Toon posts:

Pc gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe pc gekocht, in elkaar gezet. Aangezet. Na 20 sec. viel hij uit.
Daarna ging hij nog een paar keer aan maar steeds korter, sloeg vanzelf steeds uit.
Als ik hem een tijd uitzette ging hij weer even aan.
Nu gaat hij helemaal niet meer aan.
Toen hij het even deed kwam er een hele hoge piep uit het moederbord.
Ook meende ik een verbrand luchtje te ruiken.
Lijkt erg op overhitting.

Ik de pc gestripped. Minimaal aangesloten:
Als je op een mobo alleen een voeding, cpu, power switch naar case en pc speaker aansluit. Dan moet hij toch aan gaan, de fans stroom geven en piepen over een ontbrekende videokaart en geheugen ?

Hij doet dus helemaal niets..., heb al andere voeding en powerswitch geprobeerd. Groene lampje brandt wel op mobo.

Wat is er stuk, mn mobo of mn CPU?
En wat zijn de condities voor een mobo om aan te gaan ?

Alvast bedankt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eens met de hangen en opstarten FAQ's door te nemen daar staat alles in wat je kan proberen.

Misschien ben je de afstandbusjes vergeten in de kast te zetten dit gebreurd nog al eens, het is sowieso een beetje giswerk.

Zou eerst eens alles op een houten tafel leggen en het dan aansluiten.

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Modbreak:*knip*

Reageer eens normaal. Mocht een topic jou niet bevallen, post dan gewoon een topicreport. Zie ook de Schop een Modje richtlijnen *updated 15-06-2004* :)

Elecronica werkt op rook: als de rook eruit is, werkt het niet meer.
kortom, er is iets duidelijk naar de filistijnen.

Als je pc na 20 sec uit gaat dan is je CPU te warm dus ik denk dat die er aan is

heb je daar voor een andere om te testen?

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 05-07-2005 09:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb geen afstandsbusjes vergeten.
Alles op een houten tafel leggen is een goede tip.

Weet iemand antwoord op de vraag wat er nodig is voor een moederbord om aan te gaan.
Zover ik weet voeding en powerswitch, maar wellicht nog meer...

Als de CPU het niet doet moet het mobo toch wel aangaan en dan piepen ?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die mij kan vertellen wat een mobo nodig heeft om aan te gaan ?
(staat niet in die FAQ)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

In de manual van je moederbord staan de draadjes die je moet aansluiten zoals power switch en reset switch.

Heb je de JPW1 en de JWR1 goed aangesloten.

Je post is volgens mij te summier om ver iets zinnigs te melden, zoals verdere info over het totale systeem.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:27:
Niemand die mij kan vertellen wat een mobo nodig heeft om aan te gaan ?
(staat niet in die FAQ)
Vooral stroom.. :)

Wat je kunt proberen is om te kijken of een andere voeding misschien werkt..

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou maar eens even gaan kijken of je CPU koeler goed zit. Als ie de 1e keer oververhitte en je krijgt 'm nu weer aan de praat zal ie dat natuurlijk weer doen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Zitten je stekkers wel goed aangesloten op je moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Een andere voeding, en powerswitch had ik al geprobeerd.
Ik heb hem net op een houten plank aangesloten. (Om uit te sluiten of het aan kortsluiting met kast ligt). Hij gaat weer niet aan.
Ik heb op het moederbord de voeding aangesloten (breede stekker EN de 4 polige stekker). Ik heb de reset switch, power led en power switch aangesloten. Ik weet zeker dat ik het goed heb aangesloten, het staat namelijk goed aangegeven op het MOBO wat wat is en ik heb ook het boekje ernaast.

Tevens geprobeerd met en zonder 1 reepje ram, en met en zonder videokaart.

De FAN in de voeding begint ook niet te draaien als ik op de powerswitch druk.Andere voeding, lost dit niet op. Moederbord geeft dus geen signaal aan voeding dat hij aan moet gaan. Maar wat is hier de oorzaak van. Is het nu zeker dat mijn mobo deffect is of kan het ook nog een deffecte CPU zijn ?
Overigens staat in het mobo boekje niets over wat vereist is om aan te gaan.

Als laatste heb ik de boel aangesloten zonder CPU, deed weer niets, maar dat is misschien wel logisch, dat weet ik dus niet.

De spec's:
proc: Pentium 4, 3.0 GHz, 530J
Mobo: Asus P5GD2 Premium
Voeding:Zalman ZM400B-APS 400 watt
Kast: Antec plusview 1000AMG

Ik hoop dat jullie nog een tip hebben of mij kunnen adviseren welk onderdeel terug te sturen en hopen op garantie.

Bedankt.

Verwijderd

mimic schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:10:
[...]

Vooral stroom.. :)

Wat je kunt proberen is om te kijken of een andere voeding misschien werkt..
[mierenneukmode] Geen stroom maar spanning (8> is er nodig. Zodra op een circuit spanning komt te staan en het circuit gesloten zal zijn/belast worden, dan gaat er stroom vloeien.[/mierenneukmode]

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:01:

De FAN in de voeding begint ook niet te draaien als ik op de powerswitch druk.Andere voeding, lost dit niet op. Moederbord geeft dus geen signaal aan voeding dat hij aan moet gaan. Maar wat is hier de oorzaak van. Is het nu zeker dat mijn mobo deffect is of kan het ook nog een deffecte CPU zijn ?
Overigens staat in het mobo boekje niets over wat vereist is om aan te gaan.

Als laatste heb ik de boel aangesloten zonder CPU, deed weer niets, maar dat is misschien wel logisch, dat weet ik dus niet.

Ik hoop dat jullie nog een tip hebben of mij kunnen adviseren welk onderdeel terug te sturen en hopen op garantie.
Klinkt als een defecte mobo en/of voeding. Test je mobo eens met een andere voeding (vermogen maakt niet uit, zolang er maar iets uitkomt), als dat wel werkt (werken in de zin van fans gaan draaien, LED(s) lichten op) is het je voeding, anders je mobo.
Bedankt
Geen dank

[ Voor 4% gewijzigd door Tees op 05-07-2005 21:22 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

En de kleine stekkertjes zitten ook allemaal in de juiste manier aangesloten, dus kijk eens naar de volgorde van de pinnetjes of die ook goed op de plek zitten, desnoods draai je ze eens om.

Als je alle kleine pinnetjes goed aansluit en de stroom er op moet je moederbord gaan werken, zal alleen gaan gillen omdat hij geen CPU of wat dan ook in zijn systeem vind.

Dat is tenminste mijn ervaring ;)

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Heb je het zaakje al eens op een geaard stopcontact gehad? Niet aarden van een PC kan leiden tot de meest gekke problemen. Bij mij startte de pc ook niet goed op op een dag. Nu heb ik hem altijd aan de aarding zitten en nu start ie wel goed op.

Iig het proberen waard lijkt me. :>

----------------------------------------------------------
Edit: kun je nog achterhalen waar de verbrande geur vandaan kwam? Misschien dat een chipje teveel stroom/spanning heeft gekregen van de voeding ofzo..

[ Voor 28% gewijzigd door frankknopers op 06-07-2005 00:55 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Gister het e.e.a. getest met een andere pc erbij. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat het moederbord deffect is.
Ik heb een RMA aanvraag ingediend en hoop op garantie:

(Moederbord schakelt niet aan. Groene lampje op moederbord brandt wel. Getest met en zonder videokaart en met en zonder geheugen. Ook getest zonder kast en met geheugen, een voeding en een Pentium 4 (allen van hetzelfde merk als mijn pc) uit een andere pc. Moederbord wil maar niet aan gaan.
Mijn geheugen, pentium 4 en voeding getest in een andere computer, deze werken uitstekend.)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Blijkbaar was dat verbrande luchtje zijn laatste adem. :o

Hopen dat het nieuwe exemplaar wel werkt.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
tja, roken is dodelijk :P

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:37
Waarschijnlijk dus kortsluiting gemaakt door het moederbord in de PC te zetten zonder de afstandsbusjes? Zodat een paar dingen met elkaar zijn verbonden door het ijzer van de kast. Denk dat je mobo daardoor een opflikker heeft gehad.

Verwijderd

Topicstarter
benchMarc schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:55:
Waarschijnlijk dus kortsluiting gemaakt door het moederbord in de PC te zetten zonder de afstandsbusjes? Zodat een paar dingen met elkaar zijn verbonden door het ijzer van de kast. Denk dat je mobo daardoor een opflikker heeft gehad.
Nee, zoals ik dat al eerder aangaf:
Ik ben geen afstandsbusjes vergeten.
Bovendien heeft een antec kast standaard 4 afstandbusjes voorgemonteerd en had ik er nog 4 extra gemonteerd.

De oorzaak is iets anders geweest.

Ik bedank voor jullie antwoorden.

Verwijderd

zijn de afstandsbusjes van plastic of metaal, soms moet je kijken of ze alsnog niet contact maken.

Het lijkt me een geval van kortsluiting jah, proc zou ook nog kunnen, nou maar hopen dat je mobo niet meer heeft meegenomen ;)
Pagina: 1