RAS/PPPoE, kabelfoon: winroute en verbinding delen

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:54
Goedenavond.

Vanmiddag mijn nieuwe DOCSIS modem ontvangen via Kabelfoon. Daar zat een "prachtig" pakket bij wat via PPOE verbinding zou maken. Dit pakket zorgde voor BSOD's. De helpdesk gebeld, en diverse oplossingen geprobeerd. Helaas gaf dit geen oplossing.

Vervolgens op aanraden van diezelfde helpdesk rasppoe 0.98 geinstalleerd. Dit pakket werkt prima.
Zodra ik mijn Winroute software uitschakel, anders heb ik geen verbinding.

Lijkt me duidelijk dat het logisch is dat Winroute de boosdoener is.

Even wat specificaties:
Winroute versie: 4.2.1
De NIC die voorheen (op mijn terayon modem) als "externe" kaart diende.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Connection-specific DNS Suffix  . :
Description . . . . . . . . . . . : 3Com EtherLink XL PCI TPC NIC (3C900B-TPC) #2
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.100.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.100.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . :

De reden dat deze een interne range heeft, was op aanraden van de handleiding die bij mijn modem zat.

De interne netwerk kaart
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8029(AS)-based PCI Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-20-18-3C-10-FE
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DNS Servers . . . . . . . . . . . :

Hier staat geen Default gateway aangegeven, omdat dit zo moet volgens de help van Winroute.

De ras verbinding aangemaakt door rasppoe 0.98
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
IP Address. . . . . . . . . . . . : 62.45.xx.xxx
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 62.45.xx.xxx
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 62.45.45.45
                                            62.45.46.46
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

De xx zijn opzettelijk :)

Ik heb "Perform NAT etc." op de RAS interface aangezet via winroute. Maar, zoals gezegd, zodra ik Winroute inschakel, dan is de verbinding weg.

Tevens ook een aantal sites getracht te pingen (met winroute aan), en geen van allen gaven sjoege.

Ik heb in mijn netwerk nog een 30tal pc's staan. Het is ook niet relevant dat deze verbinding hebben. Hoofdzaak voor mij is dat mijn server (waar ik nu dit bericht vanaf plaats) ook "online" kan zodra winroute draait.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Op je externe NIC kan je de DG verwijderen. (Van deze NIC kan je zelfs IP geheel verwijderen! je doet hierover immers ppoe)

• TeeDee
Hmm, kan niks quoten of editten met deze browser, dus doen we het even zo.
Op je externe NIC kan je de DG verwijderen. (Van deze NIC kan je zelfs IP geheel verwijderen! je doet hierover immers ppoe)
Ok. Ik heb het hele TCP/IP protocol van de externe nic verwijderd. Ondanks dat Kabelfoon zegt dat het een bepaald ip adres moet hebben (192.168.100.2, met een gateway op 192.168.100.1).
Zonder winroute werkt dit ook, met winroute niet.

Zojuist nog even zitten rommelen, door NAT op de RAS lijn in winroute aan te zetten, vervolgens kreeg ik een error dat de entry niet in het phonebook gevonden kan worden.

Dus daar ga ik nog even mee rommelen.

• TeeDee
Helaas blijf ik hetzelfde resultaat behouden.

Externe nic heeft nu geen tcp/ip meer.
De ras interface heb ik even verwijderd uit Winroute.

Wat ik ook zie, is dat de dailup gegevens in het "RAS" tabje in winroute ook niet meer beschikbaar zijn. Erg vreemd allemaal.

Hetzelfde probleem blijft bestaan. Winroute uit, prima en een snelle verbinding. Winroute aan, geen verbinding.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Je zegt dat je geen verbinding meer hebt. Hoe moet ik dat opvatten? Krijg je geen IP-adres meer toegewezen, kun je niet meer pingen? Of heb je wel verbinding maar kun je geen paketten ontvangen? (Je zegt wel iets over pingen, maar dan over websites pingen: ping eens de DNS-server van Kabelfoon/CAIW (62.45.45.45 of 62.45.46.46) en het IP-adres van Tweakers.net (213.239.154.35).)
Als dat wél lukt, probeer dan de DNS-servers ook statisch in te stellen op 62.45.45.45 en 62.45.46.46.

^ Wat hij zegt.

• TeeDee
En we zijn weer een stapje verder.
De verbindingen werken op de server nu in principe prima.
Dit kwam doordat de PPOE verbinding al tot stand gekomen was, en als Winroute deze probeert aan te roepen komt er een conflict. Dus ik heb eerst de verbinding verbroken. Vervolgens winroute opgestart, en dan wordt er netjes verbinding gemaakt.

Dat is gelukkig opgelost. Nu de rest van het netwerk nog online zien te krijgen.

@Z-Dragon: in eerste instantie ging het pingen op DNS en via IP geen van beiden goed.
Het lijkt erop dat alles nu dus op de server goed werkt.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Dan is dat alleen nog maar een kwestie van WinRoute configureren zoals je dat met elke verbinding gedaan zou hebben, toch?

^ Wat hij zegt.

• TeeDee
Het is nu inderdaad alleen maar Winroute configgen.
Dat lukt nog niet helemaal.

Ik heb NAT aan op de RAS, en volgens de help zou dat voldoende moeten zijn.
Alleen het interne netwerk heeft dus nog geen verbinding.

Dus daar gaan we nog even aan werken.

Edit:
Ik tik dit bericht nu vanaf 1 van mijn clients. Het lijkt erop dat alles weer werkt.
Zal morgen even ter compleetheid een overzicht van alle settings posten!
Misschien een wat lompe oplossing, maar zet "gewoon" een simpel routertje ertussen en laat deze PPoE met kabelfoon (caiway) en zet je server als enige client erop in een DMZ.

Komt op hetzelfde neer, en je hebt niets meer te maken met PPoE op je win2k bak.
Dat is inderdaad een lompe oplossing :), en ik heb op dit moment even geen routertje bij de hand.
Verder, zoals je boven ziet, is het e.e.a. weer opgelost.

Het is uiteraard wel een idee, en ik zal dat ook zeker meenemen bij mijn volgende "investerings" ronde.

[ Voor 66% gewijzigd door TeeDee op 05-07-2005 00:16 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35
Misschien een wat lompe oplossing, maar zet "gewoon" een simpel routertje ertussen en laat deze PPoE met kabelfoon (caiway) en zet je server als enige client erop in een DMZ.
Misschien kun je m zelfs als bridge configgen, maar ik weet niet of dat ook werkt bij een PPoE verbinding.

Komt op hetzelfde neer, en je hebt niets meer te maken met PPoE op je win2k bak, en je hoeft geen 3rd party proggies te installeren (en vooral met kloten) risico te lopen om de hele stabilitieti van je bak in het geding te brengen.

[ Voor 35% gewijzigd door DJSmiley op 05-07-2005 00:15 ]

Pagina: 1