Toon posts:

krijg scsi schijven niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dell perc3 scsi raid controller en 2 scsi schijven met sca aansluiting.
Op de schijven heb ik deze adapters gestoken:
Afbeeldingslocatie: http://www.scsischool.com/SCSIimages/SCA806850.jpg
Op de adapters heb ik scsi id 0 en 1 ingesteld (geen jumper en 1 jumper op de eerste positie).
Maar ik zie in de scsi config (tijdens de post op ctrl-M duwen) geen schijven.
Ik heb ook al 1 schijf en een andere kabel geprobeerd maar ik heb nog geen schijf gezien in de config.
De schijven spinnen wel op (aan de vibraties tijdens het booten te voelen)
Op de kabel staat "controller" "disk" en "backplane", de controller kant zit aan de controller en de 2 andere aansluitingen (dicht bij elkaar) heb ik op de schijven gestoken. Ik heb geen terminatie erop zitten want ik mag verwachten dat auto terminatie gewoon werkt?
De andere kabel heeft wel een terminator, maar die doet exact even veel/weinig.

Ik heb de scsi school gedaan, maar ik zie niet in wat ik fout doe. Ik heb wel ervaring met scsi maar niet met die sca naar 68 pins adapters. Ik wil best andere adapters kopen als dat helpt maar ik zou toch eerst graag zien dat dit uberhaupt werkt.
Het zijn u320 schijven op een u160 controller (omdat m'n on board u320 controller helemaal dienst weigert maar da's een ander probleem)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Terminatie lijkt me vrij noodzakelijk vanaf Ultra was dat echt verplicht... Zou het toch daar eens zoeken. Schijven noch adapters hebben active terminatie aan boord dus het moet met een aparte terminator op het einde van de kabel. SCSI school gedaan, maar niet geslaagd?? ;)

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
ok, 1 punt naar de tegenpartij.
Ik heb er nu een kabel aan hangen met terminator op het einde.
Moet scsi id0 als eerst op de kabel zitten, dan scsi id 1 en dan de terminator?
Of maakt de volgorde van de ids niet uit?

Maar zelfs met deze kabel is er nog steeds geen schijf te bekennen

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het, blijkbaar 3 rotte kabels?
Ik heb nu een oude compaq kabel eraan hangen en hij doet het.
benching as we speak, nu onboard scsi nog

Verwijderd

Topicstarter
over die terminatie:
Volgens mij hoef je u320 niet te termineren?
Ik heb hier 2 u320 kabels liggen met daaraan 2 stekkers.
1 staat op pci-card, de ander staat op "drive".
En de terminator moet waar???

deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.computercablesource.com/images/scs3-5001-16-100.jpg
en die komt van hier:
http://www.cablemakers.com/round_internal_scsi_cables.htm

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 16:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kennelijk heb je een kabel die specifiek voor de verbinding tussen controller en SCA backplane is bestemd. De terminatie geschiedt dan automatisch door de controller en de SCA backplane. Mocht je een SCA harddisk direct via de converter op een non-terminated U320 kabel willen aansluiten, dan moet je even de "TERM" jumpertje (of iets in deze richting, check manual) op de SCA disk zetten.

Verwijderd

Topicstarter
zowel op de sca schijven als op de sca-68pins converters zit geen "term" jumper.
Maar ik heb een originele adaptec u320 kabel geprobeerd, vers uit het zakje, voornamelijk blauw maar met allemaal kleurtjes op de draadjes en dan zie ik weer geen schijven meer.

Op de adaptec kabel zit een aangegroeide terminator. (die er niet af kan).

Ondertussen blijf ik me afvragen waarom ik een berg kabels heb liggen die niet werken (goeie kabels met plenty aansluitingen en terminator) en 1 kabel die wel werkt (en da's dan nog een hele oude compaq kabel ook).

Maakt het nog wat uit waar op de kabel scsi id0 en 1 zitten?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:19

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:20:
Nee.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 14:20:
...
Ondertussen blijf ik me afvragen waarom ik een berg kabels heb liggen die niet werken (goeie kabels met plenty aansluitingen en terminator) en 1 kabel die wel werkt (en da's dan nog een hele oude compaq kabel ook).

Die hele ouwe kabel is waarschijnlijk UW, je hele zooitje zal nu op 40 draaien (=UW).

Voor U2W (80) of U160 (160) heb je dus je nieuwere kabels nodig. Alleen zijn de SCA-68pins verloopjes die je hierboven gepost hebt niet LVD geschikt.

LVD geschikte convertors hebben ALLEEN een 68pins connector, en geen SCSI2 (50pins)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de tips heren.

Zijn deze sca convertors wel u160 compatibel?

http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/atz-05.html

Afbeeldingslocatie: http://www4.alternate.nl/prodpic/200x200/a/atz-05.jpg

Ik heb nu onboard scsi aan de praat, ga ik vanavond met de adaptec kabel aan de gang.

M'n scsi schijven blijft steken op 35mb/s met de huidige kabel en sca adapters.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 08:44 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 08:40:
Zijn deze sca convertors wel u160 compatibel?
Jazeker. SCSI is zowel forwards als backwards compatibel.
M'n scsi schijven blijft steken op 35mb/s met de huidige kabel en sca adapters.
In de BIOS van de controller kun je de beschikbare bandbreedte per apparaat instellen. Wellicht staat deze nog op 40MB/s.

Verwijderd

Topicstarter
alle bandbreedtes ed staan op 320.
Ik denk dat ik maar es 2 van die sca converters ga bestellen.

met atto blijf ik inderdaad tegen de 40mb/s aan hikken.
De losse schijven zijn nu sneller op de onboard controller dan op de dell perc3 in raid 0!

Dereden dat ik vroeg of die alternate sca convertors WEL u160/u320 compatibel zijn id dat m'n huidige dit blijkbaar NIET zijn.
Tenminste, als ik een andere kabel aan de gang krijg dan weet ik zeker dat het aan de sca convertors ligt.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 09:13 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik geloof dat ik nu snap wat je bedoelt met U160 "compatibiliteit". Je wilt weten of deze SCA adapters ook daadwerkelijk de U160 bandbreedte kunnen halen? In principe hangt dat af van de controller, de harddisk, de gebruikte kabel en het type voltage. De adapters converteren slechts 68pins + stroomvoorziening naar 80pins.

Wellicht moet je even kijken of de kabel en converter geschikt zijn voor LVD. Zonder LVD (SE/HVD) zit je tegen de 40MB/s grens aan.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Even wat aansluitregels:
- Er mag geen 'loze' kabel over zijn, dus het ene uiteinde aan de controller en aan de andere kant op het eind een terminator. Wat ook mag is aan beide kanten een terminator en de controller in het midden ergens.
- Er moet altijd een device zo kort mogelijk tegen de terminator(s) zitten. Overige devices mogen willekeurig tussen de terminators geplaatst worden.
- fysieke plaatsing van devices op de kabel en IDx nummering staan los van elkaar.

Zo kun je kabelproblemen iig uitsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 07-07-2005 09:48 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

P5ycho schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 09:35:
- Er moet altijd een device zo kort mogelijk tegen de terminator(s) zitten.
Dat hoeft naar mijn weten (en ervaring) helemaal niet?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kan zijn dat ik dat uit de tijd van de SE scsi-bende meegenomen heb, beetje 'better safe then sorry' :)

edit: kan er inderdaad niets over vinden. Vreemd, want ik meen dat toch echt ergens een keer opgepikt te hebben. zal de post even aanpassen.

[ Voor 44% gewijzigd door P5ycho op 07-07-2005 09:47 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
BalusC schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 09:18:

Wellicht moet je even kijken of de kabel en converter geschikt zijn voor LVD. Zonder LVD (SE/HVD) zit je tegen de 40MB/s grens aan.
Afiak weet zijn alle convertors waar zowel 50pins ALS 68pins op zitten niet-LVD geschikt.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb mijn SCA80->68 gekocht bij http://www.mr-at.nl/ die werkten wel prima ;) je moet goed kijken of ze echt wel U160/U320 zijn anders kan je het vergeten.

ID's instellen mag niks uitmaken desnoods gebruik je eens ID3 en 4 ofzo gewoon om te testen, mag niks uitmaken.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het zijn allemaal dezelfde convertors (alternate, mr-at, en nog een aantal), maar mr-at is 1) goedkoopst 2) heeft ze op voorraad 3) morgen in huis als je via rabo-direct betalen betaald :P

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dank u.
Ik ben al heel wat wijzer.
Ik heb 2 kabels getest (u320 kabels) en beide doen niks.
Ik ga eerst 2 andere sca convertors laten komen.

Misschien is een lijstje zoals gepost door P5ycho iets voor de faq?
Ik vind de faq een tikkie karig mbt scsi namelijk

ik heb by mr-at 2 sca converters besteld, van die kleine met maar 1 aansluiting, ben benieuwd.
Pagina: 1