[XP+SP2] schijf niet herkend na schijfcontrole

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb na veel gedoe besloten om maar weer's een clean install te doen.

Toen het klaar was bleek een map op mijn 160 GB Seagate leeg waar normaal bergen downloads inzitten. Ik vermoedde dat het door de 128 GB beperking kwam. Na een herstart om daarna SP2 erop te zetten kreeg ik ineens schijfcontrole. Er stond telkens zwevend bestand ..... aangepast/verwijderd o.i.d. en uiteindelijk liep het systeem vast hierin.
Nu herkend windows de schijf helemaal niet meer! Als ik erop klik in de verkenner verschijnt er "schijf niet geformateerd > nu doen? ja/nee".
Ik vermoed dat de .mft beschadigd is of een andere beschadiging aan het bestands systeem. Normaal zou ik Stellar Phoenix FAT/NTFS gebruiken om het te recoveren naar een andere partitie/schijf maar het is teveel data om op een andere schijf te zetten (of ik moet een nieuwe 160 GB kopen :( ) Kan geen scandisk /f doen omdat windows de schijf niet herkend. Het BIOS herkend de schijf wel, dus het is een probleem met windows. Wat kan ik nog meer doen?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 10:07
koekeeghan schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:56:
Ik heb na veel gedoe besloten om maar weer's een clean install te doen.

Toen het klaar was bleek een map op mijn 160 GB Seagate leeg waar normaal bergen downloads inzitten. Ik vermoedde dat het door de 128 GB beperking kwam. Na een herstart om daarna SP2 erop te zetten kreeg ik ineens schijfcontrole. Er stond telkens zwevend bestand ..... aangepast/verwijderd o.i.d. en uiteindelijk liep het systeem vast hierin.
Nu herkend windows de schijf helemaal niet meer! Als ik erop klik in de verkenner verschijnt er "schijf niet geformateerd > nu doen? ja/nee".
Ik vermoed dat de .mft beschadigd is of een andere beschadiging aan het bestands systeem. Normaal zou ik Stellar Phoenix FAT/NTFS gebruiken om het te recoveren naar een andere partitie/schijf maar het is teveel data om op een andere schijf te zetten (of ik moet een nieuwe 160 GB kopen :( ) Kan geen scandisk /f doen omdat windows de schijf niet herkend. Het BIOS herkend de schijf wel, dus het is een probleem met windows. Wat kan ik nog meer doen?
Dat het bios de schijf herkend, wil nog niet zeggen dat het probleem bij Windows ligt hoor. Het kan ook gewoon de indeling van je schijf zijn of gewoon een aantal defecte sectoren. Dan wordt hij prima gevonden in je bios, maar istie toch defect.

Niet zozeer dat dit een oplossing is voor me, maar kben bang dat je anders teveel op 1 punt richt, waar het niet persee in hoeft te zitten.

• koekeeghan
Ok, maar het probleem kwam pas na de herinstallatie dus is het niet erg waarschijnlijk dat ie ineens defect is, maar eerder dat het aan windows licht.

Is er geen niet-windows herstel programma? Iets als Knoppix dat zowiezo werkt ongeacht de staat van windows en ook op NTFS kan schrijven.

[ Voor 32% gewijzigd door koekeeghan op 04-07-2005 14:02 ]

• koekeeghan
Over Knoppix gesproken, zit daar geen Scandisk tool in?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

koekeeghan schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:14:
Over Knoppix gesproken, zit daar geen Scandisk tool in?
Hij heeft al moeite NTFS te schrijven, dus repareren lijkt me wat hoog gegrepen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• koekeeghan
Maar wat kan ik nog meer doen dan? Kan ik niet een recovery programma gebruiken om de .mft te herstellen?

• koekeeghan
Ik heb net de schijf gescand met Stellar Phoenix FAT & NTFS (het beste data recovery proggie naar mijn bescheiden mening). Alles is gewoon leesbaar en ik zie al mijn bestanden staan. Ik kan nu wel alles gaan recoveren, maar dit is zeer tijdrovend want ik moet 155GB recoveren naar een 25GB partitie mét windows erop. Stukje recoveren > branden > wissen en herhalen tot het klaar is gaat lang duren. Er moet gewoon een manier zijn om die schijf leesbaar te maken. De HD is immers niet gewist/geformatteerd maar waarschijnlijk alleen een beschadiging aan NTFS. Wie o wie heeft de gouden tip?

Pagina: 1