[Koeling ruimte] Koele lucht toevoeren onder of boven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 09:12
Op m'n werk hier hebben we een relatief kleine afgesloten ruimte waarin 5 computers naast elkaar staan.
Iedere computer staat onder z'n eigen buro wat aan de zijkanten afgeloten is met een plaat.
De buro's staan tegen de muur en dus is de enige weg voor de warmte om weg te kunnen langs de voorkant.
Nu hebben we vorige week met de warmte nogal wat problemen gehad met vastlopende computers en het lijkt erop dat het dus aan de warmte heeft gelegen.
Het zijn standaard Celeron 2,2Ghz compies met een ATI Radeon 9200 erin en standaard koeling.
In de ruimte is (op dit moment) geen airco aanwezig en het was er denk ik vorige week wel een graadje of 35...

Om te zorgen dat de warmte wat minder wordt, willen we ventilatie van/naar de ruimte ernaast gaan maken. Daar draait wel een airco en die kan het zelfs bij 35graden buiten gewoon op 22 graden houden.
Nu is de vraag : waar maak ik de ventilatie gaten.
De tussenwand zijn gewoon gipsplaten dus de gaten zijn overal waar ik wil aan te maken.
Een aantal opties :
1) Afvoer warme lucht achter computer vandaan
2) Afvoer warme lucht bovenin de ruimte
3) Aanvoer koude lucht achter computer
4) Aanvoer koude lucht bovenin de ruimte
(of natuurlijk een van de opties op een willekeurige plek in de ruimte :P )

Iemand die ervaring heeft met wat handig is voor de koeling van zo'n ruimte.
Denk dat in ieder geval gezorgt moet worden dat de warmte achter de computers weg moet kunnen, want zoals het nu gaat werkt het niet.
En natuurlijk hopen we allemaal op een lekkere warme zomer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Houd er buiten dit hele verhaal om wel even rekening mee dat een extra vertrek met vijf draaiende computers een flink stuk extra belasting geeft voor de airco. Ofwel duurt het langer voordat het 22 graden is, ofwel zul je genoegen moeten nemen met een minder lage temperatuur in het vertrek ernaast.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 11:24

RicX

Het leven is geen ponypark

Mijn theorie is dat je beter de hele ruimte op een bepaalde temperatuur kunt houden... blijven jij en de computer namelijk goed werken :P

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
Ok, maar wat is de meest slimme manier om die ruimte ook op temperatuur te krijgen ?
Ofwel : hoe/waar de warmte af te voeren en de koele lucht toe te voeren.
De airco in de andere ruimte is sterk zat om de warmte van die 5 computers ook te verwerken.

Ben ook nog aan het kijken naar het alternatief om de computers naar de andere kant van de want te verplaatsen en alleen de draden door de muur te laten lopen.
Alleen de beugels waar de computers in staan (tegen diefstal) moeten dan ook verplaatst en dat zal wat minder makkelijk gaan.
Dus voorkeur heeft op dit moment de extra ruimte koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

In computerruimten (grote serverruimten) wordt ALTIJD koele lucht van onder de systeemvloer aangevoerd. Dit is omdat warme lucht stijgt. De afzuiging van de warme lucht vind dan ook plaats in boven in de gekoelde ruimte

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Misschien kan je het beste de hele tussenwand verwijderen. Als dat geen optie is zou ik de lucht zo dicht mogelijk bij de computers inblazen vanuit de koele ruimte, en de warme lucht bij het plafond terugvoeren naar de koele ruimte, of liever nog, naar buiten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicX

RicX

aanvoer koude lucht beneden en afvoer warme lucht boven (kost het minste in energiekosten, want de natuurwetten werken in je voordeel: warme lucht stijgt op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
Ok, koude lucht onder toevoeren en warme lucht boven afvoeren gaat het worden.
Dan nog een detail vraag :
De computers staan onder het afgesloten buro (rondom houten wandjes, zowel links, rechts, als achter en natuurlijk aan de bovenkant het buroblad) aan de linkerkant.
Aan de achterkant van de computers is ongeveer nog 10 cm tot de achterwand.
Iemand een duidelijke voorkeur voor waar de toevoer van de koude lucht moet komen ?
Het lijkt mij niet slim om de ventilator (want zal toch een actieve toevoer moeten worden) rechtstreeks op de ventilator aan de achterkant van de computer te richten.
Dan krijg je tegengestelde luchtstromen en dat werkt volgens mij niet optimaal.
Mooiste zou natuurlijk een airduct zijn rechtstreeks op de computer aangesloten, maar of dat haalbaar is :?
Anders met de nieuwe luchtstroom de warme lucht wegblazen van de achterkant van de computer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
Net nog even gekeken en opgemerkt dat er dus geen fan aan de achterkant in de kast zit.
Wel zit daar netjes een rooster, dus een extra fan is zo geplaatst.
Ga daar achter een mooie pijp maken, door de wand heen de andere ruimte in.
Wat is nu slimmer ? De warme lucht afvoeren of koude lucht de computer in zuigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Ik zou als het maar even mogelijk is, de koude lucht direct de computer inleiden. Dit levert de grootste temperatuurgradient en dus de beste koeling van de computers. Probeer ook in de computers zelf een luchtstroming te maken die van onder naar boven gaat, dus koude lucht onder in, warme lucht boven uit.
Misschien kan je de warme lucht wel direct terugleiden naar de koelere ruimte, dan zal de ruimte waar de computers staan ook voor degenen die daar werken aangenamer blijven. Tenzij natuurlijk de lucht die uit de computers komt nog steeds dermate koel is dat dat als bonus nog een verlagend effect op de temperatuur in de computerruimte kan hebben.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicX

RicX

die fans zijn altijd bedoelt om de warme lucht uit de computers te blazen. Dit om twee redenen:
  1. de lucht in de kast blijft zo op iedere plek in beweging (want de fan zit boven en zoals we net opgemerkt hebben stijgt warme lucht naar boven en wordt die direct afgevoerd) maar dit lijkt me logisch
  2. de fan blaast naar buiten omdat dat de meeste stofdeeltjes buiten de computer houdt en zo dus de levensduur van je computer verlengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
De extra fan zit halverwege hoor.
En ik ga toch voor de optie om er koude lucht mee naar binnen te zuigen.
Want de temperatuur van de lucht buiten de computer is door de opstelling vaak dusdanig hoog, dat die niet opschiet.
Met een buis door de wand heen krijg ik 22 graden lucht de computer in en het zou me verbazen als dat geen positieve invloed heeft op de temperatuur in de kast en dus de koeling van de processor.
Nu eerst maar eens kijken naar een gaten zaag van 90mm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

mdewildt schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 13:48:
De extra fan zit halverwege hoor.
En ik ga toch voor de optie om er koude lucht mee naar binnen te zuigen.
Want de temperatuur van de lucht buiten de computer is door de opstelling vaak dusdanig hoog, dat die niet opschiet.
Met een buis door de wand heen krijg ik 22 graden lucht de computer in en het zou me verbazen als dat geen positieve invloed heeft op de temperatuur in de kast en dus de koeling van de processor.
Nu eerst maar eens kijken naar een gaten zaag van 90mm.....
Je wilt dit met 90mm fannetjes gaan doen? Dan mag je er wel flink wat naast elkaar zetten om het een positief effect op de temperatuur te laten maken...

edit:
Met andere woorden: ik heb het idee dat je geen benul hebt van waar je mee bezig bent en je dit beter door iemand kunt laten doen die er verstand van / ervaring mee heeft. (no offence, hoor)

[ Voor 13% gewijzigd door Mad Marty op 07-07-2005 13:54 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
No offence taken :)

Het gaat hier niet om het verlagen van de temperatuur met 20 graden ofzo, het zijn geen over-geclockte systemen ;)
Alleen bij (voor Nederlandse begrippen) extreem warm weer ontstaan er wat problemen met vastlopen van computers.
Als ik de computer uit de op de grond gemonteerde beugels haal en ze wat naar voren schuif, is het probleem reeds opgelost.
Dus een kleine toevoer van koude lucht (ongeveer 20 graden koeler dan de aanwezige lucht in de kast) zou volgens mij voldoende moeten zijn om dit probleem te tackelen.
En nee, het verplaatsen van de beugels is geen optie.
Maar goed, laat wel weten hoe het gegaan is en mocht het nog mooi weer worden deze zomer, dan post ik ook nog wel of de aanpassingen het gewenste resultaat hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Is het niet mogelijk de achterwand van de kastjes te verwijderen ? Neem aan dat je dat niet ziet, en maakt denk ik al een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Nog even een vraagje (opmerking) wat gebruiken jullie als monitor een CRT of een LCD (TFT) aangezien een heleboel mensen er niet bij stil staan dat CRT monitoren net kleine kachels zijn :( en zeker als ze richting van de 21 inch uitvoeringen gaan.

Zijn het inderdaad CRT monitoren dan voorstellen of deze in de toekomst LCD (TFT) kunnen worden.
Dit scheelt enorm in de warmte ontwikkeling.

[ Voor 8% gewijzigd door napp op 08-07-2005 09:41 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdewildt
@ Nielson : het zijn gewoon standaard kasten waar ik eigenlijk zo min mogelijk aan wil veranderen. Plus ik denk niet dat direct nodig is. Maar hou het in gedachte voor het geval mijn huidige plan niet werkt.

@ napp : het zijn al LCD schermen. Probleem met de warmte onstaat vooral door gebrek aan ventilatie. Het is een nagenoeg afgesloten ruimte waar continu leerlingen in zitten die achter de computer hun lessen maken. En door de opstelling onder de buro's kan de warmte gewoon slecht weg.
Pagina: 1