Cubsat, vlakschotel etc : de alternatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Nu ik een nieuwe TV heb aangeschaft ben ik mij aan het oriënteren om de TV signalen van een sateliet te plukken.

Ik heb in mijn woonomgeving gekeken in welke richting de schotels zo ongeveer staan om te zien waar ik het beste een schotel aan het huis zou kunnen bevestigen. De enige mogelijkheid voor een gewone schotel zou zijn op de voorgevel of aan de muur van de schuur in de tuin. En dat zie ik niet zo zitten...

Dus wat rondgekeken naar goede alternatieven, zoals bijvoorbeeld de CubSat.

Dit is een kast, in de vorm van een driehoek die je volgens zeggen zo in de tuin kan leggen. Zou zelfs voor een deel ingegraven kunnen worden en overgeschilderd in elke kleur die je maar wilt.
Deze optie leek mij een goede keuze, maar dan niet in de tuin. Ik zou deze CubSat op het platte dak van de dakkapel aan de voorkant van het huis kunnen leggen. vanaf beneden niet zichtbaar.

Een ander alternatief zou een vlakke schotel kunnen zijn (vlakschotel of flatdish). Dit zijn vierkante/rechthoekige schotels die je aan een muur kan bevestigen of op een beugel kan monteren.
In het geval van de dakkapel zou zo'n vlakschotel aan de zijkant gemonteerd kunnen worden. Wellicht iets gekanteld afhankelijk van de hoekstand van de sateliet.

Nu vraag ik mij echter af of deze alternatieven voor de normale schotel ook wel aan te raden zijn. Is de ontvangst gelijk aan die van normale 60cm schotels (mits goed geplaatst uiteraard) ?
Hoe zet je zo'n CubSat vast ? Waait zo'n ding niet het dak af bij de eerste de beste windvlaag ?

Hebben mensen hier ervaring met die dingen ? Zijn er wellicht nog andere alternatieven ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Lees ook

http://www.sat4all.com/forums/showflat.php?Number=913962

wat ik ervan begrijp is dat die Cubsat werkt maar vrij goedkoop in elkaar zit. Je kunt ook zelf wat plastic platen om je schotel lijmen natuurlijk :)

Met een echte schotel ben je flexibeler om meer satellieten te ontvangen dan alleen de Astra 1, dat is wel handig als je ook bijv. de BBC kanalen wilt (om maar een bekende te noemen).

Vlakschotels zijn ook meer voor op de camping, maar werken wel bij mooi weer.

Waarom neem je geen gewone schotel, kies dan eentje in de kleur van de muur erachter. Een mooie schotel is niet lelijk zeg ik altijd. Bijv. een Visiosat Bisat G3 (Astra 1, Astra 2, Hotbird),, slechts 60cm hoog.

Cubsat is meer bedoeld voor mensen met een balkon bij een appartement die geen echte schotel mogen plaatsen van de verhuurder.

Verder heb je nog de Digiglobe, die lijkt op een tuinlamp

Afbeeldingslocatie: http://www.selkirkshire.demon.co.uk/analoguesat/images/digiglobe.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Bigfoot op 04-07-2005 14:18 ]