

160 gig, heb ik in principe genoeg aan, de 36 gig schijf zal gebruikt worden als boot-schijf. Ik denk dat het verschil wel merkbaar zal zijn zoals ik al op GoT had gelezen.

Keyboard/Muis Sweex Wireless Optical Desktop Set € 22,50
Tja, mijn toetsenbord van 5 euro en muisje van 10 doen het nu ook best hoor, maar wireless is toch wel makkelijk en het past qua kleur wel bij de rest van het syteem.

Koeling Zalman CNPS7000B-Cu Socket 462/478/754 All speeds € 35,00
Twijfelgeval, van koelers heb ik niet zoveel verstand, ik weet dat zoals het hier staat de koeler niet geschikt is voor een socket 939, maar volgens de uitleg weer wel 8)7 misschien kan iemand mij hier duidelijkheid in verschaffen? Is dit trouwens ook wel een redelijk stille koeler?

Moederbord Gigabyte, AMD Socket 939, DDR400, K8NF-9 Nforce 4, € 96,00
Dit gaat echt het duurste moederbord worden wat ik ooit heb aangeschaft, ik doe het nu op een ECS k75, die voldoet opzich prima aan mijn eisen, maarja een nieuwe PC een nieuw moederbord, ik heb gekozen voor niet de duurste maar ook weer niet de goedkoopste, ik wilde wel graag Nforce 4, dat is het snelste wat er nu is toch? Als iemand een andere tip heeft over het mobo, spui het maar. :P

Monitor BenQ 17 inch tft T705 Silver 13ms € 217,00 (x2)
x2?? Ja keer 2, ik wil graag blijven werken met Dualscreen, maar die 17" bakken op mijn bureau mogen wel weg. Ik denk dat dit een mooie prijs is voor een mooi scherm. Heb goede ervaringen met BenQ (geen ervaringen met hun TFT's trouwens. 13ms, daar moet je volgens mij wel mee kunnen gamen? Of moet ik een scherm zoeken met een lagere responstijd?

Processor AMD Athl64 3500+2.2GHz So939 € 249,50
Ook hier geldt: niet de duurste maar ook niet de goedkoopste, volgens mij heeft de 3500+ de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Speakers Labtec Speaker pulse 675 5.1 € 34,00
Alles beter dan mijn boxen van de stereo waar ik het geluid nu over laat lopen. Het hoeft geen geweldig geluid te zijn hoor, maar voor dit geld.. :P

Videokaart Connect3D ATI Radeon X800XL 256MB € 308,50
De lastigste keuze, er zijn zoveel videokaarten, ik denk niet dat ik gebruik ga maken van SLI (weet het wel zeker, veel te duur 2 videokaarten, en ik hoef ook niet alles op de hoogste resolutie te spelen (heb ik nog nooit gedaan) Ik ga er vanuit dat deze ATI kaart nog wel een paar jaartjes (2-3 :+ ) mee vooruit kan voor mijn eissen. Waarom ATI? daarom eigenlijk.. heb altijd een ATI gehad, waarom zou ik er nu vanaf stappen?

Voeding Huntkey 400 Watt power supply superstil, 12 cm fan, 24 pins, S-ATA, PCI € 43,50
Wat is superstil.. volgens mij is Huntkey een merk dat snel opkomt, ik heb er nog niet veel over gehoord, en wat ik gehoord heb was vrij positief. Of kan ik beter een Zalman nemen voor de dubbele prijs? Ook stil en goed, maar wel 2x zo duur..

Subtotaal € 1.768,50

Al met al toch nog wat vragen en opmerkingen van mijzelf bij een nieuw systeem, zijn er mensen die hier ook een mening over hebben? Het budget is trouwens een beetje afhankelijk hoor, €1800,- moet wel lukken, maar misschien heb ik ook wel €2000,- te besteden, dat weet ik nog niet. Maar €1800 vind ik eigenlijk wel genoeg :D

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 05-07-2005 00:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
wat wil je nou weten? of mensen hier een mening over hebben?
Kijk, je hebt zelf goed rondgekeken, en je lijstje kun je zo naast de best buy guide leggen. Kijk anders daar ff naar,dat spul is ook goed besproken.
http://tweakers.net/reviews/580/4

[ Voor 10% gewijzigd door Murcielago op 05-07-2005 00:47 ]

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou voor de voeding meteen een betere en bekender merk kopen. Ook vooral wat zwaarder waarmee je echt lang vooruit kan. Dan zit ik te denken aan een tagan 480watt u-22 versie voor 92euro.

IS lekker stil en levert goede stabiele voltages, zelfs met veel overclockwerk. Hier zal je met een SLI of crossfire opstelling ook makkelijk mee uit de voeten kunnen. Zalman 400watt apf etc zijn slechter.

Ik zou voor de cpu juist een xp64 3000/3200 gaan, deze kan je zonder moeite op 2.4ghz laten draaien, op lucht halen sommigen zelfs 2700-2900. Dan heb je dus een xp4400 ofzo :) Een xp3500 zal in de meeste gevallen niks harder gaan met overclocken. Zelfs op standaard voltage denk ik dat je wel 2.4ghz haalt, waardoor je cpu xp3000 dus sneller is dat een xp3500 en misschien 1~2 graden warmer. Wanneer je nog hoger wilt, en meer voltage geeft loopt de temperatuur iets sneller op, 4~8graden misschien. MAar deze cpus zijn al erg koel, en zullen dan nog steeds niet met die zalman 7000b-cu boven de 50~55graden komen dus geen probleem. Levensduur verminderd misschien van 8jaar naar 5jaar, so what? Boeiend, na 5jaar wil je een compleet nieuwe pc bijvoorbeeld en levert dat ding niks meer op

En nog iets over de raptorschijf. Hijs snel, en leuk. Maar ik erger me altijd aan dat harde geluid, dat ratelen van hardeschijven en dat hoge geluid wat net een voedingsgeluid lijkt. Ja kan ook 2 sata wd/maxtor of zelfs voor de erg stille samsung spinpoint series gaan. Als je daar 2 van neemt, ben je goedkoper uit, je kan ze in RAID-0 zetten(stripe heet dat ook wel geloof ik) waardoor je sneller dan de raptor bent. De schijven werken dan samen, en je benut veel meer gb, 2x160 gewoon =320 snelle gigabytes, terwijl je met de raptor maar 36 snelle gb hebt.

Wel is het zo dat áls het voor mocht komen dat 1 van de schijven crasht, kapot gaat, je alle data kwijt bent, want de data wordt dus gedeeld over de schijven weggeschreven en gelezen. Maar voor een gamingcomputer is dat geen probleem, huiswerk zet je elke week op een dvd-rwtje met je nec3540:)

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 05-07-2005 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ToFast schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 01:04:
Ik zou voor de voeding meteen een betere en bekender merk kopen. Ook vooral wat zwaarder waarmee je echt lang vooruit kan. Dan zit ik te denken aan een tagan 480watt u-22 versie voor 92euro.

IS lekker stil en levert goede stabiele voltages, zelfs met veel overclockwerk. Hier zal je met een SLI of crossfire opstelling ook makkelijk mee uit de voeten kunnen. Zalman 400watt apf etc zijn slechter.

Ik zou voor de cpu juist een xp64 3000/3200 gaan, deze kan je zonder moeite op 2.4ghz laten draaien, op lucht halen sommigen zelfs 2700-2900. Dan heb je dus een xp4400 ofzo :) Een xp3500 zal in de meeste gevallen niks harder gaan met overclocken.

En nog iets over de raptorschijf. Hijs snel, en leuk. Maar ik erger me altijd aan dat harde geluid, dat ratelen van hardeschijven en dat hoge geluid wat net een voedingsgeluid lijkt. Ja kan ook 2 sata wd/maxtor of zelfs voor de erg stille samsung spinpoint series gaan. Als je daar 2 van neemt, ben je goedkoper uit, je kan ze in RAID-0 zetten(stripe heet dat ook wel geloof ik) waardoor je sneller dan de raptor bent. De schijven werken dan samen, en je benut veel meer gb, 2x160 gewoon =320 snelle gigabytes, terwijl je met de raptor maar 36 snelle gb hebt.

Wel is het zo dat áls het voor mocht komen dat 1 van de schijven crasht, kapot gaat, je alle data kwijt bent, want de data wordt dus gedeeld over de schijven weggeschreven en gelezen. Maar voor een gamingcomputer is dat geen probleem, huiswerk zet je elke week op een dvd-rwtje met je nec3540:)
Ik heb hier ook de 36gb raptor, maar deze is evensnel als m'n 300GB MaxlineIII met 16MB cache en NCQ aan. Die kan je dus ook overwegen ipv de raptor+de WD1600JD :)

offtopic:
Postje nummer 1000 Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/hlpdsk/icoon/cheer_icoon.gif

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 05-07-2005 01:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
fsfikke schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 01:06:
[...]

Ik heb hier ook de 36gb raptor, maar deze is evensnel als m'n 300GB MaxlineIII met 16MB cache en NCQ aan. Die kan je dus ook overwegen ipv de raptor+de WD1600JD :)
Ja dat zou ook een optie kunnen zijn hoor(wist niet dat die maxlineIII zo snel was..)
Misschien kan die dan wel 2x 160gb maxlineIII nemen, allersnellste oplossing dus nu en 320gb:) prijs misschien wat duurder weet ik niet.

Maar geloof me, elke maxtor die ik hier nu heb gehad, m.u.v 10/maxlineIII maken echt behoorlijk ratel geluid en die oude een erg irritante hoge piepgeluid van het draaien van de platters(of koppen?) De Samsung spinpoint series zijn dan wel wat langzamer maar owwww zo veel stiller. En of je nou 45 seconden of 55seconden wacht het laden van windows/spel(level) maakt ook niet zoveel uit toch...
Owja de samsung gebruikt ook NCQ, alleen uitgeschakeld was het sneller bij sommigen, dus is in sommige schijven nog niet geoptimaliseerd bij samsung,.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 05-07-2005 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ToFast schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 01:11:
[...]

Ja dat zou ook een optie kunnen zijn hoor(wist niet dat die maxlineIII zo snel was..)
Misschien kan die dan wel 2x 160gb maxlineIII nemen, allersnellste oplossing dus nu en 320gb:) prijs misschien wat duurder weet ik niet.

Maar geloof me, elke maxtor die ik hier nu heb gehad, m.u.v 10/maxlineIII maken echt behoorlijk ratel geluid en die oude een erg irritante hoge piepgeluid van het draaien van de platters(of koppen?) De Samsung spinpoint series zijn dan wel wat langzamer maar owwww zo veel stiller. En of je nou 45 seconden of 55seconden wacht het laden van windows/spel(level) maakt ook niet zoveel uit toch...
Owja de samsung gebruikt ook NCQ, alleen uitgeschakeld was het sneller bij sommigen, dus is in sommige schijven nog niet geoptimaliseerd bij samsung,.
De raptor ratelt lekker als ie gebruikt wordt :P , maar bij m'n Maxtors MaxlineIII & DM10 heb ik hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:16
ik heb de 500Watt van huntkey and dat is een A-Merk iederen die zegt dat dit niet zo is is zon noob die gewoon iemaand die aleen maar TAGAN<ZALMAN> of nog zon merk kent :) omdat die erg duur zijn en ook wel goed werke dus daar niet van xD

De huntkeys zijn echt still en erg goed :) mijn 3.3volt lijn is perfect 3,3 net zoals mijn 5.0 volt lijn :) allen de 12 volt lijn is 11,8 tot 11.9 maar verder werkt die perfect en geeft alle powaaaa die je maar wilt :) echt een top product voor laag prijs :) als er benchmarks voor dat soort dinge zoude zijn met hunkey zouden hun zeker tusse de top 3 staan :P

en ik gebruik mijn huntkey 500Watt op:

3500+venice @ 2,7Ghz
OCZ PC 4800 @ 9x300Mhz
ASUS SLI Deluxe
ASUS 6800GT OC tot ultra
2 Hd,s een sata en een ATA
zalman 7000CU :P

en hij trekt alles PERFECT :)

niet alles wat goed is moet ook duur zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Bschnitz op 05-07-2005 01:22 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bschnitz schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 01:21:
ik heb de 500Watt van huntkey and dat is een A-Merk iederen die zegt dat dit niet zo is is zon noob die gewoon iemaand die aleen maar TAGAN<ZALMAN> of nog zon merk kent :) omdat die erg duur zijn en ook wel goed werke dus daar niet van xD

De huntkeys zijn echt still en erg goed :) mijn 3.3volt lijn is perfect 3,3 net zoals mijn 5.0 volt lijn :) allen de 12 volt lijn is 11,8 tot 11.9 maar verder werkt die perfect en geeft alle powaaaa die je maar wilt :) echt een top product voor laag prijs :) als er benchmarks voor dat soort dinge zoude zijn met hunkey zouden hun zeker tusse de top 3 staan :P

en ik gebruik mijn huntkey 500Watt op:

3500+venice @ 2,7Ghz
OCZ PC 4800 @ 9x300Mhz
ASUS SLI Deluxe
ASUS 6800GT OC tot ultra
2 Hd,s een sata en een ATA
zalman 7000CU :P

en hij trekt alles PERFECT :)

niet alles wat goed is moet ook duur zijn.
Sommige mensen vinden de q-tec voedingen helemaal geweldig, anderen moeten er niets van weten. Dus 1 mening zecht niet veel. En als het zo'n goede voeding is, waarom heeft dan niet elke tweaker er een ;) .
(en nee, ik heb een OCZ voeding :Y) )

Pagina: 1