Toon posts:

[XP] Vastloper bij setup XP: configuring hardware*

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbaat excuses als dit topic al behandeld is, maar ik kwam m na uitvoerig zoeken niet tegen.

Ik (newbie en bepaald geen pc-expert) heb een blanco (geformatteerde) C: schijf op m'n laptop.

Met behulp van de 6-disk Xp diskboot (cdrom boot werkt niet) wil ik nu Xp installeren maar m'n computer loopt telkens vast op het dos-scherm 'setup is configuring hardware' ...

Is nu m'n mobo gecrashed, kan ik hier iets aan doen, ik heb echt geen idee hoe dit verder moet, want ik oot dus vanaf diskette (aangepast in bios) en die pakt ie wel, maar verder dan het bovenstaande scherm kom ik niet.

Help?!

Thanx!
navarro

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 00:57

Guldan

Thee-Nerd

Misschien moet je gewoon ff proberen om in je BIOS de opstart volgorde veranderen zodat de laptop via de cd-rom drive opstart. En daar moet dan die bootable cd in. Dan moet je als het goed is gewoon windows kunnen installeren.Het lijkt mij namelijk sterk dat een bootable cd uit zichzelf niet wil booten.

En je mobo is niet gechrashed hoor. Alleen gaat er tijdens de setup iets fout. Heb je misschien wat raars met die laptop gedaan waardoor windows er opnieuw op moest?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook geprobeerd maar om de een of andere reden wil ie niet vanaf cd booten... Ik zal nog eens een poging wagen!

thnx

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ok heb de lijst in bios aangepast zodat als eerste boot vanaf cd-rom, heb windows xp cd erin, en hij geeft nu de melding:

Invalid system disk
replace the disk and then press any key

weirrrd

• Guldan
  • Laatst online: 16-03 00:57

Guldan

Thee-Nerd

ok, dit betekend dus dat hij niet wil booten van je cd. Heb je wel de goeie cd gepakt? Ikzelf ben ook al een keer aan het kloten geweest zonder door te hebben dat ik niet cd 1 moest hebben maar de bootable recovery cd.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is naast mijn gewone windows XP cd-rom ook een speciale boot cdrom? Ik dacht dat je vanaf de normale XP cd kon booten?

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-03 17:02

d0s

sssst

sommige xp cd's zijn niet bootable.. controleer dat eerst even...

verder zou het toch niet moeten uitmaken of het via diskette's of via de cd gebeurd

Verwijderd

Topicstarter
nee, daarom snap ik ook niet dat ie met de bootdisks voor XP (gedownload van MS site en netjes op 6 schijfjes gezet etc) blijft hangen op configurig hardware, en met de cd-rom boot een vage system disk error melding geeft.

verwarrend

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Het kan voorkomen dat de hardware detectie vastloopt tijdens detectie van USB/onboard audio. Schakel in de bios zoveel mogelijk poorten uit (USB, LPT, Audio, LAN). Na de installatie kan je ze weer aanzetten en zullen ze ook gewoon werken...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:57

lier

MikroTik nerd

Misschien wil je ons ook vertellen om wat voor laptop het gaat ?
En heb je daar en recovery CD van ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Is een oudje hoor, een Frontline Viator 2300... kan dat?
Pentium III 600 mhz, 512 mb ram

ik zal die poorten eens uitschakelen in bios en kijken wat er gebeurd.

by the way: bedankt voor de hulp zover!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, en waar kan ik die poorten vinden in BIOS?

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Wat je kunt proberen. Dat lukte bij mij tenminste wel de laatste keer.
CD rom er in.
Computer aan.
Nadat hij die fout geeft:

Invalid system disk
replace the disk and then press any key

op de spatie bar of op enter duwen.
Dus niet de cd eruit halen.

Bij mij begon die toen spontaan te booten van cdrom

[ Voor 10% gewijzigd door JEV op 05-07-2005 15:16 . Reden: Extra info ]

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik kan in de bios niet de optie vinden op audio/usb poorten de deactiveren, en welke boot ook prioriteit heeft, hij weigert vanaf cdrom te booten, allen vanaf bootdisk en blijft vervolgens wéér hangen in

Setup is inspecting your computer's hardware configuration...

I'm stuck!

Verwijderd

Topicstarter
Guys, kan iemand me vertellen hoe ik verschillende poorten in bios kan uitschakelen?

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:06

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:52:
Nou, ik kan in de bios niet de optie vinden op audio/usb poorten de deactiveren, en welke boot ook prioriteit heeft, hij weigert vanaf cdrom te booten, allen vanaf bootdisk en blijft vervolgens wéér hangen in

Setup is inspecting your computer's hardware configuration...

I'm stuck!
Probeer dit eens:

- Maak een Win98 bootdisk

- kopieer smartdrv.exe op de Win98 bootdisk

- Opstarten met de Win98 bootdisk.

- Laad dan smartdrv.exe.

- Ga naar X:\Winnt of X:\i386 (waar X: de letter van je CD-Rom is)

- Start de setup door winnt in te toetsen.

Ik heb dit volgens mij ook al eens gezien. Door smartdrv.exe van te voren te draaien los je het volgens mij op.

[ Voor 3% gewijzigd door Techno Overlord op 05-07-2005 18:48 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Verwijderd

Ik ken de laptop verder niet, maar heb je wel audio onboard? Verder zou je bij Advanced PCI oid moeten kijken in je BIOS. Gewoon even alle menuutjes in en niks veranderen behalve als je het zeker weet

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Je drukt toch wel op de spatie/een andere toets als je de computer probeert te booten vanaf cd-rom he? Daar wordt op gegeven moment om gevraagd. Want als je dat niet doet, zal de computer niet booten vanaf de cd-rom, maar proberen door te starten vanaf hd. En aangezien die leeg is, geeft hij dan de melding "Invalid system disk...".

Misschien een overbodige post, maar je zou niet de eerste zijn die vergeet op een toets te drukken om de setup van WinXP te starten...

[ Voor 8% gewijzigd door HetBiggie op 05-07-2005 19:06 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je wel een originele cd rom? Een originele XP cd is altijd bootable :) Al eens een andere gerprobeerd? Eens geheugentestje gedraaid?

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 05-07-2005 19:10 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik smartdrv.exe vinden? Hij staat nergens op de HD van de XP computer van waaruit ik nu schrijf, en op internet kan ik alleen handleidingen vinden, maar niet het bestand zelf...

thnx

Verwijderd

Topicstarter
Trek de champagne open, ik zit zowaar in een Dos-XP setup scherm!

bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Topicstarter
en de champagne kan weer de koelkast in, want na de DOS-setup moest ik de pc opnieuw opstarten zodat XP verder kon in haar setup en hij blijft wéér hangen op de command:

'setup is configuring your computer's hardware configuration'

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:34:
en de champagne kan weer de koelkast in, want na de DOS-setup moest ik de pc opnieuw opstarten zodat XP verder kon in haar setup en hij blijft wéér hangen op de command:

'setup is configuring your computer's hardware configuration'
had hetzelfde probleem met mijn viator 2300
Nieuwe bios installeren 1.33 / 1.33E en het werkt wel :9

Verwijderd

Waar kan ik de bios update vandaan halen?

gr bas
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:31:
[...]

had hetzelfde probleem met mijn viator 2300
Nieuwe bios installeren 1.33 / 1.33E en het werkt wel :9
Pagina: 1