Toon posts:

[latex] Zelf een environment maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag in LaTeX een simpele nieuwe environment maken, die eigenlijk de list environment nadoet, maar een paar parameters default zet.

Ik probeerde dingen als:

TeX:
1
\newenvironment{compact_list}{ \compact_list}{\begin{list}{-}{\itemsep=0pt } } { \end{list} }

Maar dit werkt absoluut niet.

Flink zoeken op internet levert wel wat voorbeelden op, maar die zijn enorm complex en bijna niet te volgen (bv http://www.texnik.de/space/space.phtml) Weet iemand een oplossing voor dit simpele probleem, of mischien nog beter een duidelijke tutorial hoe je eigen environments of commands maakt?

Verwijderd

Kan je wat meer vertellen over wat je hebt geprobeerd, welke bronnen je hebt bestudeerd/gevonden en wat je precies niet snapt? Ik heb ook even gezocht maar ik weet niet wat jij eigenlijk complex vindt :) Deze site is wel handig, je kan dus ook de environment enumerate redefinen, is dat een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:59:
Kan je wat meer vertellen over wat je hebt geprobeerd, welke bronnen je hebt bestudeerd/gevonden en wat je precies niet snapt? Ik heb ook even gezocht maar ik weet niet wat jij eigenlijk complex vindt :)
Het zal opzich mischien niet super complex zijn, maar als je helemaal niet weet hoe het werkt dan ziet het voorbeeld waarna ik linkte er toch wel ingewikkeld uit.

Wat ik wil bereiken is het volgende:

ik type in mijn document:

\compact_list

OF

\begin{compact_list}

En latex vervangt dat dan op de achtergrond door:

\begin{list}{-}{\itemsep=0pt }

Ik heb het ook met newcommand geprobeerd, ongeveer iets als:

\newcommand{\compact_list}{ \begin{list}{-}{\itemsep=0pt } } , maar dit werkte ook niet. De bronnen die ik bekeken heb zijn voornamelijk dingen als:

http://www-h.eng.cam.ac.u.../latex2e-html/ltx-18.html
http://www-h.eng.cam.ac.u.../latex2e-html/ltx-19.html

Deze beiden zijn helaas iets te beknopt om nou echt te leren hoe ik deze commando's moet gebruiken.

Deze site is wel handig, je kan dus ook de environment enumerate redefinen, is dat een idee?[/quote]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt niet enkel de helft van een command vervangen. In jou voorstel zou je immers \begin{compact_list} af moeten sluiten met een \end{list}. Wil je een eigen enviroment, dan zul je \newenviroment{compact_list} moeten gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap nu dat het niet met de newcommand kan. Mijn eerder gegeven poging:
\newenvironment{compact_list}
{\begin{list}{-}{\itemsep=0pt}}{\end{list}}
Werkt overigens -wel-. Ik had er eerst een command vlak voor staan wat waarschijnlijk voor zorgde dat newenvironment niet werkte... |:(

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit is trouwens meer een probleem met software ipv programmeren. Ik verplaats hem, ondanks dat hij al is opgelost, alsnog naar SA.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:39:
Dit is trouwens meer een probleem met software ipv programmeren. Ik verplaats hem, ondanks dat hij al is opgelost, alsnog naar SA.
Zit LaTeX niet een beetje tussen een programmeertaal(tje) en software in? Als ik bijvoorbeeld conditionals wil opnemen in mijn nieuwe commando, dan zit ik toch aardig richting (macro) programmeren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Mijn environment werkt gelukkig, maar ik wil nu graag het \subsection, \subsubsection etc commando hierin opnemen. Om het goede commando te geven, moet ik dus weten hoe diep in de hierarchy ik zit. Na weer flink wat zoeken, zie ik dat LaTeX dergelijke conditionals wel support, maar ik kan niet vinden waarop ik precies moet zoeken voor de section level.

Weet iemand dit?
Pagina: 1